Ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 16% παρουσίασε στην τελευταία τετραετία, κατά μέσο όρο, o κλάδος των ταχυμεταφορών, ενώ κυρίαρχος του "παιχνιδού", παρά τη σημαντική πτώση στα έσοδα που εμφάνισε το 2003, συνεχίζει να είναι η ACS, όπως προκύπτει από έρευνα της Hellastat.
Η συνολική αξία της αγοράς εκτιμάται από την Hellastat στα 290 εκατ. ευρώ το 2004 έναντι 260 εκατ. ευρώ το 2003. Χαρακτηριστικό της αγοράς είναι η συγκέντρωση των εσόδων σε 5 από τις 293 συνολικά επιχειρήσεις ταχυμεταφορών που λειτούργησαν το 2004, έναντι 152 το 1999, οι οποίες και συγκεντρώνουν το 67% των συνολικών εσόδων. Το γεγονός αυτό είναι εύλογο αν λάβει κανείς υπόψη του την τεράστια αρχική επένδυση που απαιτείται τόσο σε κτίρια και μεταφορικά μέσα όσο και τεχνολογική υποδομή, για τη δραστηριοποίηση μιας επιχείρησης ταχυμεταφορών. Οπως προκύπτει από την έρευνα, η ACS συνεχίζει να είναι κυρίαρχος, παρά την πτώση των εσόδων της από 88,23 εκατ. ευρώ το 2003 σε 62,83 εκατ. ευρώ το 2004, η οποία και την οδήγησε σε απώλεια μεγάλου μέρους από το μερίδιο αγορά που κατείχε, και συγκεκριμένα από 41% το 2003 στο 26% το 2004. Το μερίδιο αυτό απορρόφησε κατά κύριο λόγο η Γενική Ταχυδρομική (12% μερίδιο το 2004 έναντι 3% το 2003), ενώ σημαντικά ενισχύθηκαν η ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές (7% το 2004 έναντι 5% το 2003) και η TNT Skypack (5% το 2004 έναντι 4% το 2003). Οι 15 από τις 28 συνολικά επιχειρήσεις του δείγματος που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ταχυμεταφορών, εμφανίζονται κατά το 2004 κερδοφόρες, εκ των οποίων οι 6 παρουσιάζουν κέρδη χαμηλότερα από το προηγούμενο έτος. Οι 12 από τις 28 επιχειρήσεις έκλεισαν το 2004 με ζημιές, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση των συνολικών αποτελεσμάτων σε αρνητικά, ύψους 3,69 εκατ. ευρώ έναντι κερδών της τάξης των 1,29 εκατ. ευρώ το 2003. Η μικτή κερδοφορία παρουσιάζει πτώση της τάξεως των 3 ποσοστιαίων μονάδων και διαμορφώνεται στο 24,5% έναντι 27,1% το 2003. Αντίθετα, οι 3 από τις 10 μεγαλύτερες, με βάση τον τζίρο, επιχειρήσεις εμφανίζουν σαφώς χαμηλότερα του μέσου περιθώρια μικτού κέρδους: η ACS (1η βάσει κύκλου εργασιών) 7,9%, η Γενική Ταχυδρομική (3η) 7,5% και η Speedex (4η) 11,8%. Σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας (κέρδη πριν από τόκους, φόρους και αποσβέσεις-ΚΠΤΦΑ) καταγράφεται μικρή μείωση, με το μέσο κλαδικό δείκτη να διαμορφώνεται το 2004 στο 2,6%, έναντι 3,2% το περυσινό διάστημα. Τα περιθώρια κερδών προ φόρων και τόκων διατηρούνται σε σταθερά επίπεδα την τελευταία διετία και κυμαίνονται στο 1,6%, ενώ οριακή βελτίωση παρουσιάζουν τα περιθώρια καθαρής προ φόρων κερδοφορίας τα οποία διαμορφώνονται στο 1,6% από 0,9% το 2003. Ο ανταγωνισμός στον κλάδο είναι αρκετά έντονος, λόγω της σχετικής ομοιογένειας που χαρακτηρίζει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, ενώ οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν αυξημένα μεταφορικά κόστη λόγω της ανόδου της τιμής των καυσίμων. Επίσης, η δραστηριοποίηση πολλών μικρών τοπικών επιχειρήσεων διευρύνει το φάσμα των επιλογών, εντείνοντας περαιτέρω τον ανταγωνισμό. Σύμφωνα με τη Hellastat, αναμένεται αύξηση στη ζήτηση των υπηρεσιών ταχυμεταφορών την περίοδο 2005-2006, με μειωμένους όμως ρυθμούς ανάπτυξης σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια λόγω της σταδιακής ωρίμανσης της αγοράς.
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr