Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Από την Παρασκευή 31/3 ξεκινάει τη δρομολόγηση του πλήρως ανακαινισμένου πλοίου, «Νήσος Σάμος» στην γραμμή Πειραιάς - Πάρος - Νάξος - Σαντορίνη από σήμερα. Εκεί δραστηριοποιείται σήμερα με μεγάλη επιτυχία η Blue Star Ferries ενώ υπάρχουν και τα ταχύπλοα τόσο της Sea Jet (Όμιλος Ηλιόπουλου, που διεκδικεί την αγορά της HSW) αλλά και της ίδιας της Hellenic.
Πρόκειται για μια χρυσοφόρα γραμμή με σημαντική κίνηση και εκτός τουριστικής περιόδου, που μάλιστα εξυπηρετεί και τις ενδοκυκλαδικές μετακινήσεις, λόγω και της σημασίας του αεροδρομίου της Σαντορίνης. Περίπου 1,8 εκατ. επιβάτες διακινούνται σε ετήσια βάση, όπως ανέφερε χθες σε συνέντευξη τύπου ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αντώνης Αγαπητός.
Στοχεύει στην κατάκτηση μεριδίου της τάξης του 20%, το οποίο αντιστοιχεί σε έναν αριθμό κάτω από τις 300.000 επιβάτες. «Πιστεύουμε ότι ο κόσμος θα ανταποκριθεί και θα προτιμήσει το πλοίο μας, με το έμπειρο πλήρωμά του», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αγαπητός, τονίζοντας πως ο στόχος που έχει τεθεί είναι εφικτός.
Να αυξηθεί η «πίτα»
Κύριοι λόγοι της αισιοδοξίας αυτής η τιμολογιακή πολιτική, οι αναβαθμισμένες υπηρεσίες που προσφέρει το «Νήσος Σάμος», αλλά κυρίως η πεποίθηση ότι η αγορά φέτος θα κινηθεί ανοδικά με αύξηση της κίνησης κατά περίπου 15 - 20%.
Η εταιρεία ποντάρει κυρίως στον εισερχόμενο τουρισμό που αναμένεται και φέτος ενισχυμένος, σε αντίθεση με τον εσωτερικό που βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία.
Επίσης η εταιρία ποντάρει στις ώρες των δρομολογίων. Κατά την καλοκαιρινή περίοδο (από τις 16 Ιουνίου και μέχρι τις 31 Οκτωβρίου το πλοίο θα αναχωρεί καθημερινά λίγο πριν από τα μεσάνυχτα (στις 23:55) και θα φθάνει περίπου στις 04:45 στην Πάρο, στις 05:45 στη Νάξο και στις 08:55 στη Σαντορίνη). Να σημειωθεί πως το Νήσος Σάμος έχει μήκος 192,91 μέτρα, και μπορεί να μεταφέρει συνολικά 2.210 επιβάτες και 750 οχήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα η αύξηση στις πωλήσεις για το καλοκαίρι του 2017 είναι της τάξης του 50% σε σχέση με πέρυσι, κύρια οφειλόμενη στις αγορές από τουρίστες. Εάν ισορροπήσει η κατάσταση στην οικονομία εκτιμάται ότι και οι Έλληνες μπορεί να «τιμήσουν» και πάλι τα πλοία τονώνοντας τους τζίρους των εταιριών.
«Αν αλλάξει το βιοτικό επίπεδο του Έλληνα αυτό θα φέρει μια τεράστια αξία κι αυτό ισχύει και για τους άλλους κλάδους. Φέτος οι προβλέψεις είναι θετικές λόγω ξένων επιβατών. Βέβαια οι περισσότεροι φτάνουν με πτώσεις τσάρτερ όμως ένα ποσοστό θα μπει στα πλοία για να δει ενδιάμεσους προορισμούς ή θα φτάσει στον Πειραιά» τόνισε ο κ. Αγαπητός. «Κύριο θέμα να αυξηθεί η πίτα» συμπλήρωσε με νόημα.
Οι απώλειες και τα καύσιμα
Σημειώνεται ότι καταγράφηκε κατακόρυφη κάμψη της επιβατικής κίνησης από το 2009 έως το 2016 (-37%) κάτι που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι οι Έλληνες περιόρισαν δραστικά τις διακοπές τους στα ελληνικά νησιά. Τα σχέδια της HSW, όπως είπε ο κ. Αγαπητός, δεν σταματούν εδώ, αντίθετα περιλαμβάνουν τη δρομολόγηση και άλλων πλοίων στις γραμμές των Κυκλάδων, όπου η συνολική κίνηση αγγίζει τα 5 εκατ. επιβάτες αλλά και στο Νότιο Αιγαίο. Μάλιστα όπως είπε αυτό γίνεται με συμβατικά πλοία, που είναι λιγότερο ενεργοβόρα και άρα περισσότερο κερδοφόρα καθώς κύριο εργαλείο κερδοφορίας πλέον είναι η τομή του πετρελαίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη βιωσιμότητα του εγχειρήματος βοηθά το γεγονός ότι το πλοίο, όντας το μεγαλύτερο που έχει δρομολογηθεί ποτέ στη συγκεκριμένη γραμμή είναι το πλέον οικονομικό στα καύσιμα, απαιτώντας τις μισές ποσότητες πετρελαίου ανά μίλι σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Ουσιαστικά παρά το γεγονός ότι Hellenic Sea Ways και Blue Star Ferries έχουν κοινή αναφορά την Τράπεζα Πειραιώς (στην πρώτη βασικός μέτοχος, στη δεύτερη η Πειραιώς μέσω MIG έχει ενέχυρο μετοχές για δάνεια) ανταγωνίζονται σκληρά. Μόνο στα Δωδεκάνησα, τις Σποράδες και την Κρήτη δεν έχουν κοινή παρουσία.
Πλέον είναι απέναντι σε Παροναξία – Σαντορίνη, Μύκονο – Τήνο – Σύρο, Β- Α Αιγαίο. Μάλιστα ο κ. Αγαπητός χτες σημείωσε ότι με βάση τις αρχές της εταιρίας, δηλαδή να δρομολογεί πλοία καθ’ όλη τη σεζόν και κυρίως να επενδύει στα συμβατικά σκάφη, θα συνεχιστεί ο σχεδιασμός. Απέφυγε ωστόσο να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, λέγοντας πως οι ανακοινώσεις θα γίνουν όταν θα έχει ολοκληρωθεί ο σχετικός σχεδιασμός.
Η πορεία της HSW εχέγγυο αξίας το μήνυμα στον Grimaldi
Κυρίαρχο πάντως και στην παρουσίαση της νέας γραμμής ήταν για τους εκπροσώπους του τύπου το θέμα της αλλαγής ιδιοκτησιακού καθεστώτος της HSW εν όψει της πώλησης του 40,4% του μετοχικού της κεφαλαίου, που κατέχει η Πειραιώς και το οποίο διεκδικούν, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο του εν εξελίξει διαγωνισμού ο όμιλος Grimaldi με τις Μινωικές Γραμμές, που ελέγχει.
Ο επικεφαλής της Hellenic αναφέρθηκε και στη διαμάχη που υπάρχει με τις Μινωικές Γραμμές τονίζοντας πως οι αιχμές που αφήνει περί κακοδιαχείρισης δεν ισχύουν, ενώ πρόσθεσε πως η διαφάνεια διασφαλίζεται και από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς της Τράπεζας Πειραιώς, τον βασικό μέτοχο της εταιρείας. «Δεν υπάρχει κόντρα με ξένους, ακτοπλόος ανταγωνιστής είναι οποίος θέλει να πάρει μερίδια αγοράς δηλαδή η Blue Star, Sea Jet» σημείωσε.
Πάντως με νόημα ανέδειξε την αποτελεσματικότητα της διοίκησης της εταιρίας. Αναφερόμενος στην οικονομική εικόνα τόνισε ότι η νυν διοίκηση σε λιγότερο από 40 μήνες κατάφερε να βελτιώσει θεαματικά τις πωλήσεις και την κερδοφορία της εταιρείας (για το 2016 οι πωλήσεις ανήλθαν σε 132 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη σε 6,5 εκατ. ευρώ), και παράλληλα πέτυχε να μειώσει κατά 40 εκατ. ευρώ το δανεισμό της.
Πήρα μάλιστα αποστάσεις από την τακτική των Μινωικών στο θέμα της HSW αφήνοντας αιχμές για προσπάθεια απαξίωσης της εταιρείας ενόψει της πώλησης του 40,4% του μετοχικού της κεφαλαίου. «Δεν έχουμε ακούσει ποτέ από την πλευρά των Μινωικών κάτι εποικοδομητικό για το μέλλον της HSW» τόνισε. Ξεκαθάρισε πάντως πως δεν θεωρεί πως υπάρχει προσωπική κόντρα με τον κ. Grimaldi και πως ο καθένας προσπαθεί για το καλύτερο της επιχείρησής του.
«Οτιδήποτε πωλείται σήμερα στην Ελλάδα πωλείται φτηνά» σημείωσε με νόημα δείχνοντας την πώληση όχι μόνο της HSW αλλά κι άλλων περιουσιακών στοιχείων τόσο των τραπεζών όσο και ιδιωτών. Πάντως τούτου δοθέντος και επειδή οι τράπεζες δε θέλουν να γράφουν ζημιές το σήριαλ τις HSW μάλλον θα έχει πολλές συνέχειες.
Γιώργος Αλεξάκης