Αξίζει να σημειωθεί ότι, με ανακοίνωσή της τις προηγούμενες μέρες, η Πρεσβεία της Γαλλίας στην Αθήνα με αφορμή την έκθεση υπογράμμισε ότι «η γαλλική αμυντική βιομηχανία ανταποκρίνεται στις στρατηγικές ανάγκες της Ελλάδας.»
«Η γαλλική αμυντική βιομηχανία χαίρεται ιδιαιτέρως για την σημαντική της συμμετοχή στη διεθνή έκθεση DEFEA, που λαμβάνει χώρα στην Αθήνα, 13-15 Ιουλίου του 2021» αναφέρεται σχετικά και σημειώνεται ότι: «Το γαλλικό περίπτερο, υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Ναυτικών Γαλλικών Βιομηχανιών (GICAN) και τη διαχείριση της θυγατρικής του, SOGENA, περιλαμβάνει 21 εταιρείες οι οποίες αναδεικνύουν τη γαλλική τεχνογνωσία στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας. Ακόμη, θα παρευρεθούν πολυάριθμοι Γάλλοι επισκέπτες, για επαφές και δικτύωση υψηλού επιπέδου. Επιπροσθέτως, θα είναι παρούσα η γαλλική Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA), ενώ έχει προγραμματιστεί επίσκεψη κοινοβουλευτικής αντιπροσωπείας αποτελούμενης από μέλη της Εθνοσυνέλευσης και της Γερουσίας.
Το μεγαλύτερο περίπτερο ευρωπαϊκής χώρας
Η δέσμευση της Γαλλίας για την υπεράσπιση, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, των στρατηγικών συμφερόντων της Ελλάδας και της σταθερότητας στην ανατολική Μεσόγειο, συνδυάζεται με την άνευ προηγουμένου κινητοποίηση της γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας στο πλευρό της ελληνικής.
Το γαλλικό περίπτερο είναι το μεγαλύτερο όλων των ευρωπαϊκών χωρών και θα φιλοξενήσει εποικοδομητικές συζητήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του τριημέρου. Συναντήσεις μεταξύ βιομηχάνων (BtoB) σε συνεργασία με τον ελληνικό μας εταίρο, τον ΣΕΚΠΥ
Στο πλαίσιο του συμφώνου συνεργασίας που υπεγράφη μεταξύ του GICAN και του ΣΕΚΠΥ, στις 13 Φεβρουαρίου 2020 στην Αθήνα, μέρος της έκθεσης DEFEA, που διεξάγεται υπό την αιγίδα του ΣΕΚΠΥ, είναι αφιερωμένο στις επιχειρηματικές επαφές (BtoB) ανάμεσα σε ελληνικές και γαλλικές εταιρείες, με πάνω από 60 συναντήσεις στο γαλλικό περίπτερο.»
Οι φρεγάτες
Η Πρεσβεία της Γαλλίας, μάλιστα, στέκεται και στο πρόγραμμα ναυπήγησης φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό όπου μια από τις ισχυρές υποψηφιότητες είναι και η Γαλλική. «Σε συνέχεια της πρόσφατης επιτυχίας της εξαγωγής των Rafale της Dassault Aviation για την Ελληνική Αεροπορία, η DEFEA αποτελεί ευκαιρία για παρουσιάσεις που σχετίζονται με άλλα εξοπλιστικά προγράμματα μείζονος σημασίας, ειδικότερα την παρουσίαση της πλήρους προσφοράς της γαλλικής ομάδας που αποτελείται από τις Naval Group, Thales και MBDA, με στόχο την κάλυψη των σημερινών και των μελλοντικών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού, με άξονα τη φρεγάτα FDI HN αλλά και ένα φιλόδοξο σχέδιο συμμετοχής της ελληνικής βιομηχανίας» τονίζεται από τη Γαλλική Πρεσβεία
Μάλιστα, ο Pierre Éric Pommelet, Πρόεδρος του GICAN και της Naval Group, ανέφερε σχετικά: «Η γαλλική ναυτική βιομηχανία χαίρεται για το γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές μπόρεσαν να οργανώσουν την έκθεση αυτή. Με την ισχυρή της παρουσία, η γαλλική αμυντική βιομηχανία συνεισφέρει με υπερηφάνεια στην επιτυχία της εκδήλωσης, που σηματοδοτεί την επιστροφή των εκθέσεων στην Ευρώπη μετά την πανδημία».
Από την πλευρά του, ο Patrick Maisonnave, Πρέσβης της Γαλλίας στην Ελλάδα, δήλωσε: «Είμαι εξαιρετικά ικανοποιημένος από τη γαλλική παρουσία στην - πολύ σημαντική για την Ελλάδα - έκθεση DEFEA, που περιλαμβάνει εκπροσώπους της γαλλικής κυβέρνησης, βουλευτές, καθώς και παράγοντες της γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας. Ο αριθμός και η ποσότητα των Γάλλων εκθετών αποτελούν σαφή απόδειξη του εξαιρετικού χαρακτήρα της ελληνογαλλικής σχέσης στον τομέα αυτό».
Τα Ναυπηγεία και οι Αμερικανοί
Στο μεταξύ, η αμερικανική Lockheed Martin (LM) που ήδη τρέχει σε συνεργασία με την ΕΑΒ τέσσερα προγράμματα βιομηχανικής συνεργασίας ( αναβάθμιση F16 σε τύπου viper, C-130J, P3-Β και υποστήριξη) με ειδική συνέντευξη τύπου σε ένα κτήριο με υψηλό συμβολισμό όπως το Σαρόγλειον, με αφορμή την DIFEA δήλωσε ισχυρή παρουσία για το πρόγραμμα των φρεγατών παρουσιάζοντας την αμερικανική πρόταση, τη Hellenic Future Frigate ή HF2. Η συγκεκριμένη, όπως αναφέρθηκε, αποτελεί σκάφος δύο γενιές μετά τις γνωστές φρεγάτες LCS (Littoral Combat Ship). Παράλληλα τυχόν επιλογή του μπορεί να εξασφαλίσει υπεραξίες για τη ναυπηγική βιομηχανία αλλά και για εγχώριες εταιρίες αλλά και ανάπτυξη μεγάλης διαλειτουργικότητας με τα άλλα συστήματα που έχουν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και ειδικά η Πολεμική Αεροπορία, πολλά εκ των οποίων είναι της LM.
Ειδικότερα, όπως τονίστηκε, πέρα από τη ναυπήγηση των σκαφών θα επεκταθεί και στα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου αλλά και στα οπλικά συστήματα του σκάφους. Ωστόσο, τα στελέχη της LM απαντώντας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφων για μια πιθανή διασύνδεση της ναυπήγησης των αμερικανικών φρεγατών, εφόσον επιλεγεί ο τύπος αυτός για το Π.Ν. , με τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας που παλεύει να μπει σε ρότα βιωσιμότητας, ανέφεραν ότι η πρώτη φρεγάτα θα ναυπηγηθεί στην Ιταλία και στα ναυπηγεία της Fincantieri. Σύμφωνα με τα στελέχη της αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας, η επιλογή αυτή θα επιτρέψει την καλύτερη μεταφορά τεχνογνωσίας στους Έλληνες ναυπηγούς που θα αναλάβουν στη συνέχεια τη ναυπήγηση των τριών φρεγατών στα ελληνικά ναυπηγεία. Όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι της LM, οι Ιταλοί μετέφεραν τεχνογνωσία στις ΗΠΑ στα ναυπηγεία στο Wisconsin των ΗΠΑ και ότι οι ίδιοι θα μπορούσαν να συμβάλλουν στον εκσυγχρονισμό και των ελληνικών ναυπηγείων.
Ενίσχυση της ΕΑΒ
Σε σχέση με την υφιστάμενη συνεργασία της LM με την ΕΑΒ, υπογραμμίστηκε οι κοινή πρόθεση των δυο πλευρών να προχωρήσει με επίλυση των όποιων προβλημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, επίκειται η ολοκλήρωση της διαδικασίας προσλήψεων 400 εργαζομένων στη βιομηχανία με 5ετής συμβάσεις. Το προσωπικό αυτό, όπως αναφέρεται από πηγές της ΕΑΒ, θα συμβάλλει στην διασφάλιση έγκαιρης ολοκλήρωσης των μεγάλων προγραμμάτων που τρέχουν με την LM αλλά και στην δυναμική περαιτέρω πορεία της βιομηχανίας.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι και η πλευρά της LM θέλησε να δώσει στη συνέντευξη τύπου μια νότα θετικής ενέργειας και προσέγγισης παρά τα όποια ζητήματα έχουν προκύψει 9υπάρχουν αναφορές στα ΜΜΕ για καθυστερήσεις στην εκτέλεση παραγγελιών) καθώς μάλιστα είναι και σε εξέλιξη η διαδικασία με τις φρεγάτες. Έτσι σύμφωνα Ντένις Πλέσσα, επικεφαλής της LM για τις νέες δραστηριότητες, στόχος είναι η περαιτέρω συνεργασία των δύο πλευρών. Ο κ. Πλέσσας, χαρακτήρισε την EAB ως ένα αξιόπιστο συνεργάτη. Σημείωσε μάλιστα ότι εφόσον αυξηθεί η παραγωγική της ικανότητα, θα μπορούσε να συμβάλει σε περισσότερα και μεγαλύτερα προγράμματα συνεργασίας με την αμερικανική αμυντική βιομηχανία.
Πάντως, οι απαιτήσεις εν όψει της αναβάθμισης των F- 16 για την ΕΑΒ αναμένεται να είναι μεγάλες. «Το βουνό είναι μπροστά μας» σημείωσε ο κ.Πλέσσας αναφορικά με το εκσυγχρονισμό των F-16 σημειώνοντας ότι από τα μέσα του 2022 και μετά, σχεδόν 15 αεροσκάφη F-16 θα βρίσκονται στα υπόστεγα της EAB και να αναβαθμίζονται ταυτόχρονα. Βέβαια μένει να αποσαφηνιστεί εάν η όλη διαδικασία θα εξελιχθεί στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ που ήδη αναβαθμίζονται (κάτι που είναι στόχος της διοίκησής της) ή στην Ν.Αγχίαλο, όπου σταθμεύει και ο μεγαλύτερος αριθμός των εν λόγω αεροδκαφών. Τέλος ο κ. Πλέσσας εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η χώρα μας θα προχωρήσει και στο επόμενο βήμα που θα είναι η ένταξη του α/φ πέμπτης γενιάς F-35 στην πολεμική αεροπορία.
Αμυντική βιομηχανία μοχλός ανάπτυξης
Οι εκθέτες στην DEFEA 2021 έχουν ως στόχο την προβολή των προϊόντων τους στον τομέα της 'Αμυνας, αλλά εμείς βλέπουμε την 'Αμυνας της χώρας και μέσα από την αναπτυξιακή της χροιά. Αυτό τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης 'Αδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας, χαρακτηριστικά χτες, Τετάρτη 14 Ιουλίου, στη διεθνή έκθεση DEFEA 2021 σε συζήτηση με θέμα: «Η ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα».
«Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία απόκτησης τεσσάρων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού. Όμως, οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες. Την επόμενη εικοσαετία πρέπει να πάρουμε τουλάχιστον δώδεκα φρεγάτες. Αυτό σημαίνει ότι η επιλογή του τύπου της φρεγάτας θα ακολουθήσει το Πολεμικό Ναυτικό και τα επόμενα χρόνια. Και αυτός που θα έρθει να γίνει ο συνεταίρος μας σε αυτή την προσπάθεια δεν θα είναι για μία μόνο αγορά, αλλά για μια μακροχρόνια σχέση», υπογράμμισε ο κ. Γεωργιάδης. Επισήμανε ότι η Ελλάδα σήμερα διαθέτει «εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, ανταγωνιστικό κόστος εργασίας και διαφορετική νοοτροπία από αυτή που μας έφερε στη χρεοκοπία» και άρα τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να πρωταγωνιστήσουν.
«Πρώτος στόχος», τόνισε αναφερόμενος στην απόκτηση των τεσσάρων φρεγατών, «είναι η εξασφάλιση της άμυνας και μόλις πληρωθεί αυτή η παράμετρος, επόμενος στόχος είναι η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας». «Είναι», υπογράμμισε, «δίκαιο και λογικό». Εκτίμησε ότι υπάρχει «διεθνής ευνοϊκή συγκυρία» για την ανάπτυξη των ελληνικών ναυπηγείων, επισημαίνοντας ότι «ο παγκόσμιος στόλος πρέπει να μετατραπεί σε φιλικότερο προς το περιβάλλον», την ώρα που «στους Έλληνες εφοπλιστές ανήκει το μεγαλύτερο μέρος αυτού του στόλου».
«Δεν αρκεί ο πατριωτισμός», υπογράμμισε, για να προσθέσει πως «οι πλοιοκτήτες βλέπουν ανταγωνιστικές τιμές και αξιόπιστες υπηρεσίες», αλλά πρέπει και τα ναυπηγεία «να τηρούν τις δεσμεύσεις τους». «Όλο αυτό το περιβάλλον» δημιουργεί μεγάλη αισιοδοξία «για μια επιτυχημένη επένδυση στα ελληνικά ναυπηγεία» κατέληξε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) Τάσος Ροζολής έδωσε συγχαρητήρια στην κυβέρνηση «επειδή επιτέλους», όπως είπε, «λύονται κάποιοι γόρδιοι δεσμοί».
Εξήγησε ότι ο σύνδεσμος ενδιαφέρεται «να δουλεύουν οι εταιρείες, τόσο του δημοσίου όσο και του ιδιωτικού τομέα», ενώ διευκρίνισε -αναφορικά με το πρόγραμμα των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού- ότι «το κόστος αναβάθμισης, συντήρησης και υποστήριξης των οπλικών συστημάτων των πλοίων είναι μεγάλο» και ως εκ τούτου είναι σημαντική η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.
Τόνισε, δε, ότι υπάρχουν πολλές ελληνικές εταιρείες που πρωταγωνιστούν στους τομείς των ηλεκτρονικών συστημάτων πλοίων, των επικοινωνιακών συστημάτων αλλά και των ηλεκτρο-οπλικών συστημάτων.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr