Σύμφωνα με την παρουσίαση που έγινε χτες η πιλοτική πλατφόρμα ιχνηλασιμότητας LOTify αξιοποιεί την πληροφορία των κωδικών παρτίδας LOT, οι οποίοι αναγράφονται υποχρεωτικά σε κάθε συσκευασία κατά την παραγωγή και συμβάλλουν στην ταυτοποίηση της παρτίδας του προϊόντος μέσω της ιχνηλασιμότητας, δηλαδή της διαδικασίας παρακολούθησης της διακίνησης του προϊόντος.
Έτσι, το LOTify κατά την πιλοτική λειτουργία του θα μπορεί να ταυτοποιεί τον αριθμό LOT στο μεγαλύτερο όγκο εισαγόμενων και εξαγόμενων αλκοολούχων ποτών. Τεχνικός πάροχος για την ανάπτυξη της πλατφόρμας είναι η ελληνική πιστοποιημένη εταιρεία ONLINE DATA.
Η ανάγκη οδηγεί στην καινοτομία
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τεχνική αυτή εφαρμογή που είναι ιδιαίτερα απλή στη χρήση μπορεί να δεχτεί εύκολα προσαρμογές κι επεκτάσεις ώστε να καλύψει ανάγκες που θα προκύψουν από την καθημερινή της χρήση. Επίσης, το πληροφοριακό σύστημα αυτό παρουσιάστηκε στις Βρυξέλλες στο αρμόδιο ευρωπαϊκό όργανο του κλάδου, το Spirits of Europe, καθώς αποτελεί μια ελληνική «πατέντα» που μπορεί να έχει διεθνή απήχηση. Άλλωστε η χώρα λόγω γεωγραφικής θέσης, διαφορών στον ΕΦΚ αλκοολούχων με τις γειτονικές, και κυρίως λόγω υπερφορολόγησης αντιμετωπίζει σοβαρά θέματα λαθρεμπορίου, που όπως φαίνεται «αναγκάζουν» τους παράγοντες του κλάδου να επινοήσουν καινοτόμες λύσεις για να συνδράμουν τις αρχές.
Σημειώνεται ότι οι ΕΦΚ στα αλκοολούχα στην Ελλάδα είναι 41,6% πάνω από το μέσο όρο ΕΕ & 350% πάνω από τη γειτονική Βουλγαρία, ενώ καταγράφονται ακραίες στρεβλώσεις μεταξύ των επιμέρους κατηγοριών με κυριότερη το καθεστώς του προϊόντος απόσταξης διήμερων παραγωγών (χύμα τσίπουρο). Μάλιστα στην αγορά αυτήν την ώρα καταγράφεται μια στρέβλωση που κατά το ΙΟΒΕ κοστίζει στο δημόσιο ταμείο κοντά στα 300 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση από διαφυγόντες φόρους από όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Αναλυτικά σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΟΠ και του ΙΟΒΕ, το κάθε χρόνο διακινούνται λαθραία 8,2 εκατ. φιάλες με τα διαφυγόντα έσοδα από ΕΦΚ και ΦΠΑ να φθάνουν τα 130 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Επίσης, κατ΄ εκτίμηση διοχετεύονται στην αγορά 24 εκατ. λίτρα χύμα «τσίπουρου διημέρων», με τις απώλειες φορολογικών εσόδων να υπολογίζονται σε 300 εκατ. ετησίως και τις δηλωμένες ποσότητες να ανέρχονται περίπου στα 7 εκατομ. λίτρα.
Μάλιστα όπως τόνισε χτες στην εκδήλωση ο πρόεδρος της ΕΝΕΑΠ κ. Ισίδωρος Ρεβάχ «τα αλκοολούχα ποτά έχουν υποστεί πολλαπλές και δυσανάλογες αυξήσεις στη φορολογία με αποτέλεσμα από το 2009 να καταγράφεται άνοδος 125% στον ειδικό φόρο κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών, ενώ το λαθρεμπόριο καταλαμβάνει περίπου το 10%-20% της συνολικής αγοράς».
Κύριος ανταγωνιστής η παραβατικότητα
«Είμαι πεπεισμένος ότι η χρήση της από τις διωκτικές υπηρεσίες θα αποτελέσει ένα συμπληρωματικό μέσο ελεγκτικών επαληθεύσεων και με το πέρασμα του χρόνου και την ταυτόχρονη εξέλιξή της θα καλύψει το θέμα της ιχνηλασιμότητας στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας αλκοολούχων ποτών. Ίσως να ακούγεται οξύμωρο να παραχωρείται αφιλοκερδώς μια εφαρμογή σε υπηρεσίες δίωξης και ελέγχου» τόνισε κατά το χαιρετισμό του στην εκδήλωση ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κος Γεώργιος Πιτσιλής και διαμήνυσε πως «Η δωρεάν παραχώρηση προς τις ελεγκτικές Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ (κυρίως τις Τελωνειακές και τις Χημικές) νοηματοδοτεί αφενός την εμπιστοσύνη της αγοράς προς τις Υπηρεσίες μας, αφετέρου παρέχει έξυπνα και χρηστικά εργαλεία ελέγχου στη μάχη κατά της παραοικονομίας και του λαθρεμπορίου στον τομέα των αλκοολούχων ποτών. Προσωπικά, ως Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε., πίσω από αυτό καθ’ εαυτό το εγχείρημα βλέπω την ευκαιρία για μια κοινή προσπάθεια όλων των ελεγκτικών Αρχών, να ενώσουν τις δυνάμεις τους απέναντι στα οργανωμένα κυκλώματα και να δημιουργήσουν μεγαλύτερο χώρο για την ανάπτυξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας, ιδιαίτερα σε έναν κλάδο που προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Υπό την σημερινή οικονομική συγκυρία και τις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες, οι δράσεις για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας δεν συνδέονται αποκλειστικά με τους συντελεστές της φορολογίας ή με τις διαφημιστικές καμπάνιες των προϊόντων τους. Γι’ αυτό το λόγο επένδυσαν στην αποτροπή και στην αντιμετώπιση του κρυφού ανταγωνιστή τους, που είναι η παραβατικότητα.
Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της και η υφυπουργός Οικονομικών, κα Αικατερίνη Παπανάτσιου, η οποία αναγνωρίζοντας τη σημασία του εγχειρήματος τόνισε ότι «Πρόκειται για ένα ακόμα σημαντικό βήμα συνεργασίας μεταξύ του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συ-στρατεύονται μαζί μας στον αγώνα ενάντια στη νοθεία και τη λαθρεμπορία του αλκοόλ, που απειλεί όχι μόνο την οικονομία αλλά και τη δημόσια υγεία των πολιτών. Οποιαδήποτε προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή θα συναντά πάντοτε την πλήρη αποδοχή και την αμέριστη στήριξή μας.»
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών, κος Ισίδωρος Ρεβάχ τόνισε ότι «Επί σειρά ετών ο κλάδος συνεργάζεται στενά με την Πολιτεία και τις αρμόδιες διωκτικές αρχές στο έργο της αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου. Το LOTify συνιστά το επόμενο βήμα. Πρόκειται για ένα εκσυγχρονισμένο σύστημα άμεσα λειτουργικό και εξελίξιμο που αξιοποιεί την ήδη υφιστάμενη βάση δεδομένων χωρίς πρόσθετο κόστος για το Κράτος».
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών, κος Νικόλαος Καλογιάννης, αφού τόνισε ότι η μάχη κατά του λαθρεμπορίου είναι μια μάχη για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, των δημόσιων εσόδων αλλά και θωράκισης του τουρισμού επεσήμανε ότι «Η πρωτοβουλία της δημιουργίας του LOTify στηρίχθηκε στη βούληση του κλάδου να ενισχύσει και να συμβάλλει στο έργο των Διωκτικών Αρχών στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, προσφέροντάς το ως πιλοτικό σύστημα στοΕλληνικό Κράτος. Ελπίζουμε το σύνολο των διωκτικών Αρχών να το αγκαλιάσει και να καταστεί ένα πολύτιμο βοήθημα στη διενέργεια ελέγχων και βάσει της δικής σας ανατροφοδότησης να διευρυνθεί και να εξελιχθεί περαιτέρω».
Την παρουσίαση παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον προσκεκλημένοι εκπρόσωποι των διωκτικών Αρχών, θεσμικοί φορείς και δημοσιογράφοι καθώς και εκπρόσωποι των εταιρειών του κλάδου αλκοολούχων ποτών.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr