Στη θεματική ενότητα του Συνεδρίου «Υποδομές- αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Κλιματική Κρίση», ο κος Σταϊκούρας τόνισε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαχειρίζεται 2,5 δισ. ευρώ από το RRF, πόροι που διοχετεύονται ισορροπημένα σε υποδομές και βιώσιμες μεταφορές και συντήρηση έργων ενώ ανακοίνωσε ότι σχεδόν διπλασιάστηκαν από τα 320 στα 500 εκατ. ευρώ οι διαθέσιμοι πόροι του Εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ως αποτέλεσμα της θετικής πορείας την ελληνικής οικονομίας. Να αναλάβει δράση η κυβέρνηση και το υπουργείο, ώστε όλοι οι φορείς της διοίκησης και αυτοδιοίκησης να καταχωρήσουν τα στοιχεία όλων των υποδομών ευθύνης και αρμοδιότητας τους στο Εθνικό Μητρώο Υποδομών, έργο που αποφάσισε η κυβέρνηση και υλοποίησε το ΤΕΕ, ζήτησε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ. Ο κος Στασινός ανακοίνωσε παράλληλα ότι το ΤΕΕ αναλαμβάνει πρωτοβουλία να καταρτίσει το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο και τις τεχνικές λύσεις για προστασία από τη διάβρωση των ελληνικών ακτών, φαινόμενο που κοστίζει 2,5 δις ευρώ ετησίως στην οικονομία.
Στις εργασίες του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ που πραγματοποιείται στις 13 και 14 Ιουνίου, με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητών από την Ελλάδα και το διεθνές στερέωμα, από την πλευρά τους εκπρόσωποι των μεγάλων εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου τόνισαν ότι το ελληνικό τεχνικό δυναμικό διαθέτει την τεχνογνωσία και πρωταγωνιστεί στις ανθεκτικές κατασκευές, πρότειναν να υπάρξει από την πλευρά της πολιτείας η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος συντήρησης των έργων. Η ταχεία αποκατάσταση του προβλήματος που δημιουργήθηκε στην κυκλοφορία από το ατύχημα του βυτιοφόρου και η άμεση κατεδάφιση της γέφυρας στον Ισθμό της Κορίνθου αναφέρθηκε από τους εκπροσώπους των κατασκευαστικών εταιριών ως παράδειγμα άμεσης προώθησης λύσεων και καλής συνεργασίας υπουργείου και εκπροσώπων κατασκευαστικών εταιριών ευρύτερης εφαρμογής.
Στις εργασίες του Συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ έγιναν σημαντικές ανακοινώσεις και παρεμβάσεις επίσης για την επιχειρηματικότητα, την αξιοποίηση των εγχώριων και ευρωπαϊκών πόρων και την ανθεκτικότητα των υποδομών στις συνθήκες της κλιματικής κρίσης. Οι εργασίες του 1 ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ πραγματοποιείται στις 13 και 14 Ιουνίου, με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητών από την Ελλάδα και το διεθνές στερέωμα αναδεικνύοντας κρίσιμα ζητήματα και θέτοντας στο επίκεντρο τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται.
Ν. Παπαθανάσης: Από ευρωπαϊκούς πόρους τα 2 από τα 3 ευρώ που μπαίνουν σε οικονομία, επενδύσεις και πράσινη μετάβαση
Στη σημασία των ευρωπαϊκών πόρων αναφέρθηκε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης μιλώντας για τα «Χρηματοδοτικά Εργαλεία στον Δρόμο για την Πράσινη Μετάβαση», ενώ ενημέρωσε για την πορεία προγραμμάτων όπως αυτά που υλοποιούνται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, και του Ταμείου Ανάκαμψης, με έμφαση στα εργαλεία που διατίθενται για τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα.
Στη συζήτηση που είχε με τον προϊστάμενο του οικονομικού ρεπορτάζ του ΑΝΤ1 Νίκο Ρογκάκο, ο Ν. Παπαθανάσης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι τα δύο από τα τρία ευρώ που μπαίνουν στην οικονομία, στις επενδύσεις και στην πράσινη μετάβαση, προέρχονται από ευρωπαϊκούς πόρους.
Σε ό,τι αφορά τα προγράμματα ΕΣΠΑ, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σημείωσε πως επιτεύχθηκε το 100% των στόχων της χώρας αναφορικά με το ΕΣΠΑ 2014-2020 και υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα απορρόφησης στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Εστίασε στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα υπογραμμίζοντας ότι το νέο ΕΣΠΑ, ύψους 26 δισεκατομμυρίων ευρώ, αφορά μόνο ΜμΕ, ενώ από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 36 δισ. ευρώ, τα προγράμματα του σκέλους των επιδοτήσεων, όπως οι προληπτικοί έλεγχοι, η αναβάθμιση των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας σε όλη τη χώρα, οι διαδραστικοί πίνακες στα σχολεία, αφορούν την καθημερινότητα και όλους τους συμπολίτες μας, υλοποιούνται δε, από μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Όπως υποστήριξε ο ίδιος, στο δανειακό σκέλος, η κατανομή των πόρων γίνεται ισόποσα ανάμεσα σε μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά, όπως είναι αυτονόητο, τα επιχειρηματικά σχέδια των μεγάλων επιχειρήσεων είναι μεγαλύτερα. Εκτίμησε δε, ότι κατά το τρέχον έτος θα σημειωθεί απορρόφηση περίπου του 45% των δανείων που έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί, κάτι που όπως εξήγησε, σημαίνει ότι θα υλοποιηθούν 4 δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις για το 2024.
Ο Ν. Παπαθανάσης αναφέρθηκε στο νέο Ταμείο Επιχειρηματικότητας, προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ, όπου, μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, αναμένεται να διατεθούν δάνεια ύψους 2,2, δισ. ευρώ σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους, διευρύνοντας τον κύκλο των χρηματοδοτούμενων ΜμΕ και την περίμετρο δανεισμού τους. Είναι η πρώτη φορά που παρέχεται ο συνδυασμός της εγγύησης του δανείου με την επιδότηση του επιτοκίου, σημείωσε.
Ερωτηθείς για το μήνυμα των ευρωεκλογών, ο κ. Παπαθανάσης υπογράμμισε ότι οι πολίτες είπαν στην κυβέρνηση «σας εμπιστευόμαστε, αλλά περιμένουμε να κάνετε περισσότερα». Το λάβαμε το μήνυμα, ελπίζω να το έχει λάβει και η αντιπολίτευση, σημείωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός και δεσμεύτηκε ότι οι μεταρρυθμίσεις θα συνεχιστούν, ενώ θα δοθεί έμφαση στην καθημερινότητα και στην περαιτέρω στήριξη της επιχειρηματικότητας. Εξήγησε δε ότι αυτό θα γίνει με σεβασμό στους δημοσιονομικούς κανόνες, σταθερές δαπάνες του Κράτους, σταθερή οικονομία, χωρίς καμία παρέκκλιση από τη στρατηγική που ακολουθείται, έτσι ώστε να υπάρξουν ακόμα περισσότερες επενδύσεις, ακόμα μεγαλύτερη μείωση της ανεργίας, ακόμα περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες δουλειές, κυρίως για τις νέες και για τους νέους.
Αλ. Εξάρχου: Ανάγκη να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας
Την ανάγκη να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, εξέφρασε ο Αλέξανδρος Εξάρχου, Αντιπρόεδρος ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Intrakat, σε συζήτηση με τον δημοσιογράφο στα ΜΜΕ banks.com.gr, newmoney.gr, ΤΟ ΧΡΗΜΑ, Χρήστο Κώνστα και θέμα «Η επόμενη μέρα μετά το Ταμείο Ανάκαμψης».
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ ο Πρωθυπουργός και η Κεντρική Κυβέρνηση οδεύουν γρήγορα για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων για την προώθηση των επενδύσεων, συνεχίζοντας την επιτυχημένη δυναμική της πρώτης τετραετίας της διακυβέρνησης, εν τούτοις, κατά τη δεύτερη κυβερνητική θητεία παρατηρήθηκε μία απροθυμία ανάληψης ευθυνών από πολλά στελέχη.
Όπως τόνισε, σε πολλές επενδύσεις, «πολλοί προτάσσουν το επιχείρημα «εγώ δεν πάω φυλακή», ωστόσο, εάν δεν θέλουν να αναλάβουν το θάρρος να υλοποιήσουν πολιτικές κι αν χρειαστεί να ελεγχθούν, καλύτερα να παραιτηθούν. Σε διαφορετική περίπτωση, εάν τίθεται θέμα νομιμότητας, πρέπει να αναστείλουν την εν λόγω επένδυση. Μπορεί να σταθεί ένα αφήγημα τέτοιο, λόγω της ευθυνοφοβίας».
Σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου: «Στα πρώτα τέσσερα χρόνια της διακυβέρνησης πραγματοποιήθηκε μία διάσωση. Δεν γίναμε ακόμα Σουηδία ή Ελβετία. Θα πρέπει να αλλάξουμε το παραγωγικό μας μοντέλο, Οι επενδυτές θέλουν ένα ασφαλές περιβάλλον. Απαιτείται η βούληση να ασκήσουν όλοι οι αρμόδιοι τα καθήκοντά τους στους τομείς ευθύνης τους».
Ο ίδιος υπογράμμισε την ανάγκη να αλλάξει η παραγωγική βάση της Ελλάδας για να δημιουργήσουμε μία οικονομία που παράγει πλούτο και δεν τον ανακυκλώνει.
Όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ο κ. Εξάρχου ανέφερε ότι απαιτούνται αποφάσεις γρήγορες. «Χρειάζεται θάρρος για να προχωρήσουν τα έργα. Υπήρχε στο παρελθόν, άρα ξέρουμε πώς πρέπει να γίνει» σημείωσε. Συνεχίζοντας τόνισε ότι «πρέπει να εξαντληθεί το RRF, αλλά δεν είναι η βάση, καθώς εάν δεν αλλάξει η παραγωγική βάση της οικονομίας, το 2032 θα είμαστε σε πολύ δυσχερή θέση».
Όσον αφορά το ατύχημα που σημειώθηκε στην γέφυρα στην Εθνικό Οδό Αθηνών - Κορίνθου τόνισε την αποφασιστικότητα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του συμβάντος και τη σύντομη αποκατάσταση της κυκλοφορίας.
Απαντώντας στην κλιματική κρίση: ο ρόλος των δημόσιων συγκοινωνιών και των ασφαλιστικών εταιρειών
Το πρωτοποριακό έργο ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών που υλοποιείται στη Γραμμή 1 του Μετρό παρουσίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ, Αθανάσιος Κοτταράς, στο 1ο Διεθνές Συνέδριο του ΤΜΕΔΕ, μιλώντας για τον ρόλο της ασφάλισης των υποδομών σε συνθήκες κλιματικής κρίσης.
Πρόκειται για το έργο ανακαίνισης δύο υποσταθμών έλξης της Γραμμής 1 σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, με την προσθήκη συστήματος, που στην πράξη θα επιτρέψει την εκμετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρμών, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική.
«Το νέο αυτό σύστημα θα εγκατασταθεί για πρώτη φορά σε σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας και υπολογίζεται, πως με τον τρόπο αυτό θα ανακτάται ενέργεια 4.500 MWh τον χρόνο, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραμμή 1 του Μετρό «Πειραιάς – Κηφισιά» σημείωσε ο Αθ. Κοτταράς. «Το έργο αποτελεί μια κατεξοχήν «πράσινη» επένδυση, που μετά την αρχική του λειτουργία στη Γραμμή 1 και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του, θα προκριθεί και για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό.»
Ο Αθ. Κοτταράς παρουσίασε το σύνολο των έργων που υλοποιεί η ΣΤΑ.ΣΥ για να γίνουν πιο πράσινες οι δημόσιες συγκοινωνίες, όπως η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας στο μετρό με ελάχιστη μείωση της ταχύτητας των συρμών, η ενεργειακή αναβάθμιση κτιριακών υποδομών της ΣΤΑ.ΣΥ, η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στο Αμαξοστάσιο του Τραμ στο Ελληνικό, η αντικατάσταση όλων των συμβατικών λαμπτήρων και φωτιστικών σωμάτων με αντίστοιχα τύπου led στις Γραμμές 1, 2 και 3 του Μετρό και τα σχέδια για ανάπτυξη πράσινων και έξυπνων κόμβων κινητικότητας στη στάση Τραμ «Ασκληπιείο Βούλας» και στον σταθμό της Γραμμής 1 του Μετρό «Ηράκλειο».
Στο τρίπτυχο των δράσεων που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής αναφέρθηκε ο Τάσος Ηλιακόπουλος, Γενικός Διευθυντής πωλήσεων και marketing του ομίλου Interamerican, τονίζοντας ότι απαιτείται σύμπραξη του κράτους, των πολιτών και των ασφαλιστικών εταιρειών.
Αναφερόμενος συγκεκριμένα στις δράσεις που μπορούν να υιοθετήσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, περιέγραψε την εφαρμογή που έχει αναπτύξει η Interamerican σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο για την πρόβλεψη πιθανών ακραίων φαινομένων. «Με αυτά τα προγνωστικά μοντέλα μπορούμε να εκτιμήσουμε την έκθεση και τους πιθανούς κινδύνους σε διαφορετικές περιοχές, ώστε να δώσουμε την κατάλληλη τιμή στον πελάτη» τόνισε ο Τ. Ηλιακόπουλος, συμπληρώνοντας ότι η εφαρμογή «μας βοηθάει να είμαστε proactive και να επικοινωνήσουμε εγκαίρως με τους πελάτες μας για να τους προειδοποιήσουμε για πιθανές ζημιές που μπορεί να αντιμετωπίσουν.»
Τη μεγάλη απόσταση που χωρίζει την Ελλάδα από τον υπόλοιπη Ευρώπη σε ό,τι αφορά την ασφαλιστική κάλυψη επεσήμανε ο Ernesto Di Giorgio, Head of Insurance, Financial Services της GrantThornton.
«Ο ασφαλιστικός κλάδος έχει μετασχηματιστεί τα τελευταία χρόνια, έχει μεγαλύτερη ποιότητα και εποπτεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδας» σημείωσε «αλλά δεν έχει κατορθώσει να πείσει τους Έλληνες πολίτες ότι μπορεί να αποτελέσει λύση» πρόσθεσε, τονίζοντας ότι το ποσοστό ασφαλιστικής κάλυψης στην Ελλάδα παραμένει στο 2,5%-2,7% του ΑΕΠ, την ώρα που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται στο 7%.
«Η μεγαλύτερη πρόκληση για τον ασφαλιστικό κλάδο είναι να πείσει ότι μπορεί να αποτελέσει λύση» τόνισε ο Ernesto Di Giorgio, που συμπλήρωσε ότι μόλις το 16% των κατοικιών και το 20%-25% των ΜμΕ στην Ελλάδα είναι ασφαλισμένες.
Τον κίνδυνο, το υψηλό κόστος ασφάλισης να καταστήσει απαγορευτικό το επιχειρείν σε ορισμένες περιοχές επεσήμανε ο Ρομπέρτο Μαραντίδης, Managing Director της Alantra.
Παράλληλα, επισήμανε τις δυσκολίες που δημιουργεί η απουσία ενός ενιαίου και καθολικά αποδεκτού ομογενοποιημένου συστήματος αποτίμησης των ESG κριτηρίων και εξήγησε πώς μία μετοχή μπορεί να δεχθεί ισχυρό πλήγμα σε περίπτωση που κριθεί από τους διαχειριστές κεφαλαίων ότι δεν πληρεί τα ESG ratings.
«Τα τελευταία χρόνια τα παθητικά κεφάλαια, που λειτουργούν πιο μηχανικά στη διαχείρισή τους, επηρεάζονται περισσότερο από τις εξελίξεις στην κλιματική κρίση» επισήμανε τονίζοντας ότι τα κριτήρια ESG επηρεάζουν σχεδόν αυτοματοποιημένα το ενεργητικό και παθητικό των εταιρειών.
«Χρειαζόμαστε περισσότερα δεδομένα και εκσυγχρονισμό των μοντέλων πρόβλεψης κινδύνων» επεσήμανε η Κωνσταντίνα Μπάτσαρη, Senior Manager ESG Risk Advisory στην Deloitte, εξηγώντας ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να αποτυπώνουν με συγκεκριμένους δείκτες την κάλυψη των κριτηρίων ESG από τις εταιρείες και την ευθυγράμμισή τους με τους παγκόσμιους στόχους περί βιώσιμης ανάπτυξης.
Χρ. Σταϊκούρας: Ενισχύεται το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής
Στην ενίσχυση του εθνικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για την υλοποίηση υφιστάμενων, αλλά και νέων έργων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας για τις Υποδομές, την αξιοποίηση πόρων RRF και την κλιματική αλλαγή. Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, αναφέρθηκε στη σημασία του Τεχνικού Κόσμου, στη βιώσιμη ανάπτυξη, καθώς και τις πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των έργων.
Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, προανήγγειλε την δρομολόγηση υλοποίησης των έργων ύδρευσης Άρτας, Πρέβεζας, Λευκάδας και του Φράγματος Τσικνιά στη Λέσβο, ενώ έκανε γνωστό ότι αύριο περνάει από τη βουλή το μεγάλο οδικό έργο Ιωάννινα – Κακαβιά.
Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ότι ο τομέας των Υποδομών και των Μεταφορών για την αντιμετώπιση και την προσαρμογή στην κλιματική κρίση, έχει τεθεί ως κορυφαία προτεραιότητα από τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Έτσι, το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων από τα 330 εκατομμύρια φθάνει πλέον στα 500 εκατομμύρια, προκειμένου να προωθηθούν υφιστάμενα έργα του ιδιωτικού τομέα, αλλά και για την κατασκευή νέων, πέρα από την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων.
«Με την καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού, το εθνικό πρόγραμμα αυξάνεται σημαντικά και αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να εκτελέσουμε τα υφιστάμενα έργα και να σχεδιάσουμε καινούρια. Αυτό προκύπτει από τη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας», ανέφερε.
«Εξαντλούμε εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους για να είμαστε συνεπείς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός και επανέλαβε ότι απαιτούνται συνολικά περί τα 3,5 δισεκατομμύρια για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης, στην κεντρική Ελλάδα, εξαιτίας των πρόσφατων καταστροφών.
Όσον αφορά τον τομέα των Μεταφορών, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, μέχρι του 2020, το 40% των εκπομπών αερίων θα προκύπτει από τον συγκεκριμένο κλάδο, άρα χρειάζονται πολιτικές και χρηματοδοτικά εργαλεία για την αντιμετώπιση τους προκειμένου να ενισχύσουμε τους όρους βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Όπως επεσήμανε, το σύνολο των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων είναι ήδη στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ όπως έκανε γνωστό, έχουμε υποβάλει συγκεκριμένη πρόταση χρηματοδότησης από το CEF2 για παρεμβάσεις στον σιδηρόδρομο. «Ήδη ανακοινώσαμε το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3, ενώ προωθούμε και τα πράσινα καύσιμα στις αεροπορικές μεταφορές». «Πρέπει να ισορροπούμε, ανάμεσα σε υποδομές και μεταφορές με ασφάλεια και αποτελεσματική συντήρηση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.
«Οι πόροι από το ΕΣΠΑ, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τον εθνικό προϋπολογισμό, πρέπει να κατανέμονται ορθολογικά», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «πρέπει πάντα με σύνεση να επιδιώκουμε το καλύτερο, ενώ πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης τόσο από την πολιτική ηγεσία όσο και από τον ιδιωτικό τομέα».
Γ. Στασινός: Βιώσιμη Ανάπτυξη και Μηχανικοί είναι έννοιες ταυτόσημες
Στον ρόλο των μηχανικών στη βιώσιμη ανάπτυξη και την ανασυγκρότηση της χώρας, αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Γιώργος Στασινός. «Είμαστε ο βασικότερος κλάδος για να υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη στην χώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Μηχανικοί και βιώσιμη ανάπτυξη είναι έννοιες ταυτόσημες», τόνισε.
«Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις συνθήκες έτσι ώστε ακόμα και όταν υπάρχουν λιγότερα χρήματα να υπάρχουν δουλειές, και επενδύσεις, προκειμένου να μην ξαναζήσουμε την δύσκολη δεκαετία», τόνισε.
Όπως είπε ο κ. Στασινός, «τα έργα πρέπει να γίνονται εντός χρονοδιαγράμματος. Πρέπει να δώσουμε μεγάλη ένταση και ενέργεια για την επίτευξη των στόχων».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε σε έργα που αφορούν τις γέφυρες, διαβάσεις, τον προσεισμικό έλεγχο δημοσίων κτιρίων. Όπως είπε το ΤΕΕ έχει ολοκληρώσει το εθνικό μητρώο υποδομών, ενώ απαιτείται αναζήτηση ικανοποιητικών πόρων αλλά και προγραμμάτων, για έργα συντήρησης.
Ο κ. Στασινός αναφέρθηκε στην διάβρωση των ακτών για τις οποίες, όπως είπε, απαιτούνται έργα ύψους 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, επεσήμανε τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται εξαιτίας της γραφειοκρατίας και συμπλήρωσε χαρακτηριστικά ότι όσο δεν φτιάχνουν οι συνθήκες θα λείπουν συνεχώς χρήματα.
Τέλος ο Γιώργος Στασινός αναφέρθηκε στη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού που έχει παράλληλα και πράσινο πρόσημο. Αναφερόμενος σε έργα που εξελίσσει το ΤΕΕ, όπως ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης, η Ψηφιοποίηση των Αρχείων των Πολεοδομιών αλλά και το επικείμενο έργο για την ψηφιοποίηση της οριοθέτησης ρεμάτων, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ σημείωσε ότι όχι μόνο ψηφιοποιούνται και βρίσκονται πλέον ηλεκτρονικά όσα ήταν κρυμμένα στο χαρτί αλλά παράλληλα εξοικονομούνται πόροι και μειώνεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
Το μέλλον, οι προκλήσεις και ο κύκλος των κατασκευών
Tο μέλλον και ο κύκλος των κατασκευών ήταν το αντικείμενο συζήτησης στο ειδικό Round Table Discussion«Υλοποιώντας σήμερα τις ανθεκτικές υποδομές του αύριο» με συντονιστή τον δημοσιογράφο και ιδρυτή του ypodomes.com Νίκο Καραγιάννη.
Ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat, Αναστάσιος Αρανίτης, ανέφερε ότι η ανθεκτικότητα των υποδομών αποτελεί ένα σημαντικό ζήτημα. Για αυτό τον λόγο χρειάζεται να εξεταστεί ο τρόπος, ο σχεδιασμός, η ταχύτητα και η ποιότητα της κατασκευής.
Όσον αφορά την τελευταία, ο Α. Αρανίτης δήλωσε ότι οι ελληνικές εταιρείες έχουν αρκετά υψηλό επίπεδο, ειδικά από τη στιγμή που έχουν αναλάβει ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις καθώς σε αυτές εκτός από την κατασκευή εντάσσεται η λειτουργία και η διαχείριση των υποδομών.
Για τις προτεραιότητες που αφορούν την ανθεκτικότητα τόνισε ότι πρέπει να γίνει επαναπροσδιορισμός του σχεδιασμού των έργων και να δούμε ποια από τα υφιστάμενα θα ενισχυθούν.
Για την επέκταση του Ομίλου στη Ρουμανία ανέφερε ότι παρά το γεγονός ότι το ανεκτέλεστο της Intrakat βρίσκεται σε υψηλό σημείο στην Ελλάδα, υπάρχει η κρίση ότι στη χώρα μας υπάρχουν συνεχείς κρίσεις και ότι στο μέλλον θα υπάρξει δυστοκία. Αυτός ήταν ένας εκ των βασικών λόγων για τη στροφή στη γειτονική χώρα.
Τόνισε ότι και στη Ρουμανία υπάρχει το θέμα της έλλειψης προσωπικού, εξοπλισμού και υπεργολάβων, αλλά η χώρα είναι πιο ελαστική σε σχέση με την Ελλάδα όσον αφορά την εισαγωγή εργατών από το εξωτερικό.
Σχετικά με το ανεκτέλεστο στην Ελλάδα τόνισε ότι πρόκειται για μία περίοδο ευκαιρίας και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την ωρίμανση των εταιριών, καθώς διαθέτουν τη νοοτροπία, τη στελέχωση και την κεφαλαιακή επάρκεια για να μεγαλώσουν.
Χαρακτήρισε ως θετικό την απουσία ξένων εταιρειών, καθώς δίνει στους ελληνικούς Ομίλους τη δυνατότητα μεγέθυνσης.
Ο εκτελεστικός διευθυντής του Ομίλου ΑΒΑΞ, Αντώνης Μιτζάλης, αναφέρθηκε στην ετοιμότητα των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών να ανταποκριθούν στην κλήση για την Εθνική Οδό το προηγούμενο Σαββατοκύριακου.
Πρόσθεσε ότι ο κλάδος έχει πλέον τα εφόδια ώστε να ετοιμαστεί για την αλλαγή του κύκλου καθώς κάποτε τα έργα θα τελειώσουν. Για το μέλλον τόνισε ότι οι όμιλοι πρέπει να στραφούν στη ψηφιοποίηση και την τεχνητή νοημοσύνη.
Σχετικά με τη διάρκεια της ΑΒΑΞ στο χρόνο ανέφερε ότι κατάφερε να αντέξει στο χρόνο παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πλέον μεγάλοι όμιλοι με κινητικότητα μετόχων και στελεχών.
Όσον αφορά τις ιδιωτικές επενδύσεις επισήμανε ότι παίρνουν το δρόμο τους και ο κλάδος αυτός θα πάρει μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας των κατασκευών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr