Το συνέδριο, επέστρεψε, φέτος, με φυσική παρουσία συνέδρων και φιλοξενεί περισσότερους από 30 ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το καλοσώρισμα πραγματοποίησε ο Δημήτρης Πεφάνης, διευθυντής Οικονομικού και Επιχειρηματικού Περιεχομένου του Ομίλου DPG, ο οποίος τόνισε πως το συνέδριο πραγματοποιείται εν μέσω μιας μοναδικής συγκυρίας. «Η χρονιά ξεκίνησε για το real estate άκρως θετικά, ωστόσο θα πρέπει να δούμε πως θα εξελιχθεί στην πορεία λόγω και των εξελίξεων στην Ουκρανία» σημείωσε ο κ. Πεφάνης.
Στα έργα υποδομής που υλοποιούνται στη Βόρεια Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη αναφέρθηκε ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας - Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης υπογραμμίζοντας πως η περιοχή συγκεντρώνει το ενδιαφέρον επενδυτών και κατασκευαστικών ομίλων. Ο κ. Καλαφάτης επισήμανε πως βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες για πάνω από 20 έργα στη Θεσσαλονίκη και σημείωσε πως η πόλη, η Μακεδονία και η Θράκη αποκτούν σημαντικές υποδομές.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Καλαφάτης στους κραδασμούς που προκαλεί η ρωσο ουκρανική σύρραξη. Υπογράμμισε δε πως η παραβίαση του διεθνούς δικαίου και ο αναθεωρητισμός κρατών δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές.
Μιλώντας για τις αναταράξεις στην οικονομία και κυρίως στην αγορά ενέργειας τόνισε πως η κυβέρνηση ετοιμάζει μέτρα στήριξης των οικονομικά αδύναμων, παράλληλα με τον ευρωπαϊκό μηχανισμό αλληλεγγύης που στήνεται. «Γραμμή άμυνας αποτελεί το γεγονός ότι η ανάπτυξη στη χώρα μας το 2021 ξεπερνά το 8% και είναι από τις υψηλότερες στην Ευρωζώνη» υπογράμμισε ο Καλαφάτης προσθέτοντας πως η Ελλάδα αναδεικνύεται παγκόσμια πρωταθλήτρια στις επενδύσεις.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο υφυπουργός Φορολογίας και Δημόσιας Περιουσίας, Απόστολος Βεσυρόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε στη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων, στις οποίες έχει προχωρήσει η κυβέρνηση, καθώς και στη δεύτερη μείωση του ΕΝΦΙΑ που θα εφαρμοστεί με το νέο νομοσχέδιο που προωθείται στη Βουλή.
Όπως τόνισε, με το νέο νόμο 8 στους 10 πολίτες, περίπου 5 εκατ. φορολογούμενοι, θα δουν μείωση στον ΕΝΦΙΑ. Μάλιστα οι 900.000 θα έχουν μείωση άνω του 30%. Ο κ. Βεσυρόπουλος αναφέρθηκε και στα μέτρα και αναπτυξιακά κίνητρα που δόθηκαν για την ανάπτυξη της αγοράς ακινήτου, ενώ τόνισε πως στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης είναι παρεμβάσεις για απλοποίηση της διαδικασίας μεταβίβασης ακινήτων, ώστε να μπορεί να γίνει με ηλεκτρονικό τρόπο.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υφυπουργός στην εκρηκτική αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας που παρατηρήθηκε στο οκτάμηνο του 2021, με την επιφάνεια να καταγράφει αύξηση κατά 57% στην επιφάνεια και 48% στον όγκο, σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου 2020.
Τα έργα υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα
Στο πακέτο νευραλγικών έργων που υλοποιούνται στη Θεσσαλονίκη και την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης υπογραμμίζοντας πως εντατικοποιήθηκαν με τη χρήση του θεσμικού και χρηματοδοτικού εργαλείου των ΣΔΙΤ. H ομιλία του κ. Καράγιαννη έγινε στο πλαίσιο του πάνελ με θέμα «Η πορεία των έργων υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα».
«Εξαγγείλαμε και υλοποιούμε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα έργων άνω των 13 δις.ευρώ, που έχει στόχο την επανεκκίνηση του κατασκευαστικού κλάδου και στην αναβάθμιση των υποδομών της χώρας» ανάφερε ο κ. Καραγιάννης, ο οποίος έκανε ιδιαίτερη μνεία στο μετρό Θεσσαλονίκης. Όπως τόνισε το μέτρο Θεσσαλονίκης έχει πλέον ορατό ορίζοντα το 2023, με απόλυτο σεβασμό όλων των αρχαιοτήτων και ειδικότερα του σταθμού Βενιζέλου.
Το ποσοστό υλοποίησης του έργου φτάνει στο 82%, ενώ για την επέκταση προς τη Καλαμαριά, το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει στο 84%. Αναφερόμενος ο κ. Καραγιάννης στον υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο Flyover, που θα λειτουργεί συνδυαστικά με το μετρό για την ανακούφιση της πόλης από τα κυκλοφοριακά της προβλήματα τόνισε ότι στα τέλη του έτους θα εγκατασταθούν τα εργοτάξια για την κατασκευή του.
Ο κ. Καραγιάννης έκανε αναφορά μεταξύ όλων των έργων που παρουσίασε και στο έργο βελτίωσης – διαπλάτυνσης της οδού Μουδανιά – Ποτίδαια. «Το ορφανό χιλιόμετρο που εκκρεμούσε για χρόνια, προγραμματίζουμε να το παραδώσουμε το καλοκαίρι, κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης ενώ για το τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα τόνισε « έχουμε παραδώσει στην κυκλοφορία και τα πρώτα χιλιόμετρα, και μάλιστα της νέας χάραξης, με ορίζοντα παράδοσης του συνολικού έργου το φθινόπωρο».
Στην ενοποίηση, ανάπλαση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, σε μήκος 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι αναφέρθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας επισημαίνοντας πως «η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, «έτρεξε» τις διαδικασίες και σήμερα πια πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους ή το αργότερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, θα έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για το έργο, ώστε να περάσουμε στο στάδιο της υλοποίησης».
Στα τέλη του 2024 αναμένεται να υπάρχουν ολοκληρωμένες μελέτες και να αρχίσει η δημοπράτηση κατασκευής των έργων, τα οποία μπορούν να έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολο τους το 2030. Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν στην περιοχή, σύμφωνα με τον κ. Μπίλλια είναι η δημιουργία ενός μεγάλου πάρκου στη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, αλιευτικό καταφύγιο, διαδρομή πεζών και ποδηλατών επί πασσαλόπηκτης ελαφριάς κατασκευής από την περιοχή της λιμνοθάλασσας έως και το Δενδροπόταμο, η δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου – Βοτανικού κήπου σε τμήμα της έκταση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ανάδειξη του μη χαρακτηρισμένου υγροτόπου, ενώ ανατολικότερα θα χωροθετηθεί Επιχειρηματικό Πάρκο όπου αναπτύσσεται ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη για την εξυπηρέτηση του αλιευτικού στόλου του Θερμαϊκού Κόλπου.
Στις σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης που διανοίγονται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναφέρθηκε ο δήμαρχος της πόλης, Γιάννης Ζαμπούκης. Όπως ανέφερε ο κ. Ζαμπούκης, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ενώ ήδη σε εξέλιξη βρίσκεται η φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, με τις τελικές αποφάσεις να τοποθετούνται το Μάιο του τρέχοντος έτους.
Επιπρόσθετα, ένα ακόμη εμβληματικό έργο αποκτά σάρκα και οστά. Πρόκειται για την κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού που συνδέει οδικά τον λιμένα με την Εγνατία Οδό, έργο αρχικού προϋπολογισμού 36 εκατομμυρίων ευρώ. Η προθεσµία εκτέλεσης των εργασιών είναι 24 μήνες από την ηµέρα υπογραφής της σύµβασης.
Ο κ. Ζαμπούκης αναφέρθηκε σε μια σειρά έργων σημασίας για την Αλεξανδρούπολη, μεταξύ άλλων στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης- Ορμενίου με ηλεκτροκίνηση και τη μετατροπή της σε διπλή κατεύθυνση καθώς και η η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων Αλεξανδρούπολης που ολοκληρώνεται και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία.
Συντονιστής του πάνελ ήταν ο διευθύνων σύμβουλος της Μarkt, Μάξιμος Καλατζής, ο οποίος επισήμανε πως «η οικονομική δραστηριότητα έχει ανακάμψει αρκετά, υποστηριζόμενη από τις αυξημένες κρατικές δαπάνες, τη νομισματική πολιτική, τα μέτρα προστασίας ενώ παράλληλα παρουσιάζει μια βελτιούμενη κατάσταση σχετικά με τον κορωνοϊό».
Σύμφωνα με τον κ. Καλατζή «εφόδιο και εργαλείο για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας και έμμεσα για την άμυνα της σε σημερινούς και μελλοντικούς κινδύνους και απειλές, αποτελεί το δυναμικό στο χώρο του real estate, που σε μεγάλο βαθμό, είναι ανεκμετάλλευτο και η δυνατότητα να δημιουργήσουμε ανταγωνιστικό προϊόν, με σύγχρονα χαρακτηριστικά, ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και συμμετοχή στην υψηλή τεχνολογία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τελευταίο redevelopment που πραγματοποίησε στη Θεσσαλονίκη για το Center for Digital Innovation και το Global Business Services Center της Pfizer. Αναπόσπαστο κομμάτι της ανταγωνιστικότητας ενός έργου, όμως, είναι και οι υποδομές. Η έννοια του development στο real estate είναι ημιτελής εάν επιχειρήσει κανείς ανάπτυξη ακινήτων χωρίς υποδομές. Τα project, οι ευρύτερες περιοχές και τελικά οι ίδιες οι πόλεις είναι τόσο καλές ή κακές όσο οι υποδομές τους. Δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστεί κανείς ότι η Θεσσαλονίκη εδώ και πολλές δεκαετίες αναζητά και αναμένει έργα υποδομών και εξωστρέφεια για να αναδείξει τον ρόλο της στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη”.
Κλιματικά ουδέτερες πόλεις
Ο σχεδιασμός ουδέτερα κλιματικά πόλεων τέθηκε στο επίκεντρο του επόμενου πάνελ με συντονίστρια την Έρη Μητσοστεργίου, πρόεδρο της Uli Greece and Cyprus.
Στο μεγάλο εγχείρημα καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο τον μετασχηματισμό 100 ευρωπαϊκών πόλεων προς την ουδετερότητα του κλίματος έως το 2030 αναφέρθηκε η Μαρία Βασιλάκου, αντιδήμαρχος Βιέννης 2010-2019, σύμβουλος αστικής ανάπτυξης και μέλος του Mission Board “Climate - Neuteral and Smart Cities”.
Μεταξύ των πόλεων που έχουν θέσει υποψηφιότητα συμμετοχής στο μεγάλο εγχείρημα καινοτομίας της ΕΕ με στόχο τον μετασχηματισμό 100 ευρωπαϊκών πόλεων προς την ουδετερότητα του κλίματος έως το 2030 είναι τα Ιωάννινα. «Ευελπιστούμε να είμαστε μια από τις ελληνικές πόλεις που θα ανοίξουν το δρόμο για τις κλιματικά ουδέτερες πόλεις καθώς αυτό είναι μονόδρομος» ανέφερε ο δήμαρχος Ιωαννίνων, Μωυσής Ελισάφ.
Στις ενέργειες που υλοποιεί η Dimand αναφορικά με τα κτήρια της, αλλά και τις ευρύτερες περιοχές, στις οποίες τα αναπτύσσει αναφέρθηκε ο COO, Πάνος Παναγιωτίδης, αναφέροντας ως παράδειγμα τον Πειραιά όπου υλοποιήθηκε ανακατασκευή και αναβάθμιση κτηρίων δημιουργώντας ένα ενεργειακό καινούργιο προϊόν.
Η επόμενη ημέρα του real estate
Στη μεγάλη εικόνα και τις διεθνείς τάσεις επικεντρώθηκε το επόμενο πάνελ με συντονιστή του Δημήτρη Πεφάνη, διευθυντή Οικονομικού και Επιχειρηματικού Περιεχομένου του Ομίλου DPG.
Στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται στο real estate μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αναφέρθηκε ο κ. Γεώργιος Κορμάς ανώτερος γενικός διευθυντής, Group Chief Real Estate της Τράπεζας Πειραιώς και διευθύνων σύμβουλος της Real Estate ΜΑΕ.
Όπως τόνισε η κτηματαγορά επηρεάζεται κατά τη διάρκεια κρίσεων με χρονοκαθυστέρηση οκτώ έως δέκα μηνών. «Εάν στο μεσοδιάστημα η κρίση καταλαγιάσει θα αποφύγουμε τις επιπτώσεις στην κτηματαγορά» σημείωσε ο κ. Κορμάς υπογραμμίζοντας πως η Ελλάδα που αποτελούσε πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ήταν hot spot προορισμός, σε περίπτωση που συνεχιστεί η κρίση για μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν αποκλείεται να χάσει το πλεονέκτημα της καθώς θα ξαναέρθουν στο προσκήνιο χώρες, με πιο ώριμες αγορές από την ελληνική.
Οι προκλήσεις της δυτικής Θεσσαλονίκης
Στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης και στις προκλήσεις ανάπτυξης εστίασε το επόμενο πάνελ με συντονιστή τον πρόεδρο και CEO της Dimand, Δημήτρη Ανδριόπουλο, ο οποίος πρότεινε, αν αναλάβει ο δήμος Θεσσαλονίκης τη θεσμική πρωτοβουλία, η εταιρεία του να «τρέξει» τη χρηματοδότηση μελέτης για την ευρύτερη περιοχή της δυτικής πλευράς της Θεσσαλονίκης.
Στις δράσεις που κάνει ο δήμος Θεσσαλονίκης για τη δυτική πλευρά της πόλης αναφέρθηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας κάνοντας μνεία στην αξιοποίηση του κτηρίου στα Σφαγεία, στο Μουσείο του Ολοκαυτώματος, στην αξιοποίηση της Βίλα Πετρίδη, αλλά και στην ανάπλαση του τετραγώνου που περικλείεται από τις οδούς Λαγκαδά, Μιχάηλ Καλού και Μοναστηριού. Ο κ. Ζέρβας τόνισε πως το γενικό πολεοδομικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης ολοκληρώνεται μετά από τρεις δημαρχιακές θητείες.
Στην ανάγκη αξιοποίησης της ευρύτερης περιοχής του λιμανιού στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Alumil, Γιώργος Μυλωνάς. Αναφερόμενος στα υψηλά κόστη που έχουν δημιουργηθεί λόγω και της ρωσο ουκρανικής κρίσης δήλωσε επιφυλακτικός για το πόσο γρήγορα θα μπορέσει να αποκλιμακωθεί η κατάσταση.
Για τη σημασία να υπάρξει ένας κεντρικός σχεδιασμός για τη δυτική Θεσσαλονίκη μίλησε η διευθύνουσα σύμβουλος της Elvial, Ασημίνα Τζίκα τονίζοντας πως θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ποιο θα είναι το concept για την περιοχή, η οποία όπως είπε έχει πολλά να προσφέρει.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr