Μπορεί από το πρωί της Κυριακής να ήταν λίγες οι εμπορικές επιχειρήσεις που λειτουργούσαν, αρκετοί, όμως, ήταν οι έμποροι που αγνόησαν τις συστάσεις του εμπορικού συλλόγου της περιοχής αλλά και της ΓΣΕΒΕΕ και από το μεσημέρι και μετά αυξήθηκε ο αριθμός όσων άνοιξαν (καταστήματα αλυσίδων αλλά και μικρά εμπορικά), ενώ περισσότερος ο κόσμος βγήκε για βόλτα, ίσως και για ψώνια, στο κέντρο.
Το Κυριακάτικο άνοιγμα των καταστημάτων στο κέντρο, "συνοδεύθηκε" από την κινητοποίηση των Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων, στην οδό Ερμού και στους δρόμους γύρω από την πλατεία Συντάγματος. Οι συγκεντρωμένοι πραγματοποίησαν παραστάσεις διαμαρτυρίας, μπροστά σε επτά μεγάλα, κυρίως, καταστήματα, που παρέμεναν ανοικτά. Απέκλειαν την είσοδο με πανό και με συνθήματα ζητούσαν να κλείσει το κατάστημα. Εκείνη την ώρα, πάντως, τα περισσότερα καταστήματα της περιοχής ήταν κλειστά.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων, Θάνο Βασιλόπουλο, η σημερινή απεργία είχε επιτυχία τουλάχιστον κατά 95%, «κάτι πολύ δύσκολο για τον χώρο του εμπορίου» όπως είπε ο ίδιος. Ο κ. Βασιλόπουλος, ανέφερε, επίσης, ότι η Ομοσπονδία επιδιώκει τον συντονισμό των ενεργειών της με την ΓΣΕΒΕΕ και την ΕΣΕΕ, ώστε να επιτευχθεί η άρση του μέτρου για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές.
Θεσσαλονίκη
Με αντιδράσεις ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου για ανοιχτά καταστήματα όλες τις Κυριακές του χρόνου. Εμποροϋπάλληλοι, συμμετέχοντας σε απεργία που κήρυξε η τοπική τους Ένωση, πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας σε δρόμους του ιστορικού κέντρου της πόλης, περιοχή όπου εφαρμόστηκε στη συμπρωτεύουσα το συγκεκριμένο μέτρο.
Η πορεία σταματούσε μπροστά από ανοιχτά καταστήματα, από τους υπεύθυνων των οποίων, οι εμποροϋπάλληλοι ζητούσαν να κατεβάσουν τα «στόρια», καλώντας, παράλληλα, τους υπαλλήλους να συμμετάσχουν στην απεργία. Μάλιστα, οι απεργοί αποδοκίμαζαν τους πελάτες, που εκείνη τη στιγμή βρίσκονταν μέσα στα καταστήματα και πραγματοποιούσαν τις αγορές τους. Σύμφωνα, πάντως, με στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, η ανταπόκριση στο μέτρο υπήρξε ισχνή, καθώς εννέα στα δέκα καταστήματα παρέμειναν κλειστά. Όσα άνοιξαν, ήταν κυρίως καταστήματα μεγάλων αλυσίδων με είδη ένδυσης.
Εκπτώσεις
Οι αλλαγές όμως δεν σταματούν στην κυριακάτικη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, καθώς έχει ανοίξει και η συζήτηση και για την απελευθέρωση των εκπτώσεων και των προσφορών.
Με την ευκαιρία της διενέργειας των θερινών εκπτώσεων που ξεκινούν τη Δευτέρα, 14 Ιουλίου, και θα λήξουν το Σάββατο 30 Αυγούστου, η ΕΣΕΕ σημειώνει ότι δημιουργούνται εκ νέου ελπίδες, ότι οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου στις θερινές εκπτώσεις θα κινηθούν σε καλύτερα επίπεδα λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης σε πολλές περιοχές, όπου εμπόριο και τουρισμός μπορούν να δυναμώσουν μαζί.
Παρά τη συνεχή μείωση του κύκλου και όγκου πωλήσεων στην αγορά, ο εμπορικός κόσμος έχει ξεχωριστές προσδοκίες από αυτές τις εκπτώσεις, καθώς μπορούν να δώσουν στις δοκιμαζόμενες επιχειρήσεις μία ανάσα μέσα στη καταναλωτική κρίση. Η ΕΣΕΕ καλεί τους Έλληνες καταναλωτές "να εμπιστευθούν και πάλι τις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις της περιοχής τους, με τη βεβαιότητα ότι, μέσα στην δύσκολη οικονομική συγκυρία, θα εξαντλήσουν όλα τα διαθέσιμα περιθώρια για καλύτερη τιμολόγηση και χαμηλότερη τελική τιμή πώλησης των προϊόντων που προσφέρουν ώστε να ανταποκρίνεται απόλυτα προς την εκπτωτική αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά".
Στο μεταξύ, όμως, σημειώνεται από τη συνομοσπονδία ότι "παρά τις βελτιώσεις, ο Νόμος περί εκπτώσεων πρέπει να αναμορφωθεί με γνώμονα ένα κώδικα δεοντολογίας για τη προστασία του καταναλωτή και τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων σε νέες, απλές πρακτικές πώλησης, λαμβάνοντας πρωτίστως υπόψη τη χαμηλή κατανάλωση που οδηγεί στο κλείσιμο των ελληνικών εμπορικών επιχειρήσεων. Τα εργαλεία της εμπορικής επικοινωνίας για αύξηση των πωλήσεων - εκπτώσεις, προσφορές, προωθητικές ενέργειες και stock- δεν ορίζονται σαφώς και με απλό τρόπο με αποτέλεσμα να μην διακρίνονται με σαφήνεια οι διαφορές μεταξύ τους".
Η ΕΣΕΕ ταξινομώντας τις έννοιες αυτές, βάσει της διάρκειας, του σκοπού και του εύρους εφαρμογής τους, διευκρινίζει ότι:
- Οι εκπτώσεις έχουν σκοπό τη ρευστοποίηση του συνόλου των εμπορευμάτων σε σταθερές χρονικές περιόδους ετησίως.
- Οι προσφορές διενεργούνται σε έκτακτες περιόδους και αφορούν στο 50% των εμπορευμάτων που διαθέτει η επιχείρηση μέχρι τη λήξη τους.
- Οι προωθητικές ενέργειες έχουν σκοπό την έκτακτη διαφήμιση, σε περιορισμένα είδη.
- Τα "stock" δεν έχουν σταθερή διάρκεια και έχουν σκοπό τη ρευστοποίηση αδιάθετων αποθεμάτων.
«Με δεδομένο ότι κάθε επιχείρηση μπορεί να μειώνει και να αυξάνει τις τιμές ανάλογα με το κόστος των εμπορευμάτων, δεν συνεπάγεται ότι θα πρέπει να το πράττει οποτεδήποτε το επιθυμεί με τη λάθος χρήση των εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών και stock. Αυτός είναι και ο λόγος που οι μικρομεσαίοι έμποροι δεν επιθυμούν το μοντέλο των υψηλών τιμών και των ακόμα υψηλότερων ποσοστών εκπτώσεων, αλλά της "μίας τιμής, χαμηλής τιμής, όλο τον χρόνο" με εξαίρεση τον αρχικό σκοπό των εκπτώσεων, λόγω τέλους εποχής. Ωστόσο η ημερομηνία εκκίνησης των τακτικών εκπτώσεων, δεν εξυπηρετεί όλους τους κλάδους όπως σχολικά είδη, έπιπλα, ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά κλπ. Επίσης πολλοί εμπορικοί σύλλογοι επιθυμούν να αλλάξει ο χρονικός προσδιορισμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων (middle season sales) και κυρίως να μην επιτρέπονται οι προσφορές 30 ημέρες πριν την επίσημη έναρξη των τακτικών εκπτώσεων», καταλήγει η ΕΣΕΕ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr