Των Ανέστη Ντόκα και Γιώργου Γεωργίου
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Μagazine Δεκεμβρίου.
Γιώργος Κορρές (Ιδρυτής της KORRES)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Η Κίνα είναι πλέον για εμάς μία αγορά προτεραιότητας. Η δεδομένη στιγμή αποτελεί ένα εξαιρετικά κομβικό σημείο – η συνεργασία μας με τη Morgan Stanley και την εταιρεία Profex, ένας πραγματικά σπάνιος συνδυασμός financial και operational partner, μας οδηγεί σε εξαιρετικά υποσχόμενα εδάφη. Κάναμε πρόσφατα τα πρώτα βήματα στην αγορά και συνεχίζουμε με πολύ ενθαρρυντικά μηνύματα.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Κάθε οργανωμένη προσπάθεια να προωθήσει την υγιή ελληνική επιχειρηματικότητα και τις προοπτικές συνεργασίας και ανάπτυξης είναι θετική, και πιστεύω ότι βοηθάει στο να βάλει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τη χώρα μας. Παρά το μικρό μας μέγεθος ή μάλλον εξαιτίας του μικρού μας μεγέθους, είναι μονόδρομος για το μέλλον της οικονομίας μας η στόχευση στην εξαγωγική προοπτική της χώρας. Και σε αυτόν τον στόχο, είναι πολύ ελπιδοφόρο να νιώθουμε ότι και το κράτος, σε όλα τα επίπεδα έκφρασής του, είναι αρωγός στην εξωστρέφεια.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Το προφανές πλεονέκτημα είναι το μέγεθος της αγοράς, που είναι ικανό να στηρίξει σοβαρή προσπάθεια και επένδυση. Ως μειονέκτημα θα μπορούσε να πει κάνεις την ανάγκη για εξειδίκευση στα ζητούμενα της συγκεκριμένης αγοράς, και τη δυσκολία να δει κανείς αυτή την αγορά μόνο από μια πλευρά, διότι, λόγω του μεγέθους της, έχει πάρα πολλές διαφορετικές πτυχές. Στη δική μας περίπτωση, τα ελληνικά βότανα, οι παραδόσεις της χώρας και ο τρόπος που αυτά συνδυάζονται με την επιστήμη, τις sustainable πρακτικές και την καινοτομία είναι τα στοιχεία που προσδίδουν αυθεντικότητα στο προϊόν και κινούν το ενδιαφέρον της κινεζικής αγοράς.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Η ενίσχυση της διεθνούς δραστηριότητας και η εδραίωση του brand παγκοσμίως είναι ο στρατηγικός στόχος και το προϊόν είναι ο οδηγός. Προς αυτήν την κατεύθυνση ο μεγαλύτερος όγκος των επενδύσεων αφορά στην πρωτογενή έρευνα στα φυσικά συστατικά – και δη στα ελληνικά αρωματικά βότανα - στην τεχνολογική υποδομή και στη δημιουργία μίας ομάδας με ταλέντο και ποιότητα – από επιστήμονες έως designers και διοικητικά στελέχη με διεθνή εμπειρία. Αυτοί είναι οι βασικοί άξονες για να καταλήξουμε με ένα καινοτομικό προϊόν και ένα ολοκληρωμένο brand experience που θα αφορά όσο το δυνατόν ευρύτερο κοινό.
Ιουλία Χαϊδά (Αντιπρόεδρος της ΙΚΤΙΝΟΣ)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Η Ικτίνος Ελλάς δραστηριοποιείται στην αγορά της Κίνας εδώ και 30 χρόνια καθώς οι εξαγωγές μαρμάρων στη συγκεκριμένη αγορά ξεπερνούν το 50% του κύκλου εργασιών μας. Η συνεργασία μας με τους Κινέζους πελάτες είναι άριστη όλο αυτά τα χρόνια και βασίζεται στην αξιοπιστία και τη σοβαρότητα. Για τους Κινέζους οι διαπροσωπικές σχέσεις είναι πολύ σημαντικές και βασίζονται στο σεβασμό και στην εμπιστοσύνη. Η Εταιρεία έχει πλάνο ανάπτυξης για τη συγκεκριμένη αγορά που όπως προανέφερα είναι μία από τις βασικότερες αγορές της, αναδιοργανώνοντας την παραγωγή των βασικών λατομείων της, αναπτύσσοντας καινούργια λατομεία με μοναδικά σε χρώματα μάρμαρα, με σκοπό να μπορεί να προσφέρει μεγαλύτερη ποσότητα και καλύτερης ποιότητα υλικά.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Οι εντυπώσεις ήταν ιδιαίτερα θετικές, καθώς δόθηκε η ευκαιρία για ανάπτυξη και διεύρυνση των ελληνοκινεζικών εμπορικών σχέσεων.
Ήταν επιτυχημένη η προσπάθεια του Έλληνα Πρωθυπουργού να παρουσιάσει ένα μεγάλο αριθμό δυναμικών κλάδων που διαθέτει η ελληνική οικονομία και τις ευκαιρίες που προσφέρονται στην Ελλάδα στην μετά κρίση εποχή και να πείσει τους Κινέζους επενδυτές και εταιρείες κολοσσούς να επενδύσουν στην ελληνική αγορά, προσελκύοντας κεφάλαια από την Κίνα και ενισχύοντας τους στενούς ελληνοκινεζικούς δεσμούς σε πολλά πεδία.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Η Κίνα είναι τεράστια αγορά και μια χώρα με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που προσφέρει ευκαιρίες και προοπτικές. Ειδικά για το ελληνικό μάρμαρο οι δυνατότητες είναι πολύ μεγάλες. Η Κίνα αποτελεί τον κυριότερο εξαγωγικό προορισμό, απορροφώντας το 2018 το 50% του συνόλου των εξαγωγών μας. Άλλωστε η Κίνα είναι η κορυφαία χώρα προορισμού των ελληνικών ακατέργαστων μαρμάρων με ποσοστό 90 % το 2017. Τα μάρμαρα αυτά είτε χρησιμοποιούνται σε μεγάλα εγχώρια έργα ή μεταποιούνται με χαμηλό κόστος και επανεξάγονται σε άλλες χώρες. Η κρατική ενθάρρυνση για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας προσφέρει μια δυναμική και προοπτική σε βάθος χρόνου. Φυσικά, ο ανταγωνισμός από άλλες μαρμαροπαραγωγές χώρες σε μια τόσο στοχευμένη αγορά, καθώς και οι όποιοι γεωπολιτικοί ανταγωνισμοί ή ακόμη και ο κρατικός παρεμβατισμός ενδεχομένως να αποτελέσουν πρόβλημα στο μέλλον.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Προφανώς τα ταξίδια Ελλήνων Πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα εφόσον έχουν ένα στοχευμένο επιχειρηματικό πλάνο, κατάλληλα προετοιμασμένο με συγκεκριμένη ατζέντα. Δίνονται έτσι, ευκαιρίες στους Έλληνες επιχειρηματίες να έρθουν σε επαφή με εκπροσώπους ξένων εταιρειών, προκειμένου να διερευνηθούν δυνατότητες συνεργασιών και η ανάπτυξη κοινά επωφελών ευκαιριών.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Το ύψος των επενδύσεων της εταιρείας μας κυρίως σε μηχανολογικό εξοπλισμό ανέρχεται στα 3.000.000 € περίπου ετησίως. Κατά τη διάρκεια του 2019 η ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ Α.Ε. πραγματοποίησε επενδύσεις της τάξης των 2.000.000€ σε μηχανολογικό εξοπλισμό, έχοντας όμως επενδύσει κατά τη διάρκεια του 2018 το ποσό των 28.000.000€ σε μηχανολογικό εξοπλισμό, σε έργα υποδομής στο νέο μας εργοστάσιο στη ΒΙ.ΠΕ Δράμας και σε εξαγορές άλλων εταιρειών.
Αντώνης Παπαδάς (Οικονομικός διευθυντής της AGROVIM)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Η αγορά της Κίνας περιλαμβάνεται στον μακροπρόθεσμο στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης της εταιρίας, δεδομένου ότι σταδιακά εξελίσσεται σε μια ανερχόμενη καταναλωτική υπερδύναμη. Η εταιρία αξιολογεί την προοπτικές συνεργασίας με τοπικό συνεργάτη για την από κοινού ανάληψη ενεργειών διανομής και προώθησης των επώνυμων προϊόντων ελαιόλαδου σε στοχευμένα δίκτυα πωλήσεων online και retail.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Θεωρώ πως ήταν μια άρτια οργανωμένη και πολυπληθής επιχειρηματική αποστολή, με εκπροσώπους από όλους τους δυναμικούς κλάδους της Ελληνικής οικονομίας, όπως η ενέργεια, ο τουρισμός, η ναυτιλία και η αγροδιατροφή.
Ο Πρωθυπουργός παρουσίασε την Ελλάδα ως μία χώρα δυναμική και εξωστρεφή, η οποία υλοποιεί ένα εκτεταμένο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς της οικονομίας και προσφέρει μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες.
Το γεγονός ότι δύο εκ των μεγαλύτερων κινεζικών τραπεζών, η Bank of China και η ICBC, ανακοίνωσαν ότι θα ανοίξουν υποκαταστήματα στην Αθήνα, θεωρείται ως μια πολύ σημαντική εξέλιξη προς την διεύρυνση των επενδυτικών σχέσεων των δυο χωρών.
Αντίστοιχα σημαντική εξέλιξη αποτέλεσε και η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον διευθύνοντα σύμβουλο της κορυφαίας πλατφόρμας στον κόσμο ALIBABA, αναφορικά με την μελλοντική προοπτική προώθησης των ελληνικών προϊόντων στην κινεζική αγορά.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Ο μετασχηματισμός της Κίνας τα τελευταία 40 χρόνια από μία φτωχή αγροτική οικονομία στη μεγαλύτερη βιομηχανική και εξαγωγική χώρα του κόσμου, αντανακλά την θεαματική βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της. Το γεγονός ότι εκατομμύρια Κινέζοι μετακινήθηκαν σε υψηλότερα εισοδηματικά επίπεδα και δημιουργήθηκε μία νέα μεσαία τάξη με υψηλές δυνατότητες κατανάλωσης, δημιουργεί σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες για όλους τους δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, μεταξύ των οποίων και η αγροδιατροφή.
Από την άλλη πλευρά η κατανάλωση ελαιόλαδου στην Κίνα αποτελεί μόλις το 1% της κατανάλωσης εδώδιμων ελαίων, ενώ οι εισαγωγές ελαιόλαδου ανέρχονται σε ετήσια βάση στους 50 χιλ τόνους περίπου, ποσότητα πολύ μικρή συγκριτικά με την καταναλωτική δυναμική της κινέζικης αγοράς.
Προκειμένου να αυξηθεί η κατανάλωση του ποιοτικού ελληνικού ελαιόλαδου απαιτείται μακροχρόνια «εκπαίδευση» των Κινέζων καταναλωτών, ώστε να μπορέσουν να αναπροσαρμόσουν σταδιακά τις διατροφικές τους συνήθειες.
Για τους μικρομεσαίους Έλληνες επιχειρηματίες και παραγωγούς, η δραστηριοποίηση στην αγορά της Κίνας απαιτεί προσεκτικά βήματα.
Η διαφορετικότητα στην κουλτούρα, σε συνδυασμό με την επικοινωνία (γλώσσα) και την πολυπλοκότητα του νομοθετικού, φορολογικού και κανονιστικού σε ζητήματα ανταγωνισμού πλαισίου (μητρώα προϊόντων, πιστοποιήσεις, κατοχύρωση του brand ή της πατέντας, δίκαιο επίλυσης διαφορών κτλ), δημιουργούν συνθήκες αβεβαιότητας στην επίτευξη των επιχειρηματικών στόχων.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Οι Έλληνες πρωθυπουργοί αποτελούν τους σημαντικότερους πρεσβευτές της ελληνικής επιχειρηματικότητας στην προσπάθεια που πραγματοποιείται τόσο για την προσέλκυση ξένων επενδυτικών κεφαλαίων στην χώρα, όσο για την ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Οι επενδύσεις της εταιρίας για το 2019 αναμένεται να ανέλθουν στο 1,0 εκατ. € και κατά κύριο λόγο κατευθύνθηκαν στον εκσυγχρονισμό και στην επέκταση της παραγωγικής δυναμικότητας της μονάδας τυποποίησης προϊόντων ελαιόλαδου και επιτραπέζιων ελιών. Αντίστοιχα, οι προγραμματισμένες επενδύσεις πάγιου εξοπλισμού της τριετίας 2020-2022 αναμένεται να ανέλθουν στα 6 εκατ. €.
Πλάτωνας Μαρλαφέκας (Αντιπρόεδρος της ΛΟΥΞ)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Η Κίνα είναι μια αχανής αγορά που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά και πολλές προκλήσεις. Στόχος μας στο άμεσο μέλλον είναι ένα σχέδιο δράσης για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της εταιρείας γενικότερα, ενώ όσον αφορά την Κίνα βολιδοσκοπούμε την αγορά, αξιολογούμε και εξετάζουμε τις πιθανές ευκαιρίες προκειμένου με σοβαρή προσέγγιση και προσεκτικό σχεδιασμό να προβούμε σε ενδεχόμενες κινήσεις.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Το τετραήμερο ταξίδι στο οποίο πολλοί Έλληνες επιχειρηματίες από διαφορετικούς κλάδους συνοδεύσαμε τον πρωθυπουργό στέφθηκε με επιτυχία χάρη στην άψογη οργάνωσή του αλλά και στον εποικοδομητικό για τη χώρα και τους επιχειρηματίες χαρακτήρα του. Οι συναντήσεις μας περιελάμβαναν επαφές με εκπροσώπους αξιόλογων και σοβαρών εταιρειών, αναδεικνύοντας το κύρος της αντιπροσωπείας μας, αλλά και το ενδιαφέρον της άλλης πλευράς.
Προσωπικά το ταξίδι στη χώρα του μεταξιού ήταν για εμένα η καλύτερη επιχειρηματική αποστολή που έχω συμμετάσχει, στην οποία ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η άψογη και υποδειγματική φιλοξενία που δεχτήκαμε. Αντίστοιχα, θετικά σχόλια για την άκρως επιτυχημένη διεξαγωγή των συναντήσεών μας λάβαμε και από την κινεζική Κυβέρνηση.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Η Κίνα συγκαταλέγεται, λόγω του μεγέθους της, στις σημαντικότερες αγορές σε παγκόσμιο επίπεδο για αυτό και οι ελληνικές εταιρείες θα πρέπει να προσανατολίσουν το ενδιαφέρον τους στη συγκεκριμένη χώρα. Παράλληλα, έχει 300.000 πολίτες που ανήκουν στη μεσαία τάξη και για το λόγο αυτό η αγοραστική δύναμη που προσφέρει η Κίνα είναι από τα κυριότερα κίνητρα για είσοδο στην εν λόγω αγορά, η οποία χαρακτηρίζεται από ραγδαία οικονομική ανάπτυξη. Επιπλέον, το συγκεκριμένο target group έχει τη δυνατότητα να «πληρώσει» πιο ακριβά τα ελληνικά προϊόντα με υπεραξία την ποιότητά τους.
Από την άλλη, ο πληθυσμός της Κίνας χαρακτηρίζεται από διαφορετικές διατροφικές συνήθειες σε σχέση με άλλες αγορές, οπότε απαιτείται χρόνος ώστε τα ελληνικά προϊόντα να ενταχθούν στις προτιμήσεις τους. Το άνοιγμα στην κατεύθυνση αυτή απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό και χειρισμό αλλά και ορθό υπολογισμό ώστε η προβλεπόμενη παραγωγική δυνατότητα να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αγοράς μιας εντυπωσιακά μεγάλης χώρας με πληθυσμό που ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο, όπως είναι η Κίνα.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Αναγνωρίζοντας τη σημασία και το ρόλο του «επιχειρείν» στην εγχώρια οικονομία τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών αποτελούν την επιτομή της ανάδειξης του ελληνικού επιχειρηματικού και παραγωγικού πλούτου της χώρας εκτός συνόρων, την ενίσχυση του διεθνούς προφίλ της Ελλάδας αλλά και τη δημιουργία πρόσφορου εδάφους για επενδύσεις.
Οι συναντήσεις αυτές έχουν ως αποτέλεσμα τον εποικοδομητικό διάλογο για την ανάπτυξη και ενδυνάμωση των σχέσεων, το «χτίσιμο» της εμπιστοσύνης αλλά και το lobbying για την ανάδειξη αμοιβαίων συμφερόντων μεταξύ των επιχειρηματιών των εκάστοτε χωρών και εν τέλει την προώθηση και προβολή των ελληνικών brands στο εξωτερικό.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Η συνεχής επιδίωξη της Λουξ να προσφέρει προϊόντα υψηλής ποιότητας, έχει τοποθετήσει τις επενδύσεις στο επίκεντρο του στρατηγικού της σχεδιασμού. Την τελευταία δεκαετία υλοποίησε επενδύσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ σε εξοπλισμό και εγκαταστάσεις, κάνοντας χρήση αποκλειστικά δικών της κεφαλαίων, με πρόσφατη την επένδυση 6 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία μιας νέας γραμμής. Ταυτόχρονα, η εταιρεία ολοκληρώνει το επενδυτικό πλάνο ύψους 2 εκατ. ευρώ σε μηχανολογικό εξοπλισμό για τη διετία 2018-2019.
Λίλα Κούρτη (Export Department της ΤΡΙΚΑΛΙΝΟΣ)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Υπάρχει προς το παρόν μελέτη της συγκεκριμένης αγοράς από την εταιρία μας. Ως ώρας, συγκεντρώνουμε τα στοιχεία, τεστάρουμε το έδαφος και διερευνούμε τις προοπτικές αυτής της αγοράς, ώστε να σχεδιάσουμε πιο σωστά την στρατηγική ανάπτυξης μας στην κινεζική αγορά. Μέρος αυτής της διερεύνησης μας, αποτελεί και η συμμετοχή μας στη συγκεκριμένη Επιχειρηματική Αποστολή στη Σαγκάη.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Σίγουρα υπήρξε σημαντικό ενδιαφέρον για τις ελληνικές επιχειρήσεις από ένα πολύ μεγάλο αριθμό κινεζικών επιχειρήσεων. Αναγνωρίζουν την ποιότητα, την αξιοπιστία, και την τεχνογνωσία που έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, ειδικά στα αγρο-διατροφικά προϊόντα και στη ναυτιλία.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες και εξαιρετικές προοπτικές για κερδοφόρες συνέργειες. Όλα εξαρτώνται από το συνεργάτη και τη σχέση που θα κτίσεις μαζί του.
Το σημαντικό είναι να κατανοήσουμε τον τρόπο που δουλεύει αυτή η μεγάλη αγορά. Να ασχοληθούμε με τις συνήθειες και την κουλτούρα του κινεζικού επιχειρείν. Το μέγεθος είναι ταυτόχρονα πλεονέκτημα και μειονέκτημα, η απόσταση είναι ένας παράγοντας που δυσκολεύει, τόσο στον περιορισμό της δυνατότητας συχνών επισκέψεων για να παρακολουθείς την αγορά σου, όσο και στο μεγάλο κόστος που θα επιβαρύνει την τιμή μεταφοράς των προϊόντων σου. Σίγουρα αυτές οι αγορές για να ανοιχθούν σωστά θέλουν επένδυση χρόνου και κεφαλαίων.
Όμως, αν βρεθεί ο κατάλληλος συνεργάτης και κτιστεί η εμπιστοσύνη –και αυτό είναι κάτι που γίνεται με το χρόνο- τότε όλα μπορούν να λειτουργήσουν δημιουργώντας θετικό πρόσημο και για τις δυο πλευρές.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Όποια οργανωμένη κυβερνητική προσπάθεια γίνεται, βοηθά. Πάντα υπάρχει μια αισιοδοξία σε αυτές τις περιπτώσεις. Το ζητούμενο είναι να μετατραπεί σε πωλήσεις, σε νούμερα, σε δουλειά.
Υπήρχε στον κλάδο των αγρο-διατροφικών προϊόντων, ενδιαφέρον από αρκετές εταιρίες για να εισάγουν τα προϊόντα μας στην Κίνα. Το βασικό και κύριο είναι να γίνονται οι διμερείς συνεργασίες και συμφωνίες των πρωθυπουργών, ώστε να εξασφαλίζεται η απλοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών και να διασφαλίζεται η ομαλότητα στην ανάπτυξη των εμπορικών σχέσεων. Η συμφωνία π.χ. για απευθείας πτήση από Σαγκάη που θα ξεκινήσει από το επόμενο εξάμηνο, θα διευκολύνει σημαντικά στο να επιτευχθούν γρηγορότερες και φθηνότερες αποστολές εμπορευμάτων από την Ελλάδα. Να έρθουν περισσότεροι Κινέζοι τουρίστες στη χώρα μας. Να γνωρίσουν τον τόπο μας, τον πολιτισμό και την κουζίνα μας. Να πάρουν ένα μπουκάλι κρασί και ένα κουτί αυγοτάραχο για να τα μοιραστούν με τους φίλους και τους συγγενείς τους στην πατρίδα τους. Να γίνουν οι δυνητικοί πωλητές του πακέτου «Ελλάδα- Τουρισμός- Πολιτισμός-Γαστρονομία». Και κάπως, έτσι το κάθε τι που επιτυγχάνεται σε επίπεδο διπλωματικό εκφράζεται σε οικονομικά μεγέθη.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Οι επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν από την εταιρία μας για το 2019 ήταν της τάξης του 12% του τζίρου μας και μοιράστηκαν στους τομείς της Έρευνας και Ανάπτυξης και στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ισχυροποίησης των Διεθνών Αγορών μας.
Τα ταξίδια σε εμπορικές εκθέσεις, επιχειρηματικές συναντήσεις και στήριξη των πελατών μας με επιτόπου συναντήσεις με το πελατολόγιό τους σε Γαλλία, Ιταλία, Νέα Υόρκη, Μαϊάμι, Μόσχα και Τόκιο, είναι μόνο κάποια από τα παραδείγματα αυτής της στρατηγικής ανάπτυξης που έχουμε σχεδιάσει και πραγματοποιήσαμε για το 2019.
Περικλής Δράκος (Υπεύθυνος των αγορών εξωτερικού της ΤΣΑΝΤΑΛΗ)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Η Κίνα αποτελεί μία πρόκληση για το σύνολο του ελληνικού επιχειρηματικού γίγνεσθαι. Άρα είναι δεδομένο ότι η εταιρεία μας έχει στρέψει το ενδιαφέρον της και προς την αγορά της Κίνας καιρό τώρα. Ήμασταν η πρώτη ελληνική οινοποιία η οποία αντιλαμβανόμενη την ανάγκη τοπικής παρουσίας στην αγορά δημιουργήσαμε την Tsantali Asia με έδρα το Hong Kong και με ταυτόχρονη διανομή στην ενδοχώρα. Πιλοτικά είχαμε ξεκινήσει ένα πολύ φιλόδοξο αλλά και συνάμα πρωτοπόρο πρόγραμμα τη δημιουργία κάβων κάτω από την επωνυμία TSANTALI σε αρκετές πόλεις της Κίνας. Θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα hub προώθησης του ελληνικού κρασιού και γενικότερα της ελληνικής γαστρονομίας. Επιπροσθέτως η παρουσία μας σε πολλές εκθέσεις είχε σαν αποτέλεσμα την εξεύρεση τοπικών αντιπροσώπων. Βέβαια όπως αντιλαμβάνεστε το εν λόγω εγχείρημα ήταν πολύ κοστοβόρο αλλά από το 2009 είχαμε συνοδοιπόρο και την Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία μέσω του υπουργείου αγροτικής ανάπτυξης χρηματοδοτούσε ένα ποσοστό του κόστους των δράσεων μέσω των προγραμμάτων της ΚΟΑ. Αντιλαμβάνεστε πόσο οδυνηρό είναι ότι τα τελευταία 2 χρόνια για άγνωστους λόγους τα προγράμματα αυτά έχουν «κοπεί». Ενώ η προσπάθεια απέδιδε καρπούς σε μία τόσο πολλά υποσχόμενη αγορά ξαφνικά τα κονδύλια κόπηκαν άρα ότι δράσεις είχαμε συμφωνήσει έμειναν μετέωρες. Ελπίζουμε μετά και την επίσκεψη του κου Πρωθυπουργού να επανεκκινήσουν τα προγράμματα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Όσο εμείς δεν επενδύουμε στην αγορά άλλες ευρωπαϊκές χώρες κάνουν χρήση των ευεργετικών προγραμμάτων και αυξάνουν τη διανομή τους στην αγορά. Πόσο περισσότερο δε οι γειτνιάζουσες με την Κίνα οινοπαραγωγικές χώρες όπως η Αυστραλία κλπ.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Οι εντυπώσεις ήταν εξαιρετικές. Ένα πολύ καλά οργανωμένο πρόγραμμα από την Enterprise, και μία εξαιρετική παρουσία του κου Πρωθυπουργού. Μία παρουσία η οποία απέπνεε κύρος, αισιοδοξία και σιγουριά για το μέλλον της συνεργασίας των δύο χωρών, πειστικότητα και εν γένει μία εξαιρετική παρουσία. Σε αυτό βοήθησε και η πληθώρα των επιχειρηματιών που συνόδευαν τον κ. Πρωθυπουργό οι οποίοι τήρησαν επακριβώς το πρόγραμμα δεικνύοντας τη σοβαρότητα του όλου εγχειρήματος. Θετικότατες επίσης και οι τοποθετήσεις στο forum των Υπουργών καθώς και τον επιχειρηματιών που διηγήθηκαν τη δικής τους επιτυχημένη προσπάθεια στο να διεισδύσουν στην αγορά της Κίνας.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Και μόνο αν αναλογιστεί το μέγεθος της αγοράς αυτό αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα της Κίνας σαν αγορά στόχο. Αφενός η αγοραστική δύναμη των Κινέζων έχει βελτιωθεί σημαντικά και αφετέρου η αγάπη για τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής έχουν βοηθήσει στο να ενταχθεί το κρασί στην κουλτούρα τους. Μικρό κομμάτι της αγοράς βέβαια αλλά σε απόλυτους αριθμούς είναι πολύ μεγάλο. Η αγάπη για την ιστορία και τον αρχείο ελληνικό πολιτισμό συμβάλλει στο να στραφούν και προς κάθε τι ελληνικό. Βέβαια το αχανές της αγοράς δημιουργεί τεράστια προβλήματα στα Logistics του προϊόντος. Επιπροσθέτως ο κατακερματισμός της αγοράς δεν βοηθά σε ένα στοχευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης και ενημέρωσης για το ελληνικό κρασί. Οι διμερείς συμφωνίες με χώρες όπως η Αυστραλία κλπ βοηθούν τη διείσδυση των κρασιών αυτών των χωρών. Επιπροσθέτως η έλλειψη μίας δυνατής ελληνικής γαστρονομίας δεν βοηθά την περαιτέρω εξάπλωση των ποιοτικών ελληνικών κρασιών.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Ναι όταν είναι τόσο καλά οργανωμένα και όταν ο εκάστοτε πρωθυπουργός επιδεικνύει την εμβέλεια και το κύρος που επέδειξε ο κος Μητσοτάκης.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Το ύψος των επενδύσεων κυμάνθηκε στα επίπεδα των 2.450.000€ και κατευθύνθηκαν κυρίως Α. στην Αναδιάρθρωση αμπελώνων και εξοπλισμού αυτών (καλλιεργητικά μηχανήματα και Αναφυτεύσεις Αμπελώνων) και Β. στην Ανανέωση των Εμφιαλωτών Μηχανημάτων.
Αθανάσιος Γκόγκας (Πρόεδρος ΔΣ της MEDITERRANEAN ESCARGOTS)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Η εξωστρέφεια αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μοχλούς για την αύξηση των πωλήσεων της Mediterranean Escargots. Εδώ και μια δεκαπενταετία η εταιρεία επενδύει σημαντικά κεφάλαια στην επιστημονική έρευνα για την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Τα προϊόντα της εταιρείας είναι καινοτόμα με διεθνή ανταγωνιστικό και συγκριτικό πλεονέκτημα. Σε αυτό το πλαίσιο η εταιρεία προγραμματίζει την ανάπτυξη της στην κινεζική αγορά υλοποιώντας ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο εισόδου στην αχανή αυτή αγορά.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Οι εντυπώσεις από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό κρίνονται ιδιαίτερα θετικές. Η επιχειρηματική αποστολή είχε οργανωτική επάρκεια, ήταν σωστά δομημένη και στοχευμένη. Κατά την αποστολή πραγματοποιήθηκε μεγάλος αριθμός επιχειρηματικών συναντήσεων και επαφών με παράγοντες της κινεζικής αγοράς και δημιουργήθηκαν οι βάσεις για την υλοποίηση εμπορικών και επενδυτικών συμφωνιών στο άμεσο μέλλον.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Η Κίνα είναι μια τεράστια χώρα που προσφέρει πολλές ευκαιρίες για την ελληνική επιχειρηματικότητα. Τα πλεονεκτήματα είναι πάρα πολλά, όπως ο σεβασμός και εκτίμηση των Κινέζων για τη χώρα μας (μας προσδιορίζουν με την λέξη ΣΙ-ΛΑ που σημαίνει «ο άλλος μεγάλος πολιτισμός»). Επίσης η χρονική περίοδος είναι κατάλληλη, μιας και συμπίπτει με την απόφαση της Κίνας για ανάπτυξη εμπορικών συνεργασιών με ευρωπαϊκές μεσογειακές χώρες με ιδιαίτερη στόχευση στην Ελλάδα.
Φυσικά η μεθοδολογία και οι διαδικασίες για την εμπορική ανάπτυξη στη κινεζική αγορά είναι πολύ διαφορετικές από ότι γνωρίζουμε στην Ευρώπη. Το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι άγνωστο, οι κίνδυνοι είναι πολλοί, γι' αυτό απαιτείται σχεδιασμός, οργάνωση και επένδυση για το επιχειρείν στην Κίνα.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Στην Κίνα η κυβέρνηση, οι δήμοι, και οι φορείς όπως - τα επιμελητήρια, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη, τη σύναψη και υλοποίηση οικονομικών συμφωνιών με ιδιώτες σε όλα τα επίπεδα της οικονομικής δραστηριότητας. Τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα γιατί αφενός υπάρχει θεσμική εκπροσώπηση της χώρας μας από κυβερνητικούς αξιωματούχους και οικονομικά επιμελητήρια, πράγμα πολύ σημαντικό για τους Κινέζους, και αφετέρου η δημοσιότητα που λαμβάνουν αυτές οι αποστολές στα ΜΜΕ της Κίνας προβάλλουν την Ελλάδα, τα προϊόντα της και εμπεδώνουν κλίμα εμπιστοσύνης και οικονομικής συνεργασίας.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Η Mediterranean Escargots υλοποίει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα για την τριετία 2019 - 2020 που περιλαμβάνει, την δημιουργία νέων παραγωγικών μονάδων και υποδομών. Επιπλέον υπάρχουν συνεργασίες με ερευνητικά και πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού με σκοπό την δημιουργία νέων καινοτόμων προϊόντων με βάση το Λευκό Χαβιάρι. Το Λευκό Χαβιάρι θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος των νέων εξωστρεφών προϊόντων της Mediterranean Escargots καθώς στα μέσα του 2020 η εταιρεία θα δραστηριοποιηθεί στην παραγωγή καλλυντικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων.
Κώστας Κωνσταντινίδης (Διευθύνων Σύμβουλος της POST SCRIPTUM)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Εδώ και 2 χρόνια η PostScriptum έχοντας στόχο να εξάγει ελληνικό και ευρωπαϊκό πολιτισμό στην Κίνα και να υλοποιήσει διαπολιτιστικές συνεργασίες των δύο χωρών, έκανε συνεχείς επαφές με Πανεπιστήμια, Μουσεία, Πολιτιστικά Κέντρα και τοπικές κυβερνήσεις. Ανέπτυξε ιστοσελίδα και ενημερωτικό υλικό στα κινεζικά και είχε μία συνεχή παρουσία στην Κίνα τουλάχιστον ανά δίμηνο. Με αυτόν τον τρόπο ανέπτυξε δίκτυο συνεργατών και τα πρώτα projects.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
To ταξίδι αυτό ήρθε στη σωστή στιγμή για εμάς - ήταν μία καλά οργανωμένη και δυναμική Εθνική παρουσία με έναν πρωθυπουργό που επέδειξε την τρέχουσα βούληση της χώρας μας να συνεργαστεί με συνέπεια και κοινούς στόχους με την Κίνα προς αμοιβαίο όφελος και των δύο χωρών.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Τα πλεονεκτήματα προφανώς έγκεινται στην ποσότητα των πιθανών ευκαιριών και κοινών για όλα σχεδόν τα προϊόντα και υπηρεσίες των εταιρειών μας. Πολύ σπάνια υπάρχει κάτι που να μην είναι για κάποιον στην Κίνα ενδιαφέρον. Στα μείον είναι μάλλον η δυσχέρεια scalability της παρουσίας μας σε αυτήν την αχανή χώρα.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Αδιαμφισβήτητα - ακριβώς έτσι πρέπει να γίνονται αυτά τα ταξίδια - Η πολιτεία πρέπει να βάζει "πλάτη" αλλά και να το επιδεικνύει στους πιθανούς πελάτες μας. Βοηθάει έτσι εταιρίες με δίκτυο σαν και μας, να παρουσιάσουμε στον κύκλο των επαφών μας τη βούληση της κυβέρνησής μας να στηρίξει την επιχειρηματική μας προσπάθεια. Αυτό ενέχει και ένα είδος πιστοποίησης για την κάθε εταιρία της επιχειρηματικής αποστολής.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Οι επενδύσεις της εταιρίας μας αφορούν κυρίως σε ποιοτικές υποδομές και ικανούς ανθρώπινους πόρους με τη δημιουργία εταιρικής υποδομής στην Σαγκάη.
Γεράσιμος Λαζαρίδης (Διευθύνων Σύμβουλος της DOMAIN Κ. ΛΑΖΑΡΙΔΗ)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Η Κίνα αποτελεί αγορά στόχο για το Κτήμα μας καθώς πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει μια σημαντική αγορά για το μέλλον. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε συνεργασίες με εισαγωγείς κρασιών και στη συνέχεια να κάνουμε τις κατάλληλες υποστηρικτικές ενέργειες στον τομέα των πωλήσεων. Αυτές περιλαμβάνουν την οργάνωση παρουσιάσεων, γευσιγνωσιών και συμμετοχή σε εκθέσεις του κλάδου. Αρωγός σε αυτήν την προσπάθεια είναι και τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα προβολής ελληνικών κρασιών.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Αν και συμμετείχα πρώτη φορά σε τέτοιου είδους επιχειρηματική αποστολή με επικεφαλής τον πρωθυπουργό, οι εντυπώσεις ήταν θετικές. Ήταν μια οργανωμένη αποστολή που είχε στόχο να ενισχύσει τις εμπορικές επαφές Ελλάδας – Κίνας. Είχαμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε συναντήσεις με Κινέζους επιχειρηματίες και να συζητήσουμε την πιθανότητα συνεργασίας με αυτούς. Εντυπωσιακή ήταν και η διεθνής έκθεση στη Σαγκάη, όπου ήμασταν τιμώμενη χώρα, η οποία φιλοδοξεί να γίνει από τις σημαντικότερες εκθέσεις του κόσμου.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Το βασικό πλεονέκτημα της Κινεζικής αγοράς κρασιού έχει να κάνει με το μέγεθος της αγοράς και τις προοπτικές ανάπτυξής της. Οι νεότερες γενιές, ως επί το πλείστον, αποτελούνται από Κινέζους υψηλού μορφωτικού επιπέδου καθώς και διαθέσιμου εισοδήματος, οι οποίες είναι μυημένες στον δυτικό τρόπο ζωής, όπου το κρασί αποτελεί βασικό στοιχείο. Από την άλλη, οι δυσκολίες της αγοράς εστιάζονται στην έλλειψη οινικής κουλτούρας πράγμα που καθιστά την αγορά «ανώριμη» καθώς οι Κινέζοι καταναλωτές δυσκολεύονται να εκτιμήσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κρασιού.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Σαφώς και βοηθούν γιατί εκτός από τις συναντήσεις και τις «συνεργασίες» που γίνονται μεταξύ επιχειρήσεων είναι σημαντικές και οι διακρατικές συμφωνίες που πραγματοποιούνται σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο. Έγινε γνωστή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και η συμφωνία Ελλάδας – Κίνας για την προστασία μίας ευρείας γκάμας ελληνικών προϊόντων με Γεωγραφική Ένδειξη. Φυσικά, και η συμμέτοχη του Έλληνα πρωθυπουργού έδωσε κύρος με τον πιο εμφατικό τρόπο σε αυτήν την επιχειρηματική αποστολή.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Το επενδυτικό πλάνο που υλοποίησε η εταιρεία μας για το 2019 ανήλθε στα 2 εκατ. ευρώ και κατευθύνθηκε σε δύο άξονες. Αρχικά, στην ανάπτυξη νέων αμπελώνων σε περιοχές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα στο Κατάφυτο Δράμας σε μια περιοχή με 900 μέτρα υψόμετρο, όπου ήδη τα πρώτα αποτελέσματα είναι ξεχωριστά. Επιπλέον, σε νέα μηχανήματα με σκοπό την βελτιστοποίηση αλλά και την αύξηση της παραγωγικής μας δυναμικότητας.
Κωνσταντίνος Κουκούντζος (Διευθύνων Σύμβουλος της KLEEMANN)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Η επένδυσή μας στην Κίνα είναι η μεγαλύτερη που έχουμε κάνει εκτός Ελλάδος και περιλαμβάνει το εργοστάσιο, χώρους γραφείων, εκθετήριο και πύργο δοκιμών με 6 φρεάτια και ύψους 100 μέτρων, μια επένδυση συνολικής καλυμμένης έκτασης 19.000 τ.μ. Οι πωλήσεις του εργοστασίου στην Κίνα αυξάνονται από 5 εκ. ευρώ πρόπερσι στα 10 εκ. ευρώ την περσινή χρονιά και κοντά στα 15 εκ. ευρώ φέτος, με στόχο να ξεπεράσουμε τα 25 εκ. ευρώ σε τρία χρόνια. Τα δύο τρίτα των πωλήσεων αυτών αφορούν πωλήσεις σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως η Μιανμάρ, η Ταϊλάνδη, η Μαλαισία, το Μπαγκλαντές, η Σιγκαπούρη, η Ινδονησία και άλλες.
Στο νέο εργοστάσιο αυτή τη στιγμή παράγονται οικιακοί ανελκυστήρες και μηχανικοί ανελκυστήρες για υψηλά κτήρια κατοικιών και γραφείων αλλά και για εμπορικά κέντρα. Σήμερα η μονάδα στην Κίνα παράγει λιγότερους από 1.000 ανελκυστήρες ετησίως, όμως η παραγωγική δυναμικότητα είναι υπερπολλαπλάσια. Συνεπώς, οι επενδύσεις μας εκεί τα επόμενα αρκετά χρόνια δεν θα αφορούν τόσο σε παραγωγικούς χώρους όσο επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, αυτοματισμούς, ψηφιοποίηση στις διαδικασίες και στην καινοτομία των προϊόντων, όπως στο IoT και σε Green Technologies. Όσον, αφορά το προσωπικό, σήμερα απασχολούμε 130 άτομα, έναντι 1.000 ατόμων στην Ελλάδα, τα οποία σύντομα θα αυξηθούν παράλληλα με την ανάπτυξη των πωλήσεων.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Όπως καταλαβαίνετε, η παρουσία του Πρωθυπουργού στα εγκαίνια του εργοστασίου μας, με την ευκαιρία του ταξιδιού του στην Κίνα, ήταν μεγάλη τιμή. Η παρουσία του είχε και έναν ισχυρό συμβολισμό, καθώς θεωρώ ότι επιβεβαιώνει κατά κάποιο τρόπο τη στήριξη προς τις επιχειρήσεις εκείνες που, παρά τις δυσκολίες, στη διάρκεια της κρίσης συνέχισαν να επενδύουν και να ενισχύουν την εξωστρέφειά τους. Η επιλογή αυτή αποτελεί μονόδρομο για τις ελληνικές επιχειρήσεις και την ελληνική οικονομία σήμερα, και αυτό το όραμα φαίνεται ότι το αντιλαμβάνεται η πολιτική ηγεσία του τόπου.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Η Κίνα είναι μια εξαιρετικά ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία και αστικοποιείται με εντυπωσιακούς ρυθμούς. Σήμερα αποτελεί την μεγαλύτερη αγορά για ανελκυστήρες στον κόσμο, καθώς δυο στους τρεις ανελκυστήρες που εγκαθίστανται στον κόσμο κάθε χρόνο, τοποθετούνται στην Κίνα. Επίσης, σημαντικό για μας είναι ότι η αγορά αναπτύσσεται και καθ’ ύψος: ορισμένα από τα υψηλότερα κτίρια κατασκευάζονται σήμερα στην Κίνα, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας. Συνεπώς, είναι μια αγορά που δεν μπορεί να αγνοήσει μια εταιρεία που στηρίζει την ανάπτυξή της στις εξαγωγές. Με τον νέο πύργο δοκιμών θα μπορούμε σύντομα να μπούμε ακόμη πιο δυναμικά στον χώρο των υψηλοτάχυτων ανελκυστήρων για υψηλά κτίρια, στον οποίο ξεκινήσαμε με την δημιουργία του πρώτου πύργου δοκιμών στην Ελλάδα το 2011. Το μέγεθος της τοπικής αγοράς είναι τέτοιο που, ακόμη και αν υπάρξει μια κάμψη στους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας, οι προοπτικές είναι μεγάλες. Επιπλέον, για μας η εταιρεία στην Κίνα μας δίνει τη δυνατότητα για αύξηση του μεριδίου μας σε ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Χωρίς αμφιβολία, οι επισκέψεις και οι επίσημες αποστολές βοηθούν τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, δημιουργώντας ευκαιρίες για επαφές αλλά και μια θετική δημοσιότητα στη χώρα της επίσκεψης. Ωστόσο, χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία από πλευράς των επιχειρήσεων οι επισκέψεις από μόνες τους δεν θα φέρουν μεγάλα αποτελέσματα. Η διείσδυση στις διεθνείς αγορές απαιτεί υπομονή, επιμονή, συστηματικό σχεδιασμό και συνεχή επένδυση σε ανθρώπινους πόρους, έρευνα και νέες τεχνολογίες. Σε τελική ανάλυση, η επιτυχία στο διεθνή στίβο είναι αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς όλων των εργαζομένων μιας επιχείρησης που πρέπει να κάνουν την εξωστρέφεια βασικό στοιχείο της εταιρικής κουλτούρας.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Με το επενδυτικό μας πρόγραμμα, το οποίο κατά την τελευταία πενταετία έφτασε τα 30 εκ. ευρώ, επικεντρωθήκαμε στην καινοτομία, το R+D και στην ψηφιοποίηση εντός Ελλάδας αλλά και στη δημιουργία θυγατρικών και σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος. Επενδύσαμε σε υπερσύγχρονους πύργους δοκιμών, στην ενσωμάτωση πράσινων τεχνολογιών και στην τεχνολογία IoT στους ανελκυστήρες μας, σε έξυπνα συστήματα online παραγγελιών, σε σύγχρονα συστήματα λιτής παραγωγής και στο ανθρώπινο δυναμικό, σε μηχανικούς και προγραμματιστές. Η έμφαση που δίνουμε στην έρευνα και ανάπτυξη αποτυπώνεται στα 26 κατοχυρωμένα διπλώματα ευρεσιτεχνίας που κατέχει σήμερα η Kleemann. Οι επενδύσεις στην εξωστρέφεια οδήγησαν στο εργοστάσιο που μόλις εγκαινιάστηκε στην Κίνα, αλλά και στην παρουσία μας μέσω θυγατρικών ή κέντρα Logistics σε αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ρωσία, η Σερβία, η Τουρκία και η Αυστραλία. Με τη δημιουργία θυγατρικών εκτός συνόρων που αγοράζουν προϊόντα και από τα 3 εργοστάσια του ομίλου, καταφέραμε να ανεβάσουμε τις διεθνείς μας πωλήσεις κατά 80 εκ. ευρώ, αναπληρώνοντας με το παραπάνω την απώλεια από τις εγχώριες πωλήσεις.
Έτσι σήμερα η στελέχωση στην Ελλάδα ξεπερνά τους 1.000 εργαζόμενους και στον όμιλο συνολικά τους 1.440 εργαζόμενους. Ως τώρα υπολογίζουμε πως, κατά μέσο όρο, κάθε θέση εργασίας που δημιουργήσαμε στο εξωτερικό, δημιούργησε την ανάγκη για άλλη μια εντός Ελλάδας. Παράλληλα επενδύσαμε και επενδύουμε σταθερά όχι μόνο σε παροχές, αλλά και στην ασφάλεια και υγεία στην εργασία και την ικανοποίηση των εργαζομένων. Δεν είναι τυχαίο πως έχουμε λάβει πολλές βραβεύσεις Health & Safety όπως και το βραβείο Great Place to Work. Καίριο ρόλο σε αυτό παίζει το πολύ εκτεταμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης και Coaching που έχουμε στον όμιλο, διαθέσιμο σε κάθε εργαζόμενό μας.
Με τον ίδιο ρυθμό σκοπεύουμε να συνεχίσουμε και κατά την επόμενη πενταετία.
Νικόλαος Κατσάρος (Ιδιοκτήτης της ΟΥΖΟ ΤΥΡΝΑΒΟΥ)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα;
Φυσικά και υπάρχει! Και δουλεύουμε αρκετά προς αυτή την κατεύθυνση… Τα τελευταία 4 χρόνια συμμετέχουμε σε 2 εκθέσεις ανά έτος (SIAL CHINA, PROWEIN CHINA). Επίσης κάθε Νοέμβριο συμμετέχουμε στην μεγάλη έκθεση CIIE. Αυτή τη φορά διοργανώσαμε κι ένα event με εκπαιδευμένους bartenders και master classes με αρκετούς δημοσιογράφους του χώρου των Spirits
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Συμμετείχαμε στην επιχειρηματική αποστολή (forum, B2B κλπ) με τον Πρωθυπουργό μας αλλά και στην έκθεση με πολύ καλή παρουσία, προσεγμένο περίπτερο κλπ. Η παρουσία του Πρωθυπουργού δεν θα μπορούσε παρά να δώσει με το κύρος του, μια άλλη διάσταση, σαφώς πολύ θετική και στις δύο περιπτώσεις
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά, όπως είναι η Κίνα;
Το μεγαλύτερο μειονέκτημα είναι πως πρόκειται για μία τεράστια αγορά που δεν ξέρει κανείς μας με ποιο τρόπο να την προσεγγίσει, παρότι από όλες τις Χώρες του Κόσμου μας σέβονται ιδιαίτερα λόγω του αρχαίου πολιτισμού μας! Μάλιστα δεν μας ξέρουν ως Hellas ή Greece αλλά μας αποκαλούν Σι-Λά που σημαίνει ο άλλος πολιτισμός μιας που πιστεύουν πως υπάρχουν ΜΟΝΟ αυτοί και εμείς! Από την άλλη αποτελεί μεγάλη πρόκληση για εμάς να καταφέρουμε να εξάγουμε το εθνικό μας προϊόν το ούζο σε μία τόσο μεγάλη αγορά. Υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης των ελληνικών προϊόντων στις αγορές της Κίνας από καταναλωτές που ενδιαφέρονται και είναι πρόθυμοι να πειραματιστούν με νέα προϊόντα και όλοι γνωρίζουμε πως οι νέοι καταναλωτές οδηγούν τις τάσεις κατανάλωσης. Τα ελληνικά αποστάγματα εκφράζουν την ευκαιρία να αναπτυχθούν παράλληλα με τους νέους καταναλωτές, των οποίων τα εισοδήματα θα αυξάνονται παράλληλα όσο μεγαλώνουν. Η κατάσταση δυσκολεύει ακόμα περισσότερο λόγω της έλλειψης εξοικείωσης των καταναλωτών σε σχέση με τα αποστάγματα της Ελλάδας και αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να διατεθούν αρκετά χρήματα για την προβολή και προώθηση των προϊόντων! Επίσης, όσο θα μεγαλώνει το ενδιαφέρον για τα ελληνικά προϊόντα, θα πρέπει να εξασφαλισθούν οι απαραίτητες ποσότητες ώστε να υπάρχει σταθερή τροφοδοσία των σημείων λιανικής (on & off premise). Το μόνο βέβαιο είναι, πως η αγορά της Κίνας είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική. Οι καταναλωτές προτιμούν αναγνωρισμένα brands. Για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αγοράς τα ελληνικά προϊόντα, απαιτούνται σοβαρές επενδύσεις σε χρόνο και χρήμα.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Ναι, φυσικά, δίνουν κύρος στις προσπάθειες των επιχειρηματιών που επενδύουν στην εξωστρέφεια
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Συνολικά το 2019 επενδύσαμε γύρω στις 500.000,00 ευρώ. Το 40% περίπου για ανάπτυξη (επιχειρηματικές αποστολές, εκθέσεις κλπ), το 20% σε διαφημιστική προβολή στα social media, καταχωρήσεις σε περιοδικά κλπ και το υπόλοιπο 40% σε μηχανολογικό εξοπλισμό κυρίως δεξαμενών.
Αλέξανδρος Δανιηλίδης (Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ)
Υπάρχει σχεδιασμός ανάπτυξης για την εταιρεία στην Κίνα; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για μία τέτοια αχανή αγορά;
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, με τη στήριξη του Ομίλου της HEINEKEN, έχει ήδη προχωρήσει κατά τα προηγούμενα χρόνια σε εξαγωγές προς την κινεζική αγορά, ιδιαίτερα σημαντικές μάλιστα, σε ποσότητα και αξία.
Η Κίνα εξακολουθεί να μας ενδιαφέρει, ωστόσο η υλοποίηση ενός εξαγωγικού πλάνου στη συγκεκριμένη αγορά παρουσιάζει δυσκολίες εξαιτίας του μεγέθους και των πληθυσμιακών ιδιαιτεροτήτων της. Με δεδομένο, όμως, ότι, οι σχέσεις της Ελλάδας με την Κίνα έχουν εισέλθει σε μια νέα εποχή, νέες ευκαιρίες παρουσιάζονται και εντάσσονται στον στρατηγικό σχεδιασμό.
Η επίτευξη ανάπτυξης μιας τέτοιας εξαγωγικής δραστηριότητας είναι πολύ σημαντική τόσο για αποτελέσματα της ίδιας της εταιρείας, όσο και συνολικά για την εγχώρια οικονομία, καθώς οι εξαγωγές είναι αυτές που θα οδηγήσουν σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξή της.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το πρόσφατο ταξίδι με τον πρωθυπουργό;
Αρχικά να επισημάνω ότι θεωρούμε εξαιρετικά σημαντική αλλά και τιμητική τη συμμετοχή μας σε μια επιχειρηματική αποστολή υπό τον Έλληνα πρωθυπουργό. Για εμάς ήταν μία ακόμα απόδειξη ότι στο σύγχρονο κόσμο οι διμερείς σχέσεις περνούν και μέσα από την ενδυνάμωση αμοιβαία επωφελών επιχειρηματικών και εμπορικών σχέσεων.
Στο πλαίσιο του ταξιδιού διαπιστώσαμε προς μεγάλη μας ικανοποίηση την ιδιαίτερα θετική αντίληψη που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Κίνα για τη δυναμική της ελληνικής οικονομίας και το ενδιαφέρον ειδικότερα για επιμέρους κλάδους και ελληνικές επιχειρήσεις
Η επιχειρηματική αποστολή ήταν στο σύνολό της άρτια οργανωμένη, με συμμετέχουσες εταιρείες από μεγάλο φάσμα δραστηριοτήτων, με πολλές Β2Β συναντήσεις, αλλά και σημαντικές επαφές που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Έκθεσης China International Import Expo. Για την τελευταία, αξίζει να αναφερθεί ότι σημαντική ήταν και η συμμετοχή Ελλήνων εκθετών, κάτι που δείχνει ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα επιδεικνύει ήδη σημαντική εξωστρέφεια σε μία προσπάθεια να ανακτήσει τη θέση της στον παγκόσμιο χάρτη.
Εκτιμάτε ότι αυτά τα ταξίδια των Ελλήνων πρωθυπουργών βοηθούν την ελληνική επιχειρηματικότητα;
Το αναπτυξιακό πρότυπο που έχει ανάγκη η Ελλάδα προϋποθέτει τη στενή συνεργασία μεταξύ πολιτείας και επιχειρήσεων για να μπορέσει η ελληνική οικονομία να ανταποκριθεί στις προκλήσεις αλλά και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες του διεθνούς περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό, ο ρόλος και η σημασία της λεγόμενης οικονομικής διπλωματίας αναβαθμίζεται συνεχώς. Η δυναμική θεσμική παρουσία και η συστηματική καλλιέργεια των διμερών σχέσεων σε όλα τα επίπεδα ανοίγει το δρόμο για επιχειρηματική εξωστρέφεια αλλά και προσέλκυση νέων ξένων επενδύσεων. Οποιαδήποτε ενίσχυση της οικονομικής διπλωματίας έχει ακόμα μεγαλύτερη αξία ειδικά για μία περιορισμένη σε μέγεθος αγορά όπως αυτή της Ελλάδας.
Σε ποιο ύψος κυμάνθηκαν οι φετινές επενδύσεις της εταιρείας και που κατευθύνθηκαν;
Σήμερα, βρισκόμαστε σε ένα νέο αναπτυξιακό κύκλο, υλοποιώντας ένα πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 43 εκ. ευρώ για την τριετία 2019-2021, με έμφαση στις εξαγωγές, τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών μας και την καινοτομία.
Ήδη από τις αρχές του 2019, η εταιρεία μας, αξιοποιώντας την απελευθέρωση του ρυθμιστικού πλαισίου σχετικά με την παραγωγή μηλίτη στην Ελλάδα, προχώρησε σε μία επένδυση ύψους €1.5 εκατ. για τη λειτουργία νέας γραμμής παραγωγής μηλίτη στο εργοστάσιο της Πάτρας. Πλέον, τα προϊόντα ΜΗΛΟΚΛΕΦΤΗΣ και STRONGBOW παράγονται στην Ελλάδα από 100% ελληνικές πρώτες ύλες, με τη συγκεκριμένη επένδυση να υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει πάνω από 2 εκ. ευρώ επιπλέον προστιθέμενη αξία για τη χώρα, καθώς και 65 νέες θέσεις εργασίας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr