Ωστόσο η άνοδος των χύμα - μη καταγεγραμμένων προϊόντων δημιουργεί αστερίσκους, αλλά και ανησυχία ειδικά για τους νέους.
Ειδικότερα, αναφορικά στην επίσημη αγορά η κατά κεφαλή κατανάλωση στην Ελλάδα (για ενήλικο πληθυσμό) είναι περίπου 10,3 λίτρα καθαρής αλκοόλης το χρόνο, τη στιγμή που ο μέσος όρος της Ευρώπης είναι 10,9. Σε άλλες μεσογειακές χώρες, όπως στην Ισπανία ή στη Γαλλία η κατανάλωση υπερβαίνει τα 11 λίτρα ενώ η Πορτογαλία καταγράφει 12,9 λίτρα ανά κεφαλή.
Όπως αναφερει Π.Ο.Υ, οι Έλληνες καταναλωτές, στην πλειονότητά τους, υιοθετούν το μεσογειακό πρότυπο αναφορικά με την κατανάλωση αλκοόλ, το οποίο χαρακτηρίζεται από τη συχνή και με μέτρο κατανάλωση, ενώ σχεδόν πάντα συνοδεύεται από φαγητό. Επίσης η κατανάλωση ποτών είναι σχεδόν πάντα ενταγμένη στην καθημερινότητα μέσω των κοινωνικών συναναστροφών.
Διαφορετική η εικόνα στους νέους – εύκολη η πρόσβαση στο αλκοόλ παρά τη νομοθεσία
Ωστόσο η εικόνα στους εφήβους είναι διαφορετική με την Ελλάδα παραμένει ακόμα υψηλά στην κατανάλωση αλκοολούχων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ερευνητικού ΠανεπιστημιακούΙνστιτούτου Ψυχικής Υγείας (ΕΠΙΨΥ)στο πλαίσιο της διαχρονικής πανευρωπαϊκής έρευνας ESPAD, που πραγματοποιείται στο μαθητικό πληθυσμό 35 Ευρωπαϊκών χωρών, το ενθαρρυντικό στοιχείο είναι η μείωση που παρουσιάζεται τα τελευταία χρόνια στην υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ (≥5 ποτά στη σειρά ανά περίσταση) και στη μέθη, κυρίως στα αγόρια. Ωστόσο, ένα σημαντικό υποσύνολο 16χρονων υιοθετούν συμπεριφορές υψηλού κινδύνου που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ –όπως, για παράδειγμα, οδήγηση οχήματος υπό την επίδραση αλκοόλ (9,7%) ή σεξουαλική επαφή χωρίς τη χρήση προφυλακτικού (7,3%).
Η έρευνα έδειξε, ότι 3 στους 5 ερωτηθέντες εφήβους (60,9%) ανέφεραν ότι ήπιαν πρόσφατα κάποιο οινοπνευματώδες ποτό σε μπαρ, κλαμπ, καφετέρια ή εστιατόριο, αποδεικνύοντας την κατά κανόνα εύκολη πρόσβαση των εφήβων σε οινοπνευματώδη ποτά που, παρά τους σχετικούς νομικούς περιορισμούς, προσφέρονται απρόσκοπτα σε χώρους εστίασης και διασκέδασης.
Η κρίση ευνόησε τα χύμα
Τα στοιχεία του Π.Ο.Υ. αποκαλύπτουν και ένα άλλο σημαντικό εύρημα. Στην αρχή της οικονομικής κρίσης (2008-2010) για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, καταγράφεται άνοδοςτης μη καταγεγραμμένης κατανάλωσης. Αντιθέτως, η καταγεγραμμένη (βάσει πωλήσεων) κατανάλωση παρέμεινε σταθερή, που σημαίνει ότι δεν μειώθηκε η ποσότητα συνολικής κατανάλωσης αλλά υπήρξε υποκατάσταση με προϊόντα που διαφεύγουν της φορολόγησης. Σε αυτό συνέβαλαν η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά και οι φορολογικές αυξήσεις στα αλκοολούχα ποτά (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης [ΕΦΚ] κατά +125% την περίοδο 2009-2010) που έδωσαν σημαντικό κίνητρο για τη ραγδαία αύξηση του λαθρεμπορίου στα ποτά και έστρεψαν το καταναλωτικό κοινό σε διασυνοριακές αγορές χωρίς αντίστοιχους φόρους αλλά και σε κατανάλωση αλκοόλ υποδεέστερης ή αμφίβολης ποιότητας. Χαρακτηριστική είναι η εκτίμηση των επίσημων Ελλήνων αποσταγματοποιών ότι στα 5 ποτήρια χύμα τσίπουρο που καταναλώνονται στην Ελλάδα τα 4 είναι λαθραία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr