Σε μια περίοδο έντονης γεωπολιτικής αναταραχής, με δυο πολέμους σε εξέλιξη στην ευρύτερη γειτονιά μας, με τις εντάσεις να μεταφέρονται και στο οικονομικό και επιχειρηματικό πεδίο, η απόφαση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, αποτελώντας ψήφο εμπιστοσύνης για τη χώρα και το ανθρώπινο δυναμικό της.
Πίσω, δε, από την όλη πρωτοβουλία αυτή βρίσκεται ένας Έλληνας, από τη Νέα Ιωνία, ΑΕΚτζης ων, με καταγωγή γονέων από Καλάβρυτα και Κρήτη, που στα τέλη της δεκαετίας του ‘70 μετανάστευσε στις ΗΠΑ, μαζί με την οικογένειά του, ξεκινώντας μια μακρά πορεία σε ακαδημαϊκά, όπως το Κονέκτικατ και το Tufts, αλλά και εργασιακά περιβάλλοντα, όπως αυτά των τραπεζών και του Κογκρέσου.
Ο λόγος για τον Κώστα Γεωργακόπουλο, Γενικό Διευθυντή Τεχνολογίας, (Chief Technology & Information Security Officer) της Mondelez International, που είχε την ιδέα, ξεκίνησε την προσπάθεια κι έπεισε την «κορυφή» της πολυεθνικής ότι έχει ιδιαίτερη σημασία η Ελλάδα να αποτελέσει ένα από τους τρεις «παγκόσμιους κόμβους» κυβερνοασφάλειάς της, που «απλώνουν» ψηφιακούς «πάτριοτ» στα 140 εργοστάσια της εταιρείας σε 78 χώρες, και τις 500 εγκαταστάσεις της ανά τον κόσμο.
Μιλώντας, ειδικότερα, το μεσημέρι της Παρασκευής, στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια μιας από τις συχνές επισκέψεις του, ο Κώστας Γεωργακόπουλος, τόνισε ότι η Mondelez «ριζώνει και επενδύει» στην Ελλάδα. Άλλωστε, μετά την εξαγορά της Chipita, με 2 δισεκ. ευρώ, το 2022, η πολυεθνική με έδρα το Σικάγο διαθέτει πλέον 3 εργοστάσια, στην οδό Πειραιώς, στα Κάτω Πετράλωνα, όπου βρίσκεται η εγκατάσταση της πρώην Παυλίδης, στη Λαμία, όπου είναι η παραγωγή κρουασάν και ζυμών, στη Λάρισα, όπου διαθέτει μονάδα παραγωγής μαρμελάδας, αλλά και ένα ένα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στη Λαμία. Απασχολεί περίπου 1.000 εργαζόμενους και πλέον, εδώ κι ένα χρόνο, έχει «στήσει» και το στρατηγείο κυβερνοασφάλειας στην Αθήνα.
Όπως ανέφερε ο κ. Γεωργακόπουλος, στέλεχος με παρουσία 3,5 χρόνων στη Mondelez, μετά από μακρά θητεία σε «πόστα» κυβερνοασφάλειας σε αμερικανικούς θεσμούς, όπως η Βουλή των Αντιπροσώπων, αλλά και μεγάλες τράπεζες (όπως οι Group City και Deutsche Bank), αλλά και εταιρείες κολοσσούς όπως η Procter & Gamble, η Ελλάδα επέχει κεντρικό ρόλο στον χάρτη της Mondelez. Κι αυτό γιατί ο κόμβος κυβερνοασφάλειας που έχει δημιουργήσει η εταιρεία στη χώρα μας ασχολείται με την αντιμετώπιση κυβερνοαπειλών και με λύσεις ψηφιακών τεχνολογιών για το σύνολο των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων της Mondelez.
Να σημειωθεί ότι η Mondelez διαθέτει τρεις κόμβους κυβερνοασφάλειας ανά τον πλανήτη, έναν στις ΗΠΑ, άλλον στην Ασία, στη Βομβάη και βέβαια, στην Ελλάδα, με τον τελευταίο να λειτουργεί σαν συντονιστικός κόμβος λόγω γεωγραφικής θέσης και ζώνης ώρας.
Όπως, μάλιστα, ανέφερε, λίγο κάτω από το 50% του συνόλου του τμήματος (δηλαδή και των τριών hub) βρίσκεται στην Ελλάδα. «Υπάρχει ανθρώπινο δυναμικό με γνώση και με πάθος», τόνισε με νόημα ο κ. Γεωργακόπουλος για την απόφαση να γίνει η Αθήνα ένα παγκόσμιο κέντρο της πολυεθνικης, όπου όμως, πέρα από την κυβερνοασφάλεια αναπτύσσεται και τεχνογνωσία και για άλλες τεχνολογικές ανάγκες της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μηχανικοί του τμήματος ασχολούνται και με την ανάπτυξη νέων συστημάτων για λογαριασμό της εταιρείας, ενώ υπάρχει επαφή και με πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας για την προσέλκυση μελλοντικών εργαζομένων, αλλά και συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του χώρου (AWS, Microsoft, Salesforce, SAP).
Ανάχωμα στο brain drain
«Πριν έναν χρόνο, ξεκινήσαμε να κάνουμε στην Ελλάδα ένα παγκόσμιο κέντρο υποστήριξης του τμήματος τεχνολογίας, μέσα από ένα γκρουπ μηχανικών. Έχουμε κάνει μια μεγάλη επένδυση, με 31 άτομα, την ώρα που πριν ένα χρόνο είχαμε 6», τόνισε ο κ. Γεωργακόπουλος. Με βάση, όσα ανέφερε, τα στελέχη αυτά είναι κατά πλειοψηφία Έλληνες, που είτε ήρθαν στην εταιρεία από άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου τεχνολογίας, είτε επανήλθαν στην Ελλάδα για να ενταχθουν στην Mondelez.
Μέρος αυτών δε, συγκεκριμένα 6, είναι εργαζόμενοι εξ αποστάσεως, οι οποίοι διαμένουν σε πόλεις εκτός Αθηνών, όπως η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Καλαμάτα και η Τρίπολη. «Κάναμε μεγάλη δουλειά με ειδικότητες και συστήματα που έχει ανάγκη η εταιρεία. ‘Εχουμε προσελκύσει άτομα από το εξωτερικό που έφυγαν από Αγγλία, Ολλανδία και Γαλλία. Η Μοντελεζ έχει κάνει ρίζες και επενδύει εδω», σημείωσε ο κ. Γεωργακόπουλος, αναφέροντας ότι με βάση τον σχεδιασμό, στόχος είναι το τμήμα στα συστήματα κυβερνοασφάλειας να φτάσει τα 50 άτομα. Προς ώρας, το πλάνο προβλέπει την πλήρη ενσωμάτωση της ομάδας στο corpus της εταιρείας.
Οι απειλές
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η ύπαρξη ενός τέτοιου κόμβου για μια εταιρείας του βεληνεκούς της Mondelez αναδεικνύει και μια άλλη διάσταση που έχει η χώρα στο «δυτικό ημισφαίριο», αυτήν της «ψηφιακής γεωπολιτικής».
Ουσιαστικα, με τις κυβερνοαπειλές να εντείνονται, λόγω του ανταγωνισμού της Δύσης με τον «Παγκόσμιο Νότο», αλλά και τις μεγάλες κρίσεις σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή σε εξέλιξη, ο ρόλος ενός τέτοιου κόμβου δίνει ρόλο στη χώρα στον διεθνή χάρτη των πολυεθνικών. Κι αυτό πάει παράλληλα με την ανάπτυξη των μεγάλων ψηφιακών δρόμων με τις οδεύσεις οπτικών ινών που διέρχονται από την επικράτεια αλλά και τα data centers που δημιουργούνται.
Σε σχέση, δε, με τις απειλές, που πλέον αποτελούν «καθημερινότητα» για τις εταιρείες, κορυφαία θέση έχει, όπως ανέφερε ο κ. Γεωργακόπουλος, το γνωστό ransomware, όπου οι κυβερνοεγκληματίες «κλειδώνουν» την πρόσβαση στα πληροφοριακά συστήματα μιας εταιρείας, απαιτώντας μεγάλα χρηματικά ποσά. Επίσης, η εμφάνιση τεχνολογιών όπως το GenAI έχουν εμπλουτίσει και τις επιτυχημένες επιθέσεις phishing. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της απειλής, η Mondelez σε μηνιαία βάση δέχεται 40.000 emails που αποτελούν μέρος μίας phishing κυβερνοεπίθεσης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr