"Ο κλάδος βάλλεται από παντού", ανέφερε ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, CEO της Coffee Island και πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Franchise, ο οποίος σε παρουσίαση της πρώτης έκθεσης βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρείας, χθες, εστίαση, στα ζητήματα που όλος ο κλάδος έχει επισημάνει.
Εστίασε, συγκεκριμένα, στην πορεία των τιμών διεθνώς του καφές, που, παρά τα κάποια σημάδια, εσχάτως, αποκλιμάκωσης, ξεπερνά το 100% σε κάποιες ποικιλίες. Στη συγκυρία αυτή, βέβαια, έρχεται να προστεθεί, τόσο ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στον καφέ, αλλά και το 24% ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο, που έχει επιφέρει μια σημαντική επίπτωση στις μέσες πωλήσεις στις καφετέριες. Δεν μπορεί, βέβαια, να παραβλεφθεί, ότι η ζωή γίνεται, περαιτέρω, δύσκολη για ένα “καφετζή” εάν πιαστεί να σερβίρει με πλαστικό καλαμάκι, καθώς θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμο 2500 ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινόπουλο τα λειτουργικά έξοδα για έναν καφέ στην Ελλάδα είναι 3 φορές πάνω από ότι στη Γαλλία, όπου πρόσφατα η Coffee Island σύναψε συνεργασία master franchise. "Στη χώρα μας τα προϊόντα της εστιασης έχουν μικρή αξία αλλά ο καταναλωτής δεν μπορεί να τα πληρώσει, όπως πιθανόν στη Γαλλία", πρόσθεσε.
Τα αναχώματα
Στο φόντο αυτό η Coffee Island χτίζει αναχώματα, τόσο όσο με συμφωνίες με συνεργάτες και παραγωγούς, που δοκιμάζονται εν μέσω κρίσης, με νέες συνεργασίες franchise, και αναδιάρθρωση δικτύου, ώστε να έχει επαρκή περιθώρια και να δίνει πιο ανταγωνιστικές τιμές. Έτσι, όπως ανέφερε ο κ. Κωνσταντινόπουλος μικρότερες ανατιμήσεις στα προϊόντα έχοντας αυξήσει τους τελευταίους 12 μήνες τις τιμές κατά περίπου 20 λεπτά, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Ωστόσο, μια νέα ανατίμηση στο μέλλον, μέχρι και 50 λεπτά, είναι πιθανή, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινόπουλο, λόγω μιας σειράς παραγόντων κόστους, από τις ανατιμήσεις στην πρώτη ύλη μέχρι τους νέους κανονισμούς (όπως το deforestation που υποχρεώνει τους εισαγωγείς καφέ να αποδεικνύουν ότι το προϊόν που εισάγουν δεν προέρχεται από δέντρα που έχουν αναπτυχθεί μετά από αποψίλωση δασών).
Η στρατηγική εξωστρέφειας
Παράλληλα η εταιρεία ενισχύει την παρουσία της στο εξωτερικό καθώς η Ελλάδα έχει σημάδια κορεσμού στον κλάδο καφεκοπτείων, όπου ήδη υπάρχουν 430 επιχειρήσεις. Παράλληλα αναδιατάσσει το δίκτυο, ειδικά σε περιπτώσεις που μετά από 10 έτη λειτουργίας, με μεταβιβάσεις σε νέους ιδιοκτήτες κτλ (35-40 καταστήματα μεταβιβάζονται στην επόμενη γενιά ή σε άλλα στελέχη των καταστημάτων).
Να σημειωθεί ότι η αλυσίδα έχει μια υψηλή επισκεψιμότητα στα σημεία της με 170.000 πελάτες σε καθημερινή βάση, έχει ήδη παρουσία σε 100 πόλεις σε όλη την επικράτεια, πέραν της παρουσίας που διαθέτει στα σούπερ μάρκετ με κωδικούς καφεκοπτείου. Το δίκτυό της στην Ελλάδα διαθέτει καλή διασπορά, όπως τονίζει ο επικεφαλής της εταιρείας, σημειώνοντας ενδεικτικά ότι μπορεί να είναι Νο1 αλυσίδα καφεστίασης στην Ελλάδα αλλά δεν είναι η μεγαλύτερη στην Αττική.
Με αυτή τη “βάση” στην Ελλάδα ανοίγει τα φτερά της. Ήδη, έχει ισχυρή παρουσία στην Κύπρο, όπου διαθέτει 49 καταστήματα, όσο σε άλλες χώρες του εξωτερικού, όπου άρχισε να επεκτείνεται το 2016, με πρώτο σταθμό το Λονδίνο (είχε προηγηθεί η Κύπρος το 2009). Σήμερα διαθέτει εκτός συνόρων 65 καταστήματα σε 13 χώρες και 4 ηπείρους και πλέον στοχεύει να εδραιωθεί σε υφιστάμενες αγορές, να επεκταθεί σε νέες και να γίνει ένα διεθνές brand.
Σε Αίγυπτο και Ινδία
Στην Αίγυπτο, που ήδη αποτελεί ένα “πιλότο” για την ανάπτυξη στην Ανατολή, έχει αναπτύξει ήδη δίκτυο 5 Coffee Island στην τοπική αγορά διαθέτοντας μάλιστα έναν από τους 3 χώρους εστίασης που μπορεί κανείς να απολαύσει καφέ στις Πυραμίδες της Γκίζα. Αλλά πλέον έχει παρουσία στην Αίγυπτο και με μεταποιητική μονάδα, στο πλαίσιο joint venture με Αιγύπτιο συνεργάτη και συμμετοχή 30%. Η εργοστασιακή μονάδα θα επεκτείνεται όσο θα αυξάνεται η δραστηριότητα στην περιοχή μεταποιώντας τον καφέ που θα διαχειρίζεται ως πρώτη ύλη το hub της Πάτρας, το οποίο επεξεργάζεται σήμερα περίπου 1.800 τόνους ωμού καφέ. Η Coffee Island σχεδιάζει έτσι να εξοικονομήσει πόρους για την ενίσχυση της παρουσίας της σε μια αγορά 110 εκατομμυρίων ανθρώπων, εκ των οποίων οι μισοί είναι νεολαία.
Ταυτόχρονα, προετοιμάζει ανάπτυξη με ανάλογο μοντέλο στην Ινδία, όπου αναμένεται να εγκαινιάσει το πρώτο της κατάστημα στο Δελχί μέχρι 10 Δεκεμβρίου. Η Ινδία είναι μια χώρα που παράγει καφέ και σκοπός της ελληνικής εταιρείας είναι να προωθήσει ινδικά προϊόντα καφέ έχοντας συνάψει συνεργασία με τοπικό συνεργάτη.
Συμπληρωματικά, επενδύσει στην εφοδιαστική αλυσίδα του καφέ με στήριξη της συμβολαιακής καλλιέργειας και συμφωνίες με παραγωγούς και συνεταιρισμούς όπως π.χ. σε Κολομβία, Αιθιοπία, Ρουάντα, Νικαράγουα και Βραζιλία έχοντας συνάψει συμβόλαια με 26 φάρμες.
Τα μεγέθη
Σημειώνεται ότι η Coffee Island έχει την αφετηρία της στο 1999. Διαθέτει καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής στην Πάτρα, όπου παράγει πάνω από το 85% των προϊόντων που διαθέτει η αλυσίδα καφεκοπτείων. Δίνει έμφαση στον τομέα του R&D, σε τρόφιμα και συσκευασίες, εξαιτίας και των υποχρεώσεων που επιβάλλει στην καφεστίαση και ευρύτερα στον κλάδο τροφίμων η εθνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Ο κύκλος εργασιών της Coffee Island το 2023 ανήλθε σε 37 εκατ. ευρώ σημειώνοντας ανάπτυξη περίπου 8% ενώ ο συστημικός τζίρος, που περιλαμβάνει και τον τζίρο των καταστημάτων, ξεπέρασε τα 130 εκατ. ευρώ. Το 80-85% του τζίρου έρχεται από τη δραστηριότητα σε Ελλάδα και Κύπρο ενώ η εταιρεία φέτος ολοκληρώνει επενδυτικό πλάνο 8,4 εκατ. ευρώ. Όπως σημειώνει ο κ. Κωνσταντινόπουλος το 40% των καταστημάτων είναι στην περιφέρεια ενώ από την δραστηριότητα, που συνδέεται με 1.180 Έλληνες προμηθευτές, βιοπορίζονται 4.000 οικογένειες.
ESG στρατηγική
Η Coffee Island είναι η πρώτη ελληνική αλυσίδα καφεστίασης που δημοσιεύει Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης για τα έτη 2022-2023 με προσήλωση στους στρατηγικούς της πυλώνες: Άνθρωπος, Περιβάλλον και Προϊόν. Εδώ και 25 χρόνια, επενδύει σταθερά στη βιώσιμη ανάπτυξη και στη διαρκή βελτίωση με βαθιά αγάπη για τον ποιοτικό καφέ.
Με ουσιαστική συμβολή στην ελληνική κοινωνία και οικονομία παρουσιάζει το πρώτο ESG Report της, εκφράζοντας τη δέσμευσή της στο ηθικό επιχειρείν. Με συνέπεια και συμμόρφωση σε κάθε επίπεδο λειτουργίας, διατηρεί μηδενικά περιστατικά διαφθοράς και παραβιάσεων κανονισμών. Στηρίζει ενεργά την ελληνική οικονομία, φορολογούμενη στην Ελλάδα και διατηρώντας πάνω από 4.600 θέσεις εργασίας στο σύνολο του δικτύου της. Στηρίζοντας έμπρακτα τους 390 συνεργάτες-franchisees και τους καταναλωτές, ενίσχυσε την επιχειρηματική ανθεκτικότητα απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος των πληθωριστικών πιέσεων και ανατιμήσεων κατά το διάστημα 2022-2023.
Με αφοσίωση στο περιβάλλον
Στο μεταξύ, όπως αναφέρθηκε, χθες, κατά την παρουσίαση της εταρείας, υιοθετώντας καινοτόμες πρακτικές κυκλικής οικονομίας συνεργάζεται με την Coffee Eco για την ανακύκλωση των υπολειμμάτων καφέ και τη μετατροπή τους σε βιώσιμα προϊόντα, όπως καλλυντικά και βιοπλαστικά. Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, η Coffe-Eco ολοκλήρωσε την επεξεργασία 50 τόνων υπολειμμάτων καφέ από τα καφεκοπτεία Coffee Island που αντιστοιχούν σε 9tn ισοδύναμου εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Μειώνοντας περαιτέρω το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, επιλέγει τη χρήση ανακυκλωμένων υλικών έχοντας καλύψει τις ανάγκες συσκευασίας με 131,66 τόνους από ανακυκλωμένα υλικά, διπλασιάζοντας μέσα στη διετία τη χρήση τους αλλά παράλληλα μειώνοντας και τον όγκο των απορριφθέντων και προς ανακύκλωση ανάλογων υλικών.
Παράλληλα, η εταιρεία επενδύει στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών καταφέρνοντας να καλύψει το 50% των αναγκών των κεντρικών γραφείων και το 64% στο εργοστάσιο στη ΒΙ.ΠΕ. Πατρών.
Με αφοσίωση στον άνθρωπο
Η αφοσίωση της Coffee Island στους ανθρώπους και τις κοινότητες εκτείνεται πανελλαδικά, με την υποστήριξη κοινωνικών παντοπωλείων, δομών σίτισης, εκπαιδευτικών, αθλητικών και πολιτιστικών δράσεων.
Η υποστήριξη των ανθρώπων της είναι σημαντικός παράγοντας για τη θετική της πορεία, γι’ αυτό και φροντίζει, μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον εργασίας, να εφαρμόζει ένα δυναμικό πλαίσιο παροχών, εκπαίδευσης και ενδυνάμωσης των ανθρώπων της σε όλη την αλυσίδα. Έτσι, έχει πραγματοποιήσει 120,360 ώρες εκπαίδευσης σε baristi, franchisees και εργαζομένους ενώ υπάρχουν μηδενικές αναφορές και καταγγελίες εργαζομένων σε θέματα διακρίσεων, παρενοχλήσεων και παραβιάσεων ανθρωπίνων και εργασιακών δικαιωμάτων.
Με αφοσίωση στο προϊόν
Η Coffee Island συνεργάζεται με 26 φάρμες σε 12 χώρες, ενισχύοντας έτσι το εισόδημα των τοπικών παραγωγών και προωθώντας υπεύθυνες πρακτικές. Συνδέοντας την προμήθεια καφέ από συγκεκριμένες φάρμες με δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης συνεργάζεται με την οργάνωση Water to Thrive για την κατασκευή πηγαδιού στην Αιθιοπία, στην επαρχία Σιντάμα, παρέχοντας πόσιμο νερό σε 500 ανθρώπους. Παράλληλα, μέσα από τη συνεργασία της με τη φάρμα Gisanga στη Rwanda, στηρίζει τις γυναίκες καλλιεργήτριες της φάρμας, εξασφαλίζει περισσότερες ευκαιρίες για τις ίδιες και τις οικογένειές τους και μια καλύτερη ποιότητα ζωής.
Διατηρώντας ιδιόκτητες παραγωγικές μονάδες διασφαλίζει την ποιότητα των προϊόντων της με διαδικασίες πιστοποιήσεων ISO 22000 και Halal, ενώ πρόσφατα απέκτησε πιστοποίηση βιολογικής παραγωγής και επισήμανσης βιολογικών προϊόντων. Με συνέπεια, κατά την τριετία 2021-2023, διατήρησε μηδενικά περιστατικά μη-συμμόρφωσης, αναδεικνύοντας τη δέσμευσή της στην ασφάλεια και την υπευθυνότητα.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr