Η Unilever, όπως και άλλες μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, έχει δεχθεί πυρά σε πολλές χώρες με μουσουλμανική πλειοψηφία για την «σιωπηρή υποστήριξη» της στρατιωτικής επίθεσης του Ισραήλ στη Γάζα μέσω της συνέχισης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην περιοχή.
Στην Ινδονησία περίπου το 87% του πληθυσμού είναι Μουσουλμάνοι και το μποϊκοτάζ που εφαρμόζουν πολλοί ντόπιοι συμβάλλει στην ανάπτυξη της τοπικής αγοράς, αλλά έχει αρνητικό αντίκτυπο στις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες.
«Οι τοπικές και ξένες μάρκες εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία αυτή, αυξάνοντας τις επιθετικές προωθητικές ενέργειες, ιδίως στις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου», δήλωσε ο Cheria Widjaja, αναλυτής της DBS Bank. Η χρηματιστηριακή τον περασμένο μήνα υποβάθμισε την επιχείρηση της Unilever στην Ινδονησία σε «fully valued» από «hold».
Εν τω μεταξύ, οι υποκείμενες πωλήσεις της μονάδας οικιακής φροντίδας και προσωπικών ειδών της Unilever στην Ινδονησία μειώθηκαν κατά 20,8% το τρίτο τρίμηνο, ενώ οι υποκείμενες πωλήσεις τροφίμων και αναψυκτικών μειώθηκαν κατά 13,3%.
Ωστόσο, όπως σημειώνει το Reuters, η αγορά οικιακής φροντίδας στην Ινδονησία αναμένεται να αυξηθεί φέτος κατά 11,5% στα 3,4 δισ. δολάρια και η αγορά συσκευασμένων τροφίμων εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά περίπου 11,7% στα 21,8 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Euromonitor International.
Η Unilever δήλωσε για πρώτη φορά τον περασμένο Φεβρουάριο ότι η αύξηση των πωλήσεων στη Νοτιοανατολική Ασία είχε πληγεί από τους αγοραστές στην Ινδονησία που μποϊκοτάρουν τις μάρκες της ως απάντηση στη γεωπολιτική κατάσταση. Τον Οκτώβριο, αποκάλυψε ότι το μερίδιο αγοράς της στην Ινδονησία είχε μειωθεί στο 34,9% το τρίτο τρίμηνο από 38,5% ένα χρόνο πριν.
Η εισηγμένη στην Τζακάρτα επιχείρηση του ομίλου απέφερε 2,39 δισ. δολάρια το 2023, συνεισφέροντας 3,8% στις πωλήσεις του ομίλου, αλλά το εμπορικό περιβάλλον είναι στρυμωγμένο. Παρά την κατοχή μεγάλων εμπορικών σημάτων, συμπεριλαμβανομένων των αποσμητικών Axe, των παγωτών Cornetto και της σκόνης καρυκευμάτων Royco, η Unilever αγωνίζεται να αυξήσει το μερίδιο αγοράς για σχεδόν μία δεκαετία, καθώς οι αγοραστές στρέφονται σε φθηνότερες τοπικές μάρκες.
Για παράδειγμα, σε ένα τοπικό ηλεκτρονικό κατάστημα, ένα μπουκάλι υγρού σαπουνιού 400ml υπό το εμπορικό σήμα Nuvo του ομίλου Wings πωλείται περίπου 20% λιγότερο από το υγρό σαπούνι Lifebuoy της Unilever στο ίδιο μέγεθος. Ένα μπουκάλι 700ml υγρού απορρυπαντικού πλυντηρίου ρούχων SoKlin της Wings ήταν περίπου 7% φθηνότερο από το απορρυπαντικό Rinso της Unilever.
Οι τιμολογιακές προκλήσεις της Unilever στην Ινδονησία έρχονται καθώς πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι το μέγεθος της μεσαίας τάξης της Ινδονησίας συρρικνώθηκε μεταξύ 2019-2024 λόγω της μείωσης των θέσεων εργασίας και των περιορισμένων ευκαιριών απασχόλησης, γεγονός που ενίσχυσε τη ζήτηση για φθηνότερα είδη διατροφής, σύμφωνα με την τοπική ένωση λιανοπωλητών Tutum Rahanta.
Στελέχη της Unilever δήλωσαν τον Οκτώβριο ότι προσπαθούν να δώσουν στις ινδονησιακές μάρκες μια ανανέωση δεδομένης της «σημαντικής κοινωνικής αλλαγής» που συντελείται, με τους ανθρώπους να ψωνίζουν όλο και περισσότερο στο διαδίκτυο και να αναζητούν καλύτερες τιμές.
Το πλάνο είναι η εταιρεία να υιοθετήσει μία πιο «συνετή» τιμολόγηση και να βάλει τα προϊόντα της σε περισσότερα και «καλύτερα» καταστήματα, να αναπτύξει περαιτέρω το δίκτυο των πωλήσεων μέσω ίντερνετ και να διαχειρίζεται καλύτερα τα αποθέματα.
Ο πρόεδρος της Unilever στην Ινδονησία, Benjie Yap, δήλωσε στο Reuters: «Μπορεί να φανεί ότι βρισκόμαστε σε μια κατάσταση γεμάτη προκλήσεις, αλλά κατανοούμε τα βήματα που είναι απαραίτητα για να τις ξεπεράσουμε, ενώ συνεχίζουμε να προσαρμοζόμαστε σε ένα ταχέως εξελισσόμενο τοπίο της αγοράς». Σύμφωνα με το Reuters, τα στελέχη της εταιρείας αναμένουν βελτίωση της κατάστασης μέσα στους πρώτους κιόλας μήνες του 2025.
Ωστόσο, ο Yap δεν έκρυψε ότι «η μείωση του μεριδίου αγοράς σημειώθηκε σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες λόγω διαφόρων πραγμάτων, ένα από τα οποία είναι το αρνητικό καταναλωτικό κλίμα» που επικρατεί στη χώρα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr