Στην υβριδική εκδήλωση παρουσιάστηκε το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τους τρόπους ορθής επικοινωνίας με τους καταναλωτές ως προς τη διαμόρφωση τιμών κατά την διενέργεια προσφορών, εκπτώσεων ή προωθητικών ενεργειών. Η εκδήλωση οργανώθηκε ενόψει της Black Friday, της Cyber Monday και των τακτικών εκπτώσεων τον ερχόμενο Ιανουάριο. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης το Υπουργείο Ανάπτυξης απάντησε σε κρίσιμα ερωτήματα επιχειρήσεων από όλη την Ελλάδα, σχετικά με τους τρόπους επικοινωνίας και ανάδειξης των εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών.
Κατά τη διάρκεια του χαιρετισμού που απηύθυνε, ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας, τόνισε, μεταξύ άλλων: «Είναι αυτονόητο ότι η κυβέρνηση θέλει προσφορές και εκπτώσεις. Οι οποίες όμως να είναι πραγματικές και όχι παραπλανητικές για τον καταναλωτή. Η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο. Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 4 και 5 φορές υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, η ανεργία μειώνεται, οι εξαγωγές αυξάνονται όπως και οι άμεσες ξένες επενδύσεις. Ο πληθωρισμός όμως επιμένει. Η προσπάθεια της κυβέρνησης να μειωθούν οι τιμές στα ράφια είναι συνεχόμενη και εντατική.
Οι εταιρείες να σεβαστούν τον νόμο, να αντιληφθούν την κοινωνική ανάγκη για διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί πρέπει να βοηθήσουμε τα νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση σε βασικά αγαθά και δεύτερον να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των δικών τους επιχειρήσεων. Για τον απλό λόγο ότι αν ο καταναλωτής χάσει την εμπιστοσύνη του στα προϊόντα, αυτό θα έχει αρνητικές συνέπειες και στις πωλήσεις των εταιρειών. Αυτοί οι κανόνες που έχουν μπει, είναι για να λειτουργεί το εμπόριο με όρους ανταγωνισμού προς το συμφέρον και την προστασία του καταναλωτή».
Η Πρόεδρος του ΕΒΕΑ, κα Σοφία Κουνενάκη Εφραίμογλου, δήλωσε ότι «η κοινή πρωτοβουλία Υπουργείου Ανάπτυξης, ΣΕΒ, ΕΒΕΑ, ΕΣΑ υπηρετεί έναν βασικό στόχο: να ενισχύσει την εμπιστοσύνη στις σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών. Και αυτό γιατί σε περιόδους εκπτώσεων η εμπιστοσύνη μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών δοκιμάζεται. Πριν από μερικούς μήνες είχαμε διοργανώσει μια συζήτηση για τη διερεύνηση των μελλοντικών τάσεων στο εμπόριο, στο πλαίσιο της συνεργασίας του ΕΒΕΑ με την Ειδική Γραμματεία Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού. Ένα από τα βασικά συμπεράσματα, που αναδείχθηκαν από τη συζήτηση, ήταν ότι το μέλλον γίνεται όλο και πιο πελατοκεντρικό. Σήμερα, απευθυνόμαστε σε έναν νέο τύπο καταναλωτή, που διεκδικεί ενισχυμένο ρόλο στη σχέση του με τις επιχειρήσεις και με τα εμπορικά σήματα. Έχει μεγαλύτερη από ποτέ πρόσβαση σε πληροφόρηση και δυνατότητες επιλογής, ανάμεσα σε διαφορετικά κανάλια πώλησης. Αποφασίζει με κριτήρια αντικειμενικά, αλλά πλέον και αξιακά. Για εμάς στο ΕΒΕΑ, είναι σημαντικό να αναδείξουμε αυτές τις τάσεις. Και να προσφέρουμε στα μέλη μας τη δυνατότητα να τις αποκωδικοποιήσουν και να τις εντάξουν στη στρατηγική τους. Η ενημέρωση και η υιοθέτηση σύγχρονων προτύπων συμπεριφοράς, που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες και τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή, είναι προϋπόθεση για την υγιή λειτουργία της αγοράς και σε αυτή τη κατεύθυνση θέλουμε να συμβάλουμε».
Ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ, επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας Καταναλωτή και Πρόεδρος του ΣΕΒΤ, κ. Γιάννης Γιώτης, τόνισε ότι, «για την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα, η διαφύλαξη της εμπιστοσύνης του καταναλωτή είναι αδιαπραγμάτευτη αξία. Για αυτό και ο ΣΕΒ αναλαμβάνει συνεχώς πρωτοβουλίες για να ενημερώσει τα μέλη του για τους ενδεδειγμένους τρόπους επικοινωνίας της μείωσης των τιμών. Οι παρεμβάσεις του ΣΕΒ περιλαμβάνουν την έκδοση του Εικονογραφημένου Πρακτικού Οδηγού για την σωστή επικοινωνία της μείωσης τιμής, ώστε να σταματήσουν να υπάρχουν ερωτηματικά και να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να καταλάβουν το πλαίσιο και να το εφαρμόσουν σωστά, να προστατεύσουν τον καταναλωτή αλλά και τη φήμη τους από λάθη που, σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να οφείλονται σε παρεξήγηση ή αβεβαιότητα λόγω των πλήθους των παρεμβάσεων που γίνονται. Περιέχει επίσης τακτικές ενημερωτικές συναντήσεις των μελών του με εξειδικευμένους νομικούς, τεχνικές συναντήσεις με το Υπουργείο Ανάπτυξης για την αποσαφήνιση ρυθμιστικών διατάξεων αλλά και προτάσεις απλοποίησης του ισχύοντας νομικού πλαισίου για μείωση της γραφειοκρατίας και μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου στις επιχειρήσεις».
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και Β’ Αντιπρόεδρος ΕΒΕΑ. κ. Σταύρος Καφούνης επεσήμανε ότι «σε μία εξόχως δύσκολη πραγματικότητα που βιώνει το σύνολο της επιχειρηματικότητας, οφείλουμε όλοι μας -και προφανώς και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών- να παρεμβαίνουμε ισχυρά και τεκμηριωμένα ώστε η λειτουργία της αγοράς να γίνεται απρόσκοπτα και χωρίς δυσάρεστες καταστάσεις, τόσο για τα καταστήματα όσο και για τους καταναλωτές. Χαιρόμαστε λοιπόν ιδιαίτερα, διότι σήμερα σε συνεργασία με το ΕΒΕΑ και τον ΣΕΒ, προσεγγίζουμε πρακτικά ένα αρκετά πολύπλοκο, ρυθμιστικό πλαίσιο και ευελπιστούμε ότι με τη συνεργασία των φορέων και της πολιτείας θα πετύχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα που θα απλοποιήσει την λειτουργία των επιχειρήσεων και θα διευκολύνει τους καταναλωτές, ενισχύοντας παράλληλα την εμπιστοσύνη τους προς τις επιχειρήσεις. Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών έχει ήδη δημιουργήσει ένα απλό και κατατοπιστικό βίντεο για το συγκεκριμένο θέμα και είναι διαθέσιμο στην επίσημη ιστοσελίδα του. Παράλληλα, έχει εγκαινιάσει ειδική γραμμή επικοινωνίας για να απαντά σε ερωτήματα και να παρέχει νομικές συμβουλές στα μέλη του και θα συνεχίσει όπως κάνει μέχρι σήμερα να παρεμβαίνει δυναμικά όπου απαιτείται».
Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος αποσαφήνισε ότι «οι διατάξεις για την ανακοίνωση μείωσης τιμής έχουν ενωσιακή προέλευση και εφαρμόζονται σε όλη την Ε.Ε. Σκοπός των διατάξεων αυτών, όπως και των διατάξεων για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές είναι η διασφάλιση της διαφάνειας στις συναλλαγές και η αποτροπή παραπλάνησης των καταναλωτών. Το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσω της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου είναι σε ανοιχτή καθημερινή επαφή με τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές και συνδράμει τους εμπόρους στην ορθή εφαρμογή της νομοθεσίας, τόσο μέσω της έκδοσης του Κώδικα δεοντολογίας για τις ανακοινώσεις μείωσης τιμών, όσο και με την διοργάνωση ενημερωτικών εκδηλώσεων και την παροχή διευκρινίσεων προς τους ενδιαφερομένους. Σε κάθε περίπτωση λαμβάνουμε υπόψη όλες τις επισημάνσεις της αγοράς για βελτιώσεις της νομοθεσίας και όπου κρίνεται απαραίτητο και συμβατό με το ενωσιακό δίκαιο θα προβούμε στις απαραίτητες τροποποιήσεις. Στόχος του Υπουργείου δεν είναι η επιβολή κυρώσεων, αλλά η συμμόρφωση της αγοράς», ενώ τόσο ο ίδιος όσο και ο Νομικός Σύμβουλος και Διευθυντής του Γραφείου του κ. Γιώργος Διονυσόπουλος έδωσαν σαφείς απαντήσεις σε θέματα όπως:
- ποια είναι η τιμή αναφοράς επί της οποίας υπολογίζεται η μειωμένη τιμή
- πόσο επιτρέπεται να διαρκεί μια εκστρατεία μείωσης τιμής
- πώς πρέπει να ανακοινώνεται η μείωση τιμής σε δύο ή περισσότερες διαδοχικές προωθητικές καμπάνιες
- πώς χρησιμοποιείται σωστά η αναφορά στην προτεινόμενη τιμή λιανικής πώλησης
- σε τι διαφέρουν τα προγράμματα επιβράβευσης πιστότητας
- τι ισχύει με τα καταστήματα stock και outlet.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr