Ο κ. Σπίρτζης, απαντώντας σε εννέα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τον σχεδιασμό του μεγάλου έργου, αποκάλυψε τις δύο… «οψεις» που εμφανίζει η γραμμή 4. Το τμήμα από Γαλάτσι έως Ευαγγελισμός όπως αναφέρεται, είναι από καιρό ώριμο για να δημοπρατηθεί, όμως στο υπόλοιπο κομμάτι (από Ευαγγελισμό - Γουδί) με την προσθήκη 4 σταθμών που είχε ανακοινωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση η μελέτη είναι… μηδενική (στην απάντηση αναφέρεται ότι η ωριμότητα των μελετών για το τμήμα Ευαγγελισμός – Γουδί είναι 20% στα αρχιτεκτονικά, 10% στα στατικά, 10% στα ηλεκτρομηχανολογικά και 30% στα σιδηροδρομικά).
Δηλαδή βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, ώστε να έχει ολοκληρωθεί εντός διμήνου (έως το τέλος εξαμήνου επισήμανε ο υπουργός Υποδομών αλλά έχουμε ήδη Απρίλιο), για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, όπως υποστηρίζει ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών στην απάντησή του.
Και σαν μην έφτανε αυτό, περίεργα είναι τα μηνύματα που στέλνει η κυβέρνηση για την χρηματοδότηση του έργου. Την ίδια ημέρα που ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης κατέθετε στη Βουλή κατάλογο με τα έργα προτεραιότητας που θα προταθούν προς ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ», χωρίς να περιλαμβάνεται η νέα γραμμή 4 του μετρό Αθηνών, ο υπουργός Υποδομών υποστήριζε πως το έργο «έχει ενταχθεί στις προτάσεις Γιούνκερ»!
Ο κ. Σπίρτζης εξηγεί ότι μέχρι και το 2014 η Αττικό Μετρό προωθούσε την ωριμότητα των μελετών του τμήματος της Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός με 9 σταθμούς. Όμως, αυτό άλλαξε όταν το φθινόπωρο του 2014 αποφασίσθηκε, από την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, να προστεθεί στο προς δημοπράτηση έργο και το τμήμα Ευαγγελισμός - Γουδί, αρχικά με 4 σταθμούς, όπως ήταν η πρόβλεψη για την επέκταση αυτή στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της εταιρείας και στη συνέχεια με 5 σταθμούς, με τη προσθήκη ενός ακόμη σταθμού στην Καισαριανή (Near East).
Σημειώνεται ότι «από το 2015 το προς μελέτη αντικείμενο διαφοροποιήθηκε σημαντικά, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα δημοπράτησης του έργου με 14 σταθμούς συνολικά».
Κατά τον υπουργό Υποδομών, «στο διάστημα που μεσολάβησε από τον Ιανουάριο του 2015 μέχρι σήμερα, η Αττικό Μετρό προχώρησε τόσο στην περαιτέρω ωρίμανση των Οριστικών Μελετών του πρώτου τμήματος των 9 σταθμών μέχρι τον Ευαγγελισμό (και στις αναγκαίες τροποποιήσεις, όπως προαναφέρθηκε), όσο και στην ωρίμανση του πρόσθετου τμήματος».
Να σημειωθεί ότι «η προσθήκη του Σταθμού Near East στο προς ωρίμανση αντικείμενο, άλλαξε στην περιοχή της Καισαριανής τα δεδομένα χάραξης του έργου που προϋπήρχαν, με συνέπεια να απαιτηθούν συμπληρωματικές τοπογραφικές εργασίες και γεωτεχνικές έρευνες, οι οποίες και ολοκληρώθηκαν εντός του 2015. Επίσης εντός του 2015 ξεκίνησαν οι προκαταρκτικές μελέτες σχεδίασης των 5 νέων σταθμών και ωριμάζουν σταδιακά όλες οι προμελέτες των σταθμών αυτών».
Ο κ. Σπίρτζης υποστηρίζει πως όταν ο προκάτοχός του Μιχάλης Χρυσοχοΐδης εξήγγειλε τη δημοπράτηση του έργου (τον «Δεκέμβριο του 2014»!) δεν είχαν ολοκληρωθεί οι μελέτες και δεν είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση. Το ίδιο συμβαίνει, πάντως, και σήμερα, με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να επιμένει πως «η Γραμμή 4 έχει ενταχθεί στις προτάσεις JUNCKER, με την πρόβλεψη για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και τη δανειοδότηση από την ΕΤΕπ (σ.σ. Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), η οποία έχει ήδη εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον».
Σημειώνεται πως το συνολικό κόστος της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας (Άλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός - Μαρούσι) αγγίζει τα 3,4 δισ. ευρώ, ενώ το κόστος του πρώτου τμήματος, μέχρι τον Ευαγγελισμό, εκτιμάται στο 1,3 δισ. ευρώ.
Το μοντέλο χρηματοδότησης που προωθεί το υπουργείο προβλέπει πως τμήμα των κεφαλαίων θα προέλθει από ιδιώτες, οι οποίοι στη συνέχεια θα πληρώνονται με «ενοίκιο» από το δημόσιο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr