Στην επιστολή της η ΠΕΔΜΕΔΕ αναφέρει ότι με τη διάταξη της παρ. 4 άρθρου 20 Ν. 3669/2008 έχει, από πολλών ετών, οριστεί ανώτατο όριο ανεκτέλεστου μέρους Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, ως προϋπόθεση για την παραδεκτή συμμετοχή των Εργοληπτικών Επιχειρήσεων του ΜΕΕΠ σε Δημόσιους Διαγωνισμούς, διάταξη που δεν αναιρείται ούτε από τις προβλέψεις του υπό αναστολή ΠΔ 71/2019. Και τούτο διότι τα όρια του ανεκτέλεστου συνδέονται κατά το νόμο αποκλειστικά με το ανώτατο όριο του προϋπολογισμού της τάξης εγγραφής του οικονομικού φορέα και όχι με τα οικονομικά μεγέθη του ή άλλα στοιχεία του.
Η ρύθμιση όμως αυτή, τονίζει η ΠΕΔΜΕΔΕ, παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης, αφού παρέχει εναλλακτικό τρόπο κάλυψης του ανεκτέλεστου μόνο στις επιχειρήσεις που έχουν καταταγεί στην 7η τάξη, τρόπος που συνδέεται αποκλειστικά με τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης σε όλα τα έργα (ιδιωτικά και Δημόσια).
Δηλαδή μια επιχείρηση 7ης τάξεως, όσο μεγαλύτερο κύκλο εργασιών πραγματοποιεί, τόσο αυξάνει το ανεκτέλεστό της.
Επιπλέον, ενώ για τον υπολογισμό του κύκλου εργασιών για την κατάταξη των επιχειρήσεων σε τάξη υπολογίζονται όλα τα έργα (ιδιωτικά και Δημόσια), στο ανεκτέλεστο δεν υπολογίζονται τα λοιπά έργα, ει μη μόνο αυτά που εκτελούνται για λογαριασμό φορέων που ανήκουν στον Δημόσιο τομέα.
Έτσι μια επιχείρηση που έχει αναλάβει πολύ μεγάλες υποχρεώσεις στον τομέα των ιδιωτικών έργων ή των αυτοχρηματοδοτούμενων συμβάσεων, έχοντας παράλληλα δεσμεύσει ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους για να ανταπεξέλθει, δεν αποκλείεται από τις Δημόσιες Συμβάσεις, σε αντίθεση με μια άλλη που εκτελεί μόνο Δημόσια Έργα.
Ακόμα, οι ανωτέρω διατάξεις δημιουργούν δυσμενή διάκριση των ημεδαπών επιχειρήσεων έναντι των αλλοδαπών, για τις οποίες δεν υφίσταται ο αντίστοιχος περιορισμός, παραβιάζοντας τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού.
Είναι γνωστό στους ασχολούμενους με τα Δημόσια Έργα ότι έχει εκδοθεί και η υπ΄αριθμ. 419/2023 απόφαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΑΔΗΣΥ, η οποία, εκτός των άλλων, έκρινε ότι η παραπάνω διάταξη του Ν. 3669/2008 σχετικά με το ανεκτέλεστο αντίκειται στα άρθρα 18 παρ. 1, 19, 58, 63 και 71 της οδηγίας 2014/24/ΕΕ και στις γενικές αρχές που διέπουν τις Δημόσιες Συμβάσεις, όπως η απαγόρευση διακρίσεων και οι αρχές της ίσης μεταχείρισης, της ελεύθερης ανάπτυξης του ανταγωνισμού, της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών, της αναλογικότητας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. Σύντομα αναμένεται και η κρίση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της ως άνω απόφασης, η οποία σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες της ΠΕΔΜΕΔΕ υιοθετεί το σκεπτικό της ΕΑΔΗΣΥ.
Η Ένωση επισημαίνει στον Υπουργό ότι το θέμα είναι απολύτως επίκαιρο και πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, ώστε να αυξηθεί το όριο του ανεκτέλεστου σε επίπεδα που ανταποκρίνονται στις σημερινές επικρατούσες συνθήκες στον Κλάδο με την υπογραφή και μόνο απόφασης του Υπουργού Υποδομών, ως έχει εκ του Νόμου απόλυτη αρμοδιότητα (παρ. 4 άρθρου 20 Ν. 3669/2008).
Έτσι, θα επέλθει ισορροπία στην αγορά και θα εκτελεστούν έγκαιρα και έντεχνα από περισσότερες υγιείς και ικανές Εργοληπτικές Επιχειρήσεις τα μεγάλου όγκου και προϋπολογισμού έργα που δημοπρατούνται στις μέρες μας, έως ότου καταργηθεί πλήρως με νομοθετική ρύθμιση ή με την έκδοση της αναμενόμενης δικαστικής απόφασης από το ΣτΕ, το ανώτατο όριο ανεκτέλεστου μέρους Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, ως προϋπόθεση για την παραδεκτή συμμετοχή των Εργοληπτικών Επιχειρήσεων του ΜΕΕΠ σε Δημόσιους Διαγωνισμούς.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr