Μέσα από τα στοιχεία των δύο εταιριών που διαθέτουν ένα εκτεταμένο δίκτυο φυσικών σημείων καταφαίνεται η κάθετη πτώση των πωλήσεων αλλά και η ανάπτυξη του on line καναλιού, που ωστόσο δεν μπορεί να καλύψει τη διαφορά. Όμως παραμένει μια δυναμική λύση που την επόμενη μέρα θα αποτελέσει καταλύτη για τον ανασχεδιασμό των στρατηγικών των εταιριών.
Είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό των διαδικτυακών πωλήσεων στις συνολικές πωλήσεις της Κωτσόβολος εκτοξεύθηκε στο 48% από 8%, που ήταν το αντίστοιχο συγκρινόμενο διάστημα (10 εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 11/1/2020). Βέβαια σε αυτό το τελικό ποσοστό συνετέλεσε και η συνολική πτώση του τζίρου. Επίσης η αύξηση του τομέα ήταν της τάξης του 366%.
Συνολικά η Κωτσόβολος, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η Dixons Carphone (https://www.dixonscarphone.com/sites/dixons-carphone-v2/files/peak-trading-statement-2020-21_0.pdf), εμφάνισε πτώση τζίρου 13% τις 10 αυτές εβδομάδες.
Αντίστοιχα η εταιρία H&M (η οικονομική χρήση της αλυσίδας ξεκινά την 1 Δεκεμβρίου κάθε έτους και ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου)- παρουσίασε πτώση πωλήσεων 24% όταν σε επίπεδο ομίλου η μείωση ήταν 18% (https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2021/01/wkr0006.pdf).
Να σημειωθεί ότι στο πρώτο lockdown και συγκεκριμένα την περίοδο Μάρτιος - Μάιος η αλυσίδα έχασε το 52% του τζίρου της ενώ στο δεύτερο lockdown η πτώση άγγιξε το 30% σε ευρώ την περίοδο από 1η Σεπτεμβρίου έως 30 Νοεμβρίου όταν το σύνολο του ομίλου εμφάνισε απώλειες μόλις 10%. Πάντως το τρίμηνο Ιουνίου - Αυγούστου, που η αγορά επαναλειτούργησε είχε καταφέρει να περιορίσει τις απώλειες στο -14%.
Για την αλυσίδα Jumbo το αυστηρό απαγορευτικό λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που επιβλήθηκε στην Ελλάδα οδήγησε τις πωλήσεις της σε ελεύθερη πτώση. Στο πρώτο lockdown και συγκεκριμένα τον Μάρτιο υποχώρησαν 5,1% και τον Απρίλιο 86%, ενώ στο δεύτερο έχασε τον Νοέμβριο το 35% της αξίας του τζίρου της και τον Δεκέμβριο το 54%.
Και για τις δυο αλυσίδες το On line κανάλι λειτούργησε αυξητικά, αλλά βέβαια με προβλήματα και χωρίς να αναπληρώσει το χαμένο τζίρο. Το μεγάλο ζήτημα που γεννάται βέβαια εάν συνεχιστεί το «άνοιξε – κλείσε» στην αγορά και παραταθεί η αβεβαιότητα πόσο θα αντέξουν οι μεγάλες αλυσίδες να συντηρούν ένα τόσο μεγάλο δίκτυο ή θα μπουν σε ένα πειρασμό αναδιάρθρωσης προς όφελος των διαδικτυακών πωλήσεων.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr