Όπως αναφέρουν ουσιαστικά γίνεται μια μετάθεση ευθύνης από την πολιτεία και μάλιστα γίνεται για άλλη μια φορά μετά και τα όσα έχουν συμβεί με τον αντικαπνιστικό νόμο. Η διαχείριση προσωπικών δεδομένων, το κόστος των τεστ, οι διαδικασίες αποκλεισμού είναι μερικά από τα ζητήματα που προκύπτουν ενώ βέβαια υπάρχει και το ζήτημα με διαχείριση του προσωπικού. Υπενθυμίζεται ότι πολλοί νέοι εργάζονται στην εστίαση και βέβαια δεν έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους. Επίσης υπάρχει μια δίαχυση της άποψης ότι οι μη εμβολιασμένοι εργαζόμενοι μπορεί να κινδυνεύουν ακόμη και με απόλυση, στην περίπτωση άρνησης για εμβολιασμό.
Έτσι ζητήματα ζητήματα δημόσιας υγείας, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, προστασίας των προσωπικών δεδομένων, ανισοτήτων μπαίνουν ως μείζονα στη λειτουργία μιας … ταβέρνας με την ευθύνη να περνά σε μεγάλο ποσοστό στον … ταβερνιάρη. Τουλάχιστον να διευκρινιστούν σειρά άλλων ζητημάτων σχετικά με τη λειτουργία της πλατφόρμας που θα υποδέχεται τα στοιχεία των πελατών και η οποία θα ενεργοποιηθεί στις 15/7, όταν θα τεθούν σε ισχύ τα νέα μέτρα.
Πάντως είναι ξεκάθαρο ότι πλέον η ζωή μπαίνει σε άλλη ρότα ακόμη και σε μια χαλαρή έκφανσή της, τη διασκέδαση. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δουν τι τους συμφέρει και να επιλέξουν πού θα απευθυνθούν με τους περισσότερους να επιλέγουν ως φαίνεται την covid free εκδοχή.
Πάντως όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), Γιώργος Καββαθάς, το μοντέλο που παρουσιάστηκε συνεπάγεται επιπλέον κόστη για τις επιχειρήσεις που πρέπει να απασχολούν έναν υπάλληλο μόνο και μόνο για να σκανάρει τα πιστοποιητικά και να ελέγχει μέσω της πλατφόρμας τα ΑΜΚΑ. Σημειώνει επίσης το θέμα της ταυτοποίησης, εάν δηλαδή ένα ΑΜΚΑ που δίδεται ανήκει στον πελάτη ή όχι. «Προφανώς ο υπάλληλος δεν έχει δικαίωμα να ελέγξει ταυτότητα, καθώς αυτό είναι δουλειά της αστυνομίας», σημειώνει.
Να σημειωθεί ότι κ. Καββαθάς έχει ζητήσει διευκρινίσεις από τα αρμόδια υπουργεία προκειμένου να συγκαλέσει ΔΣ για τα σημαντικά θέματα που προκύπτουν για τους εργαζόμενους, τα πρόστιμα και το θέμα με τα rapid test που αποκλείουν το 60% των πελατών καθώς το κόστος είναι πολύ πάνω από αυτό του self test (20-60 ευρώ έναντι 5 ευρώ αντίστοιχα).
«Βρισκόμαστε στην ανάγκη να κάνουμε μια ηθική επιλογή», σημειώνει σχετικά ο Γιάννης Λιάρος, διευθυντής του Συνδέσμου Επώνυμων Οργανωμένων Αλυσίδων Εστίασης (ΣΕΠΟΑ) που εκπροσωπεί μεγάλες αλυσίδες του κλάδου. Όπως αναφέρει το πρακτικό μέρος εφαρμογής του νέου μοντέλου δεν έχει εξηγηθεί επαρκώς και στο πλαίσιο αυτό έχει ζητήσει συνάντηση με κυβερνητικά στελέχη για εξηγήσεις.
«Είμαστε αντίθετοι στον διαχωρισμό πολιτών», σημειώνει η Μαρία Μποτονάκη, εκπρόσωπος του δικτύου Κύκλος Επαγγελματιών Εστίασης (ΚΕΕ) τονίζοντας ότι οι κοινωνικοί αυτοματισμοί θα δημιουργήσουν αθέμιτο ανταγωνισμό. Δεν μπορούμε να διώξουμε κανέναν πελάτη όπως δεν μπορούμε να απολύσουμε εργαζόμενο επειδή δεν έχει κάνει εμβόλιο», προσθέτει. Οι επαγγελματίες θεωρούν ότι θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρακτικές δυσκολίες στην εφαρμογή του νέου μοντέλου λειτουργίας της εστίασης, όπως για παράδειγμα ο διαχωρισμός εμβολιασμένων και μη σε μια παρέα, ακόμη και μεταξύ ζευγαριών. «Δεν είμαστε ιατρικοί παρατηρητές», σημειώνει η κ. Μποτονάκη. Αν και θεωρεί ότι πιθανόν τα self test θα έδιναν μία λύση, δηλώνει απογοήτευση από την προσπάθεια που επιχειρείται για μετατόπιση της διαδικασίας επιτήρησης των μέτρων στους επαγγελματίες της εστίασης αλλά και μετάθεση της ευθύνης για την ανάπτυξη τοίχους ανοσίας σε έναν κλάδο που βρέθηκε στη δίνη της κρίσης και εξακολουθεί να πλήττεται. Προτείνει ενιαία αντιμετώπιση όλων των κλειστών χώρων και χρήση του 70% της χωρητικότητας τους με άμεση επιδότηση σύγχρονων ιονιστών αέρα. Άλλοι επαγγελματίες σημειώνουν ότι θα ήταν προτιμότερο μέχρι να είναι ασφαλές το περιβάλλον να μείνουν κλειστοί αλλά να επιδοτηθούν οι κλειστοί χώροι.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr