«Δε λειτουργεί το σύστημα εκροών, όπως είναι. Δεν μπορεί να γίνει σωστή επεξεργασία των δεδομένων που μεταφέρονται από τα πρατήρια, καθώς δεν είναι πιστοποιημένο το λογισμικό. Κάναμε πολλές συζητήσεις.
Θα έπρεπε να υπάρχει ένα μάνατζερ να το τρέχει το όλο έργο λόγω της εμπλοκής πολλών υπηρεσιών. Πρέπει να λυθεί το θέμα της παραβατικότητας. Είναι το πρώτο και βασικό. Αν υπάρχουν συντονισμένοι έλεγχοι και επιβάλλονται οι ποινές γιατί υπάρχει επαρκές πλαίσιο, κάτι θα γίνει» σημείωσε.
Παράλληλα, ήδη, ο ΣΕΕΠΕ παρέδωσε στην ΑΑΔΕ, στο πλαίσιο υπογεγραμμένου μνημονίου διμερούς συνεργασίας, σχετική μελέτη από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής για την προώθηση της διαδικασίας πιστοποίησης των συστημάτων που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια.
«Κάναμε πρόταση να χρηματοδοτήσουμε μια μελέτη από μια εταιρεία η οποία να δει, χωρίς να αλλάξει το λογισμικό, πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει το σύστημα. Προχωρήσαμε στο μνημόνιο με την ΑΑΔΕ κι αποδώσαμε ανεπίσημα την εισήγηση για να λειτουργήσει αποτελεσματικά το όλο σύστημα. Θα πρέπει ως το 2024 να μπει μπρος. Έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις για να μπορεί να λειτουργήσει μέχρι το 2024. Τις επόμενες δυο εβδομάδες θα έχουμε συναντήσεις με την ΑΑΔΕ και ανακοινώσεις» ανέφερε ο Γιάννης Αληγιζάκης.
Οι τιμές
Στο μεταξύ, προβλέψεις για τιμές αργού πετρελαίου, το επόμενο διάστημα, πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, στη περιοχή των 115-120 δολαρίων κατέθεσε, χθες, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης. Να σημειωθεί ότι οι τιμές καταγράφουν μια σχετική αποκλιμάκωση με το μπρεντ να είναι λίγο πάνω από τα 100 δολάρια, λόγω της ανησυχίας των αγορών για επερχόμενη ύφεση το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
«Η μεγάλη εικόνα δεν είναι καλή» τόνισε ο κ. Αληγιζάκης και προσέθεσε: «Υπάρχει μια επιβράδυνση της παγκόσμιας και της ευρωπαϊκής οικονομίας, αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο με την μεγάλη αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου και ολοκληρώθηκε στο τέλος του Φεβρουαρίου με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, τις κυρώσεις στην Ρωσία, με αποτέλεσμα τις σημαντικές αυξήσεις της τιμής των καυσίμων.
Δύο κρίσεις με κάποια κοινά χαρακτηριστικά, που σίγουρα αλληλοεπηρεάζονται, αφού οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου και η έλλειψη που υπάρχει στην αγορά οδήγησαν σε μια αυξημένη ζήτηση ορυκτών καυσίμων».
Αποεπένδυση
Όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ «η επανεκκίνηση της αγοράς μετά την διετία του Covid, αλλά και η αποεπένδυση στα Διυλιστήρια λόγω της στροφής στην πράσινη ενέργεια, είχαν σαν αποτέλεσμα να μην μπορούν τα Διυλιστήρια να καλύψουν επαρκώς την ζήτηση σε ορυκτά καύσιμα, με αποτέλεσμα οι τιμές να ανέβουν σημαντικά, 60% πάνω από τον περσινό Ιούνιο, ένα ποσοστό πολύ υψηλό, αλλά σαφώς μικρότερο του 300% που ανέβηκε το φυσικό αέριο.
Οι τιμές και του φυσικού αερίου, και κατ` επέκταση του ηλ. ρεύματος, και οι τιμές των καυσίμων θα παραμείνουν σε πολύ υψηλά επίπεδα, τουλάχιστον τους προσεχείς μήνες.
Οι λόγοι είναι οι εξής:
Στο φυσικό αέριο «παίζει ρόλο» η μειωμένη τροφοδοσία της Ευρώπης από την Ρωσία, μετά την πρόσφατη απόφαση να μειώσει κατά 60% τις ποσότητες προς την Γερμανία και την Ιταλία, και η ανησυχία ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει προβλήματα ελλείψεων τον χειμώνα.
Ταυτόχρονα, η αποεπένδυση που ακολούθησαν τα Διυλιστήρια, σε συνδυασμό με τις κυρώσεις στην Ρωσία, αλλά και τα προβλήματα παραγωγής σε κάποιες χώρες του OPEC, διατηρούν τις τιμές των καυσίμων του αργού σταθερά στην περιοχή των 120 δολαρίων».
Ο κ. Αληγιζάκης εστίασε σε 3 μεγάλους κινδύνους που είναι πιθανό να επηρεάσουν την ελληνική αγορά. «Άλλωστε τα πρώτα σημάδια τα είδαμε τον Ιούνιο» είπε και εξειδίκευσε:
«1) Διατήρηση πληθωρισμού πάνω από 12%, ποσοστό που κατέγραψε ο πληθωρισμός το Ιούνιο.
Ένα ποσοστό υψηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό του Μέσου Όρου της Ε.Ε. που ήταν 8,6%.
2) Ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον που δεν επιτρέπει σκέψεις για μείωση των τιμών.
3) Αύξηση κόστους δανεισμού, με την αύξηση των επιτοκίων από τον Σεπτέμβριο.
Η μεγάλη εικόνα είναι αυτή, και είναι η αιτία που σήμερα ο καταναλωτής πληρώνει τόσο ακριβά βενζίνη και diesel, ιδιαίτερα σε μια χώρα όπου έχει τόσο υψηλή φορολογία στα καύσιμα.
Αυτό δεν θα αλλάξει το επόμενο διάστημα και οι όποιες επιδοτήσεις, οι οποίες ανάλογα και με τον δημοσιονομικό χώρο που υπάρχει σήμερα, είναι σαφώς σημαντικές, απλώς θα περιορίσουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των νοικοκυριών, που θα εξακολουθήσει να υπάρχει.
Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις, αποτέλεσμα των τεράστιων ενεργειακών αυξήσεων, επιβράδυναν την ανάπτυξη και της ελληνικής αγοράς και σταδιακά οδήγησαν τον καταναλωτή σε ένα περιορισμό της κατανάλωσης.
Η Τράπεζα της Ελλάδος προχθές προχώρησε σε υποβάθμιση της αρχικής της εκτίμησης, για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2022.
Από το αρχικό 3,8% που εκτιμούσε τον Απρίλιο, η σημερινή εκτίμηση είναι στο αισιόδοξο σενάριο ότι η ανάπτυξη θα κινηθεί στο 3,2% και στο απαισιόδοξο στο 1,8%.
Συγχρόνως, πρόσφατη έρευνα της PULSE δείχνει μια τάση του καταναλωτή να περιορίσει κατά 25% τις ενεργειακές ανάγκες του».
Η πορεία της αγοράς
«Κλείνουμε ένα α΄ πεντάμηνο, όπου η αγορά χάρις στην καλή πορεία των 4 πρώτων μηνών, παρουσίασε αύξηση στις βενζίνες 17,7% και στο πετρέλαιο κίνησης 13,5%.
Με τα ποσοστά αυτά, καλύφθηκε το 70% των απωλειών που είχε η αγορά λόγω Covid στις βενζίνες, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης υπερκαλύφθηκε η διαφορά με ένα ποσοστό 120%.
Όμως, τον Μάιο παρατηρήθηκε μια μικρή επιβράδυνση, η οποία συνεχίσθηκε τον Ιούνιο με πολύ πιο έντονους πτωτικούς ρυθμούς, όπου η αγορά υποχώρησε 9% στις βενζίνες που δείχνουν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανάπτυξης, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινήθηκε στο +5% με χαμηλότερους ρυθμούς αύξησης από το προηγούμενο διάστημα» ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ περιγράφοντας το στοίχημα της επόμενης μέρας.
«Κλειδί» ο τουρισμός
«Το στοίχημα της αγοράς τους επόμενους μήνες είναι ένα.
Κατά πόσο, η διαφαινόμενη πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης θα υπερκαλυφθεί από μια πολύ καλή τουριστική σεζόν, όπως σήμερα τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία», σημείωσε ο κ. Αληγιζάκης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr