Ενώ οι χώρες της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής, εμφανίζονται να είναι πιο δεκτικές ως προς τη χρήση καθοδήγησης, διαίσθησης και δημιουργικότητας, οι ευρωπαϊκές χώρες βασίζονται σε πιο παραδοσιακές πρακτικές. Αυτό το χάσμα αντικατοπτρίζεται επίσης και στη διαφορά στο ποσοστό των γυναικών που καταλαμβάνουν ανώτατες διοικητικές θέσεις.
Η Φρ. Λάγκερμπεργκ της Grant Thornton International Ltd., τόνισε ότι στην έρευνα καταγράφονται δύο πολύ διαφορετικοί τύποι επιχειρηματιών. Σε χώρες όπως η Βραζιλία, οι Φιλιππίνες, η Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ κυριαρχούν οι επιχειρηματίες που χαρακτηρίζονται ως "εκσυγχρονιστές" -οι οποίοι είναι ανοιχτοί ως προς τη χρήση καθοδήγησης, διαίσθησης και δημιουργικότητάς και είναι πολύ πιο πιθανό να είναι γυναίκες- ή να περιβάλλονται από γυναίκες σε υψηλόβαθμες θέσεις. Αντιθέτως, σύμφωνα με την ίδια, στις ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, κυριαρχούν οι λεγόμενοι "Συντηρητικοί" -που είναι πολύ λιγότερο πιθανό να χρησιμοποιούν τις τεχνικές καθοδήγησης, που δίνουν λιγότερη αξία στη δημιουργικότητα και στη διαίσθηση και που είναι λιγότερο πιθανό να είναι γυναίκες.
Αναφορικά με την Ελλάδα, ο Βασίλης Καζάς, διευθύνων σύμβουλος της Grant Thornton στη χώρα μας, σχολίασε ότι αυτή βρίσκεται κάπου στο μέσο αυτών των δύο τύπων επιχειρηματιών. Ενώ, δηλαδή, στην Ελλάδα οι επιχειρηματίες δεν χρησιμοποιούν κατά βάση τεχνικές καθοδήγησης, δίνουν βαρύτητα στη δημιουργικότητα και στη διαίσθηση. "Θα είναι αρκετά ενδιαφέρον να δούμε πώς θα εξελιχθεί στο μέλλον η τάση αυτή, δεδομένου ότι λόγω της συνεχόμενης κρίσης, οι επιχειρηματίες στη χώρα μας αναζητούν εναλλακτικές μεθόδους διοίκησης και αλλάζουν τις προτεραιότητές τους", τόνισε χαρακτηριστικά.
Τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά
Η Grant Thornton ζήτησε από τους επιχειρηματίες να απαντήσουν στο ερώτημα εάν εμπνέονται από ηγετικά πρότυπα, ή το έχουν πράξει στο παρελθόν, για να αναπτύξουν τις ηγετικές τους ικανότητες. Περισσότεροι από δύο στους πέντε επιχειρηματίες στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας (44%), της Λατινικής Αμερικής (43%) και στις ασιατικές χώρες του Ειρηνικού (41%) είχαν κάποιο ηγετικό πρότυπο. Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μόνο ένας στους τέσσερις (25%). Σε ό,τι αφορά τις χώρες της Βόρειας Αμερικής, το ποσοστό ήταν ίσο με τον παγκόσμιο μέσο όρο, δηλαδή 35%.
Άλλο ένα ερώτημα που τέθηκε ήταν πόσο σημαντικά θεωρούνται ορισμένα χαρακτηριστικά για την ηγεσία. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ακεραιότητα, η θετική στάση και η επικοινωνία κατατάχθηκαν ως τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά, ωστόσο, σχετικά πρόσφατα παρατηρείται ότι αυξάνεται και η σημασία άλλων ιδιοτήτων, όπως η δημιουργικότητα και η διαίσθηση. Εννέα στους δέκα επιχειρηματίες στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας και το 83% των επιχειρηματιών στις χώρες της Λατινικής Αμερικής, πιστεύουν ότι η δημιουργικότητα είναι σημαντική, σε σύγκριση με μόλις 57% των επιχειρηματιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όσον αφορά τη διαίσθηση, το 85% των επιχειρηματιών στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας τη θεωρούν σημαντική, σε σύγκριση με το 54% των επιχειρηματιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τι λένε οι Έλληνες επιχειρηματίες
Όσον αφορά την Ελλάδα, τα χαρακτηριστικά που υπερίσχυσαν στις απαντήσεις των Ελλήνων επιχειρηματιών σχετικά με την αποτελεσματική ηγεσία, ήταν η ακεραιότητα (σε ποσοστό 96%), η ικανότητα κάποιου να εμπνέει (94%) και η κατανομή των ευθυνών (94%). Λιγότερο σημαντικά για την αποτελεσματική ηγεσία κατά τη γνώμη των Ελλήνων επιχειρηματιών είναι η αίσθηση του χιούμορ (40%) και η μετριοφροσύνη (52%).
Τι είναι, όμως, αυτό που βοηθάει τους Έλληνες επιχειρηματίες να γίνονται καλύτεροι ηγέτες; Η απάντηση, σύμφωνα με την έρευνα, είναι η καθοδήγηση από πιο έμπειρα στελέχη (με ποσοστό 70%), η αξιολόγηση μέσω άμεσων αναφορών (60%), ο ορισμός υψηλών στόχων καθώς και η παρακολούθηση της προόδου αυτών (58%).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr