Στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών, σημειώνει ο ίδιος, στόχος του ΟΚΑΑ είναι να συνεχίσει να βρίσκεται στο πλευρό του καταναλωτή με μια σειρά από δράσεις, που σκοπό έχουν την αντιστάθμιση των απωλειών εισοδήματος με τρόφιμα "που έχουν χαμηλότερη τιμή, αλλά όχι χαμηλότερη ποιότητα".
Θυμίζει την δημιουργία της Αγοράς του Καταναλωτή, που ήταν μια στοχευμένη ενέργεια του ΟΚΑΑ και του Υπ Ανάπτυξης για να αποδειχθεί αφ' ενός ότι υπάρχουν περιθώρια μείωσης του κόστους λιανικής πώλησης τροφίμων, αφ' ετέρου να διασφαλιστεί η πρόσβαση των καταναλωτών 365 ημέρες τον χρόνο, σε ποιοτικά και φθηνά τρόφιμα.
Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη που παραχώρησε στο "R", ο κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης:
-H χώρα βιώνει μια πρωτόγνωρη οικονομικό-κοινωνική κρίση. Ο καταναλωτής δείχνει περισσότερο από ποτέ απροστάτευτος (διατροφικά σκάνδαλα, τεράστια ψαλίδα τιμών από τον παραγωγό- στο ράφι κ.λπ.). Με δεδομένο ότι προεδρεύετε σε μια ΔΕΚΟ "πρώτης γραμμής", ποιες θεσμικές παρεμβάσεις θεωρείται ότι πρέπει να υλοποιηθούν , όσον αφορά πάντα τη δική σας αρμοδιότητα έτσι ώστε αφ' ενός να οχυρωθεί ο τομέας των τροφίμων από τους "αλεξιπτωτιστές" και αφ' ετέρου να προστατευθεί η υγεία και η τσέπη του καταναλωτή;
ΑΠ: Καταρχήν είναι σκόπιμο να αναφέρουμε ότι η κυβέρνηση- και ειδικότερα το Υπουργείο Ανάπτυξης- την τελευταία διετία έχουν θεσμοθετήσει σειρά μέτρων που μειώνουν ραγδαία το διοικητικό και γραφειοκρατικό κόστος για τις επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων. Από την κατάργηση του χονδρεμπορικού κέρδους και την ευρεία διάθεση του βρεφικού γάλατος, έως τις αγορανομικές διατάξεις και τη λειτουργία των επιχειρήσεων με μία υπεύθυνη δήλωση όπου πρόκειται να θεσμοθετηθεί το προσεχές διάστημα.
Παρόμοια έδρασε το υπουργείο και με το θεσμικό πλαίσιο των Κεντρικών Αγορών και των Ιχθυοσκαλών. Συγκεκριμένα για πρώτη φορά σε όλη τη χώρα το εμπόριο που οργανώνεται μέσα από τα πάρκα τροφίμων του δημοσίου, διέπεται από κοινό πλαίσιο λειτουργίας και ανταγωνιστικότητας. Το επόμενο διάστημα είναι ανάγκη να προχωρήσουμε σε ακόμη πιο έντονες θεσμικές αλλαγές, που μειώνουν την κρατική παρεμβατικότητα, εντείνουν τον ανταγωνισμό και αντλούν κεφάλαια από την ιδιωτική οικονομία.
-Όπως γνωρίζετε, το μειωμένο βαλάντιο αποτελεί από το 2011 και έπειτα το μεγαλύτερο "αγκάθι" του καταναλωτή και γενικότερα του πολίτη. Ως πρόεδρος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών & Αλιείας ΑΕ, ετοιμάζετε κάποια κοινωνική δράση, με σκοπό την οικονομική διευκόλυνση των νοικοκυριών;
ΑΠ: Ο Ο.Κ.Α.Α., συναισθανόμενος την αγωνία του καταναλωτή για φθηνά και ποιοτικά τρόφιμα, άνοιξε τον προηγούμενο χρόνο τις πύλες της Κεντρικής Αγοράς- σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Εμπόρων- για τους πολίτες που μπορούσαν να αγοράσουν φρέσκα φρούτα και λαχανικά σε τιμές χονδρικής.
Τον Οκτώβριο του 2013, εγκαινιάσαμε την Αγορά του Καταναλωτή. Μια νέα δράση, με καταστήματα που πωλούν κρέατα, ψάρια, κατεψυγμένα τρόφιμα και παραδοσιακά αγαθά, σε τιμές πολύ χαμηλότερες απ’ ότι πωλούνται στα διάφορα καταστήματα λιανικής.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως, ότι ο κύριος σκοπός ύπαρξης των Κεντρικών Αγορών είναι η ενίσχυση όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας τροφίμων, από τον παραγωγό και τον χονδρέμπορο, έως τον λιανέμπορο, προς όφελος του τελικού καταναλωτή. Για το λόγο αυτό, έχουμε προβεί και σε μια σειρά από άλλες δράσεις, όπως μειώσεις ενοικίων, ρυθμίσεις οφειλών, άρση των εμποδίων τοποθέτησης μέσα στην Κεντρική Αγορά Αθηνών και τις Ιχθυόσκαλες. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκουμε να περιορίσουμε μια σειρά από διαχειριστικά κόστη που ευελπιστούμε να μετακυληθούν στην τιμή των προϊόντων σε όφελος του τελικού καταναλωτή.
Υπάρχουν, επίσης, αρκετές κοινωνικές δράσεις σε συνεργασία με τους Συνδέσμους εμπόρων, για την προστασία ευπαθών κοινωνικών ομάδων, όπως το Κοινωνικό Παντοπωλείο, η διανομή τροφίμων σε ιδρύματα με πλέον πρόσφατη τη δράση "Βάλε τα φρούτα στη ζωή των παιδιών σου" κλπ.
-Η σύσταση της Αγοράς του Καταναλωτή μέσα στην αγορά του Ρέντη αν και είναι πρόσφατο εγχείρημα φαίνεται ότι έχει τύχει ευρείας αποδοχή. Υπάρχουν στοιχεία για την καταναλωτική κίνηση που αυτή εμφανίζει; Γνωρίζετε αν σε υπουργικό επίπεδο υπάρχουν σχέδια δημιουργίας αντίστοιχων αγορών;
ΑΠ: Η δημιουργία της Αγοράς του Καταναλωτή, ήταν μια στοχευμένη ενέργεια του ΟΚΑΑ και του Υπ. Ανάπτυξης, για να αποδειχθεί αφ' ενός ότι υπάρχουν περιθώρια μείωσης του κόστους λιανικής πώλησης τροφίμων, και αφ' ετέρου να διασφαλιστεί η πρόσβαση των καταναλωτών 365 ημέρες τον χρόνο σε ποιοτικά και φθηνά τρόφιμα. Ήδη η πολιτεία τίμησε στο υψηλότερο κυβερνητικό επίπεδο αυτή την ενέργεια, εγκαινιάζοντας τη δράση ο ίδιος ο Πρωθυπουργός. Αποδείχθηκε, λοιπόν, ότι το κράτος μπορεί και λαμβάνει δράσεις που τονώνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό και είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσει να λαμβάνει παρόμοια κοινωνικά μέτρα.
4) Τέλος, κ. Παναγιώτη Σταμπουλίδη, ο Οργανισμός ετοιμάζει σήμα ποιότητας για τις χονδρεμπορικές επιχειρήσεις της αγοράς. Τι θα επιδιώξετε μέσω αυτής σας της κίνησης;
ΑΠ: Η πιστοποίηση ποιότητας Ο.Κ.Α.Α. έχει ήδη ξεκινήσει. Υπάρχει ένα εγχειρίδιο διαδικασιών και επιτροπές πλαισιωμένες από ειδικευμένους επιστήμονες όπου επιθεωρούν κάθε επιχείρηση που αιτείται να πιστοποιηθεί κατά το πρότυπο ποιότητας της ΟΚΑΑ CERT. Θεωρούμε επιβεβλημένο να δοθούν κίνητρα ανάπτυξης των υπηρεσιών ποιότητας που προσφέρουν οι επιχειρήσεις στους πελάτες τους, δίνοντας υπεραξία στα προϊόντα και στην εταιρική τους ταυτότητα. Το σήμα ποιότητας του ΟΚΑΑ ΑΕ δεν έχει σκοπό να εισάγει στην ελληνική αγορά ακόμη ένα σήμα, αλλά αντιθέτως να εντείνει τον εσωτερικό ανταγωνισμό των επιχειρήσεων και να προσδώσει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στην εφοδιαστική αλυσίδα που αναπτύσσεται μέσα από τις Κεντρικές Αγορές και τις Ιχθυόσκαλες.
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr