Ο διαγωνισμός συγκεντρώνει τεράστιο διεθνές ενδιαφέρον, με τους υποψηφίους να είναι αρκετοί και σημαντικοί «παίκτες» στον κλάδο των κατασκευών. Ενδεικτικά, μεταξύ των πιθανών διεκδικητών του έργου είναι οι κοινοπραξίες της Mytilineos με τη γαλλική Vinci, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με το αυστραλιανό fund First Sentier, της Ελλάκτωρ με την Avax και τον γαλλικό επενδυτικό όμιλο Ardian, αλλά και της Intrakat με τον όμιλο Κοπελούζου και την αυστραλιανή Macquarie. Άλλα ονόματα που ακούγονται για το διαγωνισμό είναι η γερμανική Allianz, η πορτογαλική Brisa, το αμερικανικό DIG Capital Partners, η ιταλική Autostrade, η καναδική Roadis και η ισπανική Abertis. Οι πληροφορίες κάνουν επίσης λόγο για συμμετοχή της Intrakat σε άλλο «σχήμα» και συγκεκριμένα σε συνεργασία με την Brisa.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, όλοι οι υποψήφιοι επενδυτές προβλέπουν την αύξηση των διοδίων της Αττικής Οδού στα επιχειρηματικά τους σχέδια, με στόχο την εξασφάλιση των μεγαλύτερων δυνατών εσόδων. Μάλιστα, οι προτάσεις των υποψηφίων για το ύψος των αυξήσεων θα είναι αυτές που θα κρίνουν το νικητή του διαγωνισμού. Το εκτιμώμενο τίμημα, που μπορεί να προσελκύσει η παραχώρηση της Αττικής Οδού, αναμένεται να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ, ενώ υπάρχει πιθανότητα να «αγγίξει» ακόμη και τα 3 δισ. ευρώ.
Η διαγωνιστική διαδικασία
Αντικείμενο του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Αττικής Οδού αποτελεί η χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, περιλαμβανομένης της εκτέλεσης τυχόν έργων μικρής κλίμακας που στοχεύουν στην εύρυθμη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού.
Η διαγωνιστική διαδικασία ξεκινά με τη φάση προεπιλογής (Α’ φάση), δηλαδή την εκδήλωση ενδιαφέροντος και τη νέα περίοδο παραχώρησης. Πρόκειται για τη φάση που ξεκινά σήμερα και για την οποία αναμένονται σύντομα επίσημες ανακοινώσεις.
Ακολουθεί η Β’ φάση, με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους, η οποία αναμένεται να γίνει στο τέλος του 2022 ή στις αρχές του 2023. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα είναι 25ετής, με εκκίνηση την επομένη της λήξης της υφιστάμενης σύμβασης, η οποία λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Η ταυτότητα του έργου
Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης.
Έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για έναν αστικού τύπου αυτοκινητόδρομο, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α), ανά κατεύθυνση. Στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος.
Ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ως κλειστός αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων (Ε.Λ.Ε-Σ-Σ), μήκους περίπου 52 χλμ και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ), μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5χλμ.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr