Ουσιαστικά από άποψη όγκων η εικόνα παραμένει σταθερή στα 12,6 εκατ. λίτρα (περί τα 45 εκατ. φιάλες), ωστόσο με όρους αξίας μειωμένη κατά 4,2% σε σχέση με το 2017, προφανώς λόγω πιέσεων στις τιμές λόγω ανταγωνισμού. Πάντως ο κλάδος παραμένει εξωστρεφής με το 67% της ελληνικής παραγωγής να εξάγεται. Συνολικά πέρυσι παρήχθησαν 18,7 εκατ. λίτρα (67 εκατ. φιάλες). Σημειώνεται ότι το 72% της συνολικής παραγωγής αφορά σε αλκοολούχα με προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη σε επίπεδο Ε.Ε. Το στοιχείο αυτό είναι σημαντικό με γνώμονα ότι το 60% της αξίας των εξαγωγών αλκοολούχων ποτών κατευθύνεται στις αγορές της Ε.Ε.
Βασικό πάντως όπλο για την τόνωση των εξαγωγών είναι η αξιοποίηση του τουρισμού. Όπως είπε χτες κατά τη ΓΣ του ΣΕΑΟΠ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Νίκος Καλογιάννης «αν αναλογιστεί κανείς ποια είναι τα icon brands στην Ελλάδα, τότε στην λίστα θα συμπεριλάβει 2-3 αποστάγματα και ένα γιαούρτι. Αυτό είναι κάτι που δείχνει ότι υπάρχουν οι δυνατότητες. Θα πρέπει να γίνουν στοχευμένες κινήσεις ενίσχυσης της διεθνούς παρουσίας των ελληνικών αλκοολούχων ποτών» ανέφερε ο ίδιος.
Στο πλαίσιο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό να στηριχθεί η διάθεση των επωνύμων προϊόντων στην εστίαση και η αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου και των χύμα και χωρίς ονομασία προέλευσης προϊόντων. Κατ΄ εκτίμηση των ενώσεων των επιχειρήσεων αλκοολούχων ποτών τουλάχιστον 8 εκ. φιάλες το χρόνο, διαφεύγουν της φορολόγησης και το 1/5 της συνολικής κατανάλωσης είναι προϊόν λαθρεμπορίου
Μέσα από την γνωριμία με τα καλά κι επώνυμα προϊόντα, όπως τονίστηκε, οι τουρίστες γίνονται πρεσβευτές των ελληνικών ποτών και δυνάμει πελάτες. Στο φόντο αυτό ο κλάδος εδώ και καιρό ζητεί εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τα χύμα αποστάγματα που κυκλοφορούν σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτα, της προστασίας της δημόσιας υγείας καθώς και της διευκόλυνσης του έργου όλων των ελεγκτικών υπηρεσιών.
Όπως τονίζεται ο εξορθολογισμός της αγοράς θα δώσει ώθηση σε ένα κλάδο που στηρίζει τις εξαγωγές, την ποιοτική διάσταση του τουριστικού προϊόντος αλλά και την απασχόληση ειδικά στην περιφέρεια. Μάλιστα σύμφωνα με τα ευρήματα μελέτης του ΙΟΒΕ τον Φεβρουάριο του 2018 για τα αλκοολούχα, ο κλάδος συνεισφέρει στο ΑΕΠ €1,5 δισεκατομμύρια και στηρίζει περισσότερες από 31 χιλιάδες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης στο σύνολο της οικονομίας.
Στο μεταξύ, εξελίξεις αναμένονται εντός του 2019, στο πεδίο της υπόθεσης C-91/18, ήτοι της προσφυγής της Κομισιόν κατά της Ελλάδος για παραβιάσεις σε επίπεδο φορολογικών διακρίσεων και των διατάξεων της οδηγίας 92/83 (αφορά στην εναρμόνιση των διαρθρώσεων των ειδικών φόρων κατανάλωσης που επιβάλλονται στην αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά) στο τσίπουρο και στα αποστάγματα των διημέρων.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr