Είναι προφανές ότι οι αλυσίδες του λιανεμπορίου καρπώνονται το μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου που έχει φύγει από άλλους κλάδους όπως π.χ η εστίαση αλλά και το υπόλοιπο λιανεμπόριο, που τους τελευταίους μήνες ζει ένα παρατεταμένο χειμώνα.
Σύμφωνα με όσα έχει πει ο πρόεδρος ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ, κ. Βασίλης Κορκίδης, η υγειονομική και οικονομική κρίση, η εργασιακή ανασφάλεια και ο φόβος υπαγόρευσαν μειωμένη επισκεψιμότητα και «καχεκτικές» στα καταστήματα. «Επόμενος στόχος για το εμπόριο είναι η εορταστική περίοδος του Δεκεμβρίου, η οποία όμως αφενός απέχει πολύ, αφετέρου δεν υπάρχουν οι εισπράξεις και επαρκή κεφάλαια για αγορές εποχικών εμπορευμάτων» ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας ότι την «αναιμική» κατανάλωση και τον «φτωχό» τζίρο στην αγορά, επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το β’ τρίμηνο, με τη μείωση των εισαγωγών κατά -17,2%, των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών κατά -32,1%, τις επενδύσεις παγίου -10,3%, αλλά και τη μείωση των δημοσίων εσόδων από ΦΠΑ κατά -16%. Τα «δυσάρεστα» οικονομικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για το β’ τρίμηνο του έτους, ήταν αναμενόμενα, αλλά είναι αντιμετωπίσιμα. Η εκτιμώμενη ύφεση στο -15,2% είναι στα όρια του ευρωπαϊκού μέσου όρου του -15%.
Στα σούπερ μάρκετ πάντως ο τζίρος βαίνει ανοδικός. Είναι ενδεικτικό ότι τη συγκεκριμένη εβδομάδα η κατηγορία προϊόντων που παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση δεν ήταν τα τρόφιμα ή τα είδη οικιακής χρήσης, αλλά η κατηγορία των υπολοίπων προϊόντων (+21,3% σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019. Ειδικότερα, τη συγκεκριμένη εβδομάδα το μέσο καλάθι αυξήθηκε κατά 10 ευρώ περίπου (στα 119,74 από 109,43 ευρώ αντιστοίχως πέρυσι) ενώ η κατηγορία τροφίμων παρουσίασε αύξηση κατά 7,3%, τα καθαριστικά και είδη οικιακής χρήσης κατά 9,5%, τα είδη προσωπικής υγιεινής κατά 12% ενώ οι 86 προϊοντικές κατηγορίες (επί συνόλου 340) που μετράει ως «άλλα είδη» η IRI παρουσίασαν την παραπάνω εντυπωσιακή αύξηση.
Επίσης τα μεγάλα καταστήματα (άνω των 2.500 τ.μ. παίρνουν το μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου με αύξηση πωλήσεων κατά 25,3%, ενώ τα μεσαία (2.500 έως 1.000 τ.μ.) παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 9,2%, τα μικρότερα (1.000 έως 400 τ.μ.) κατά 5,9% και τα μίνι μάρκετ (έως 400 τ.μ.) 4,1%.
Όπως καταφαίνεται και από τα στοιχεία η έναρξη της σχολική περιόδου και η επιστροφή των εκδρομέων του Αυγούστου έδωσε τζίρο στις αλυσίδες της λιανικής της Αττικής. Αντίθετα η πτώση του τουρισμού έφερε μείωση εσόδων για τις αλυσίδες στην Κρήτη. Έτσι κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων 11,5% σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019, ενώ η κατά 3,1% έπεσε η Κρήτη.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr