Ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την αποκάλυψη στοιχείων για την πραγματική εικόνα που παρουσιάζουν οι επιχειρήσεις, υπάρχει μεγάλη αισιοδοξία. Σύμφωνα με στελέχη του υπ. Οικονομίας, πλέον, στην πλατφόρμα, αφενός θα καταγραφούν οι οφειλές προς τρίτους που μέχρι σήμερα κανείς δε γνωρίζει πόσες είναι, αλλά και θα αποτυπωθεί η πραγματική οικονομική εικόνα των επιχειρήσεων. Δηλαδή θα συγκεντρωθούν οι αξίες που κατέχει κάθε μία από όσες ενταχθούν, δηλαδή, ακίνητα, καταθέσεις, αξιόγραφα, που συχνά με την επίκληση του τραπεζικού απορρήτου, πολλές φορές συστηματικά αποκρύπτονταν (ειδικά αυτό αφορά καταθέσεις σε διάφορες τράπεζες εντός ή εκτός Ελλάδος).
Η δήλωση αποδοχής άρσης απορρήτου που θα καταθέτει και θα υπογράφει όποιος επιθυμεί να ενταχθεί στον εξωδικαστικό συμβιβασμό θα είναι το κλειδί που θα ανοίγει την πόρτα για να αποκαλυφθούν τυχόν περιουσιακά στοιχεία, που συστηματικά αποκρύπτονταν, ειδικά από στρατηγικούς κακοπληρωτές. Προφανώς λοιπόν για να έχει κανείς τα ευεργετήματα από τη διαδικασία θα πρέπει να «αποκαλυφθεί».
Η προσδοκία μάλιστα είναι μεγάλη ότι οι πρώτες αναδιαρθρώσεις επιχειρηματικών χρεών θα έχουν πραγματοποιηθεί εντός του 2017. Περίπου 400.000 επιχειρήσεις που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τράπεζες, εφορία κι ασφαλιστικά ταμεία εκτιμάται ότι θα θελήσουν να αξιοποιήσουν το νέο πλαίσιο και να ρυθμίσουν χρέη.
Χτες η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης παρουσίασε την ηλεκτρονική εφαρμογή που θα ανοίξει στις 3 Αυγούστου στον ιστότοπο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων www.gsis.gr στην οποία θα μπαίνει κάθε οφειλέτης με τους κωδικούς του Taxisnet. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα τίθεται σε λειτουργία από τις 3 Αυγούστου έως και στις αρχές Σεπτεμβρίου, όσοι οφειλέτες σπεύσουν πρώτοι να υποβάλουν αίτηση θα πρέπει να συμπληρώνουν μόνοι τους πού έχουν οφειλές.
Το Σεπτέμβριο η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα αναβαθμισθεί και θα εμφανίζει το σύστημα προσυμπληρωμένες τις οφειλές προς το Δημόσιο (Εφορία, Ταμεία). Τον Οκτώβριο αναμένεται να γίνει και η δεύτερη αναβάθμιση και θα ανέβουν και οι απαιτήσεις των τραπεζών. Έτσι όποιος δεν έχει ακριβή εικόνα των οφειλών του, θα χρειαστεί να περιμένει δύο ή και τρεις μήνες ακόμα, ώστε να εμφανίζονται όλες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που δημιουργείται.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κύριος Φώτης Κουρμούσης, η διαδικασία αναμένεται να διαρκεί περίπου 2-3 μήνες, από την αίτηση έως την τελική έγκριση.
Η όλη διαδικασία θα γίνεται διαδικτυακά και σε 7 στάδια:
1ον: ο οφειλέτης παρέχει την απαραίτητη εξουσιοδότηση σε οποιονδήποτε από τους πιστωτές του να ελέγξει τις πληροφορίες για την οικονομική και περιουσιακή κατάστασή του.
2ον: Εκτός από τα ατομικά στοιχεία του ο οφειλέτης θα συμπληρώνει και όσα «επιπρόσθετα στοιχεία» αφορούν στην επιχείρηση και στην οφειλή του (πιστοποιητικό ποινικού μητρώου, δηλώσεις ΦΠΑ, τα Ε3 των τελευταίων 5 ετών, πιστοποιητικά ΓΕΜΗ, Πρωτοδικεία κλπ).
3ον: Θα επιλέγονται τα «κριτήρια υπαγωγής» βάσει των οποίων ο οφειλέτης ζητά την ρύθμιση των οφειλών του από τους πιστωτές του.
4ον: αφού συμπληρώσει τα προηγούμενα, τότε ο οφειλέτης θα προχωρά στην «υποβολή αίτησης» για να ξεκινήσει η διαδικασία.
5ον: μέσα σε 5 μέρες θα αναλαμβάνει δράση ο ειδικός συντονιστής που θα αναλάβει την υπόθεση και μέσα σε 4-5 μέρες θα κάνει τον «έλεγχο πληρότητος» του φακέλου του. Αν λείπουν στοιχεία, ο μεσολαβητής θα στέλνει μήνυμα στον οφειλέτη να τα συμπληρώσει.
6ον: αμέσως μετά ενημερώνονται οι πιστωτές ότι ο οφειλέτης έχει αναφέρει πως έχει οφειλές προς αυτούς και θα ξεκινά η φάση «Διαπραγμάτευση». Ακόμα και αν πρόκειται για απλούς εργαζόμενους, θα αναφέρονται επίσης (με βάση το ΑΦΜ τους) εφόσον τους έχει δηλώσει ο οφειλέτης. Με τους δικούς τους κωδικούς και στην ίδια πλατφόρμα, οι πιστωτές θα καταθέτουν τις προτάσεις ή τις αντιρρήσεις τους, ενώ θα γίνεται και η ψηφοφορία που θα οδηγεί στο τελικό στάδιο της έγκρισης. Η ψηφοφορία θα διεξάγεται μυστικά, αλλά τα αποτελέσματα θα ανακοινώνονται στο τελικό στάδιο.
7ον: Το τελικό στάδιο είναι το «Αποτέλεσμα» των διεργασιών που έχουν προηγηθεί και θα ανακοινώνει την τελική λύση η οποία προσφέρεται στον οφειλέτη, για το σύνολο των οφειλών του. Σημειώνεται πως για την έγκριση του σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών απαιτείται η συμφωνία του οφειλέτη και της πλειοψηφίας των 3/5 των συμμετεχόντων πιστωτών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται τα 2/5 των συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο, ήτοι υποθήκη, προσημείωση, ενέχυρο ή άλλο προνόμιο. Αν όμως δεν εγκριθεί πρόταση αναδιάρθρωσης, η διαδικασία θεωρείται περαιωθείσα ως άκαρπη. Τότε συντάσσεται πρακτικό αποτυχίας της διαπραγμάτευσης από τον συντονιστή.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr