Με σημερινή ανακοίνωση ο ΔΕΣΦΑ δηλώνει αντίθετος προς τις θέσεις της ΡΑΕ ως προς τον τρόπο τιμολόγησης της χρήσης των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας, χαρακτηρίζοντας εσφαλμένη τη σχετική γνωμοδότηση της Αρχής. Αναφέρει τέλος ότι τα αρμόδια δικαστήρια απέρριψαν στις 4 Δεκεμβρίου το αίτημα των ιδιωτών να εκφορτώσουν το πλοίο στη Ρεβυθούσα.
Πιο συγκεκριμένα, η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:
«α. Μέχρι σήμερα, το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), στο οποίο περιλαμβάνεται και η εγκατάσταση Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στη νήσο Ρεβυθούσα, χρησιμοποιείται από τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) Α.Ε. δυνάμει ειδικών μεταβατικών διατάξεων του Νόμου 3428/2005.β. Η χρήση της εγκατάστασης ΥΦΑ, από τρίτους, πλην της ΔΕΠΑ, μπορεί να γίνει σύμφωνα με τον νόμο, μόνο μετά τη θέσπιση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ (ο οποίος θα περιλαμβάνει και την Πρότυπη Σύμβαση Χρήσης της Εγκατάστασης ΥΦΑ), που εγκρίνεται με Υπουργική Απόφαση μετά από σύμφωνη γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Και τούτο επειδή η ενδεχόμενη πρόσβαση περισσοτέρων του ενός Χρηστών στον περιορισμένο αποθηκευτικό χώρο της Ρεβυθούσας χωρίς Κανόνες, θα δημιουργήσει χαώδεις καταστάσεις και θα απειλήσει την ασφάλεια τροφοδοσίας των καταναλωτών Φυσικού Αερίου.
γ. Προς τούτο, ο ΔΕΣΦΑ Α.Ε, που έχει την κυριότητα του ΕΣΦΑ και την ευθύνη της λειτουργίας του, σε συμμόρφωση προς τις διατάξεις της νομοθεσίας, συνέταξε και υπέβαλε εδώ και 1,5 χρόνο στη ΡΑΕ, σχέδιο Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ. Όμως μέχρι σήμερα η ΡΑΕ δεν έχει διατυπώσει τη γνώμη της επί του σχεδίου αυτού παρά το γεγονός ότι και η δημόσια διαβούλευση έχει ολοκληρωθεί εδώ και 1 χρόνο.
δ.Πρόσφατα, ιδιωτικές εταιρίες, εμφανίσθηκαν ως ευκαιριακοί χρήστες του ΕΣΦΑ και ζήτησαν να χρησιμοποιήσουν την εγκατάσταση υγροποιημένου φυσικού αερίου και το Σύστημα Μεταφοράς για περιορισμένο χρονικό διάστημα, πράγμα που ήταν ανέφικτο δεδομένης της ανυπαρξίας του Κώδικα Διαχείρισης και τιμολογίου βραχυχρόνιας χρήσης του ΕΣΦΑ, και για τους λόγους αυτούς ο ΔΕΣΦΑ δεν συμφώνησε με την αιτούμενη πρόσβαση.
ε.Οι ιδιωτικές εταιρίες προσέφυγαν τότε στη ΡΑΕ και στα Δικαστήρια και παράλληλα, μια από αυτές, παρότι δεν είχε προηγηθεί οποιαδήποτε συμφωνία με τον ΔΕΣΦΑ, έφερε πλοίο με φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου και ζήτησε τον ελλιμενισμό του στη νήσο Ρεβυθούσα και την εκφόρτωση του φορτίου στη δεξαμενή.
Τα αρμόδια Δικαστήρια απέρριψαν στις 4/12/2009 με δύο αποφάσεις τους, ως μη νόμιμο, το υποβληθέν δικαστικώς αίτημα της ιδιωτικής εταιρίας να εκφορτωθεί το εν λόγω φορτίο ΥΦΑ στην εγκατάσταση της Ρεβυθούσας.
Κατόπιν τούτων η ιδιωτική εταιρία απεμάκρυνε το πλοίο και το φορτίο του.
στ. Η εταιρία ΔΕΣΦΑ Α.Ε., ενόψει της ανωτέρω καθυστέρησης της ΡΑΕ να προχωρήσει στις προσήκουσες ενέργειες για την έκδοση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ, σε μια προσπάθεια διευκόλυνσης του ανοίγματος της αγοράς και βασιζόμενη σε ειδικές διατάξεις της νομοθεσίας για μεταβατικές ρυθμίσεις, έστειλε στη ΡΑΕ στις αρχές Δεκεμβρίου του 2009, σχέδιο Πρότυπης Σύμβασης Χρήσης Εγκατάστασης ΥΦΑ με αίτημα προς την Ρυθμιστική Αρχή να προωθηθεί κατά προτεραιότητα προς έγκριση με Υπουργική Απόφαση, ώστε να καταστεί εφικτή η πρόσβαση τρίτων στην εγκατάσταση ΥΦΑ μέχρι την έκδοση του Κώδικα.
Η ΡΑΕ όμως, αντί να γνωμοδοτήσει για το ζήτημα αυτό, όπως απαιτείται από τον νόμο, ώστε να εκδοθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση, έστειλε γνωμοδότηση στον ΔΕΣΦΑ περί εξίσωσης τιμολογίου μακροχρόνιων χρηστών του ΕΣΦΑ με ευκαιριακούς χρήστες.
Η γνωμοδότηση αυτή της ΡΑΕ είναι εσφαλμένη, διότι το τιμολόγιο χρήσης του ΕΣΦΑ, το οποίο είναι ρυθμιζόμενο και βασίζεται στην ανάκτηση του κόστους ανάπτυξης και διαχείρισης του Συστήματος, δεν αφορά σε χρήση του ΕΣΦΑ για διάρκεια μικρότερη του έτους (Υπουργική Απόφαση 4955/06). Σημειώνεται ότι σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, το τιμολόγιο βραχυχρόνιας χρήσης (δηλ. για διάστημα μικρότερο του έτους) επιβαρύνεται με μια προσαύξησηπροκειμένου να αποφεύγεται η κατάτμηση μακροχρόνιων συμβάσεων σε βραχυχρόνιες, πράγμα που θα δημιουργούσε προβλήματα στην ανάκτηση του κόστους διαχείρισης του Συστήματος από τους Διαχειριστές, αλλά και στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμα τιμολόγιο βραχυχρόνιας χρήσης του ΕΣΦΑ.
Η ανωτέρω πρόσφατη γνωμοδότηση της ΡΑΕ εισάγει επί πλέον αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος των μακροχρόνιων χρηστών του ΕΣΦΑ διότι τους εξομοιώνει με τους ευκαιριακούς χρήστες-πελάτες σε αντίθεση τόσο με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και τα συναλλακτικά ήθη, όσο και με άλλες προηγηθείσες γνωμοδοτήσεις της ΡΑΕ (!). Τυχόν δε γενικευμένη εφαρμογή της θα οδηγήσει σε σημαντική απώλεια εσόδων του ΔΕΣΦΑ, σε βαθμό που συνιστά απειλή για την ίδια τη βιωσιμότητα της εταιρίας, η οποία, σημειωτέον, ως Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, ασκεί εκ του νόμου δραστηριότητα κοινής ωφέλειας.
ζ. Ενόψει των ανωτέρω σοβαρών προβλημάτων που έχει επιφέρει στην αγορά Φυσικού Αερίου η καθυστέρηση της ΡΑΕ να διατυπώσει την κατά νόμον απαιτούμενη γνώμη της επί του υποβληθέντος σχεδίου Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος ή, τουλάχιστον, επί του σχεδίου Πρότυπης Σύμβασης Χρήσης της Εγκατάστασης ΥΦΑ, καθώς και η εσφαλμένη γνωμοδότησή της σχετικά με το τιμολόγιο βραχυχρόνιας χρήσης του ΕΣΦΑ, ο ΔΕΣΦΑ απέστειλε προς αυτήν την 11/01/2010, νέα επιστολή διαμαρτυρίας. Με την επιστολή αυτή υπέβαλε ακόμη μία φορά το αίτημα του να ασκήσει η τελευταία τον θεσμικό της ρόλο με συνέχεια και συνέπεια ως προς το Κοινοτικό και Εθνικό Δίκαιο, ώστε να θεσπισθούν οι απαιτούμενοι Κανόνες για την λειτουργία της απελευθερωμένης αγοράς Φυσικού Αερίου με σεβασμό προς τις αρχές του δικαίου και της ασφάλειας τροφοδοσίας των καταναλωτών φυσικού αερίου».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr