Στο πλαίσιο αυτό έχουν ήδη στο πλαίσιο της στρατηγικής ΤΕΝ – Τα 9 μεγάλοι διάδρομοι που συνδυάζουν της σιδηροδρομικές κύρια μεταφορές, τα οδικά δίκτυα, τους ποτάμιους διαύλους με τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων.
Στο πλαίσιο αυτό της δημιουργίας του άξονα ΤΕΝ - Τ 22 (Πανευρωπαϊκός Διάδρομος Ρήνου - Δουνάβεως, βόρειο τμήμα) για τη διασύνδεση των πόλεων Νυρεμβέργη - Βιέννη - Πράγα - Βουδαπέστη - Σιμέρια - Μπρασόβ - Βουκουρέστι – Κωνστάντζα η εταιρία ΑΚΤΩΡ συμβάλλει ενεργά. Πιο συγκεκριμένα υπεγράφη την προηγούμενη εβδομάδα μεταξύ του ρουμανικού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και της κοινοπραξίας RAILWORKS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρίες Alstom, Aktor και Arcada (γαλλικών, ελληνικών και ρουμανικών συμφερόντων αντίστοιχα), συμφωνία για εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Cap Y Ilteu - Gurasada, έκτασης 22,34 χμ. Η γραμμή αυτή εντάσσεται
Σύμφωνα με το Γρ. Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βουκουρέστι στόχος του έργου, το κόστος του οποίου εκτιμάται σε 1,5 δισ. RON (322 εκατ. ευρώ) και καλύπτεται από ευρωπαϊκά κονδύλια και τον κρατικό προϋπολογισμό, είναι η αναβάθμιση του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να υποστηρίξει τη διέλευση επιβατηγών τρένων μέγιστης ταχύτητας 160 χμ/ώρα, αλλά και η δημιουργία έργων υποδομής, όπως η κατασκευή 15 γεφυρών, δύο σηραγγών, 17 υπογείων και μίας υπέργειας διάβασης, η ανακατασκευή τεσσάρων σιδηροδρομικών σταθμών και ο ανά συγκεκριμένα σημεία εκσυγχρονισμός δικτύου, βάσει προδιαγραφών του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικών Δικτύων (Κανονισμός 1316/2013). Παράλληλα, στη σύμβαση προβλέπονται έργα ηλεκτροδότησης και ενεργειακής υποστήριξης του δικτύου.
Το έργο αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση των υποδομών της χώρας, τομέας στον οποίο η Ρουμανία πάσχει σοβαρά, καθώς θα επιτρέψει ταχύτερη και ασφαλέστερη διέλευση αμαξοστοιχιών, στοιχείο που θα συντελέσει στην αποτελεσματικότερη εμπορική, τουριστική και ευρύτερη οικονομική διασύνδεση ευρωπαϊκών πόλεων της Κεντρικής Ευρώπης.
Σημειώνεται ότι με βάση τη στρατηγική ανάπτυξης των διευρωπαϊκών μεταφορικών δικτύων μέχρι το 2030 αναμένεται να επενδυθούν με μόχλευση σημαντικά ποσά σε 9 κομβικούς διαδρόμους που θα συνδυάζουν τις θαλάσσιες, ποτάμιες και σιδηροδρομικές μεταφορές και θα ενώνουν τις διάφορες περιοχές της ΕΕ. Ανάμεσα σε αυτές τις 9 οδεύσεις ή διαδρόμους, πέρα από τον ΤΕΤ- Τ 22 που αφορά έμμεσα την Ελλάδα, λόγω Βαλκανίων υπάρχουν άλλοι δύο διάδρμοι που μας αφορούν άμεσα. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν ο Βαλτικός - Αδριατικός Διάδρομος (επένδυση με μόχλευση 535 δισ. μέχρι το 2030), , ο Μεσογειακός Διάδρομος (επένδυση με μόχλευση 622 δισ. μέχρι το 2030), αλλά και ο Διάδρομος της Ανατολικής Μεσογείου (επένδυση με μόχλευση 517 δισεκ μέχρι το 2030), όπου τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης είναι σημεία αναφοράς.
Το μεγάλο ζήτημα είναι να αξιοποιηθεί η ευκαιρία αυτή τόσο από τις Ελληνικές επιχειρήσεις όσο και από την Ελληνική πολιτεία που θα πρέπει να τρέξει έργα με τις νέες μεθόδους χρηματοδότησης που απαιτεί η ΕΕ (σύστημα blending με μόχλευση δημίσιων, ιδιωτικών και κοινοτικών πόρων) αλλά και καινοτόμους τρόπους διοίκησης και διαχείρισης έργων.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr