Υπενθυμίζεται ότι τότε δημιουργήθηκε από το επενδυτικό σχήμα, η Cordia, μετά την εξαγορά της Engie Hellas. Ένα χρόνο μετά απέκτησε τον έλεγχο της ESA Security Solutions συν-επενδύοντας με το LATSCO Family Office. Στη συνέχεια εξαγόρασε την SKYMAR Cleaning Services και πιο πρόσφατα την IMAGIN Cleaning Services. Έτσι ο όμιλος Cordia είναι τοποθετημένος με 4 εταιρείες, 4.500 εργαζόμενους και πάνω από 250 πελάτες και στους τρεις βασικούς τομείς της αγοράς facility management: ασφάλεια, συντήρηση και καθαρισμό.
Σε μια άκρως κατακερματισμένη αγορά, όπου εσχάτως μεγάλοι όμιλοι, όπως η Mytilineos, ή ο όμιλος Κοπελούζου ή η Aktor, αλλά και εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων, - developers - έχουν βάλει στο ραντάρ, o όμιλος Cordia έχει ως άμεσο στόχο, με τα ήδη συμβασιοποιημένα έργα, πωλήσεις της τάξης των 150 εκατ. ευρώ.
Η «πίτα»
Να σημειωθεί ότι η αγορά, στην Ελλάδα αγγίζει ήδη τα 1,4 δισ. ευρώ με τις υπηρεσίες καθαρισμού, ασφάλειας και τεχνικής συντήρησης να αποτελούν τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες καθαρισμού ανέρχονται στα 650 εκατ. ευρώ, όπου έξι εταιρείες ελέγχουν το 36% της αγοράς, οι υπηρεσίας ασφάλειας είναι 450 εκατ. ευρώ, όπου πέντε εταιρείες κατέχουν το 60% της αγοράς, ενώ οι υπηρεσίες τεχνικής συντήρησης είναι 300 εκατ. ευρώ.
Η διεθνής εικόνα
Να σημειωθεί ότι το facility management να φτάνει σε αξία τα 321 δισ. ευρώ, ενώ εκτιμάται πως θα συνεχίσει να αναπτύσσεται ετησίως κατά 3,2%. Πρόκειται για μια τάση που αναμένεται να συνεχιστεί, με την αγορά να αγγίζει τα 364 δισ. δολάρια έως το 2027, με ανάπτυξη 2,5%. Το Total Facility Management αποτελεί μέρος της αγοράς του facility management και αφορά την παροχή όλων των υπηρεσιών διαχείρισης κτηρίων, εγκαταστάσεων και υποδομών κάτω από μία ενιαία σύμβαση, με μερίδιο περίπου 10%.
Αναδύεται ως η Νο1 τάση στη διαχείριση κτηριακών εγκαταστάσεων και υποδομών παγκοσμίως. H ολιστική προσέγγιση που προσφέρει, ενισχύει τον καλύτερο συντονισμό, την οικονομική αποδοτικότητα και τον ποιοτικό έλεγχο, συμβάλλοντας στην ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία της εγκατάστασης στο σύνολό της. Συνδέει ανθρώπους, εγκαταστάσεις και διαδικασίες, επιδιώκοντας τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων και την αύξηση της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων.
Οι πυλώνες ανάπτυξης
Με επενδύσεις σε τεχνολογία και νέες εξαγορές, είσοδο με ισχυρό εταίρο από τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, στις μη επανδρωμένες υπηρεσίες ασφαλείας για οικιακούς πελάτες η Cordia, αλλά και ολιστικό μοντέλο λειτουργίας με προσφορά πλήρους μπουκέτο υπηρεσιών, στοχεύει να εδραιώσει την ηγετική της θέση στην αγορά facility management, αλλά και να δηλώσει ισχυρή παρουσία και στη λιανική αγορά.
Ο ανταγωνισμός
Να σημειωθεί ότι στον ανταγωνισμό άλλες δύο εταιρείες προσφέρουν συνολικό πακέτο υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων υπηρεσιών outsourcing, η Manifest και η Globe Williams, οι οποίες πάντως στον τομέα της φύλαξης, όπως αναφέρεται δεν έχουν το πλήρες πακέτο της Cordia. Άλλες εταιρείες, όπως η Aktor FM, θυγατρική της Άκτωρ, η Redex του ομίλου Κοπελούζου και η Unison του ομίλου Μυτιληναίου δεν προσφέρουν υπηρεσίες φύλαξης ενώ Redex και Aktor FM δεν προσφέρουν και υπηρεσίες καθαρισμού.
Οι πελάτες
Στο χαρτοφυλάκιο πελατών της Cordia συγκαταλέγονται μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ελλάδα, όπως το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, η Εθνική Τράπεζα, ο ΟΤΕ, το Hellinikon Experience Center, ο ΟΠΑΠ, η HelleniQ Energy, η Vodafone, η Σκλαβενίτης, η Τιτάν, η Fraport, το υπουργείο μετανάστευσης και ασύλου, το Ίδρυμα Νιάρχος, τα Attica Πολυκαταστήματα κ.α.
Καθαριότητα
Επιπλέον η εταιρεία στοχεύει στον τομέα της καθαριότητας, όπου υπάρχουν, σε πληθώρα, «γκρίζες» ζώνες επιχειρείν, με πολλούς μικρούς επιτηδευματίες που συχνά καταφεύγουν σε μαύρες πληρωμές, αλλά και μεγάλες επισφάλειες.
Έτσι, με την Imagin που απέκτησε πρόσφατα επιδιώξει να κλειδώσει το 4% της αγοράς. Τα περιθώρια ανάπτυξης είναι μεγάλα, σύμφωνα με τα στελέχη της Cordia, καθώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι σε εξέλιξη και τα ρομπότ και άλλες τεχνολογίες μόλις αρχίζουν να ενσωματώνονται στις δραστηριότητες, τάση που ενισχύεται και από την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. «Ούτε οι ντόπιοι ούτε οι μετανάστες θέλουν τις δουλειές αυτές» ανέφερε η διοίκηση που αξιοποιεί τεχνολογίες αιχμής για την καθαριότητα.
Συνολικά, πάντως, δεδομένων των ελλείψεων προσωπικού αλλά και του περιορισμού της μαύρης οικονομίας και στους τρεις τομείς δραστηριότητας η διοίκηση της Cordia βλέπει ευκαιρίες για in-house υπηρεσίες σε Δημόσιο, βιομηχανία και τουρισμό.
Ενεργειακή εξοικονόμηση
Οι ενεργειακές υπηρεσίες, επίσης, όπως τόνισαν χθες τα στελέχη της Cordia, πλέον η εταιρεία προσφέρει πλήρεις ενεργειακές λύσεις, όπως εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, συμβουλευτικές υπηρεσίες για εξοικονόμηση ενέργειας, μελέτες ενεργειακού αποτυπώματος, υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης αλλά και υπηρεσίες στην αειφορία και στην «πράσινη» στροφή, μέσω καλύτερης διαχείρισης ενεργειακών και άλλων αποθεμάτων, ανθρακικού αποτυπώματος, διαχείριση απορριμμάτων, αποβλήτων κ.λπ.
Συνάμα, υλοποιεί προγράμματα ενεργειακού συμψηφισμού, έκδοση πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης, έκδοση πιστοποιητικών και δυνατότητα συγχρηματοδότησης. Δεδομένου ότι το facility management έχει απεριόριστη γκάμα υπηρεσιών, ένα μεγάλο κομμάτι, πιθανότατα το πιο αναπτυσσόμενο για το συγκεκριμένα κλάδο και την καθετοποιημένη διαχείριση ακινήτων, είναι οι ενεργειακές υπηρεσίες όλου του φάσματος. Από την αρχική μελέτη κόστους λειτουργίας ή εγκατάστασης, έως τα κόστη αγοράς ολόκληρης της λειτουργίας μιας συστάδας φωτοβολταϊκών ή άλλων μέσων παραγωγής «πράσινης» ενέργειας.
Τα μεγέθη και οι στόχοι
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τη διοίκηση το 2023, ο όμιλος Cordia παρουσίασε κύκλο εργασιών περίπου 107 εκατ. ευρώ με βελτιωμένη κερδοφορία και στοχεύει στα 150 εκατ. ευρώ με ορίζοντα τριετίας.
Ειδικότερα, η Cordia αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, με αύξηση πωλήσεων σε ποσοστό 25% από το 2020 στο 2023 ξεπερνώντας πέρυσι τα 25 εκατ. ευρώ. Η κερδοφορία κινείται σε μονοψήφιο ποσοστό επί των πωλήσεων, ήτοι 5,2% το 2023. Ειδικά στον τομέα της καθαριότητας η Skymar έκλεισε πέρυσι με κύκλο εργασιών 5,5 εκατ. ευρώ και η νεοαποκτηθείσα Imagin με 11,7 εκατ. ευρώ.
Στον τομέα της ασφάλειας, η ESA με ορίζοντα το 2026 στοχεύει σε κύκλο εργασιών πάνω από 100 εκατ. ευρώ εισάγοντας το 50% των ισχυρών πελατών της σε μία προηγμένη τεχνολογικά πρόταση ασφάλειας και εντάσσοντας 100 χιλ. οικιακούς πελάτες στην Business to Consumer (B2C) πλατφόρμα.
Η Cordia είναι σήμερα στον προθάλαμο του κλαμπ των μεγαλύτερων εργοδοτών στη χώρα έχοντας κάνει πέρυσι 1.200 προσλήψεις, αν και έχασε 500 που αποχώρησαν.
Σημειώνεται ότι το ποσοστό αποχωρήσεων κινείται στο 18% έναντι 40% στην αγορά. Πλέον σχεδιάζει να διεκδικήσει και έργα του Δημοσίου, πέραν του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου στο οποίο παρέχει ήδη υπηρεσίες.
Οι κινήσεις του SMERC fund
Η Cordia, με βάση τα παραπάνω, εξελίσσεται στο ισχυρό χαρτί του SMERC fund, που έχει χρηματοδοτήσει με πάνω από 12 εκατ. ευρώ τη δραστηριότητα, με τον Νίκο Καραμούζη να προαναγγέλλει και νέες εξαγορές τόσο στον κλάδο facility management όσο και σε άλλους τομείς που δραστηριοποιείται το fund. Δεν αποκλείει εισαγωγή της Cordia στο Χρηματιστήριο αλλά δεν προετοιμάζεται για το ενδεχόμενο δίνοντας κυρίως έμφαση στην μεγέθυνση του ομίλου με νέες εξαγορές αλλά και στην ενίσχυση άλλων κλάδων στους οποίους επενδύσει το fund όπως η δημιουργία πανελλαδικού δικτύου κλινικών ζώων συντροφιάς, η ενίσχυση της ΕΨΑ, η επέκταση στον κλάδο εμφιαλωμένου νερού με την κοινή επένδυση με Σπ. Θεοδωρόπουλο και Απ. Ταμβακάκη, η ανάπτυξη της εταιρείας οσπρίων Άροσις, η δραστηριότητα της Krop στη συσκευασία φρούτων, που εμφανίζει μέτρια απόδοση κ.α..
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr