Η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση. Μότο που ταιριάζει γάντι στις ελληνικές αλυσίδες εστίασης και καφέ, οι οποίες τα τελευταία χρόνια λόγω του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος που επικρατεί στην Ελλάδα επιδεικνύουν επιθετική πολιτική διείσδυσης σε αγορές του εξωτερικού αποκομίζοντας σημαντική αύξηση των εσόδων τους. Αύξηση που επί της ουσίας είναι και το ισχυρότερο αντίβαρο στα μειωμένα αποτελέσματα που καταγράφουν στην εσωτερική αγορά. Στόχος των εταιρειών είναι να εντείνουν τις παρουσίες τους στο εξωτερικό, θεωρώντας ότι τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν είναι πολύ περισσότερα από το ρίσκα που πρέπει να πάρουν.
Εξωστρέφεια και καινοτομία είναι μονόδρομος για τις ελληνικές επιχειρήσεις, οπότε είναι θέμα επιβίωσης τόσο η εξωστρεφής τοποθέτηση, όσο και η ανάπτυξη καινοτομικής προσέγγισης σε όλα τα επίπεδα του επιχειρείν, μας λέει ο Βλάσσης Γεωργάτος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Γρηγόρης Μικρογεύματα.
Όπως ο ίδιος αναφέρει, η εμπειρία τον έχει διδάξει κάτι πολύ βασικό: ότι πρέπει να μάθει πολλά ακόμα για το επιχειρείν στο εξωτερικό. Κατά τον ίδιο: Η ευκαιριακή και αδόμητη προσέγγιση της επέκτασης στο εξωτερικό γενικά, αλλά και σε κάθε νέα χώρα ειδικότερα οδηγεί σε αποτυχία και σπατάλη πόρων. Απαιτείται συγκέντρωση, αφοσίωση και γρήγορες αλλαγές - προσαρμογές στα δεδομένα της εκάστoτε χώρας, έως ότου το επιχειρηματικό, οργανωτικό και καταναλωτικό μοντέλο να καταστεί κατάλληλο και συμβατό με τις τοπικές συνθήκες. Η δε ομάδα εργασίας, επισημαίνει πρέπει να αποτελείται και να ενισχύεται καθ΄ όδον με τους καλύτερους συνεργάτες προκειμένου να είναι αποτελεσματική. Απαραίτητη προϋπόθεση, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η ύπαρξη συνεργατών από τη χώρα ενδιαφέροντος, καθώς η "τοπική" γνώση είναι καθοριστικής σημασίας για την έκβαση του εγχειρήματος και ουσιαστικά αναντικατάστατη.
Με συνολικό τζίρο περί τα 78 εκατ. ευρώ για το 2013, και συνολικά απασχολούμενο δυναμικό περί τα 2500 άτομα, η Γρηγόρης Μικρογεύματα ελέγχει σήμερα 235 καταστήματα στην Ελλάδα και 15 στο εξωτερικό, εκ των οποίων τα 8 βρίσκονται στη Κύπρο, 3 στη Ρουμανία, τρία στην Αλβανία και ένα στις Μπαχάμες.
Το εξωτερικό μπορεί να αποδειχθεί μία σημαντική πηγή εσόδων για τις εταιρείες εφόσον βεβαίως οι κινήσεις είναι απόλυτα στοχευμένες και οργανωμένες μέχρι την τελευταία τους λεπτομέρεια, τονίζει ο Θανάσης Παπανικολάου, διευθύνων σύμβουλος για την εστίαση στον όμιλο Vivartia. Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζει, πρέπει να επενδυθούν κονδύλια πάνω σε ικανούς συνεργάτες και παράλληλα να προσαρμοστούν τα project στα δεδομένα της κάθε αγοράς στην οποία απευθύνονται.
Αναφερόμενος στην πορεία του ομίλου στο εξωτερικό, τα προηγούμενα χρόνια ο κ. Παπανικολάου αναγνωρίζει ότι έγιναν σημαντικά λάθη, όπως λάθος επιλογές εμπορικών σημείων ή ακόμη και συνεργατών με αποτέλεσμα ο όμιλος να μην γνωρίσει την ανάπτυξη που έπρεπε. Αυτό κατά τον ίδιο έχει αλλάξει, καθώς πλέον οι συνεργάτες πριν αναλάβουν την ανάπτυξη των σημάτων του ομίλου αποδεικνύουν ότι γνωρίζουν καλά την αγορά τους και επιπλέον επιβεβαιώνουν την φερεγγυότητά τους.
H επέκταση στο εξωτερικό των σημάτων Goody's, Everest και Flocafe αποτελούν βασική προτεραιότητα του ομίλου για φέτος αλλά και για το μέλλον.
Επί παραδείγματι, η διοίκηση του ομίλου έχει χαράξει μεγαλόπνοο επενδυτικό πλάνο για την αγορά της Λευκορωσίας. Ο στόχος είναι το δίκτυο στη συγκεκριμένη αγορά να φθάνει τα 5 καταστήματα μέχρι 30/9/2014, ενώ την ίδια περίοδο σκοπεύει να λειτουργήσει ακόμη ένα κατάστημα στην Αλβανία φθάνοντας έτσι συνολικά τα 4 σημεία πώλησης στη γειτονική χώρα. Παράλληλα, ο όμιλος θα συνεχίσει να αναζητά επενδυτικές ευκαιρίες στα κράτη όπου ήδη δραστηριοποιείται και συγκεκριμένα στη Κύπρο, όπου λειτουργεί 11 καταστήματα, στη Βουλγαρία όπου διατηρεί 2 σημεία, ενώ από ένα κατάστημα διαχειρίζεται στη Ρουμανία και την Ουγγαρία. Όσον αφορά πάντα το εξωτερικό, ο στρατηγικός σχεδιασμός του ομίλου, είναι να αυξήσει τον αριθμό των καταστημάτων του στα 29 μέχρι το Σεπτέμβριο του 2014, από 19 που ήταν στα τέλη του 2013.
Ηχηρό παρόν στις αγορές του εξωτερικού, δίνει τα τελευταία χρόνια και η αλυσίδα Chillbox εκμεταλλευόμενη την παγκόσμια αναγνώριση που λαμβάνει το ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι και το ελληνικό φρέσκο γάλα για την διατροφική τους αξία. Σύμφωνα με την Χρυσούλα Δημητρίου, Commercial & Marketing Director, Chillbox A.E δίνοντας στο ελληνικό γιαούρτι την προοπτική της γευστικής απόλαυσης και τη διάσταση ενός μοντέρνα υγιεινού σνακ με χαμηλά λιπαρά, από τα πρώτα της βήματα η εταιρεία έδωσε βάρος στην ανάπτυξη, μέσω franchise, και στο εξωτερικό. Ήδη σήμερα 17 καταστήματα chillbox είναι σε λειτουργία σε 10 ευρωπαϊκές χώρες. Η επέκταση αυτή, σύμφωνα με την ίδια θα ισχυροποιηθεί ακόμη περισσότερο, καθώς εντός του φετινού καλοκαιριού αναμένεται να λειτουργήσουν νέα καταστήματα σε Γερμανία, Γαλλία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Κύπρο και Σουηδία. Μεγάλη πρόκληση για τη ανάπτυξη του brand, σημειώνει το στέλεχος της εταιρείας αποτελεί και η αγορά των ΗΠΑ, όπου ήδη έχει υπογραφεί η master franchise συμφωνία για 100 καταστήματα.
Από "κόσκινο" περνά αρκετές αγορές του εξωτερικού και η διοίκηση της ελληνικής αλυσίδας cafe, Coffee Island, καθώς, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, έχει βάλει πλώρη να εντείνει την παρουσία της στις αγορές του εξωτερικού, ξεκινώντας από φέτος. Σύμφωνα λοιπόν με πληροφορίες, στο μικροσκόπιο της ελληνικής αλυσίδας είναι η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελβετία, ο Λίβανος, η Σαουδική Αραβία και βεβαίως η Αγγλία. Στέλεχος της εταιρείας μας επεσήμανε ότι δεν τρομάζουν από τον οξύ ανταγωνισμό που επικρατεί σε αυτές τις αγορές, καθώς το στοιχείο αυτό επιβεβαιώνει και τα σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης που συγκεντρώνουν οι εν λόγω χώρες. Η όποια νέα είσοδος, πάντως, σημειώνει η ίδια πηγή, δεν θα γίνει με ένα μόνο κατάστημα, αλλά τουλάχιστον με πέντε νέα σημεία. Ήδη η εταιρεία εξετάζει διάφορες προτάσεις ξένων επιχειρηματιών, αλλά και επενδυτικών γκρουπ που ενδιαφέρονται να αναλάβουν την ανάπτυξη του σήματος στις χώρες τους. Να σημειωθεί ότι η η εταιρεία έχει αναπτύξει δράση στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Κύπρο, όπου ελέγχει 31 καταστήματα, καθώς και στην Αλβανία και την Ρουμανία, όπου διαχειρίζεται από ένα κατάστημα.
Τις δυνάμεις στο εξωτερικό δοκιμάζει και ένας άλλος γνωστός όμιλος στην αγορά του καφέ η Coffee Connection (Coffeeway), του Γιάννου Μπενόπουλου. Πρόσφατα η εταιρεία εγκαινίασε δύο νέα καταστήματα Coffeeway στην Κωνσταντινούπολη, τα οποία συνδυάζουν το παραδοσιακό καφεκοπτείο με το μοντέρνο espresso bar.Στην Κωνσταντινούπολη τα δυο πρώτα καταστήματα άνοιξαν σε κεντρικές περιοχές όπου συνδυάζονται οι αγορές, η διασκέδαση καθώς και η ανάγκη για γρήγορο ρόφημα.
Ευκαιρίες στην κρίση αναζητά και η εταιρεία Βενέτης, η οποία συνεχίζει τις επενδύσεις με στόχο την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων της τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Κίνα, Ρωσία, Αγγλία και Γαλλία φαίνεται να βρίσκονται στο στόχαστρο του Παναγιώτη Μονεμβασιώτη, διευθύνοντα συμβούλο της εταιρείας. Σχετικές εξελίξεις αναμένονται εντός του 2014, ενώ στις αγορές που εξετάζονται είναι και αυτές της Μέσης Ανατολής. Στην ευρύτερη περιοχή της τελευταίας, καθώς και στα Βαλκάνια φαίνεται να αναζητά ευκαιρίες και η εταιρεία από τη Λάρισα ο Μikel.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr