Την ημέρα που ανακοίνωνε ο πρόεδρος του ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς κ. Μ. Σάλλας την πρότασή του για την εξαγορά της συμμετοχής του Δημοσίου σε Ταχ. Ταμιευτήριο και Αγροτική Τράπεζα, μία άλλη εισηγμένη, η Atlantic ανακοίνωνε την υπαγωγή της στο άρθρο 99 για προστασία από τους πιστωτές της. Μία εβδομάδα πριν, αντίστοιχη ανακοίνωση είχε εκδώσει η πολύπαθη κατασκευαστική εταιρεία Έδραση Ψαλλίδας.
Στις αρχές του μήνα δε, η πολυεθνική γαλλική Fnac ανακοίνωνε την πρόθεσή της να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά, λόγω των μειωμένων πωλήσεων και της κρίσης και την Παρασκευή έγινε γνωστό ότι για τον ίδιο λόγο αποχωρεί και η Aldi. Και βεβαίως πολλές άλλες επιχειρήσεις κυρίως μικρομεσαίες βάζουν λουκέτο και δεν μαθαίνει κανείς τίποτα αφού δεν είναι εισηγμένες, αλλά ούτε και ευρέως γνωστές στους καταναλωτές ή τους μετόχους του Χρηματιστηρίου.
Κι ενώ αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος, η άλλη όψη θέλει ζυμώσεις μεταξύ των υγιών περιπτώσεων εισηγμένων. Γίνονται ή θα γίνουν deals για την εξασφάλιση ρευστότητας, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν άλλες δραστηριότητες των εταιρειών. Μετά τις άκαρπες διαπραγματεύσεις της Αττικάτ με την Ελλάκτωρ και την J&P Άβαξ, που ως συμμέτοχοι στην Αττική Οδό διαθέτουν πρώτο δικαίωμα προτίμησης, η ΑΤΕ υπέβαλε για το 9,88% της Αττικής Οδού προσφορά περίπου 110 εκατ. ευρώ. Η ΑΤΕ αποτελεί βασική πιστώτρια τράπεζα της Αττικάτ και διαθέτει ως ενέχυρο μετοχές της Αττικής Οδού. Η προσφορά της αποτελεί «αμυντική» κίνηση καθώς είτε η Ελλάκτωρ και η J&P Άβαξ, που διαθέτουν δικαίωμα πρώτης άρνησης, θα δώσουν ίσο -τουλάχιστον- τίμημα για να αποκτήσουν το 9,88% της Αττικής Οδού, είτε αυτό θα περάσει στον έλεγχο της ΑΤΕ και τα 110 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν -κατά ένα μεγάλο μέρος- στην εξόφληση δανείων που έχει εκχωρήσει στην Αττικάτ η ΑΤΕ. Ο όμιλος Αττικάτ αντιμετωπίζει οξύτατο πρόβλημα ρευστότητας, με ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις (στοιχεία 31/3) ύψους 46,8 εκατ. ευρώ και ζημίες α΄ τριμήνου 9,24 εκατ. ευρώ. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές της αυξήθηκαν κατά 20 εκατ. ευρώ.
Άλλη πρόσφατη περίπτωση είναι αυτή της Alapis που προέβη στην πώληση οκτώ θυγατρικών εταιρειών της. Η Alapis πούλησε θυγατρικές της από τους κλάδους των καλλυντικών, κτηνιατρικών φαρμάκων και ιατρικού εξοπλισμού έναντι συνολικού τιμήματος 144,7 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος διέθετε στις 31/3 απαιτήσεις από νοσοκομεία 110 εκατ. ευρώ, κυρίως από πωλήσεις ιατρικού εξοπλισμού και αναλωσίμων, κλάδος ο οποίος «έκαιγε», ως εκ τούτου και το υψηλότερο κεφάλαιο κίνησης. Στη διάρκεια του α΄ τριμήνου ο όμιλος «έκαψε» 189 εκατ. ευρώ, επίπεδα-ρεκόρ, με αποτέλεσμα τα ταμειακά διαθέσιμά του να μειωθούν στα 53,2 εκατ. ευρώ έναντι 216,4 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2009 και να αυξηθεί ο καθαρός δανεισμός του στα 827 εκατ. ευρώ από 704 εκατ. ευρώ. Με την πώληση η Alapis πέτυχε απεξάρτηση από τις καθυστερήσεις πληρωμών των νοσοκομείων και ταυτόχρονα εισέπραξε 144,7 εκατ. ευρώ, «ζεστό χρήμα» μειώνοντας ισόποσα τον καθαρό δανεισμό της.
Ενδιαφέρον υπάρχει και για τον κλάδο των τροφίμων και συγκεκριμένα, με την Danone να εκφράζει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση του κλάδου γαλακτοκομικών της Vivartia. Πρόκειται για εξελίξεις, που θα μονοπωλήσουν του ενδιαφέροντος των επενδυτών, εκτός από τις τράπεζες.
Η ασφξία στην αγορά πάντως, αποτυπώνεται και από τα φέσια στις τράπεζες, ενώ σύμφωνα με τους τράπεζίτες επίφοβη είναι όποια εταιρεία χρωστάει πάνω από 6 φορές το EBITDA και ειδικά σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς. Τα στοιχεία του Τειρεσία για το πρώτο εξάμηνο είναι αξιοσημείωτα, παρά το γεγονός ότι σημειώνουν πτώση περίπου 50% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αλλά σε απόλυτο νούμερο ξεπερνάει τα 900 εκατ. ευρώ. Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών στο πρώτο εξάμηνο του 2010 έβαλαν λουκέτο 1448 βιοτεχνικές επιχειρήσεις, διπλάσιος αριθμός από την ίδρυση 789 επιχειρήσεων το ίδιο διάστημα. Οι βιοτέχνες της Αθήνας σημειώνουν ότι είναι απαραίτητο να συγκρατηθεί αυτή η καθοδική πορεία, τονίζει το Επιμελητήριο σε ανακοίνωσή του, γιατί η συρρίκνωση του δυναμικού της Ελληνικής Βιοτεχνίας, θα έχει σοβαρές συνέπειες για την οικονομία και την κοινωνία, που θα φανούν πολλαπλασιαστικά και διαχρονικά. Τέλος, γύρω στα 600 πρατήρια έχουν βάλει λουκέτο από την αρχή του χρόνου λόγω της μείωσης στην κατανάλωση καυσίμων, ενώ άλλα 1.000 υπολειτουργούν και βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο. Αιτία οι απανωτές αυξήσεις των φόρων στα καύσιμα και ειδικότερα του ΕΦΚ που από 31,8 λεπτά το λίτρο το 2009 έχει φτάσει σήμερα γύρω στα 67 λεπτά (αύξηση 63,4%), ενώ ως προς το ΦΠΑ, από τις αρχές του έτους έχει επιβαρύνει τη μέση τιμή της βενζίνης κατά περίπου 20 λεπτά. Παράγοντες της αγορά σχολιάζουν: Και μη χειρότερα...
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr