Μετά το βατερλό του φρέσκου γάλακτος, όπως τονίζει στο "R" αγρότης, έχουμε αποφασίσει να μην αφήσουμε και το ελληνικό γιαούρτι να πάει στον καιάδα, κόντρα στις προθέσεις του Υπουργείου Aνάπτυξης να επιτρέψει τη δυνατότητα χρησιμοποίησης συμπυκνώματος στην παρασκευή του επώνυμου προϊόντος από το εξωτερικό.
Σύμφωνα με τν ίδια πηγή, σχεδόν όλες οι βιομηχανίες εισάγουν χυλό-συμπύκνωμα γάλα από τα Βαλκάνια αλλά και ευρωπαϊκές χώρες προκειμένου στη συνέχεια να το χρησιμοποιήσει στα γαλακτοκομικά του προϊόντα. Και για του λόγου το αληθές: σήμερα η εγχώρια κατανάλωση γάλακτος φθάνει το 1 εκατ. 300.000 τόνοι γάλα, ενώ η εγχώρια παραγωγή αγελαδινού γάλακτος -που χρησιμοποιείται κατά βάση στην παρασκευή γαλάκτος και στα γιαούρτια- φθάνει τους 600.000 τόνους και βαίνει συνεχώς μειούμενη.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τις πηγές της αγοράς ετοιμάζεται φάκελος ο οποίος και θα υποβληθεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης αλλά και στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων προκειμένου το επώνυμο προϊόν να κατοχυρωθεί ως ΠΟΠ. Βήμα που αναμένεται να εκτινάξει και τις εξαγωγές του προϊόντος στο εξωτερικό το οποίο έχει καταφέρει σε κάποια κράτη, όπως η Αγγλία να αποκτήσει προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού.
Αμερικανοί και Άγγλοι -και όχι μόνο- έχουν πραγματικά λατρέψει το ελληνικό γιαούρτι. Μάλιστα στις ΗΠΑ το ελληνικό γιαούρτι έχει μπει στα κυλικεία των σχολείων ως μέσο για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας των παιδιών, ενώ στη Βρετανία μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εξετάζουν το ενδεχόμενο να κυκλοφορήσουν στην αγορά ελληνικού τύπου γιαούρτι, παραγόμενο από ελληνικές επιχειρήσεις ως προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.
Στη Μεγάλη Βρετανία η κατανάλωση για το ελληνικού τύπου γιαούρτι αντιπροσωπεύει το 11,33% του όγκου πωλήσεων και το 13,14% σε αξία πωλήσεων.
Μολονότι το ελληνικό γιαούρτι δεν είναι κατοχυρωμένο προϊόν ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) ή ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ενδειξη), στη Βρετανία υπάρχει σαφής διάκριση στην ονομασία μεταξύ του ελληνικού γιαουρτιού (Greek yoghurt) και του ελληνικού τύπου (Greek style yoghurt) από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, ύστερα από δικαστικούς αγώνες των ελληνικών εταιρειών και βασίστηκε στη νομοθεσία (εθνική και
ευρωπαϊκή) περί προστασίας του καταναλωτή.
"Πρωτοπόρος" η ΦΑΓΕ
Τον δρόμο έδειξε η ΦΑΓΕ, που ξεκίνησε στις αρχές τις δεκαετίας του 1980 τις εξαγωγές του "Total", δημιουργώντας ταυτόχρονα και την κατηγορία του "γιαουρτιού ελληνικού τύπου". Το 1981 μπήκε στη βρετανική αγορά, το 1983 στη γειτονική Ιταλία και από εκεί σε όλη την Ευρώπη, ενώ με την πάροδο του χρόνου ακολούθησαν η Ιαπωνία, η Κίνα, η Αυστραλία, το Χονγκ-Κονγκ και η Σιγκαπούρη. Το εγχείρημα της ΦΑΓΕ στέφθηκε με τεράστια επιτυχία. Το Total είναι το νούμερο 1 γιαούρτι στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η ΦΑΓΕ ίδρυσε τη θυγατρική της FAGE UK το 2005. Ένα χρόνο νωρίτερα είχε προηγηθεί η ίδρυση της θυγατρικής της στην Ιταλία, FAGE ITALIA. Σήμερα βρίσκουμε το Total στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε 29 χώρες.
Ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα ήταν η αγορά των ΗΠΑ, όπου η εταιρεία ξεκίνησε τις εξαγωγές το 1998. Για να πετύχει όμως καλύτερο πλασάρισμα και πιο γρήγορη ανάπτυξη στην αμερικανική αγορά, ίδρυσε την θυγατρική της FAGE USA Corp. Η επιτυχία του Total και του Greek Style Yoghourt επέβαλε την επιλογή της νέας εταιρείας FAGE USA Dairy Industries Inc. και την ίδρυση παραγωγικής μονάδας στην πολιτεία της Νέας Υόρκης. Η επένδυση στις ΗΠΑ έφτασε τα 100 εκατ. δολάρια και πλέον η ΦΑΓΕ μπορεί να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση, καθώς παράγει επί τόπου τα γιαούρτια πετυχαίνοντας καλύτερη και πιο γρήγορη εξυπηρέτηση.
Σήμερα η ΦΑΓΕ, με μόνο προϊόν το "Total", καταλαμβάνει την πέμπτη θέση με 2,4% στη συνολική αγορά γιαουρτιού των ΗΠΑ και τη δεύτερη θέση στο "Greek yogurt" με ετήσιες λιανικές πωλήσεις που ξεπερνούν τα 120 εκατ. δολάρια.
Δ. Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr