Πρόκειται για πρατήρια, των οποίων οι συμβάσεις εμπορικής συνεργασίας με τις δύο πολυεθνικές ούτως ή άλλως λήγουν, και επομένως οι επιχειρηματίες αναζητούν πιο επωφελείς για τους ίδιους συνεργασίες.
Κερδισμένοι αυτής της μάχης είναι κυρίως τέσσερις εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, η Aegean Oil του Δ. Μελισσανίδη, η Elinoil του Σ. Καρνέση, η Revoil του Γ. Ρούσσου, και η Jetoil του Ν. Μαμιδάκη, που μαζί με την ΕΤΕΚΑ του Γ.Σπανού, έχουν αυξήσει τα μερίδιά τους στο επτάμηνο, χάρη και στα πρατήρια που έχουν προσαρτήσει, συνολικά κατά 3,8% έναντι διαρροών 2,5% που γνώρισαν οι δύο πολυεθνικές.
Ανεπιβεβαίωτες πάντως πληροφορίες μιλούν για τουλάχιστον 30-40 πρατήρια των δύο πολυεθνικών που έχουν αλλάξει χέρια από την αρχή του έτους. Και πρόκειται, για την πρώτη μόνο "φουρνιά" πρατηρίων των δύο πολυεθνικών που αλλάζουν χέρια, αφού ο ρυθμός μετακινήσεων αναμένεται ότι θα κορυφωθεί μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Ευκαιρίες
Οι μεγαλύτερες ευκαιρίες, σύμφωνα με τους μνηστήρες, εμφανίζονται στη Αττική και στην Πελοπόννησο, εκεί όπου δηλαδή υπάρχει η μεγαλύτερη πυκνότητα δικτύου (δύο ή και παραπάνω πρατήρια του ίδιου σχήματος σε μικρή απόσταση μεταξύ τους), ενώ ένα άλλο μέτωπο αφορά στα 100 περίπου πρατήρια του σχήματος ΕΚΟ - BP στα νησιά που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, πρέπει να τα "ξεφορτωθεί" καθώς εκεί το μερίδιό της ξεπερνά το 55%, συνιστώντας δεσπόζουσα θέση. Εκεί η μάχη συνδυάζεται και με την ύπαρξη αποθηκευτικών χώρων. Στην Κρήτη, για παράδειγμα, όπου τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ υψηλά, η Aegean Oil έχει αποκτήσει πρόσβαση στις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της ΕΚΟ στο Ηράκλειο και κινείται επιθετικά για την ανάπτυξη δικτύου.
Αναλυτικά
Αναλυτικά, από την αρχή του έτους, η Ελινόιλ έχει προσαρτήσει περί τα 50 πρατήρια διαφόρων εταιρειών, η Revoil 32, η Αegan γύρω στα 45, ενώ σημαντικό αριθμό έχει αποσπάσει και η Jetoil. Στην περίπτωση της Shell, από τις 24 Σεπτεμβρίου οπότε και ανακοινώθηκε η συμφωνία εξαγοράς της από τη Μότορ Όιλ, σύμφωνα με την εταιρεία έχουν απολεσθεί 4 πρατήρια τα οποία και προσαρτήθηκαν από την Aegean. Σύμφωνα ωστόσο με κύκλους της αγοράς, ο αριθμός των πρατηρίων που άλλαξαν σημαία είναι μεγαλύτερος. Απώλειες έχει και η BP, αν και απ' ότι λένε κύκλοι της αγοράς, η επιχείρηση αμέσως μετά την ανακοίνωση εξαγοράς της από τα ΕΛΠΕ έσπευσε να δελεάσει τους πρατηριούχους της να ανανεώσουν τη σύμβασή τους, προσφέροντάς τους καλύτερες προσφορές από εκείνες της έτερης πολυεθνικής.
Tι προσφέρουν
Αλλοι προσφέρουν σαν δέλεαρ καλύτερες τιμές ως αποτέλεσμα του χαμηλότερου λειτουργικού τους κόστους από τους μεγάλους, άλλοι καλύτερες παροχές ή μεγαλύτερες πιστώσεις, και άλλοι ένα συνδυασμό όλων των παραπάνω. Ετσι, χάρη και στις μικρότερου μεγέθους επενδύσεις στις οποίες προχωρεί μια μεσαία εταιρεία έναντι μιας μεγάλης, διαμορφώνονται διαφορές τιμών της τάξης των 4 - 5 λεπτών ανά λίτρο κατά μέσον όρο. Ενώ δηλαδή ένα πρατήριο με σημαία πολυεθνικής πουλάει την απλή αμόλυβδη για παράδειγμα, 1,041 ευρώ το λίτρο, ένα πρατήριο με "σημαία" μικρότερης εταιρείας τη διαθέτει προς 1 ευρώ.
Η επιβράβευση του κοινού για τις χαμηλότερες τιμές στις οποίες πωλούν, απεικονίζεται στα συνεχώς αυξανόμενα μερίδιά τους. Αν στις τέσσερις προαναφερθείσες ελληνικές εταιρείες, προστεθεί και η ΕΤΕΚΑ, τότε βλέπουμε ότι στο επτάμηνο αύξησαν κατά 3,81% το συνολικό τους μερίδιο στις βενζίνες, έναντι αντίστοιχης απώλειας 3,07% για τους 3 μεγάλους (ΕΚΟ, Shell, BP που γνώρισε και τις μεγαλύτερες διαρροές).
Υπερβολές
Ο πόλεμος ωστόσο για τα πρατήρια των πολυεθνικών φτάνει συχνά στα όρια του αθέμιτου ανταγωνισμού. Το τελευταίο διάστημα ακούγεται ότι κάποιες εταιρείες έχουν δώσει προσφορές σε πρατηριούχους προκειμένου να αλλάξουν σημαία, σε τιμές τόσο χαμηλές, που δεν κάλυπταν ούτε τα λειτουργικά τους έξοδα. Οι προσφορές αυτές είναι τόσο εξωπραγματικές, ώστε στελέχη εκφράζουν την εκτίμηση ότι μπορούν να δημιουργήσουν στο μέλλον, εφόσον συνεχιστούν, οικονομικά αδιέξοδ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr