Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, Ευάγγελος Καλούσης στο πλαίσιο συνάντησης με δημοσιογράφους, οι επιχειρήσεις καλούνται πλέον να πορευτούν σε ένα αναμορφωμένο τοπίο, κυρίως στο λιανεμπόριο, να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα αλλά κυρίως να αντιμετωπίσουν την έλλειψη εισοδήματος του καταναλωτή.
Προσπαθούν να διατηρήσουν τα μερίδιά τους στην αγορά και να έχουν αντοχές και δύναμη ώστε να μπορέσουν να επεκταθούν και να βρουν μια διέξοδο για το μέλλον.
Ο ΣΕΒΤ, σύμφωνα με τον κ. Καλούση, παρακολουθεί τις εξελίξεις στο λιανεμπόριο καθώς στον συγκεκριμένο τομέα γίνεται μια πολύ μεγάλη αναδιοργάνωση.
Την ίδια ώρα, η οικονομική κρίση δημιούργησε νέα δεδομένα στην αγορά με αποτέλεσμα η μέση μηνιαία δαπάνη του οικογενειακού προϋπολογισμού (όπου περιλαμβάνονται δαπάνες για τρόφιμα, στέγαση, ένδυση και υπόδηση, υγεία εκπαίδευση) το 2008 ήταν 2.120 ευρώ και το 2015 διαμορφώθηκε στα 1.420 ευρώ (μείωση 33%).
Στα τρόφιμα η ζήτηση το πρώτο εξάμηνο είναι πτωτική, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που αφορούν πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, ενώ οι προσφορές από την πλευρά των βιομηχανιών ενισχύονται συνεχώς.
Ειδικότερα, οι προσφορές αντιπροσωπεύουν το 40% των προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. «Ο καταναλωτής έχει μάθει να αγοράζει προϊόντα σε προσφορά. Αντιδρά θετικά στις προσφορές και για τον λόγο αυτό θα συνεχιστούν με τους ίδιους ρυθμούς» εξήγησε ο κ. Καλούσης.
Αναφερθείς στην υπόθεση «Μαρινόπουλος» ο κ. Καλούσης είπε ότι το πρόγραμμα ενσωμάτωσής του στο δίκτυο της «Σκλαβενίτης» πηγαίνει βάσει σχεδίου. Οι προβλέψεις προς το παρόν επιβεβαιώνονται σε γενικούς αριθμούς ενώ φαίνεται ότι το πλάνο προχωρά.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Καλούση, η βιομηχανία Τροφίμων και ειδικότερα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν πληγεί σημαντικά από το «κούρεμα» του 50% των απαιτήσεων που είχαν με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα το οποίο αποτυπώνεται στους ισολογισμούς τους.
Σύμφωνα με τον κ. Καλούση υπάρχουν ορισμένες εταιρείες που είχαν μικρά ανοίγματα και φαίνεται πως θα έχουν μικρότερα προβλήματα αλλά και εταιρείες με μεγαλύτερες υποχρεώσεις που θα δυσκολευτούν.
Η ελληνική βιομηχανία Τροφίμων ζητά από το αρμόδιο υπουργείο λύσεις και κυρίως μια απάντηση σχετικά με το τι θα γίνει με τον ΦΠΑ ο οποίος πληρώθηκε για προϊόντα που δεν εισπράχθηκαν ποτέ, όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ.
Η κυβέρνηση, σύμφωνα με τον κ. Καλούση, είχε υποσχεθεί ότι θα βρει μια λύση αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κάτι. Επίσης, πρόσθεσε ότι πρόβλημα παραμένει το τι θα γίνει με την επιστροφή του ΦΠΑ ή τον συμψηφισμό του και πως θα παρουσιαστεί λογιστικά αυτή η ζημία στον ισολογισμό των επιχειρήσεων.
Εκτιμάται ότι συνολικά το «κούρεμα» ανέρχεται στα 360 εκατ. ευρώ ενώ ο συνολικός ΦΠΑ στα 70 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Καλούσης αναφέρθηκε στη δυναμική της βιομηχανίας Τροφίμων και Ποτών επισημαίνοντας ότι αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας και της ανάπτυξης στην εγχώρια αγορά. Αντιπροσωπεύει το 1/3 της μεταποίησης ενώ ο κύκλος εργασιών αγγίζει τα 14,5 δισ. ευρώ. Οι εξαγωγές ανέρχονται σε 4,5 δισ. ευρώ (το 1/3 των εξαγωγών) ενώ απασχολεί έμμεσα και άμεσα 300.000 επιχειρήσεις.
Παράλληλα, εκτίμησε ότι «για να βγούμε από την κρίση πρέπει παράλληλα με τη λύση του δημοσιοοικονομικού και χρηματοοικονομικού προβλήματος, να βρούμε τον δρόμο για την ανάπτυξη» και συνέχισε: «να γίνουν επενδύσεις, να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, να αρχίσει έτσι ο ενάρετος κύκλος της οικονομίας. Αυτή είναι η μόνη λύση να μπορέσουμε να βγούμε από την κρίση κάνοντας τις αναγκαίες αλλαγές».
Η ανάπτυξη, σύμφωνα με τον κ. Καλούση, πρέπει να βασιστεί σε τέσσερις πυλώνες: ανταγωνιστικότητα, εξωστρέφεια, έρευνα και καινοτομία και προσέλκυση επενδύσεων. Και όλα αυτά αποτελούν βάση της στρατηγικής του ΣΕΒΤ.
Αναφερόμενος ειδικότερα στην εξωστρέφεια επεσήμανε ότι η αγορά της Ελλάδας είναι μικρή, σε σύγκριση με άλλες χώρες, ενώ με την κρίση συρρικνώθηκε. Οι περισσότερες βιομηχανίες προσπάθησαν να βρουν διέξοδο στο εξωτερικό και οι αριθμοί δείχνουν ότι τα κατάφεραν.
Όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης οι εξαγωγές τροφίμων αυξήθηκαν με διψήφιο συντελεστή. Ακόμα και το 2016, έτος κατά το οποίο οι εξαγωγές μειώθηκαν, τα τρόφιμα σημείωσαν αύξηση στις εξαγωγές κατά 9,5%. Οι ελληνικές εταιρείες προσπαθούν, επενδύουν στις εξαγωγές, μαθαίνουν τα χαρακτηριστικά της επιτυχίας και πετυχαίνουν, σύμφωνα με τον κ. Καλούση. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΒΤ επιδιώκει να βοηθήσει τις εταιρείες να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και εξαγωγικές.
«Θέλουμε καινοτόμα προϊόντα που θα βασίζονται σε άριστη ποιότητα. Μαζί με άλλους φορείς συνεργαζόμαστε και προσπαθούμε να διώξουμε τα εμπόδια που αντιμετωπίζει ο κάθε εξαγωγέας ώστε να λυθούν σοβαρά θέματα που αφορούν είτε την γραφειοκρατία είτε την επιστροφή του ΦΠΑ στις εξαγωγικές εταιρείες» ανέφερε ο κ. Καλούσης.
Παράλληλα επεσήμανε ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών, ώστε να ενεργοποιηθούν οι πρεσβείες και οι εμπορικοί ακόλουθοι με στόχο να βοηθήσουν παρέχοντας πληροφορίες στις επιχειρήσεις που θέλουν να εξάγουν σε μια χώρα.
Στο πλαίσιο αυτό, ολοκληρώθηκε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου παρουσιάζονται όλα τα ελληνικά προϊόντα της βιομηχανίας τροφίμων και αναλυτικές πληροφορίες για τους παραγωγούς. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα υπάρχει ήδη στην επίσημη ιστοσελίδα του ΣΕΒΤ σε τέσσερις γλώσσες.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr