O μετροπόντικας «Αθηνά» δουλεύει με φουλ τις μηχανές τη διάνοιξη σηράγγων μήκους 5,1 χλμ. με κατεύθυνση τον Ευαγγελισμό για τη δημιουργία της νέας γραμμής 4 του Μετρό, που υλοποιείται για λογαριασμό της Ελληνικό Μετρό από την κοινοπραξία των εταιριών ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM.
Σε δημοσιογραφική επίσκεψη στο εργοτάξιο έγινε γνωστό πως έχουν ήδη διανυθεί 680 μέτρα από τη γραμμή εκκίνησης – το φρέαρ Κατεχάκη- ενώ εντός του Φεβρουαρίου αναμένεται η έναρξη λειτουργίας και του δεύτερου μετροπόντικα (με την ονομασία Νίκη) από το φρέαρ Βείκου, σημείο που αποτελεί το άλλο άκρο της γραμμής 4, γνωστής και ως U που θα ενώσει το Γουδή με το Άλσος Βείκου.
Ο δεύτερος μετροπόντικας (ή TBM) έχει να διανύσει μεγαλύτερη απόσταση (7,7 χλμ) έως ότου καταλήξει επίσης στον Ευαγγελισμό και ολοκληρωθεί η διάνοιξη. Σύμφωνα με τους υπεύθυνους του έργου, ο πρώτος TBM προχωρά 15 μέτρα ημερησίως με στόχο ωστόσο να επιταχύνει πέραν των 18 μέτρων σε ημερήσια βάση, πρόβλεψη που αφορά και τον υπό συναρμολόγηση δεύτερο TBM.
Ήδη έχει γίνει η καταγραφή του γεωλογικού υποστρώματος που στην κατοχή της Κατεχακηωπετιλαμβανει αργιλικές προσχώσεις από τη διάβρωση για χιλιετίες του Υμηττόυ και την έπινκάθησγ τους στον αθηναϊκό σχιστόλιθο που βρίσκεται σε μεγάλα βάθη
Πάντως δεν αντιμετωπίζονται γεωλογικά προβλήματα καθώς ήδη έχουν πραγματοποιηθεί 550 μελέτες που οδηγούν το έργο και έχουν προετοιμάσει την κοινοπραξία για τα ενδεχόμενα εμπόδια, ενώ δεν προκύπτουν και ζητήματα αρχαιολογικών ευρημάτων, καθώς οι μετροπόντικες σκάβουν σε πολύ μεγάλο βάθος.
Βασική ωστόσο παράμετρος του έργου, η οποία ενδέχεται να επηρεάσει την τεχνική του πρόοδο, είναι ότι συντελείται ουσιαστικά στο κέντρο της Αθήνας και άρα σειρά ζητημάτων (από τη χωροθέτηση εργοταξίων έως την εύρεση άγνωστων εμποδίων) δεν μπορούν να αποκλειστούν.
Σημειώνεται πάντως πως ο επικεφαλής κατασκευαστικός όμιλος της Αβαξ διαθέτει εμπειρία στα έργα Μετρό καθώς έχει υλοποιήσει εξ ολοκλήρου τη Γραμμή 2 του Μετρό προς Ανθούπολη και Ελληνικό, την επέκταση της Γραμμής 3 από Εθνική Άμυνα προς Δουκίσης Πλακεντίας, αλλά και την πλέον πρόσφατη επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά. Διεκδικεί δε και το διαγωνισμό για την επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον, ο οποίος έχει δημοπρατηθεί από την Ελληνικό Μετρό και αναμένεται να εισέλθει στο β’ στάδιο διαλόγου και κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών.
Εκκρεμότητες
Η «πορτοκαλί» γραμμή του Μετρό της Αθήνας αντιμετωπιζει βέβαια και προκλήσεις, καθώς σε εκκρεμότητα παραμένει η ολοκλήρωση των πρόδρομων εργασιών από την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, γεγονός που ήδη έχει οδηγήσει σε 12μηνη καθυστέρηση τη βασική κατασκευή του έργου, ενώ ακόμη και σήμερα οι εκκρεμότητες παραμένουν, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων καθυστερήσεων όσον αφορά την ολοκλήρωση του που -συμβατικά τουλάχιστον όφειλε να ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2029.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την υπογραφείσα σύμβαση, όλοι οι χώροι των σταθμών θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί στην ανάδοχο του έργου τον Ιούλιο του 2022, ενώ τα φρέατα τον Οκτώβριο του 2022.
Προς το παρόν από τον ανάδοχο των πρόδρομων εργασιών, την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ και την αναθέτουσα αρχή του έργου, Ελληνικό Μετρό έχουν παραδοθεί προς την ανάδοχο κοινοπραξία του κύριου έργου, Άβαξ – GHELLA SpA – ALSTOM 3 εκ των 8 φρεατίων και 5 από τους 15 σταθμούς της Γραμμής 4. Πρόκειται για τους σταθμούς Γαλάτσι, Ελικώνος, Κολωνάκι, Δικαστήρια, Ακαδημίας.
Επίσης η καθυστέρηση παράδοσης του φρέατος Βείκου, που όπως προαναφέρθηκε αποτελεί το σημείο εκκίνησης του δεύτερου TBM από την ΕΡΕΤΒΟ προς την κοινοπραξία οδήγησε με τη σειρά του σε επέκταση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου. Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτέλεσε δε και το βασικό επιχείρημα της κοινοπραξίας Άβαξ- Ghella -Alstom στην ένσταση της και στο αίτημα παράτασης ως προς τη συμβατική της υποχρέωση, που προέβλεπε την ολοκλήρωση μεταφοράς στο εργοτάξιο και έναρξης λειτουργίας των ΤΒΜ (μετροπόντικες) έως το τέλος Οκτωβρίου 2023. Υπενθυμίζεται πως το παραπάνω αίτημα εγκρίθηκε με υπουργική απόφαση στα μέσα Ιουνίου 2023 και εξέτεινε έως τις 17 Νοεμβρίου 2023 το περιθώριο ολοκλήρωσης των παραπάνω συμβατικών υποχρεώσεων.
Να σημειωθεί επίσης πως εκκρεμεί η εγκατάσταση εργοταξίου για τον σταθμό Ευαγγελισμού. Υπενθυμίζεται πως ένας ακόμη παράγοντας καθυστέρησης εργασιών για τη Γραμμή 4 του Μετρό είναι οι προσφυγές πολιτών για το σταθμό Εξαρχείων, αλλά και του εφοπλιστή Ν. Πατέρα για το σταθμό Ευαγγελισμού και του πάρκου της Ριζάρη στο ΣτΕ, το οποίο ζήτησε νέα ΤΕΠΕΜ από την Ελληνικό Μετρό.
Μετροπόντικας και στο Άλσος Βεϊκου
Στην ξενάγηση που πραγματοποιήθηκε στο εργοτάξιο «Κατεχάκη», οι εκπρόσωποι των ΜΜΕ περιηγήθηκαν σε τούνελ βάθους 40 μέτρων και είχαν την ευκαιρία να συστηθούν με τον τρόπο που λειτουργούν τα τελευταίας τεχνολογίας TBM (Μετροπόντικες) που χρησιμοποιούνται για τη διάνοιξη των σηράγγων της Γραμμής 4, καθώς σε λίγες μέρες από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι, πιάνει δουλειά για τη διάνοιξη της σήραγγας, ο δίδυμος μετροπόντικας της «Αθηνάς», η «Νίκη», που έχει ήδη συναρμολογηθεί.
Οι δημοσιογράφοι ήρθαν σε επαφή με το λεγόμενο «πιλοτήριο» που φιλοξενεί τα σύγχρονα συστήματα που χειρίζονται οι εξειδικευμένοι οδηγοί-«πιλότοι», οι οποίοι εξήγησαν στους επισκέπτες, τους τρόπους που επιβλέπουν, συντονίζουν τις εργασίες και καθημερινά διαχειρίζονται τις δυσκολίες που συναντούν λόγω της ιδιαιτερότητας του υπεδάφους, από τον θάλαμο της κεφαλής του TBM.
Ορισμένοι αριθμοί:
-Το TBM προχωρά 15 μέτρα ημερησίως, κατά μέσο όρο, επενδύοντας παράλληλα τη σήραγγα με «δαχτυλίδι» επτά κομματιών, πλάτους 1,5 μέτρου.
-Σε δυόμισι χρόνια έχουν δημιουργηθεί 610 θέσεις εργασίας και έχουν συμπληρωθεί 1,7 εκ. εργατοώρες.
-Δεν έχει συμβεί κανένα ατύχημα.
-Έχουν εκπονηθεί 550 μελέτες.
-Έχουν εγκατασταθεί 4 οικοδομικοί γερανοί και μία γερανογέφυρα.
-Χρησιμοποιούνται 70 μηχανήματα.
-Έχουν εκσκαφτεί 249.000 κυβικά μέτρα χώματος.
-Χρησιμοποιείται οπλισμός σιδήρου τριών (3) χιλιάδων τόνων.
Ο Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ δήλωσε: «Είχατε την ευκαιρία να δείτε από κοντά την εξέλιξη ενός έργου που δεν είναι εμβληματικό μόνο για εμάς, αλλά και για την Ελλάδα: τη Γραμμή 4 και την τεχνική αρτιότητα -απαράμιλλη σε διεθνές επίπεδο- με την οποία τα δύο υπερσύγχρονα ΤΒΜ θα ολοκληρώσουν τη σήραγγα. Αυτό το έργο, όπως όμως και πολλά άλλα, αντιπροσωπεύει αυτό που πραγματικά είναι -και θέλει να παραμείνει- η ΑVAX: συνέπεια, γνώση, καινοτομία, αποφασιστικότητα και σκληρή δουλειά. Οι κατασκευές και η επιχειρηματικότητα στο σύνολό της, δεν είναι σπριντ, είναι μαραθώνιος. Και σε αυτό τον μαραθώνιο δρόμο έχουμε μάθει να συμμετέχουμε από την πρώτη γραμμή, είτε ο δρόμος είναι ανηφορικός, είτε ευνοϊκός. Με αυτήν τη νοοτροπία, και τις αξίες που χαρακτηρίζουν την επιχειρηματική μας πορεία σχεδιάζουμε το μέλλον, υλοποιώντας τις υποδομές που θα αλλάξουν τη χώρα».
Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ υπογράμμισε: «Ο Όμιλος ΑΒΑΞ αντιμετωπίζει με διαχρονική συνέπεια αυτό που ονομάζεται δημόσιο έργο υποδομής στη χώρα μας. Συνδεόμαστε με τα έργα που άλλαξαν την Ελλάδα. Όπως συνέβη με την ολοκλήρωση της Γραμμής 3, εν μέσω πανδημίας, έτσι και τώρα με την πρόοδο των εργασιών μας στη Γραμμή 4, ο Όμιλός μας αποδεικνύει ότι κρίνεται από τη δουλειά του και μόνο, ακόμη και στα πιο απαιτητικά έργα».
Στην ενημέρωση των εκπροσώπων του τύπου συμμετείχαν ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ Κωνσταντίνος Κουβαράς, ο Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, καθώς και τα στελέχη της εταιρίας Νίκος Μιτζάλης, Δήμος Κατσιγιάννης, Γιώργος Παπαγεωργίου και Κωνσταντίνος Χασάπης.
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας κατασκευάζεται από την κοινοπραξία των εταιριών ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM. Στην πρώτη φάση ανάπτυξής της, το Μετρό θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου και θα καταλήγει στο Γουδή. Με 15 σύγχρονους σταθμούς και σιδηρόδρομο διπλής τροχιάς, μήκους 12,8 χιλιομέτρων, θα εξυπηρετεί οικιστικές ζώνες στο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού και σημαντικές υπηρεσίες, συνδέοντας το ‘Αλσος Βεΐκου με τα Δικαστήρια σε 5 λεπτά και με την Πανεπιστημιούπολη σε διάστημα 14 λεπτών.
Γιώργος Αλεξάκης
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr