Τα περισσότερα περίπτερα, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς αυτής, εμπορεύονται 20.000 διαφορετικά είδη προϊόντων. Εάν ένα κατάστημα βρίσκεται στο κέντρο της πόλης ή κοντά σε σταθμό μέσων μαζικής μεταφοράς, μπορεί να πουλά και πάνω από 45.000 κωδικούς. Το 50% των εσόδων προέρχεται από τα τσιγάρα, αλλά ο καλύτερος «κράχτης» που φέρνει επιπλέον πωλήσεις είναι οι τσίχλες. Ένα περίπτερο εξυπηρετεί ημερησίως από 800 έως και 2.000 άτομα. Οι αριθμοί αυτοί ανεβαίνουν σημαντικά Κυριακές και γιορτές, οπότε όλα τα καταστήματα είναι κλειστά.
Στην Ελλάδα λειτουργούν 16.000 περίπτερα
Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν 16.000 περίπτερα, εκ των οποίων το 40% στην Αθήνα και τον Πειραιά. Εκτός από τους ανεξάρτητούς ιδιοκτήτες, ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες υποστηρίζουν ότι έχουν δημιουργηθεί τρεις εταιρείες, οι οποίες συνολικά ελέγχουν 18 περίπτερα.
Ο τζίρος κάθε περιπτέρου είναι συνάρτηση της τοποθεσίας όπου βρίσκεται. Σύμφωνα με υπολογισμούς, οι πωλήσεις που κάνει ένα συνοικιακό περίπτερο με δωδεκάωρη λειτουργία κυμαίνονται στα 1.200 ευρώ την ημέρα (36.000 ευρώ το μήνα), ενώ εάν παραμένει ανοιχτό όλη την ημέρα μπορεί να φτάσει και τα 2.000 ευρώ (60.000 ευρώ το μήνα). Τα ποσά υπερδιπλασιάζονται για τα περίπτερα που λειτουργούν σε εμπορικούς δρόμους ή βρίσκονται στο κέντρο των πόλεων. Στα συγκεκριμένα σημεία, ο ημερήσιος τζίρος ξεκινά από 3.000 ευρώ και ξεπερνά τα 4.000 ευρώ το 24ωρο. Σ αυτήν την περίπτωση το μηνιαίο εισόδημα του περιπτερούχου κυμαίνεται από 90.000 έως 120.000 ευρώ.
Με μεγάλα περιθώρια κέρδους λειτουργούν τα περίπτερα
Σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα διαμορφώνονται και τα καθαρά περιθώρια κέρδους με τα οποία δουλεύουν τα περίπτερα. Το μικρότερο περιθώριο κέρδους που ξεκινά από 4% το έχουν οι κάρτες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας. Ακολουθούν με 7% τα τσιγάρα, με 8% οι εφημερίδες και τα περιοδικά, με 30% οι τσίχλες, τα παγωτά, και οι σοκολάτες, με 40% η κάβα και τα αναψυκτικά και με 150% τα παιχνίδια και τα είδη οικιακής χρήσης.
Οι υψηλές πωλήσεις των περιπτέρων τα έχουν καταστήσει μήλον της Έριδος για τις βιομηχανίες, που αναζητούν για τα προϊόντα τους την καλύτερη δυνατή θέση στις προσόψεις τους. Στο πλαίσιο αυτό, χονδρέμποροι συμφωνούν με τους περιπτερούχους να τους δώσουν δωροεπιταγές σε περίπτωση που ξεπεράσουν τους στόχους των πωλήσεων, τους οποίους θέτουν στις αρχές κάθε χρόνου. Το μπόνους αυτό είναι χρηματικό και φτάνει μέχρι και 2.000 ευρώ το χρόνο. Μπόνους, όμως λαμβάνει ο περιπτερούχος και από τις εταιρείες που συνήθως διαφημίζονται με ειδικό πάνελ στην σκεπή του μαγαζιού του. Σ αυτή την περίπτωση κλείνονται ειδικές ετήσιες συμφωνίες με την εταιρεία υπαίθριας διαφήμισης να καταβάλλει από 500-800 ευρώ.
Όσον αφορά στα έξοδα με τα οποία επιβαρύνεται ένας περιπτερούχος, βασικότερο είναι το ενοίκιο, το οποίο για ένακεντρικό περίπτερο στο Πειραιά μπορεί να φτάνει τα 1.020 ευρώ, ενώ για έναστο Σύνταγμα τα 1.800 ευρώ. Στα έξοδα περιλαμβάνεται και η εισφορά στο Δήμο που ποικίλλει ανάλογα με την περιοχή. Για παράδειγμα στον Πειραιά είναι 200 ευρώ· στην Αθήνα το ποσό είναι διπλάσιο.
Οι μεγαλύτεροι, ωστόσο, οικονομικοί πονοκέφαλοι για τον ενοικιαστή περιπτέρου είναι δύο. Ο πρώτος το ποσό που καλείται να καταβάλει για τον «αέρα». Αυτό συνήθως ξεκινά από τα 10.000 ευρώ και μπορεί να φτάσει τα 50.000 ευρώ.
Ο δεύτερος έχει να κάνει με τα πρόστιμα που μπορεί να επιβάλλει ο Δήμος εφόσον ο περιπτεράς δεν τηρεί το νόμο. Δηλαδή, η πραμάτεια του επεκτείνεται ένα μέτρο σε πλάτος από το περίπτερο, έχει περισσότερα από δύο ψυγεία, έχει μηχάνημα που δέχεται κέρματα και δίνει κουκλάκια ή άλλα παιχνίδια. Αυτού του είδους οι έλεγχοι, αναφέρουν πηγές, πραγματοποιούνται 2-3 φορές το χρόνο. Στο 90% των περιπτώσεων επιβάλλονται πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν τα 10.000 ευρώ. Η συνήθης πρακτική που ακολουθείται σ αυτές τις περιπτώσεις είναι η προσφυγή από πλευράς των περιπτερούχων εφόσον καταβάλλουν το 40% του προστίμου. Συνήθως οι περισσότεροι δικαιώνονται, ενώ στην αντίθετη περίπτωση επέρχεται διακανονισμός
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr