Πρόκειται για τη διαδικασία της λεγόμενης «μόχλευσης» : Όταν δηλαδή μια επιχείρηση που δεν διαθέτει μακροπρόθεσμο τραπεζικό δανεισμό- σαν τη ΔΕΠΑ- καταφεύγει στο τραπεζικό σύστημα για την άντληση κεφαλαίων. Σε αυτό το ύψος (300-400 εκ. ευρώ), ο δανεισμός σε καμία περίπτωση δε θέτει σε κίνδυνο τη θέση της εταιρείας, η οποία το 2008 είχε τζίρο σε 1,505 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 120,450 εκατ. ευρώ.
Απόσχιση του ΔΕΣΦΑ, το 2ο βήμα
Προς πλήρη επιβεβαίωση του ''R'' η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων συνεδρίασε σήμερα και αποδέχτηκε την εισήγηση των χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων και αποφάσισε να ζητήσει την ανάληψη των μετοχών της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «Διαχειριστής του Εθνικού Δικτύου Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ Α.Ε.)» απ ευθείας από τους μετόχους της ΔΕΠΑ Α.Ε. κατά την υφιστάμενη σήμερα αναλογία. Σημειώνεται πως απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής είναι το ελληνικό Δημόσιο να διατηρήσει τον έλεγχο των δικτύων μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου με τον έλεγχο του ΔΕΣΦΑ.
Επίσης η ΔΕΑ αποφάσισε να εξετάσει περαιτέρω τις μεθόδους που παρουσιάστηκαν από τους συμβούλους για την αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στις εν λόγω εταιρείες.
Παράλληλα, το ελληνικό Δημόσιο θα ζητήσει τόσο από τη ΔΕΠΑ όσο και από τον ΔΕΣΦΑ να προχωρήσουν σε κεφαλαιακή αναδιάρθρωση και επιστροφή μετοχικού κεφαλαίου στους μετόχους τους.
Με τη διαδικασία αυτή εξασφαλίζονται πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία:
- Πρώτον, η απόσχιση του ΔΕΣΦΑ από τον όμιλο της ΔΕΠΑ διευκολύνει την προσέλκυση επενδυτών, καθώς καθιστά σαφέστερο το πλαίσιο λειτουργίας και των δύο εταιριών.
- Δεύτερον, η επιστροφή μετοχικού κεφαλαίου μέσω της κεφαλαιακής αναδιάρθρωσης ανεβάζει τον πήχη για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές και αποτρέπει την είσοδο «ευκαιριακών» επενδυτών.
- Τρίτον, εξασφαλίζονται πρόσθετοι πόροι για το Δημόσιο που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη μείωση των επιπτώσεων στη χώρα μας της τρέχουσας παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
- Τέταρτον, μέσω του ΔΕΣΦΑ το Δημόσιο διατηρεί τον έλεγχο επί του δικτύου αγωγών φυσικού αερίου, όπως και επί των εγκαταστάσεων στη νήσο Ρεβυθούσα. Η υποδομή αυτή αποτελεί στρατηγικής σημασίας εργαλείο για την άσκηση αναπτυξιακής και εξωτερικής πολιτικής, τόσο στην ελληνική επικράτεια όσο και στην ευρύτερη περιοχή της χώρας μας. Αφενός εξυπηρετούνται οι στόχοι της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας, αφετέρου επιβεβαιώνεται ο σημαντικός ρόλος της χώρας μας ως ενεργειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο.
Το δεύτερο βήμα για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ που επίσης θα ανακοινώσει η Επιτροπή, αφορά στην απόσχισή του ΔΕΣΦΑ από τη ΔΕΠΑ, δηλαδή των υποδομών (αγωγοί, τερματικοί σταθμοί, κλπ), από το κομμάτι της εμπορίας. Το τμήμα της εμπορίας άλλωστε είναι και αυτό που θα πωληθεί, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση, αφού η κυβέρνηση θέλει ο έλεγχος των υποδομών του φυσικού αερίου να παραμείνει στο Δημόσιο. Έτσι ξεπερνιέται ο σκόπελος της νομοθεσίας που προβλέπει ότι το ποσοστό του Δημοσίου στο ΔΕΣΦΑ δεν μπορεί να πέσει κάτω από 51%.
Για να αποφύγουν αγορά της ΔΕΠΑ από τρίτον
Αναφορικά με τη «μόχλευση», το δάνειο που θα αναζητήσει η επιχείρηση στην αγορά θα αξιοποιηθεί από τους δύο μετόχους, Δημόσιο και EΛΠE, σε ποσοστό αντίστοιχο του μετοχικού τους κεφαλαίου στη ΔEΠA (65% Δημόσιο και 35% EΛΠE).
Πρόκειται για μια απόφαση που συνδέεται τόσο με τις ανάγκες του βασικού μετόχου (Δημόσιο) για άμεσα έσοδα όσο και με το να αποτρέψει από τον διαγωνισμό ευκαιριακούς επενδυτές, όπως λένε κυβερνητικά στελέχη. Κι αυτό γιατί σε περίπτωση που δεν προβεί σε μόχλευση τώρα το Δημόσιο, μπορεί να το κάνει ο πρώτος ευκαιριακός επενδυτής, ο οποίος θα μπορούσε να αποκτήσει μερίδιο στην εταιρία με κεφάλαια που θα αντλούσε από τραπεζικό δανεισμό της ίδιας της ΔΕΠΑ.
Ποιοι ξένοι ενδιαφέρονται
Κυβερνητικές πηγές επιμένουν ότι υπάρχει σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον από μεγάλες ενεργειακές εταιρείες που επιθυμούν να εισέλθουν στη ΔΕΠΑ. Και επιμένουν ότ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr