Οι ειδικοί της αγοράς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και υποστηρίζουν ότι 1 στις 4 επιχειρήσεις του κλάδου αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης ενώ ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί μέσα στους επόμενους μήνες αν δεν ληφθούν έγκαιρα τα απαραίτητα μέτρα για την οικονομική στήριξη των εταιριών.
Προ ημερών άλλωστε οι εργοληπτικές οργανώσεις της χώρας με κοινή επιστολή τους προς τους αρμοδίους υπουργούς ζήτησαν την άμεση πληρωμή των εκτελεσμένωνεργασιών στα έργα του ευρύτερου δημόσιου τομέα, κάτι που θα συμβάλλει αποφασιστικά τόσο στην στήριξη των εργοληπτικών επιχειρήσεων όσο και στην ταχεία διοχέτευση των ποσών αυτών στην αγορά. Όπως αναφέρουν οι πληρωμές αυτές θα ανακουφίσουν την κατασκευαστική βιομηχανία που έχει άμεση ανάγκη και θα συμβάλλουν στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων του Γ' ΚΠΣ που κινδυνεύουν να χαθούν.
Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που φαίνεται να αντιμετωπίζουν πολλές εταιρίες του κλάδου είναι από την μία πλευρά ο μεγάλος δανεισμός τους και από την άλλη η επιφυλακτική στάση που κρατούν οι τράπεζες οι οποίες έχουν μειώσει τα πιστωτικά τους όρια προς τις επιχειρήσεις, λόγω της διεθνούς κρίσης του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Υστατη προσπάθεια για να επιβιώσουν
Ετσι αρκετές εταιρίες σήμερα, οι οποίες έχουν μείνει άνευ νέου κατασκευαστικού αντικειμένου, είτε κάνουν την ύστατη προσπάθεια για να επιβιώσουν με την διεκδίκηση νέων έργων, πωλήσεις συμμετοχών και περιουσιακών στοιχείων, περικοπές προσωπικού κλπ,είτε έχουν αρχίσει να αναζητούν σανίδα σωτηρίας στο πρόσωπο κάποιου στρατηγικού επενδυτή.
Ειδικότερα εταιρίες όπως η Διεκατ, η Τεχνική Ολυμπιακή, η Γενέρ, η Προοδευτική, η Betanet και η εδώ και αρκετό καιρό ξεχασμένη Εργάς, είναι οι εταιρίες που είτε πια έχουν τελματώσει είτε προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Bέβαια εδώ θα πρέπει να προστεθεί η ΑΕΓΕΚ η οποία προ ημερών ολοκλήρωσε την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου με τον επιχιερηματία Ι. Μαρούλη ως στρατηγικό επενδυτή, για την οποία απομένει να δούμε αν τελικώς θα καταφέρει να εισέλθει σε πορεία οικονομικής εξυγίανσης.
Επίσης και η Αττικατ, η οποία μετά την πρόσφατη περιπέτεια του μεγαλομετόχου της Π. Πανούση και με την επί τριμήνου, αναστολή διαπραγμάτευσης της μετοχής της προσπαθεί να εντατικοποιήσει τις προσπάθειες της και να αναλάβει νέα έργα. Πάντως η εταιρία στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης παρουσιάζει συνολικές υποχρεώσεις 307 εκατ. ευρώ, Την ίδια στιγμή, ο τζίρος που πραγματοποίησε κατά το ίδιο διάστημα διαμορφώθηκε σε 114 εκατ ευρώ από 74 εκατ ευρώ πέρυσι, σημειώνοντας άνοδο 53,11%, ενώ ο Ομιλος εμφάνισε ζημιές έναντι κερδών πέρυσι, γεγονός που όπως υποστηρίζουν οι ανταγωνιστές οφείλεται στο ότι η εταιρία το 2005 διεκδίκησε και ανέλαβε το 2005 την κατασκευή των τμημάτων της Εγνατίας Οδού δίνοντας πολύ μεγάλες εκπτώσεις. Τέλος μία ακόμη εισηγμένη κατασκευαστική εταιρία της 6ης τάξης ακούγεται ότι αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας καθώς μέχρι το τέλος του έτους πρέπει να εισρεύσουν στα ταμεία της περί τα 35 εκατ ευρώ. Προς το παρόν πάντως η εταιρία, λόγω και της απροθυμίας των τραπεζών να την χρηματοδοτήσουν προβαίνει σε απολύσεις προσωπικού.
Ελένη Μπότα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr