Αναλυτικά ολόκληρη η επιστολή:
Αριθμ. Πρωτ.1525 /335/40900 Αθήνα, 25 Νοεμβρίου 2024
ΠΡΟΣ:
Την Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης, κα Νίκη Κεραμέως
Κοινοποίηση:
Α. Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης
Α1. Υφυπουργό, κ. Π. Τσακλόγλου
Α2.Γενικό Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κ. Κ. Τσαγκαρόπουλο
Β. ΕΑΔΗΣΥ
ΘΕΜΑ: Ρητή κατάργηση κρατήσεων επί λογαριασμών πληρωμής δημοσίων έργων
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή θέτουμε υπόψη σας το σοβαρό πρόβλημα ανταγωνισμού που δημιουργεί η μη ρητή κατάργηση ορισμένων κρατήσεων επί λογαριασμών πληρωμής Δημοσίων Έργων, τις οποίες ορισμένες αναθέτουσες αρχές εσφαλμένα απαιτούν για την πληρωμή των λογαριασμών δημοσίων έργων και άλλες αναθέτουσες αρχές, ερμηνεύοντας ορθά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, αναγνωρίζουν ότι έχουν καταργηθεί και δεν τις ζητούν ως προαπαιτούμενες πληρωμής των λογαριασμών δημοσίων έργων.
Προφανώς η διαφοροποιημένη και αυθαίρετη αντιμετώπιση των συμβάσεων δημοσίων έργων, ως προς τις νόμιμες κρατήσεις που επιβαρύνεται ο εκάστοτε ανάδοχος – και οι οποίες δεν ονοματίζονται με ρητό και οριστικό τρόπο στα πρότυπα τεύχη δημοπράτησης – δημιουργεί μεγάλη σύγχυση, αβεβαιότητα και ανασφάλεια στους αναδόχους των έργων, οι οποίοι προεκτιμούν το επιχειρηματικό τους όφελος με βάση τις ισχύουσες νόμιμες κρατήσεις και όχι τις, κατά αυθαίρετο τρόπο, απαιτούμενες από τις αναθέτουσες αρχές. Με δεδομένο μάλιστα ότι με την ισχύ του Ν. 4412/2016 το μέγιστο ποσοστό γενικών εξόδων και οφέλους ορίζεται σε 18% και όχι σε 28%, όπως ίσχυε μέχρι τότε, θεωρούμε ότι γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η διαφοροποίηση στην απαίτηση καταβολής κρατήσεων, που δεν ισχύουν, όχι μόνο λειτουργεί εις βάρος των ισότιμων κανόνων ανταγωνισμού, αλλά βάλει ευθέως και κατά της οικονομικής βιωσιμότητας των εργοληπτικών επιχειρήσεων, αφού μειώνει ακόμη περισσότερο το - ήδη – πιεσμένο επιχειρηματικό όφελος.
Συγκεκριμένα:
Α) Με την παρ. 6α του άρθρου δεύτερου Ν. 4393/2016 προβλέπεται η κατάργηση πόρων – κρατήσεων που αφορούν, εκτός των άλλων, στις πληρωμές λογαριασμών δημοσίων έργων, χωρίς ωστόσο να αναφέρεται ρητά η κατάργηση της κράτησης υπέρ του Ταμείου Προνοίας Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΠΕΔΕ), υπέρ του Ειδικού Ταμείου Ανεγέρσεως Κτιρίων εξωτερικής υπηρεσίας Δημοσίων Έργων (ΕΤΑΚΔΕ) και υπέρ της Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμων και Κοινοτήτων για έργα των ΟΤΑ (ΤΥΔΚ).
Β)Στην παρ. 2 του άρθρου 4 ΝΔ 75/46 προβλέπεται ότι καμία πιστοποίηση πληρωμής εκτέλεσης έργου δεν εγκρίνεται ούτε θεωρείται, αν δεν κατατεθεί απόδειξη πληρωμής από το δικαιούχο εργολήπτη δημοσίων έργων υπέρ του ΤΠΕΔΕ ποσοστού (1%) από κάθε, χωρίς καμιά εξαίρεση, λογαριασμό πληρωμής εργολήπτη δημοσίων έργων. Όμως με το άρθρο 75 Ν. 4387/2016, περί «Ενιαίου Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλειας», το ΤΠΕΔΕ, όπως και τα λοιπά Ταμεία Προνοίας, εντάχθηκε στο ΕΤΕΑΕΠ και δεν υφίσταται πλέον.
Γ) Στην παρ. 1β του άρθρου 32 Α.Ν. 2066/1939 ορίζεται ότι παρακρατείται ποσοστό 2% επί των πληρωμών που διενεργούνται σε αναδόχους εκτέλεσης δημοσίων έργων υπέρ του ΕΤΑΚΔΕ και στο άρθρ. 5 παρ. 1 ΝΔ 107/46 και άρθρ. 14 Ν.Δ .4260/62 αναφέρεται ότι επιβάλλεται κράτηση 1% επί της αξίας των υπό των Δήμων και Κοινοτήτων εργολαβικώς εκτελούμενων έργων. Όμως ούτε το ΕΤΑΚΔΕ ούτε η ΤΥΔΚ υφίστανται πλέον.
Θεωρούμε ότι είναι προφανές ότι ο νομοθέτης το 2016, όταν καταργούσε πόρους – κρατήσεις στις πληρωμές λογαριασμών δημοσίων έργων, δεν είχε υπόψη ότι διατάξεις που περιλαμβάνονται σε Νόμο/Διάταγμα του 1946 ή σε Αναγκαστικό Νόμο του 1939 θα κατίσχυαν των διατάξεων νόμου του 2016, επειδή δεν έγινε ρητή αναφορά στις συγκεκριμένες διατάξεις κρατήσεων! Προς τούτο συνηγορεί και το γεγονός ότι τα ως άνω Ταμεία έχουν προ πολλών ετών καταργηθεί!
Παρά τα ανωτέρω δεδομένα, ορισμένες Υπηρεσίες ζητούν από τα μέλη μας να καταβάλλουν κρατήσεις υπέρ αυτών, χωρίς μάλιστα αυτές οι κρατήσεις να καταγράφονται διεξοδικά στις πρότυπες διακηρύξεις, όπου στις παραπομπές αναφέρεται μόνο ότι «Οι κρατήσεις προσαρμόζονται ανάλογα με τον φορέα εκτέλεσης του έργου».
Έτσι, οι ως άνω κρατήσεις εξακολουθούν να επιβάλλονται μέχρι σήμερα επί των λογαριασμών πληρωμής δημοσίων έργων χρηματοδοτούμενων εξ ιδίων πόρων υπέρ καταργημένων Ταμείων με αποτέλεσμα αφενός οι εργοληπτικές επιχειρήσεις να μειώνουν ή και εξαφανίζουν το επιχειρηματικό τους όφελος, αφετέρου να προκύπτει εύλογη απορία για τη διαχείριση των κατατεθειμένων ποσών.
Σημειώνουμε δε ότι ανάλογη περίπτωση είναι και αυτή της κράτησης 0,5% υπέρ ΕΜΠ (άρθρο μόνο παρ. 1 α’ του Α.Ν.546/1943 (Α.284)), η οποία παρότι έχει καταργηθεί ως παρακολουθηματική της καταργηθείσας δια του Ν.4254/2014 κράτησης 1% υπέρ ΕΤΑΑ / ΤΣΜΕΔΕ και αφορά όλες ανεξαιρέτως τις συμβάσεις έργων, σε κάποιες περιπτώσεις οι αναθέτουσες αρχές ζητούν την καταβολή της.
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
Γνωρίζουμε την ευαισθησία σας τόσο σε ζητήματα διασφάλισης συνθηκών ισότιμης επιχειρηματικής δραστηριοποίησης στην χώρα όσο και σε θέματα διαφάνειας και επειδή θεωρούμε ότι εκ παραδρομής και μόνο λησμονήθηκαν να αναφερθούν ρητά στις διατάξεις των Ν. 4254/2014 και Ν. 4393/2016 η κατάργηση και των κρατήσεων υπέρ ΕΜΠ καθώς και των κρατήσεων υπέρ ΤΠΕΔΕ, ΤΥΔΚ και ΕΤΑΚΔΕ, αντίστοιχα, παρακαλούμε για την ανάληψη σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας ρητής κατάργησής τους.
Παράλληλα, θεωρούμε ότι οι υπηρεσίες της ΕΑΔΗΣΥ (κοινοποίηση) που έχουν την αρμοδιότητα σύνταξης των πρότυπων τευχών δημοπράτησης οφείλουν να καταγράφουν αναλυτικά στα πρότυπα τεύχη δημοπράτησης όλες τις ισχύουσες κρατήσεις ώστε να μην υπάρχει καμία αβεβαιότητα στους συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς ούτε χώρος για αυθαίρετες ερμηνείες από τις αναθέτουσες αρχές.
Μετά τιμής,
Για την ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ των Εργοληπτικών Οργανώσεων ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ
Ο Πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ
Κωνσταντίνος Γκολιόπουλος
Η Πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ
Μαρία Τσιομπάνου
Ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ
Ζαχαρίας Αθουσάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr