Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Η αξία του εμπορικού σήματος της Tesla εκτιμάται πλέον σε 43 δισεκατομμύρια δολάρια, από 58,3 δισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2024 και 66,2 δισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2023, ανέφερε η εταιρεία ερευνών και συμβουλών Brand Finance στην ετήσια κατάταξή της. Η Toyota είναι η πιο πολύτιμη μάρκα στα αυτοκίνητα με 64,7 δισεκατομμύρια δολάρια, με τη Mercedes να βρίσκεται πολύ κοντά με 53 δισεκατομμύρια δολάρια, διαπίστωσαν οι ερευνητές.
Η Brand Finance, που εδρεύει στο Λονδίνο, διεξάγει ολοκληρωμένες έρευνες καταναλωτών και αναλύει τα οικονομικά στοιχεία χιλιάδων εταιρειών, εξετάζοντας τα έσοδα, τις συμφωνίες αδειοδότησης, τα περιθώρια κέρδους κ.ο.κ, για να εκτιμήσει τη χρηματική αξία των εμπορικών σημάτων. Οι εκτιμήσεις περιλαμβάνουν τις εταιρικές μάρκες και τις υπο-μάρκες που σχετίζονται με μεμονωμένες σειρές προϊόντων.
Στο πλαίσιο της φετινής κατάταξης της εταιρείας, η Brand Finance ανέλυσε τις απαντήσεις από περίπου 175.000 ερωτηθέντες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων περίπου 16.000 ατόμων που μοιράστηκαν τις απόψεις τους για την Tesla.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές βλέπουν την Tesla είναι πολύ διαφορετικός από την εκτίμηση της Wall Street.
Η τιμή της μετοχής της Tesla εκτινάχθηκε κατά 63% πέρυσι, φτάνοντας σε ρεκόρ τον Δεκέμβριο, αφού οι επενδυτές αγόρασαν τις μετοχές μετά τη νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις εκλογές Νοεμβρίου. Ο Μασκ συνεισέφερε 277 εκατομμύρια δολάρια για να βοηθήσει τον Τραμπ και άλλους Ρεπουμπλικάνους υποψηφίους να φτάσουν στη νίκη και είναι έτοιμος να ασκήσει επιρροή στην κυβέρνηση προς όφελος των εταιρειών του.
Όσον αφορά το ευρύτερο κοινό, ο διευθύνων σύμβουλος της Brand Finance, Ντέιβιντ Χάι, εξηγεί ότι η πολιτική ρητορική και η δημόσια προσωπικότητα του Μασκ έχουν τα μειονεκτήματά τους.
«Υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι είναι υπέροχος, αλλά και πολλοί που δεν το πιστεύουν», δήλωσε ο Χάι. «Αν αγοράζετε ηλεκτρικά οχήματα, η προσωπικότητά του είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει την άποψή σας για το αν θέλετε ή όχι να αγοράσετε ένα από τα αυτοκίνητα της εταιρείας του, αλλά αυτός είναι μόνο ένας από τους πολλούς παράγοντες».
Σε βασικές παραμέτρους, όπως είναι ο «βαθμός εκτίμησης», η «φήμη» και η «σύσταση», οι βαθμολογίες της Tesla μειώθηκαν σε όλες τις μεγάλες αγορές όπου λειτουργεί εργοστάσια και πουλάει τα αυτοκίνητά της, είτε μιλάμε για τις στις ΗΠΑ, είτε για την Ευρώπη ή την Ασία, όπως διαπίστωσε η Brand Finance στη σχετική της έρευνα.
Ο «βαθμός εκτίμησης» δείχνει εάν οι καταναλωτές θα σκέφτονταν να αγοράσουν προϊόντα ενός brand· ο «βαθμός φήμης» δείχνει πόσο υψηλά εκτιμούν οι ερωτηθέντες μια μάρκα κατά μέσο όρο σε μια κλίμακα από το 1 έως το 10 και, τέλος, η «σύσταση» δείχνει αν οι άνθρωποι είναι πιθανό να «συστήσουν», δηλαδή να προτείνουν σε άλλους, μια μάρκα.
Η Tesla είδε σημαντικές μειώσεις στις βαθμολογίες της στην Ευρώπη, όπου η βαθμολογία της ως προς την εκτίμηση μειώθηκε από 21% στο 16% κατά μέσο όρο, από το 2024 έως το 2025.
Οι ανταγωνιστές της, Mercedes και BYD κέρδισαν την Tesla, ειδικά στις βαθμολογίες εκτίμησης και σύστασης εκτός των ΗΠΑ.
Ωστόσο, η Tesla διατήρησε υψηλή βαθμολογία αφοσίωσης, της τάξης του 90%, στις ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες που είχαν ήδη στην κατοχή τους ένα όχημα Tesla είναι πιθανό να συνεχίσουν να το οδηγούν τους επόμενους 12 μήνες. Ωστόσο, δεν είναι εξίσου πιθανό να το προτείνουν και σε άλλους, αφού η βαθμολογία σύστασης της Tesla στις ΗΠΑ μειώθηκε από 8,2 στα 10 σε 4,3.
Ο Χάι δήλωσε ότι η μείωση της βαθμολογίας και της αξίας της μάρκας Tesla είναι ένα σημάδι ότι η «το γόητρο της εταιρείας εξασθενεί». Υπάρχει ο κίνδυνος, είπε, «η Tesla να μην είναι σε θέση να πουλήσει τόσα πολλά προϊόντα και επίσης να μην είναι σε θέση να πουλήσει σε τόσο υψηλές τιμές όπως έκανε πριν».
Οι κακοί οιωνοί
Τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια είχαν αρχίσει να φαίνονται πριν από το τέλος του 2024. Οι παραδόσεις της Tesla για το 2024 μειώθηκαν κατά περίπου 1% σε 1,79 εκατομμύρια, παρόλο που η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία αυξήθηκε παγκοσμίως. Στις ΗΠΑ, το μερίδιο αγοράς της Tesla στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχε ήδη πέσει στο 49% από 55% ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Cox Automotive.
Το Brand Finance δείχνει ότι ο δείκτης ισχύος της Tesla, ο οποίος αποτυπώνει τις επιδόσεις ενός brand σε σχέση με τους ανταγωνιστές, έχει υποχωρήσει από τους 80 σχεδόν βαθμούς κοντά στους 65.
«Αν η Tesla δεν μπορέσει να παρουσιάσει μια ολόκληρη σειρά νέων προϊόντων που θα ενθουσιάσουν πραγματικά τους καταναλωτές και αν δεν μπορέσει να μετριάσει κάποιες από τις αντιδράσεις που προκαλεί ο ηγέτης της, θα θεωρηθεί ότι έχει περάσει την κορύφωσή της και θα αρχίσει να πέφτει», δήλωσε ο Χάι.
Ο Μασκ: Ένα ακόμη πρόβλημα για την εταιρεία του
Ο Μασκ δεν έχει περιορίσει την πολιτική του δραστηριότητα στις ΗΠΑ, αλλά φέρεται να έχει τακτικές επαφές με τον Ρώσο ηγέτη Βλαντίμιρ Πούτιν, έχει επαινέσει και συνεργαστεί με την Ιταλίδα Τζόρτζια Μελόνι, τον Βραζιλιάνο Ζαΐρ Μπολσονάρου και τον Αργεντινό Χαβιέ Μίλεϊ και έχει κάνει δημόσιες εμφανίσεις με τον Ισραηλινό Βενιαμίν Νετανιάχου.
Πρόσφατα, δε, υποστήριξε το ακροδεξιό κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) της Γερμανίας και πίεσε τους Βρετανούς αξιωματούχους να απελευθερώσουν από τη φυλακή τον ακραίο ανιδραστικό Τόμι Ρόμπινσον.
Τη Δευτέρα (20/1), κατά τη διάρκεια των δημόσιων δηλώσεών του μετά την ορκωμοσία του Τραμπ, ο Μασκ χρησιμοποίησε επανειλημμένα μια χειρονομία που η ιστορικός Ρουθ Μπεν-Γκιάτ, το έργο της οποίας επικεντρώνεται στον φασισμό, περιέγραψε ως «ναζιστικό χαιρετισμό και μάλιστα πολύ πολεμοχαρή», με τα περισσότερα διεθνή μέσα να έχουν την ίδια άποψη, παρόλο που ο Μασκ δεν έκανε καμία σχετική δήλωση, εξηγώντας με το έναν ή τον άλλον τρόπο τη χειρονομία αυτή.
Όσον αφορά τις στάσεις των καταναλωτών, «θα υπάρχει ένας μικρός αριθμός που θα λέει ότι “πραγματικά δεν με ενδιαφέρει τι κάνουν. Θέλω απλώς το προϊόν τους”», δήλωσε ο Χάι. «Ωστόσο, υπάρχουν πολλές κατηγορίες αγοραστών, κάποιοι νοιάζονται μέχρι το σημείο να μην θέλουν ούτε να αγγίξουν ένα προϊόν για λόγους αρχής».
Η Tesla είναι μοναδική όσον αφορά τη στενή σύνδεση μεταξύ του εμπορικού σήματος της εταιρείας και του ηγέτη της. Με την Tesla, «είναι ξεκάθαρο ποιος είναι ο CEO, ότι αυτό το άτομο είναι υπεύθυνο και η συμπεριφορά του θα επηρεάσει τη φήμη της εταιρείας», εξήγησε ο Χάι.
Η Brand Finance αξιολόγησε, επίσης, άλλες μάρκες υπό την ηγεσία του Μασκ, όπως η X, η αεροδιαστημική και αμυντική εταιρεία SpaceX και, για πρώτη φορά, η επιχείρηση δορυφορικού διαδικτύου Starlink της SpaceX.
Η συνολική αξία του εμπορικού σήματος X μειώθηκε κατά 26% σε 498 εκατομμύρια δολάρια από 673 εκατομμύρια δολάρια, εκτίμησε η Brand Finance. Η αναγνωρισιμότητα της μάρκας X μειώθηκε από το 2022, όταν η εταιρεία ήταν ακόμη γνωστή ως Twitter, από 94% σε 78% σε διεθνές επίπεδο.
Μάλιστα, πριν αναλάβει ο Μασκ και τη μετονομάσει, το Twitter είχε αξία εμπορικού σήματος 5,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022.
«Το Twitter ήταν πολύ γνωστό, πολύ αγαπητό και προσέλκυε πολλές διαφημίσεις», δήλωσε ο Χάι. «Μέσα σε μια νύχτα, όταν το άλλαξε σε X, μείωσε, σύμφωνα με τα δεδομένα μας, την αξία κατά περίπου 75%. Έπεσε αμέσως και συνέχισε να πέφτει».
Για τη SpaceX, την οποία η Brand Finance άρχισε να αξιολογεί στις αρχές του 2024, η αξία του εμπορικού σήματος της εταιρείας αυξήθηκε κατά 11% στα 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Περίπου το 45% των ανθρώπων στις ΗΠΑ που απάντησαν στην έρευνα γνώριζαν τη SpaceX, μια υψηλή θέση για μια εταιρεία αεροδιαστημικής και άμυνας.
Η μάρκα Starlink, η οποία υπολογίζεται ξεχωριστά από τη SpaceX, αποτιμάται στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την εταιρεία. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί, καθώς η εταιρεία συνεχίζει να προσθέτει νέους χρήστες και να παρουσιάζει σταθερά υψηλότερα έσοδα από τους μηνιαίους συνδρομητές.
Η Brand Finance θα δημοσιεύσει την Τρίτη (21/1) στο Νταβός τη μελέτη της Global 500 2025 για τις πιο πολύτιμες μάρκες στον κόσμο.