Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Ωστόσο εκφράζουν φόβους ότι ενδέχεται να μείνει εκτός ρύθμισης μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων γιαυτό και ζητούν να βελτιωθούν κάποιοι όροι, όπως για παράδειγμα αυτοί που σχετίζονται με την κερδοφορία των επιχειρήσεων καθώς και να διασφαλίζεται η επιβίωση της επιχείρησης, με τις λιγότερες απαιτήσεις. Επιπλέον καθώς ανοίγεται μια νέα αγορά για όσους αναπτύξουν δράση μεσολαβητών αρχίζει και ο σχετικός ... διαγκωνισμός.
Σημειώνεται ότι η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων προτείνει τον καθορισμό των επιμελητηρίων ως διαχειριστή και επόπτη της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης χρεών των επιχειρήσεων.
Τι λένε η ΚΕΕ;
Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνος Μίχαλος σχολιάζοντας το νομοσχέδιο έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, γίνεται ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης τόσο του τραπεζικού όσο και του επιχειρηματικού τοπίου στη χώρα.
Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός δίνει τη δυνατότητα, με συναίνεση των πιστωτών, να σωθούν πολλές επιχειρήσεις, με μη εξυπηρετούμενο δανεισμό, αλλά με βιώσιμα επιχειρηματικά σχέδια.
Τα επιμελητήρια έχουν ήδη αναπτύξει δομές, τεχνογνωσία και εμπειρία σε θέματα εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών. Μπορούν, λοιπόν – και θα διεκδικήσουν –να αναλάβουν ουσιαστικό ρόλο στην υλοποίηση του εγχειρήματος.
Σαφώς το νομοσχέδιο χρειάζεται βελτιώσεις, καθώς από μια πρώτη ανάγνωση τα κριτήρια ένταξης σε αυτό είναι πολύ αυστηρά και υπερβολικά και μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων κινδυνεύει να μείνει εκτός ρύθμισης.
Τα σημεία τα οποία θα πρέπει να διερευνηθούν περαιτέρω είναι:
- για να ενταχθεί μια επιχείρηση στον εξωδικαστικό συμβιβασμό απαιτείται να έχει τουλάχιστον μία κερδοφόρα χρήση κατά την τελευταία τριετία, κριτήριο
που δυσχεραίνει απίστευτα την ένταξη επιχειρήσεων, καθώς η τελευταία τριετία ήταν εξαιρετικά δυσμενής για το επιχειρείν λόγω της οικονομικής κρίσης
- το κριτήριο για σύναψη ρύθμισης μετά την 1/7/2016, επίσης καθιστά απαγορευτική την ένταξη επιχειρήσεων, διότι η συντριπτική πλειονότητα αυτών έχουν δύο, τρεις ή και περισσότερες ρυθμίσεις την παραπάνω ημερομηνία
- το κριτήριο να μην μπορεί μια επιχείρηση να υπαχθεί στο νόμο αν το 85% των συνολικών οφειλών της ανήκει σε έναν πιστωτή θέτει προσκόμματα στην σημαντικού αριθμού επιχειρήσεων στο νόμο, διότι είναι σύνηθες μια επιχείρηση μικρή ή μεσαία να διατηρεί τον δανεισμό της σε έναν μόνο
πιστωτικό φορέα".
Ο ίδιος γνωστοποίησε ακόμη ότι η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων και το ΕΒΕΑ συμμετέχοντας στη δημόσια διαβούλευση θα αποστείλουν τις θέσεις και τις απόψεις της επιμελητηριακής κοινότητας για το εν λόγω σχέδιο νόμου τονίζοντας ιδιαίτερα την ανάγκη καθορισμού των επιμελητηρίων ως διαχειριστή και επόπτη της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης χρεών των επιχειρήσεων.
"Άλλωστε, το υπό ψήφιση νομοθετικό πλαίσιο ρυθμίζει τις οφειλές των επιχειρήσεων και των επιτηδευματιών σε ιδιώτες και δημόσιο.
Υπό αυτό το πρίσμα, τα κατά τόπους επιμελητήρια είναι ο μόνος φορέας, ο οποίος διαθέτει τη γνώση, την εμπειρία και την κατάλληλη υποδομή για τη διαχείριση και εποπτεία της διαδικασίας με στόχο την αποτελεσματική εφαρμογή του θεσπιζομένου νομοθετικού πλαισίου" όπως εξήγησε ο κ. Μίχαλος.
Σημείωσε ακόμη ότι στο επικείμενο σχέδιο νόμου υπάρχει πρόνοια για την ανάθεση σε διαπιστευμένους διαμεσολαβητές της διαδικασίας διαπραγμάτευσης μεταξύ επιχειρηματιών – επιτηδευματιών και των ιδιωτών πιστωτών αλλά και του δημόσιου τομέα.
Όπως σημείνει ο κ. Μίχαλος: "φορέας και τρόπος επιλογής και ανάθεσης σε διαπιστευμένους διαμεσολαβητές δεν προβλέπεται. Είναι βέβαιο ότι αυτό θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στην πράξη. Τα επιμελητήρια σκοπούν στην εξυπηρέτηση των μελών τους αφενός και εποπτεύονται από τον υπουργό Οικονομίας αφετέρου, αρμόδιο υπουργείο για το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου είναι το υπουργείο Οικονομίας. Τα επιμελητήρια έχουν την στελέχωση, τη δομή και το πλαίσιο για να προβούν σε ανάθεση και εποπτεία εντός κανόνων της διαδικασίας της διαμεσολάβησης. Επίσης έχουν τη δυνατότητα ευέλικτα και άμεσα να αντιμετωπίσουν τα πλείστα πρακτικά προβλήματα τα οποία θα ανακύψουν κατά την εφαρμογή του νόμου.
Άλλος φορέας ή υποδομή αντίστοιχη για να αναλάβει τη διαχείριση και να εποπτεύει τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης δεν υφίσταται και όποια υπηρεσία ή επιτροπή και αν συσταθεί προς το σκοπό αυτό σίγουρα δεν θα έχει την δυνατότητα της άμεσης και αποκεντρωμένης αντιμετώπισης όλων των πρακτικών ζητημάτων που θα ανακύψουν, με αποτέλεσμα ο νόμος στην πράξη να έχει θέματα εφαρμογής.
Τα επιμελητήρια έχουν πλαίσιο κανόνων προς τον σκοπό αυτό και ευέλικτα και άμεσα χωρίς επιβάρυνση του κρατικού μηχανισμού μπορούν να εγκύπτουν στο όποιο θέμα".
Εν κατακλείδι, αυτό που προτείνουν τα επιμελητήρια είναι μετά την υποβολή αίτησης για ρύθμιση των οφειλών στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, η εν λόγω αίτηση να αποστέλλεται από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους στο επιμελητήριο στο οποίο είναι εγγεγραμμένος ο αιτών.
Το εκάστοτε επιμελητήριο θα αναθέτει άμεσα κατ` ελεύθερη κρίση την αίτηση και τον συντονισμό της διαπραγμάτευσης σε διαπιστευμένο διαμεσολαβητή από τον πίνακα διαπιστευμένων διαμεσολαβητών του υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και ο οποίος οφείλει να ασκεί τα καθήκοντά του σύμφωνα με τις πρόνοιες του νόμου, του Κώδικος Δεοντολογίας Διαπιστευμένων Διαμεσολαβητών και τον κανονισμό λειτουργίας του Κέντρου Διαμεσολάβησης του επιμελητηρίου κατ` ανάθεση του οποίου και ενεργεί.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, όπως σημειώνει σε δήλωσή του στο ΑΠΕ ο πρόεδρός του Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, έχει τονίσει πολλές φορές ότι ο μεγάλος κίνδυνος για τη λειτουργία χιλιάδων επιχειρήσεων είναι οι μεγάλες οφειλές που έχουν, εξαιτίας της παρατεταμένης κρίσης.
Όπως ανέφερε: "χιλιάδες μικρές, μεσαίες αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο του «λουκέτου» εξαιτίας οφειλών, που σε πολλές περιπτώσεις δεν ευθύνονται οι ίδιες για τη δημιουργία τους. Άρα είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαία η άμεση εφαρμογή της νομοθετικής ρύθμισης για τον εξωδικαστικό μηχανισμό που προωθεί η κυβέρνηση. Θεωρώ ότι θα έπρεπε ήδη να είχε νομοθετηθεί. Ίσως σήμερα η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα να ήταν σε λίγο καλύτερη κατάσταση. Ελεύθεροι επαγγελματιές και επιχειρηματίες περίμεναν πολύ καιρό τον «Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Οφειλών». Πρόκειται για όλους αυτούς που είδαν να αυξάνονται ραγδαία τα χρέη προς εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες. Εφόσον δοθεί η δυνατότητα να υπαχθούν στη ρύθμιση όλοι όσοι έχουν οφειλές πάνω από 20.000 ευρώ, είμαι σίγουρος ότι θα δοθεί σημαντική «ανάσα» όχι μόνο στην επιχειρηματικότητα αλλά συνολικά στην ελληνική οικονομία. Αρκεί βέβαια να «τρέξουν» γρήγορα οι διαδικασίες, να ψηφιστεί χωρίς κάποια δυσάρεστη έκπληξη της τελευταίας στιγμής σε σχέση με το σχέδιο νόμου που έχουμε δει και βεβαίως να εκδοθούν τάχιστα όλες οι απαραίτητες ερμηνευτικές εγκύκλιοι για την πλήρη εφαρμογή της ρύθμισης. Δεν υπάρχει καιρός για χάσιμο και ούτε είναι λογικό να παραμένουν εκατοντάδες χιλιάδες εκκρεμείς υποθέσεις στη δικαιοσύνη, εγκλωβίζοντας έτσι επιχειρηματίες αλλά και εργαζόμενους".
Η άποψη της ΕΣΕΕ
Αντίδοτο στον κίνδυνο αύξησης κατασχέσεων λογαριασμών και πλειστηριασμών ακινήτων το 2017 χαρακτηρίζει την άμεση εφαρμογή του μηχανισμού εξωδικαστικού συμβιβασμού ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης. Ο ίδιος σημειώνει ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στα κριτήρια που θα καταστήσουν ευκολότερη την ένταξη των επιχειρήσεων.
Ο κ. Κορκίδης υπογράμμισε στη δήλωσή του τα εξής: "Η ΕΣΕΕ έχει επανειλημμένως διατυπώσει την άποψη πως η ανάσχεση του ρυθμού αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο και η σταδιακή υποχώρησή τους, δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσω της εντατικοποίησης διαδικασιών όπως οι κατασχέσεις λογαριασμών και οι πλειστηριασμοί ακινήτων. Τουναντίον, ως αντίδοτο στο παρατηρούμενο τέλμα, ενδείκνυται η όσο το δυνατόν ταχύτερη ψήφιση και εφαρμογή του νομοσχεδίου για τον «Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Οφειλών» για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και η έκδοση των απαραίτητων ερμηνευτικών εγκυκλίων, για την πρακτική εφαρμογή του Ειδικού Επιχειρηματικού Λογαριασμού. Μέσω του «Εξωδικαστικού Μηχανισμού» και του ελάχιστου απαιτούμενου ορίου των 20.000 ευρώ, θα δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης του συνόλου των υποχρεώσεων προς εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες, με πιθανή την προοπτική «κουρέματος» 4 δις ευρώ προστίμων και προσαυξήσεων επί της οφειλής. Υπολογίζεται ότι εάν περιορίσουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις, μειώσουμε τους περιορισμούς και τα εμπόδια, τότε περισσότερες από 400.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα θα ενταχθούν. Τέλος πρέπει να επιδιωχθεί η μεγαλύτερη ένταξη και όχι η εξαίρεση, ενώ, θα πρέπει διασφαλίζεται η επιβίωση της επιχείρησης, με τις λιγότερες απαιτήσεις".
Τομή για τις επιχειρήσεις
Αλλάζει η «κοσμοθεωρία της αποπληρωμής χρεών» από επιχειρήσεις προς πολλούς πιστωτές με το νομοσχέδιο για ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων, που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των 60 δισ. ιδιωτικού χρέους και 400.000 επιχειρήσεις, είπε ο ειδικός γραμματέας διαχείρισης ιδιωτικού χρέους Φ. Κουρμούσης μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Στ. Σχινά. Πρώτα θα καθορίζεται το ύψος της συνολικής δόσης που μπορεί να πληρωθεί, στη συνέχεια θα κατανέμεται στους πιστωτές, με ρόλο κλειδί για τους δικηγόρους που έχουν πιστοποίηση μεσολαβητή.
«Σήμερα το πρόβλημα στην αγορά αφορά τη συγκέντρωση από μία επιχείρηση μεγάλων οφειλών σε πολλούς πιστωτές», σημείωσε ο κ.Κουρμούσης και «επειδή δεν υπάρχει συντονισμός μεταξύ τους, δημιουργήσαμε το νόμο του εξωδικαστικού μηχανισμού, που ουσιαστικά βάζει στο τραπέζι όλους τους πιστωτές για να συζητήσουν τη βιωσιμότητα της εταιρείας». Η διαδικασία θα γίνεται με την εποπτεία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, όπως υπογράμμισε.
«Οι αριθμοί είναι πολύ μεγάλοι, οι επιχειρήσεις που δυνητικά αφορά το νομοσχέδιο ανέρχονται σε 400.000 ... δεν υπάρχουν τόσοι δημόσιοι υπάλληλοι να χειριστούν τις υποθέσεις, γι' αυτό αξιοποιούμε τους δικηγόρους που έχουν διαπίστευση μεσολαβητή, στους οποίους αναθέτουμε να είναι "τα μάτια και τα αυτιά μας", οι συντονιστές στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης». Δεν έχει πάντως καθοριστεί ακόμη το κόστος της διαδικασίας και το πώς καλύπτεται (από τον πολίτη ή το Δημόσιο), όπως ανέφερε.
Σε κάθε περίπτωση, «υπάρχουν ήδη πάνω από 1.500 δικηγόροι που έχουν αυτή την πιστοποίηση ... που λαμβάνουν από το υπουργείο Δικαιοσύνης για να ενταχθούν στο Μητρώο Πιστοποιημένων Διαμεσολαβητών», αφού κάνουν ειδικά σεμινάρια και δώσουν εξετάσεις, όπως είπε ο κ.Κουρμούσης.
Μόνο ένα κριτήριο
Έχει πολλά οφέλη αυτός ο νόμος, συνέχισε ο ίδιος, σημειώνοντας ότι υπάρχουν δημοσιεύματα που προκαλούν σύγχυση, με αναφορές σε πολύ δύσκολα κριτήρια.
«Έχουμε μελετήσει αντίστοιχους νόμους σε πάρα πολλές άλλες χώρες ... Το ευνοίκότερο πλαίσιο της Πορτογαλίας π.χ. έχει 17 κριτήρια για ένταξη, ο δικός μας μόνο ένα. Είναι μακράν τα ελαστικότερα κριτήρια σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης», όπως είπε. Οι θεσμοί έχουν συμφωνήσει με την προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση, τουλάχιστον όσον αφορά τα κριτήρια ένταξης, προσέθεσε.
Με την υλοποίησή της, θα καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος του ιδιωτικού χρέους των επιχειρήσεων, που είναι περίπου 60 δισ. ευρώ, εκτίμησε ο κ.Κουρμούσης.
Είναι πολύ σημαντικό ότι με το νομοσχέδιο πλέον θα μπορούν να ρυθμίζονται όλες οι οφειλές, τόσο προς τράπεζες όσο και προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά Ταμεία, όπως είπε ο ίδιος. Δυνατότητα υπάρχει και για χρέη προς ιδιώτες, αλλά δεν είναι η πρώτη στόχευση του νομοσχεδίου, διευκρίνισε.
Γιώργος Αλεξάκης