Σύμφωνα με στοιχεία από την ελληνική πρεσβεία στην Άγκυρα, από το 2007 έως το 2012 η φαρμακευτική ασφαλιστική δαπάνη αυξήθηκε από 8,9 σε 13,8 εκατ. λίρες. Οι δαπάνες υγείας στην Τουρκία αντιπροσωπεύουν το 5,4 % του ΑΕΠ της χώρας, τη στιγμή που ο αντίστοιχες μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ είναι 9,5% (2010).
Εν τω μεταξύ, έντονο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αγορά καλλυντικών στην γείτονα χώρα, λόγω της ανοδικής πορείας που γνωρίζει. Οι ρυθμοί ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς ανέρχονται περίπου στο 10% ετησίως και το μέγεθός της υπολογίζεται σε 2,8 δισ. δολ., ενώ το συνολικό επενδεδυμένο κεφάλαιο ανέρχεται σε 200 δισ δολάρια
Το θετικό είναι, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, ότι ήδη η Τουρκία περιλαμβάνεται στους βασικότερους εξαγωγικούς προσανατολισμούς των ελληνικών επιχειρήσεων και άρα το έδαφος για εντονότερη διείσδυση είναι έτοιμο. Ο κλάδος των φαρμακευτικών, ο οποίος παραδοσιακά τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στους 15 σημαντικότερους σε ελληνικές εξαγωγές στην Τουρκία, έχει αρκετά περιθώρια ακόμη μεγαλύτερης εξαγωγικής δραστηριότητας. Και αυτό διότι μεταξύ άλλων πολιτική της Τουρκίας είναι να διατηρήσει τις εισαγωγές φαρμάκων και όχι να αναπτύξει την φαρμακοβιομηχανία στη χώρα.
Επιπλέον, η παρατηρούμενη αύξηση των δαπανών σε φαρμακευτικά και προϊόντα υγιεινής, η οποία ακολούθησε την ανοδική πορεία των δαπανών των νοικοκυριών για την υγεία, θα έχει ως επακόλουθο και την αύξηση των εισαγωγών για την κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού.
Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφερθεί ότι για το 2014, τα πρώτα στοιχεία για τις εξαγωγές φαρμάκου δείχνουν ότι η χρονιά θα "κλείσει" με 300 εκατ. ευρώ (καθαρές εξαγωγές). Υπογραμμίζεται ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των εξαγωγών κατευθύνεται στις χώρες της Ε.Ε. (εκτίμηση 70%), σε Αυστραλία και σε ΗΠΑ.
Σε ό,τι αφορά στις εξαγωγές μας σε καλλυντικά, η ανοδική πορεία των τελευταίων τριών χρόνων κυοφορεί θετικές εξελίξεις στο μέλλον. Η Ελλάδα είναι στη δωδεκάδα των κυριότερων εισαγωγικών εταίρων της Τουρκίας, με το κυριότερο μερίδιο των εξαγωγών της να καταλαμβάνουν προϊόντα περιποίησης μαλλιών και σώματος προσιτά σε τιμές και υψηλής ποιότητας (value for money), κάτι που φαίνεται να εκτιμάται από τους Τούρκους καταναλωτές.
Επιπλέον, δεδομένης της στροφής προς φυσικά-βιολογικά προϊόντα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, στην παρασκευή των οποίων η Ελλάδα έχει να επιδείξει αξιόλογες επιδόσεις σε πωλήσεις στο εξωτερικό, με σημαντικά brands, καθιερωμένα στις διεθνείς αγορές, εκτιμάται ότι η τουρκική αγορά προσφέρεται για αύξηση των σχετικών εξαγωγών.
Άλλωστε φαίνεται πως οι καταναλωτές στην Τουρκία, αναφέρει έκθεση της Ελληνικής προσβείας στην Αγκυρα, προτιμούν ευρωπαϊκά προϊόντα και η Ελλάδα προσφέρει το επιπλέον πλεονέκτημα του συνδυασμού των δυτικών προτύπων περιποίησης, που φαίνεται να ενστερνίζονται οι καταναλωτές στην Τουρκία, με τη χρήση πρώτων υλών (φυτικά έλαια και εκχυλίσματα) παρόμοιου φυσικού περιβάλλοντος, τα οποία δεν τους ξενίζουν, οπότε και διάκεινται θετικά απέναντί τους.
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr