Όπως ανέφερε, χαρακτηριστικά, κατά την παρουσίαση της τριμηνιαίας έκθεσης του ΙΟΒΕ για την ελληνική οικονομία, ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος, καθηγητής Νίκος Βέττας, «η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικής βάσης, της προσαρμοστικότητας της οικονομίας και μαζί της αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα αποκτούν λοιπόν επείγοντα χαρακτήρα.»
Στο φόντο αυτό μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα όσα αναφέρει στο Reporter.gr ο Γιώργος Κουτσουδάκης, Technical & Sales Manager, Gizelis Robotics, CEO at Smiling Machines αλλά και Lecturer στο IHU. «Η αναβάθμιση της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την σύγχρονη βιομηχανία και τεχνολογία είναι το κλειδί για ένα παραγωγικό μέλλον. Είναι στο χέρι μας να το πετύχουμε, με σχέδιο και επιμονή, και να βγούμε νικητές» σημειώνει χαρακτηριστικά τονίζοντας: «Εάν θέλουμε να χαράξουμε μια νέα στρατηγική για το πως θα εξελιχθεί η χώρα μας, τα επόμενα χρόνια, θα πρέπει να προβλέψουμε τι τεχνολογίες θα εμφανιστούν στο μέλλον και αναλόγως να εκπαιδεύσουμε/προετοιμάσουμε τους αυριανούς πολίτες μας. Στα επόμενα χρόνια, πάνω από το 50% των νέων θέσεων εργασίας θα αφορούν ειδικότητες, όπου θα μπορούν να καταληφθούν μόνο από εκείνους που θα έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα και από νωρίς.»
Η ευκαιρία της εκπαίδευσης
«Η ευκαιρία της χώρας μας είναι να εκπαιδεύσει από τώρα, τους νέους σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ώστε να αποκτήσουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις για την νέα Βιομηχανία» υπογραμμίζει ο κ. Κουτσουδάκης σημειώνοντας ότι «η ψηφιακή επανάσταση, στο πλαίσιο της 4ης Βιομηχανικής επανάστασης, έχει αλλάξει το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο πρέπει να ανταποκριθεί στις ανάγκες της κοινωνίας της πληροφορίας. Προς αυτή την κατεύθυνση, αλλάζει και ο ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού, ο οποίος καλείται να ανταποκριθεί στο νέο παιδαγωγικό και κοινωνικό του ρόλο, προετοιμάζοντας τους μελλοντικούς εργαζόμενους και πολίτες. νέος εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι εξοικειωμένος με τις νέες τεχνολογίες, να έχει επαφή με τον χώρο της βιομηχανίας και να μπορεί να προάγει την γνώση με τρόπο κατανοητό και χρήσιμο στη νέα γενιά» συμπληρώνει με νόημα.
Παράλληλα αναφέρει ότι απαιτείται αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων, στενότερη συνεργασία των εκπαιδευτικών φορέων με τους κοινωνικούς εταίρους και τον κόσμο της εργασίας, διασύνδεση της ακαδημαϊκής με την επαγγελματική μάθηση, συνεργατική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning courses) και νέες μέθοδοι αξιολόγησης.
Νέα μαθήματα για Ιndustry 4.0 και το πρόγραμμα Spark
Όπως σημειώνει, «σήμερα, υπάρχουν επιχειρήσεις και πανεπιστήμια στη χώρα μας που έχουν εντοπίσει την ευκαιρία και δίνουν τη μάχη στην πρώτη γραμμή, δίνοντας ελπίδα για το μέλλον. Στο Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, έχω την χαρά και την τιμή να διδάσκω ένα μάθημα που εντάχθηκε πρόσφατα στο πρόγραμμα σπουδών και αφορά στην κάλυψη των αναγκών της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, το μάθημα Computer-integrated manufacturing (CIM).»
Εξειδικεύοντας για το πρόγραμμα αναφέρει ότι «στο εργαστηριακό κομμάτι του μαθήματος μαθαίνουμε στους φοιτητές να δημιουργούν ψηφιακά δίδυμα (digital twins) διαδικασιών της βιομηχανίας καθώς και όλα τα soft skills που απαιτούνται ώστε να εξοικειωθεί ένας νέος με το σύγχρονο βιομηχανικό περιβάλλον. Οι φοιτητές εξετάζονται σε πρότζεκτ που δημιουργούν μόνοι τους και με βάση τις αποδόσεις τους έχουν την ευκαιρία να κάνουν 2 μήνες πρακτική εμπειρία σε γνωστές εταιρίες, με την προοπτική μόνιμης απασχόλησης, πριν ακόμη αποκτήσουν πτυχίο. Στο εργαστήριο, επίσης, μαθαίνουμε στους φοιτητές έννοιες όπως παραγωγικότητα, λειτουργικότητα και ασφάλεια και μάλιστα η ασφάλεια έχει τον μεγαλύτερο συντελεστή. Από την άλλη, λόγω της φύσης των επαγγελμάτων στον χώρο παραγωγής, υπάρχει πάντα υψηλός κίνδυνος εργατικών ατυχημάτων.»
Με βάση όσα λέει ο κ. Κουτσουδάκης, «στόχος μας είναι οι φοιτητές, πριν ακόμη εισέλθουν στον βιομηχανικό χώρο, να αποκτήσουν κουλτούρα ασφάλειας στον χώρο εργασίας, και αυτός είναι και ο λόγος που δίνουμε τόσο μεγάλη βαρύτητα στα θέματα ασφάλειας. Επίσης, πρωτοπόρες εταιρίες στην τεχνολογία, όπως η Gizelis Robotics, έχουν δημιουργήσει προγράμματα, όπως το «Spark», που γεφυρώνουν το χάσμα μεταξύ εκπαίδευσης και βιομηχανίας. Με το πρόγραμμα Spark δίνουμε την ευκαιρία σε εκατοντάδες παιδιά στην χώρα μας να γνωρίσουν την ρομποτική τεχνολογία. Οι παρουσιάσεις είναι σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να τα παιδιά να αναπτύσσουν δεξιότητες μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες. Δεν προσπαθούμε να βάλουμε τα παιδιά σε κάποιο «καλούπι σκέψης», στο πρόγραμμα Spark, αλλά τους δίνουμε τις βάσεις και με καύσιμο τη φαντασία τους αυτά στη συνέχεια δίνουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα. Από την δημιουργία του προγράμματος Spark το καλοκαίρι του 2021 περισσότερα από 500 παιδιά είχαν εμπλοκή. Εν κατακλείδι, η αναβάθμιση της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την σύγχρονη βιομηχανία και τεχνολογία είναι το κλειδί για ένα παραγωγικό μέλλον. Είναι στο χέρι μας να το πετύχουμε, με σχέδιο και επιμονή, και να βγούμε νικητές» καταλήγει ο Γιώργος Κουτσουδάκης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr