Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις, οι συγκοινωνιακές εταιρείες πρόκειται να χάσουν 20 εκατ. ευρώ ετησίως από την μείωση της τιμής του εισιτηρίου, ποσό το οποίο σε βάθος χρόνου ευελπιστούν να αντισταθμίσουν μέσω της ενίσχυσης της επιβατικής κίνησης.
Το τελευταίο διάστημα και η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) και η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έχουν επιδείξει σημαντική βελτίωση στα οικονομικά τους μεγέθη, γεγονός που επέτρεψε και την μείωση των κομίστρων. Η περσινή χρονιά ήταν η πρώτη χρονιά που και οι δύο εταιρείες κατάφεραν να εξαλείψουν τις ζημιές τους, με την ΣΤΑΣΥ μάλιστα να απαλλάσσεται της ανάγκης κρατικής επιδότησης. Το 2014 η θετική εικόνα των οικονομικών των δύο εταιρειών συνεχίζεται με το πρώτο 4μηνο του έτους να κινείται θετικά.
Σταθερά θετική πορεία στα σταθερά μέσα
Αναλυτικά, το λειτουργικό αποτέλεσμα της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) διαμορφώθηκε σε σχεδόν 6 εκατ. ευρώ το πρώτο 4μηνο του 2014, βελτιωμένο, εντυπωσιακά, κατά 232,12%. Τα έσοδα της εταιρείας ενισχύθηκαν κατά 17,3%, στα 46,144 εκατ. ευρώ. Τα έξοδα της ΣΤΑΣΥ ανήλθαν σε 40,199 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα και αυτά κατά 7,08%, ποσοστό το οποίο όμως δεν προκαλεί καμία ανησυχία. Οσον αφορά στα συνολικά έσοδα (πωλήσεις υπηρεσιών και λοιπά έσοδα - διαφημιστικά, έσοδα κεφαλαίων κ.α), αυτά ενισχύθηκε κατά 17,98% και διαμορφώθηκαν στα 42,822 εκατ. ευρώ, έναντι 36,297 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο 4μηνο του 2013.
Οι πωλήσεις εισιτηρίων ενισχύθηκαν, κατά 14,2%, στα 27,414 εκατ. ευρώ, και οι πωλήσεις καρτών αυξήθηκαν κατά 25,36% και διαμορφώθηκαν στα 15,408 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι αποτελεί πάγιος στόχος όλων των συγκοινωνιακών εταιρειών η διεύρυνση της πελατειακής βάσης που επιλέγει μαζικά προϊόντα (μηνιαίες και ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών) καθώς ενισχύει σημαντικά τα έσοδα, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα σταθερό επιβατικό κοινό.
Κατάφεραν να εξαλείψουν τις ζημιές λεωφορεία και τρόλεϊ
Το λειτουργικό αποτέλεσμα της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) διαμορφώθηκε το διάστημα Ιανουαρίου - Απριλίου 2014 στα 49,820 εκατ. ευρώ το πρώτο 4μηνο του έτους, ενισχυμένο κατά 21,05% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Η κρατική επιχορήγηση είναι μειωμένη κατά 15,9% καθώς δεν ξεπέρασε τα 33,430 εκατ. ευρώ, έναντι 47,747 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα 2013.
Οι αμοιβές προσωπικού σημείωσαν αύξηση 14,4% και ανήλθαν στα 50 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω της καταβολής του επιδόματος βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και κάποιων πρόσθετων παροχών που συμφωνήθηκαν κατά την τελευταία επιχειρησιακή σύμβαση εργασίας. Τα έξοδα για καύσιμα μειώθηκαν στα 15,399 εκατ. ευρώ έναντι 16,276 εκατ. ευρώ το 4μηνο του 2013, γεγονός το οποίο οφείλεται κυρίως στον περιορισμό του συγκοινωνιακού έργου.
Οι ακυρώσεις εισιτηρίων σε λεωφορεία και τρόλεϊ άγγιξαν τον Μάιο του 2014 τις 6,450 εκατ. σε ίδια σχεδόν επίπεδα με τον Μάιο του 2013 (6,502 εκατ.), ενώ μειωμένες καταγράφηκαν τον Απρίλιο του 2014 (6,324 εκατ.) σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2013 (7 εκατ.).
Πόσοι αγοράζουν κάρτες και πόσοι εισιτήρια;
Η κατανομή επιβατών ανά τύπο κομίστρου του ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας) επιβεβαιώνει ότι η πλειονότητά τους προτιμά το εισιτήριο για τα οδικά μέσα (1,20 ευρώ και 0,60 ευρώ το μειωμένο) σε ποσοστό 33%. Συνολικά 26,2% των επιβατών προμηθεύονται το σημερινό ενιαίο εισιτήριο (1,40 ευρώ και 0,70 ευρώ), ενώ η μηνιαία κάρτα για τα οδικά μέσα (20 ευρώ) αφορά το 14,3% των επιβατών.
Αντιστοίχως, το 14,2% των μετακινούμενων επιλέγουν την μηνιαία κάρτα για όλα τα μέσα (45 ευρώ), ενώ ετήσιες κάρτες αγοράζει μόλις το 4,8%. Το υπόλοιπο ποσοστό 4,5%, αφορά στους υπόλοιπους τύπους εισιτηρίου όπως είναι το τουριστικό, το ημερήσιο ή το εισιτήριο για τις γραμμές του αεροδρομίου.
Χαρά Αυγερινού
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr