Οι διαρκείς νομικές αντιπαραθέσεις μεταξύ των εταιρειών, που έχουν οδηγήσει να κρίνονται οι διαγωνισμοί μεγάλων έργων με μεγάλη καθυστέρηση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης για τις υποδομές στο 3ο «Athens Investment Forum».
Αρχικά, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής έκανε ανοικτή έκκληση στις εταιρείες για ειρήνευση. Όπως είπε, «οι προσφυγές είναι συνήθης πρακτική του δυτικού κόσμου. Σε κάποια θέματα, όμως, πρέπει να υπάρχει συνεννόηση. Έχει πει και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ναι μεν να γίνονται προσφυγές αν χρειάζεται, αλλά όχι για ψύλλου πήδημα και να πηγαίνουν πίσω οι διαδικασίες».
Παράλληλα, ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως «αυτό που χρειάζεται ο τόπος μας σήμερα είναι όραμα, σχέδιο και συστηματική εργασία στα ζητήματα των μεγάλων έργων υποδομής».
Επιπλέον, σημείωσε ότι η χώρα πρέπει τώρα να επενδύσει σε τομείς που έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της στρατηγικής της θέσης. Όπως είναι τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, και η νέα γενιά έργων υποδομών που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας.
Ιδιαίτερα κρίσιμος πυλώνας του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως αναφέρθηκε είναι η υπεύθυνη ανάπτυξη των συνδυαστικών μεταφορών. «Ανάγουμε τον Πειραιά, τα λιμάνια του Βορρά και κυρίως της Θεσσαλονίκης, σε πύλες εισόδου και αναβαθμίζουμε την Ελλάδα στο χώρο των logistics. Αναπτύσσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο και εκσυγχρονίζουμε το προβληματικό σύστημα ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ με τη βοήθεια και την εποπτεία της Ε.Ε.».
Τέλος ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι έχουν σχεδιαστεί μια σειρά από καίριες αλλαγές στον νόμο 4412 των δημόσιων έργων, ώστε να προχωρούν με ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Κατασκευαστικής Εταιρείας «ΑΚΤΩΡ», κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, αναφέρθηκε στην απουσία δημοπράτησης έργων και επεσήμανε την αναγκαιότητα να θεσμοθετηθούν ταχύτερες και αξιόπιστες διαδικασίες όσον αφορά στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων. Αναφέρθηκε στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον των κατασκευών τονίζοντας ότι η αγορά υποφέρει από την έλλειψη δημοσιονομικού χώρου για επενδύσεις.
Όσον αφορά στην ένδεια που χαρακτηρίζει τις δημοπρατήσεις νέων έργων, είπε ότι το τοπίο των έργων που μπήκαν σε τροχιά δημοπράτησης περιγράφονται με τρεις χαρακτηρισμούς: «Πολύ μικρά, πολύ φθηνά, πολύ αργά». Ανέφερε ακόμη, ότι η προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση να ξεβαλτώσει εμβληματικά έργα δεν περνάει απαρατήρητη από τους επενδυτές. Ωστόσο σχολίασε ότι για να έχουν νόημα αυτές οι προσπάθειες της κυβέρνησης, θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις: ώριμες μελέτες, αλλαγή στον τρόπο σύνταξης των τευχών δημοπράτησης και να δοθεί τέλος στη μανία των προσφυγών που κατατρύχει τον κατασκευαστικό κλάδο.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της AVAX S.A., κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, στην παρέμβασή του ανέφερε ότι ο όρος βιωσιμότητα δεν είναι άγνωστη λέξη για τις κατασκευές, αντιθέτως, συνδέεται κατεξοχήν με τον κλάδο.
Ανέφερε επί τούτου, ότι τόσο το ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό σύστημα όσο και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που προωθούνται από την Ευρώπη θα ενισχύουν περιβαλλοντικά βιώσιμες επενδύσεις, καθώς δάνεια και επιδοτήσεις θα συνδέονται με περιβαλλοντικά κριτήρια.
Τόνισε επίσης την ανάγκη να υλοποιηθούν έργα που αναδεικνύουν τα φυσικά προτερήματα τη χώρας μας. Αρκεί, όπως σημείωσε, και ο κατασκευαστικός κλάδος, ως κατεξοχήν συμμέτοχος σ’ αυτή τη διαδικασία να περιορίσει από την πλευρά του τις ενστάσεις και τις προσφυγές, που κάποιες φορές γίνονται για την τιμή των όπλων όπως είπε.
Το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργος Περδικάρης, τόνισε ότι η πανδημική κρίση δημιουργεί μία μοναδική ευκαιρία στη χώρα να αλλάξει πορεία.
Όπως είπε τα κεφάλαια άνω των 60 δισ. που θα εισρεύσουν στη χώρα από τη νέα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ) και το Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία ανέφερε ότι με τη μόχλευση και τη συμμετοχή των ιδιωτικών κεφαλαίων μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα, είναι η μεγάλη πρόκληση που γεννάται.
Υπογράμμισε ακόμη, ότι εκτός από την εξάλειψη των παθογενειών που οφείλει να αφήσει πίσω του ο κατασκευαστικός κλάδος, (μεγάλες εκπτώσεις & δικαστικές αντιπαραθέσεις) πρέπει και η Ελληνική Διοίκηση από την πλευρά της να αλλάξει. «Να υπάρξει ακόμη και outsourcing εκεί που το Δημόσιο αργεί να ανταποκριθεί», ανέφερε, ούτως ώστε να συνδράμουν την πολιτεία στην ωρίμανση των μελετών.
Στην κατακλείδα της παρέμβασής του, τόνισε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται στον πυρήνα του ταμείου ανάκαμψης.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, κ. Πέτρος Σουρέτης, ανέφερε ότι η αρνητική επίδραση της πανδημίας για την Ελλάδα θα αποφέρει ακόμη πιο βαριές επιπτώσεις, με δεδομένο ότι η χώρα έβγαινε από μία δεκαετή κρίση. Υποστήριξε, ότι η ανάκαμψη της χώρας θα είναι σταδιακή καθώς οι προβλέψεις για την ελληνική οικονομία αποτυπώνουν μία δύσκολη κατάσταση.
Αναφέρθηκε στις προτεραιότητες του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας των 671 δισ. που αναπτύσσεται σε τρεις πυλώνες: Την ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων, την παροχή πόρων για ιδιωτικές επενδύσεις και την ενίσχυση προγραμμάτων μεγάλης αποτελεσματικότητας. Όπως είπε, τα έργα που έχουν προτεραιότητα αφορούν την καθαρή πράσινη ενέργεια, την ενεργειακή αποδοτικότητα των κτιρίων τις έξυπνες μεταφορές κτλ. Στην ίδια κατεύθυνση όπως τόνισε είναι και η κατεύθυνση των πόρων της νέας Προγραμματικής Περιόδου.
Υπό αυτές τις συνθήκες, ο κ. Σουρέτης τόνισε τη δυναμική που αναπτύσσεται στον κατασκευαστικό κλάδο με έργα υψηλών προϋπολογισμών, που είτε βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού είτε φάση τελικής δημοπράτησης.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, κ. Χάρης Σαχίνης, μίλησε για τη σημασία που έχει για την ΕΥΔΑΠ η αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών υδάτων και αποχέτευσης με σεβασμό στο περιβάλλον.
Με στραμμένη την προσοχή της εταιρείας σε έργα με υψηλό περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόσημο, στόχος της εταιρείας είναι όπως είπε ο κ. Σαχίνης να πενταπλασιαστούν οι επενδύσεις, με κανόνες υγιούς ανταγωνισμού, καλής εκτέλεσης και λιγότερων προσφυγών.
Ο κ. Σαχίνης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «είμαστε ανοιχτοί σε συμπράξεις» και τόνισε ότι τα έργα που επεξεργάζεται η εταιρεία είναι της τάξεως του 1,7 δισ. Επιγραμματικά αναφέρθηκε στην αντικατάσταση των δικτύων ύδρευσης (80 εκ.), στις παρεμβάσεις για τη μείωση του μη ατιμολόγητου νερού (50 εκ) στους έξυπνους υδρομετρητές (100 εκ.).
Τέλος, υπογράμμισε ότι στόχος της εταιρείας και μέσα από όλα τα έργα που δρομολογούνται, είναι να παράγεται zero carbon νερό.
Ο Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., κ. Χρήστος Βίνης, ανέφερε πως οι αναπτυξιακοί στόχοι που έχει θέσει η ΕΡΓΟΣΕ είναι μεταξύ άλλων η ενίσχυση της διατροπικότητας με έμφαση στην εμπορική μεταφορά, με συνδέσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια, η ολοκλήρωση του κορμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας (άξονας ΠΑΘΕ), αλλά και η ολοκλήρωση της ανάπτυξης του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος & Αντιπρόεδρος Δ.Σ. της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Κουρέτας, αναφέρθηκε κατά την παρέμβασή του στη συμβολή της κατασκευής λειτουργίας των έργων του μετρό όσον αφορά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών αλλά και στο θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα του έργου.
Για τη γραμμή 4 του μετρό, ανέφερε ότι στο πρώτο στάδιό της φτάνει τα 13 χιλιόμετρα, θα διαθέτει 15 σταθμούς, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 1,5 δισ. Εξήγησε ότι θα εξυπηρετεί 220 χιλιάδες επιβάτες με υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα για την πόλη.
Για το έργο της Θεσσαλονίκης εξήγησε ότι γίνονται οι προετοιμασίες για να ξεκινήσουν οι επεκτάσεις του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες.
Για τα σχέδια της εταιρείας που αφορούν τις μελλοντικές επεκτάσεις τόσο στο λεκανοπέδιο όσο και στη Θεσσαλονίκης, ανέφερε ότι ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 11 δισ. ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr