Χαρακτηριστική περίπτωση «βαλτωμένου» μεγάλου έργου είναι το σχέδιο των Iberdrola– Ρόκα που αφορά στη διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα των νησιών Λέσβου, Χίου, Λήμνου για τη δημιουργία αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 700 MW, που περιμένει στην ουρά από το 2006, και που αν δεν αξιολογηθεί κατά προτεραιότητα θα χρειαστεί να περιμένει άλλα τέσσερα χρόνια!
Το έργο αφορά στην κατασκευή 30 αιολικών πάρκων στα τρία αυτά νησιά, είναι προϋπολογισμού άνω του 1,5 δισ. ευρώ, (εξ ολοκλήρου ιδιωτικά κεφάλαια), και σαν αυτό, μικρότερα ή μεγαλύτερα, υπάρχουν ακόμη γύρω στα 20.
Πρώτα τα έργα της περιόδου 2006-2007
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στην πρώτη αυτή φάση η απεμπλοκή από τη ΡΑΕ θα αφορά σε εκκρεμότητες της περιόδου 2006-2007 ύψους κοντά στα 2 δισ. ευρώ, ενώ μετά σειρά θα πάρουν έργα της περιόδου 2008-2010, συνολικού προϋπολογισμού κοντά στα 5 δισ. ευρώ.
Τα έργα αυτά έχει καταμετρήσει η ειδική ομάδα που συστάθηκε προ μηνών στην Αρχή, με σκοπό να ετοιμάσει το έδαφος ενόψει της ολοκλήρωσης του νέου πλαισίου «Fast track» από το Invest In Greece, βάσει του οποίου η αδειοδότηση μεγάλων επενδύσεων θα προχωρά κατά προτεραιότητα, και ανεξάρτητα του πότε κατατέθηκε η αίτηση (διαδικασία Ολυμπιακών Έργων).
Τα υβριδικά της Ελλάκτωρ και της Edf
Στην ίδια κατηγορία με το έργο των Iberdrola– Ρόκα, βρίσκονται πέντε μεγάλα υβριδικά έργα (αιολικά πάρκα μαζί με υδροηλεκτρικά), και συγκεκριμένα τέσσερα της γαλλικής Edf στην Κρήτη ισχύος 120 MW και κόστους άνω των 300 εκ. ευρώ, και ένα της Ελλάκτωρ στη Λέσβο ισχύος 25 MW, κόστους άνω των 60 εκ. ευρώ. Και για τα πέντε έχουν παρέλθει τουλάχιστον τρία χρόνια από την υποβολή της αίτησής τους. Πρόκειται για σύνθετα έργα, με πολύμηνη αδειοδοτική διαδικασία καθώς συνδυάζουν το αιολικό με το υδροηλεκτρικό έργο, που λειτουργεί σαν μπαταρία για να αποθηκεύουν εκεί την περισσευούμενη ενέργεια, την οποία όταν δεν φυσάει χρησιμοποιούν για να παράξουν ενέργεια (τέτοιο έργο είναι της ΔΕΗ στην Ικαρία). Έχουν δηλαδή εγγυημένη λειτουργία, αλλά και αρκετά υψηλό κόστος.
Έπεται η 2η ομάδα
Έπειτα από τη χορήγηση αδειών παραγωγής σε αυτή την πρώτη ομάδα, έρχεται η σειρά μιας δεύτερης να εξετασθεί και να εγκριθεί επίσης με ταχείες διαδικασίες από την ΡΑΕ. Τέτοιο είναι το σχέδιο του ομίλου Κοπελούζου για τη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο και τη δημιουργία ενός συμπλέγματος αιολικών πάρκων στο νησίο, ισχύος 1.100 MW (έργο συνολικού κόστους 2-2,5 δισ. ευρώ) που έχει κατατεθεί από το 2009. Στην ίδια κατηγορία ανήκει το αίτημα της γαλλικής Edf για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και την επίσης αξιοποίηση αιολικού τους δυναμικού ισχύος 300 MW, έργο αξίας άνω των 600 εκ. ευρώ. Σε αυτή την ομάδα εντάσσεται και το αίτημα για διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης με δημιουργία μεγάλου αριθμού αιολικών πάρκων, έργο αξίας 2-2,5 δισ. ευρώ, που κατέθεσε προ ενός μηνός στη ΡΑΕ, η ΤΕΡΝΑ.
Που οφείλεται το «βάλτωμα»
Τα προηγούμενα χρόνια η ΡΑΕ αξιολογούσε θετικά ένα έργο, αλλά μετά, βάσει του τότε νόμου, έστελνε την αίτηση στην οικεία Περιφέρεια για να πάρει τη περίφημη Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση (ΠΠΕΑ). Και μπορεί το έργο να περίμενε εκεί τέσσερα και πέντε χρόνια. Στο νόμο των ΑΠΕ του Ιουνίου, άλλαξε το καθεστώς και η περιβαλλοντική αξιολόγηση ενός έργου γίνεται σε μεταγενέστερο στάδιο της έκδοσης Άδειας Παραγωγής. Τώρα, με το που παίρνει ένα έργο Άδεια Παραγωγής μπορεί ο επενδυτής να αιτηθεί ταυτόχρονα για Όρους Σύνδεσης στον ΔΕΣΜΗΕ, Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων, και Έγκριση Επέμβασης σε Δημόσια Δασική Έκταση. Πρόκειται για διαδικασίες που συγκλίνουν πάνω- κάτω εντός ενός 4μήνου.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr