Παρότι οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι (CEOs) ανά τον κόσμο ήταν μέχρι πρότινος σχετικά αισιόδοξοι όσον αφορά στην ευρύτερη οικονομία, αλλά και στις συνολικές προοπτικές της χώρας τους, η αισιοδοξία τους αυτή έχει μετριαστεί από μια υγιή δόση ρεαλισμού, με περισσότερους τους μισούς (55%) να αναμένουν συγκρατημένους ρυθμούς ανάπτυξης του κύκλου εργασιών της επιχείρησής τους. Οι περισσότεροι από τους μισούς CEOs (52%) δηλώνουν ότι πρέπει πρώτα να πιάσουν τους στόχους της ανάπτυξης και έπειτα να προχωρήσουν σε προσλήψεις. Σύμφωνα με την έρευνα Global CEO Outlook της KPMG, οι CEOs προσπαθούν να αναπτύξουν την επιχείρησή τους υπό συνθήκες σημαντικών δημογραφικών μεταβολών, γεωπολιτικής αστάθειας και -κατά γενική ομολογία- αναπόφευκτων μελλοντικών κυβερνοεπιθέσεων. Οι CEOs επιδεικνύουν πυγμή στην αντιμετώπιση των προκλήσεων του κυβερνοχώρου, με το 59% να δηλώνουν ότι νιώθουν προσωπικά υπεύθυνοι για την προστασία των δεδομένων των πελατών τους.
«Οι CEOs αξιοποιούν αυτές τις αλλαγές για να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη της επιχείρησής τους», επισημαίνει η Σιάνα Κυριάκου, Γενική Διευθύντρια & COO της KPMG. «Οι CEOs με τους οποίους συνομιλώ, αντιλαμβάνονται τη γεωπολιτική αστάθεια, το disruption και τις απειλές του κυβερνοχώρου ως τη νέα τους πραγματικότητα. Οι καλύτεροι εξ αυτών αναζητούν τις ευκαιρίες που προκύπτουν από τη νέα αυτή κατάσταση, αλλάζοντας τα συστήματά τους και, σε ορισμένες περιπτώσεις, και ολόκληρη την επιχείρησή τους. Είναι σαφές, ότι η αύξηση της ανάπτυξης για το 2018 θα απαιτήσει από τους Διευθύνοντες Συμβούλους να συνδυάσουν ισόποσα την ευρηματικότητα με τον ρεαλισμό.»
Αντιμέτωποι με τις προκλήσεις ενός αβέβαιου κόσμου
Οι CEOs διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στο μετασχηματισμό της επιχείρησής τους ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του αυριανού καταναλωτή, αξιοποιώντας κάθε ευκαιρία για ανάπτυξη, με τους 4 στους 10 (38%) να παραδέχονται ότι πρέπει να επαναπροσδιορίσουν την επιχείρησή τους προκειμένου να αντεπεξέρχεται στις ανάγκες των Millennials.
Επιπλέον, ενισχύεται η αίσθηση ότι οι κυβερνοεπιθέσεις είναι αναπόφευκτες, με τους μισούς περίπου CEOs (49%) να διερωτώνται «πότε», και όχι «εάν», θα πέσουν θύματα κυβερνοεπίθεσης. Δεδομένων των γεωπολιτικών συνθηκών που επικρατούν σήμερα, μάλλον δεν θα έπρεπε να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι αρκετοί CEOs υπέδειξαν την «επιστροφή στον εδαφισμό» (‘return to territorialism’) ως τη μεγαλύτερη απειλή για τη φετινή ανάπτυξη.
Ρεαλιστική ανάπτυξη
Οι CEOs εμφανίζονται αισιόδοξοι όσον αφορά στις μακροοικονομικές συνθήκες και πεπεισμένοι για τις θετικές προοπτικές ανάπτυξης σε επίπεδο παγκόσμιας οικονομίας και κλάδων (67% και 78% αντίστοιχα). Εμφανίζονται αισιόδοξοι και για την ανάπτυξη σε επίπεδο χώρας (δηλώνουν αισιόδοξοι σε ποσοστό 74% -τρεις ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το 2017). Όσον αφορά στις προοπτικές ανάπτυξης της επιχειρήσεις τους, όμως, η εικόνα γίνεται πιο σύνθετη:
— Το 90% δηλώνουν αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας τους (αύξηση κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες από το 2017).
— Ωστόσο, μόνο το 37% σκοπεύει να ενισχύσει το ανθρώπινο δυναμικό με ρυθμό άνω του 6% την επόμενη τριετία (μείωση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες).
— Το 55% αναμένουν συγκρατημένο ρυθμό ανάπτυξης των εσόδων έως 2% την επόμενη 3ετία.
Η οπτική των Ελλήνων CEOs σε σχέση με την ανάπτυξη συνοψίζεται ως ακολούθως:
— Τέσσερις στους πέντε Έλληνες CEOs (80%) εκφράζουν εμπιστοσύνη για τις προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας τους, ενώ για τη χώρα αντίστοιχα εμφανίζονται κάπως πιο επιφυλακτικοί, γεγονός που μάλλον οφείλεται στην πολιτικοοικονομική αστάθεια που επικρατεί στη χώρα τα τελευταία έτη.
— Οι Έλληνες CEOs εξέφρασαν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη από τους CEOs των κύριων χωρών για τις προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου τους (92% εμπιστοσύνη σε σύγκριση με 78%), της παγκόσμιας οικονομίας (72% σε σύγκριση με 67%), και της χώρας τους (84% σε σύγκριση με 74%).
— Το κλειδί για την ανάπτυξη αυτή κατά το 36% των Ελλήνων CEOs είναι η εφαρμογή στρατηγικής οργανικής ανάπτυξης, δηλαδή μέσω κεφαλαιακών επενδύσεων, προσλήψεων, καινοτομιών και ερευνών.
— Περισσότεροι από τους μισούς (52%) κατατάσσουν τις στρατηγικές συμμαχίες ως τη δεύτερη πιο σημαντική στρατηγική, σε σύγκριση με το 36% των CEOs στις κύριες χώρες.
— Λιγότερο από το ένα τέταρτο (24%) συμφωνούν ότι η οικονομική ανάπτυξη είναι το κύριο μέσο για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία, ενώ σε ποσοστό μόλις 4% λένε πως χρειάζεται να βελτιώσουν τις διαδικασίες καινοτομίας τους (σε σύγκριση με το 35% των CEOs στις κύριες χώρες).
— Η πλειοψηφία (92%) των Ελλήνων CEOs προβλέπει αύξηση των ακαθάριστων εσόδων έως 1,99% το χρόνο για τα επόμενα 3 έτη. Το ίδιο ποσοστό αναμένει αύξηση του αριθμού απασχολούμενων έως 5%, αλλά είναι λιγότερο πιθανό να κάνουν κάποια υψηλότερη πρόβλεψη, σε αντίθεση με τους CEOs στις κύριες χώρες.
Προσωπικό στοίχημα η ψηφιοποίηση
ΟΙ CEOs παίρνουν την ψηφιακή ατζέντα πιο προσωπικά από ποτέ και αναλαμβάνουν την ευθύνη των δεδομένων και της εμπιστοσύνης:
— Το 71% δηλώνουν προσωπικά έτοιμοι να ηγηθούν του δραστικού μετασχηματισμού της επιχείρησης.
— Το 59% θεωρούν την προστασία των δεδομένων πελατών ως προσωπική τους ευθύνη ζωτικής σημασίας.
— Σε αντίθεση με την εντύπωση που επικρατεί ευρέως, το 62% των CEOs εκτιμά ότι η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) θα δημιουργήσει περισσότερες θέσεις απ’ όσες θα καταργήσει.
Στο πλαίσιο αυτό, οι Έλληνες CEOs τοποθετούνται ως εξής:
— Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό αποτελεί το γεγονός πως μόνο ένας στους πέντε Έλληνες CEOs δηλώνει ότι η εταιρεία του δυσκολεύεται να ακολουθήσει τους ρυθμούς της τεχνολογικής καινοτομίας στον κλάδο τους, ενώ όλοι (100%) βλέπουν τις τεχνολογικές αλλαγές περισσότερο ως ευκαιρία παρά ως απειλή. Περισσότεροι από τους μισούς (56%) συμφωνούν ότι οι τεχνολογικές αλλαγές αποτελούν τη μοναδική σημαντική αλλαγή που αντιμετωπίζουν.
— Η πλειοψηφία (88%) των Ελλήνων CEOs απάντησε πως δυσκολεύονται στην εκτέλεση παράλληλων διαδικασιών για τον ψηφιακό και τον μη ψηφιακό μετασχηματισμό, σε σύγκριση με το 30% των CEOs στις κύριες χώρες. Η επένδυσή τους στην τεχνολογία γίνεται περισσότερο με όρους στρατηγικής παρά τακτικής. Το θετικό είναι πως μόνο το 4% των Ελλήνων Διευθύνοντων Συμβούλων έχουν υποστεί οικονομικές απώλειες στο παρελθόν επενδύοντας περιστασιακά στις λάθος νεοεμφανιζόμενες τεχνολογίες, ποσοστό που αγγίζει το 26% για τις κύριες χώρες.
Η διαίσθηση πάνω από τα δεδομένα
Καθώς οι ανάγκες των καταναλωτών αλλάζουν διαρκώς, και οι τεχνολογικές συνθήκες είναι μονίμως ρευστές, η ευελιξία και η διαίσθηση διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο.
— Για το 59% των CEOs, η ευελιξία (agility) είναι το νέο «οξυγόνο» της επιχείρησης, εκτιμώντας ότι χωρίς την απαραίτητη ταχύτητα ανταπόκρισης, η επιχείρηση δεν θα επιβιώσει.
— Περισσότεροι από τους μισούς (51%) έχουν λιγότερη εμπιστοσύνη στην ακρίβεια των στοιχείων αναλυτικής πρόβλεψης (predictive analytics) σε σύγκριση με τα ιστορικά στοιχεία, ενώ περισσότερο από κάθε άλλη πηγή εμπιστεύονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
— Το 67% παραδέχονται ότι την τελευταία τριετία έχουν εμπιστευτεί κυρίως το ένστικτό τους για να λάβουν στρατηγικές αποφάσεις, παρά τα δεδομένα που έχουν στη διάθεσή τους.
«Τα δεδομένα είναι εξαιρετικά σημαντικά, αλλά τις σημαντικές αποφάσεις εν τέλει τις λαμβάνουν οι CEOs και είναι ξεκάθαρο ότι η εμπειρία και η διαίσθησή τους παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο εδώ», τονίζει η Σιάνα Κυριάκου.
Οι κυβερνοαπειλές ενισχύονται
Η απειλή της κυβερνοεπίθεσης, πιο επίκαιρη από ποτέ, ανεβαίνει στο «ραντάρ» των CEOs από την πέμπτη θέση στη δεύτερη θέση συνολικά για το τρέχον έτος, ως ένας από τους σημαντικότερους κινδύνους για τη μελλοντική ανάπτυξη. Μόνο οι μισοί από τους συμμετέχοντες (51%) δήλωσαν καλά προετοιμασμένοι για μια κυβερνοεπίθεση, παρότι περισσότεροι από τους μισούς (55%) επισήμαναν ότι μια ισχυρή στρατηγική κυβερνοασφάλειας είναι καθοριστικής σημασίας για την εδραίωση της εμπιστοσύνης με τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Οι περισσότερες Ελληνικές εταιρείες (84%) έχουν προετοιμαστεί για τη διαχείριση των εξωτερικών ενδιαφερομένων μερών στην περίπτωση κυβερνοεπίθεσης, ενώ σε ποσοστό 68% έχουν προετοιμαστεί για τον περιορισμό του στρατηγικού αντικτύπου. Ωστόσο, λιγότεροι από τους μισούς (48%) δήλωσαν ότι είναι «πολύ καλά» ή «καλά» προετοιμασμένοι για μια επίθεση γενικά. Έκπληξη προκαλεί το γεγονός πως πάνω από το 60% των εταιρειών και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό δηλώνουν πως είναι ικανές κι έχουν τα μέσα να αναγνωρίζουν νέες πιθανές κυβερνοαπειλές.
Οι αναδυόμενες αγορές προτεραιότητα για την ανάπτυξη
Το 70% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι αναδυόμενες αγορές είναι η υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητά τους όσον αφορά στη γεωγραφική εξάπλωση, με την περιοχή της κεντρικής/νότιας Αμερικής να θεωρείται η πιο σημαντική περιοχή.
Περισσότεροι από τους μισούς (56%) Έλληνες CEOs δηλώνουν ότι οι εταιρείες τους σκοπεύουν να επιδιώξουν την ανάπτυξη τα επόμενα 3 έτη εισερχόμενες σε κλαδικές κοινοπραξίες για την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, ενώ το ίδιο ποσοστό σκοπεύει να αυξήσει τις επενδύσεις στον εντοπισμό των αλλαγών και στην καινοτομία.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έρευνα, επισκεφθείτε τη διαδικτυακή τοποθεσία kpmg.com/gr/CEOoutlook. Μπορείτε επίσης να ακολουθήσετε τη συζήτηση @KPMG στο Twitter με χρήση του hashtag: #CEOoutlook.
Σχετικά με τη μελέτη 2018 Global CEOs Outlook της KPMG
Στη μελέτη έλαβαν μέρος 1 300 CEOs από 11 κύριες χώρες (Αυστραλία, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιαπωνία, Ινδία, Ισπανία, Ιταλία, Κίνα, και Ολλανδία) σε 11 βασικούς κλάδους (διαχείριση περιουσιακών στοιχείων, αυτοκινητοβιομηχανία, τραπεζικές υπηρεσίες, καταναλωτικές και λιανικές πωλήσεις, ενέργεια, υποδομές, ασφάλειες, βιοεπιστήμες, μεταποίηση, τεχνολογία και τηλεπικοινωνίες). Το ένα τρίτο των εταιρειών που συμμετείχαν στη μελέτη καταγράφουν ετήσια έσοδα άνω των US$ 10 δις, ενώ δεν συμμετείχε καμία εταιρεία με έσοδα κάτω των US$ 500 εκατ. Η μελέτη καταρτίστηκε το διάστημα μεταξύ 22 Ιανουαρίου και 27 Φεβρουαρίου 2018.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr