Για το βιομηχανικό ρεύμα εισηγείται αύξηση κατά 5 ευρώ την κιλοβατώρα, αλλά προτείνει μείωση μεταξύ 8-12 ευρώ για τις εμπορικές επιχειρήσεις και κατά 5 περίπου ευρώ για τις υψηλές καταναλώσεις του οικιακού τομέα άνω των 3.000 κιλοβατωρών το τετράμηνο. Προσπαθεί με τον τρόπο αυτό η ΔΕΗ να συγκρατήσει στο «χαρτοφυλάκιο της τις δύο αυτές κερδοφόρες κατηγορίες πελατών της, ορισμένοι εκ των οποίων (αλυσίδες σούπερ-μάρκετ) έχουν ήδη αλλάξει πάροχο, και έχουν περάσει σε ανταγωνιστή της, χάρη στην πιο δελεαστική τιμή που προσέφερε.
Τα παραπάνω συνιστούν την πρόταση που επεξεργάζεται η επιχείρηση, από κοινού με την εταιρεία KANTOR στο πλαίσιο μιας ευρείας αναδιάρθρωσης των τιμολογίων της, με στόχο αυτά να ισχύσουν από το 2010. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει και ότι η πρόταση θα γίνει εξ ολοκλήρου αποδεκτή από τις ηγεσίες των υπουργείων Ανάπτυξης και Οικονομίας που έχουν και την ευθύνη για τη διαμόρφωση των τιμολογίων, για όσο καιρό αυτά παραμένουν ρυθμιζόμενα.
Τα 10 νέα Τιμολόγια
Τα 10 νέα τιμολόγια βασίζονται στη λογική ενός εξορθολογισμού της τιμολογιακής πολιτικής της ΔΕΗ, και θα εμπεριέχουν οικονομικά κίνητρα προς τους καταναλωτές για τον περιορισμό της ζήτησης σε ώρες αιχμής. Αν εξαιρέσει κανείς το βιομηχανικό τιμολόγιο Υψηλής Τάσης που απελευθερώνεται, όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες βιομηχανικού και εμπορικού τιμολογίου θα συγχωνευθούν σε μία που θα αποκαλείται «επαγγελματικό» και η χρέωσή του θα διαφοροποιείται ανάλογα με τις ώρες που το χρησιμοποιεί ο καταναλωτής
Η πρόταση της ΔΕΗ βασίζεται στη λογική αφενός τα τιμολόγια να αντανακλούν το κόστος παραγωγής στο ρεύμα, αφετέρου όμως δείχνει και την αγωνία της να συγκρατήσει τους «κερδοφόρους» πελάτες της στο χαρτοφυλάκιό της. Τόσο τα εμπορικά τιμολόγια, όσο και αυτά των υψηλών καταναλώσεων στον οικιακό τομέα, εδώ και χρόνια επιβαρύνονταν με πολύ υψηλότερες αυξήσεις απ ότι όλα τα άλλα, επιδοτώντας στην ουσία τα υπόλοιπα, πολλά εκ των οποίων είναι ζημιογόνα (όπως το αγροτικό, στα νησιά, κλπ). Εκεί ακριβώς «πόνταραν» και οι ιδιώτες ανταγωνιστές της ΔΕΗ στη λιανική που από τον περασμένο Ιανουάριο, με στοχευμένες εκπτώσεις, έχουν αποσπάσει από την επιχείρηση πλήθος αλυσίδων σούπερ-μάρκετ (Βασιλόπουλος, Βερόπουλος, Σκλαβενίτης και Ατλάντικ). Με τη διαφορά ότι στις αλυσίδες αυτές, οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ παρέχουν ρεύμα σε συγκεκριμένες όμως ώρες της ημέρας και όχι σε εκείνες της αιχμής, όπου το κόστος είναι υψηλό και άρα τα κέρδη μηδαμινά.
Ερχεται ρήτρα - κοινωνικό τιμολόγιο
Εκτός από τα παραπάνω, η ΔΕΗ εισηγείται την επιβολή από του χρόνου στα τιμολόγιά της, και της αναβλειθήσας για φέτος (για λόγους κοινωνικής ευαισθησίας όπως είχε υποστηρίξει η τότε ηγεσία του ΥΠΑΝ), της περιβόητης ρήτρας καυσίμων. Πέραν της ρήτρας, η πρόταση μιλάει επίσης για τη θεσμοθέτηση ενός κοινωνικού τιμολογίου βάσει του εισοδήματος και της κατανάλωσης των πελατών της. Για το ύψος του εισοδήματος που θα ληφθεί υπόψη η ΔΕΗ βρίσκεται σε επαφές με τα συναρμόδια υπουργεία, ενώ ρόλο θα παίζουν επίσης η κατανάλωση και η κατοικία (πρώτη ή δεύτερη - μάλλον θα εξαιρεθούν τα εξοχικά). Το κοινωνικό τιμολόγιο δεν θα υπόκειται στις αυξήσεις που θα προκύπτουν από την ετήσια αναπροσαρμογή βάσει της ρήτρας καυσίμων και τον ανταγωνισμό. Οι όποιες αυξήσεις θα επιβάλλονται στις πλαίσιο της εκάστοτε κοινωνικής κυβερνητικής πολιτικής.
Στο κοινωνικό τιμολόγιο θα συμπεριληφθούν και οι καταναλώσεις πολύτεκνων οικογενειών. Η πρόταση αναμένεται να ολοκληρωθεί και να κατατεθεί πριν από το καλοκαίρι στη ΡΑΕ.
Από την άλλη πλευρά, η θεσμοθέτηση του κοινωνικού τιμολογίου θα δώσει τη δυνατότητα στη ΔΕΗ διεύρυνσης της κλίμακας χαμηλής κατανάλωσης στο οικιακό ρεύμα από 0 - 800 κιλοβατώρες το τετράμηνο που είναι σήμερα στις 0 - 1.600 το τετρά
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr