Ο Ίλον Μασκ έχει μιλήσει για τα σχέδια της Tesla να κατασκευάσει ρομποταξί εδώ και αρκετά χρόνια. Το project αυτό θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει μια σημαντική νέα δραστηριότητα για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι επενδυτές ανησυχούν για τις επιδόσεις της εταιρείας σε μια συγκυρία επιβράδυνσης της ανάπτυξης. Μετά τις ανακοινώσεις του Μασκ, η μετοχή της Tesla κατέγραψε άνοδο πάνω από 3% στις συναλλαγές που ακολούθησαν το κλείσιμο της αγοράς. Νωρίτερα, όμως, η μετοχή της εταιρείας κατέγραφε πτώση που έφτασε ως και το 6%, με αφορμή δημοσίευμα του Reuters, που ανέφερε ότι η Tesla ακυρώνει το σχέδιο της για ένα φθηνό αυτοκίνητο, το οποίο οι επενδυτές εκτιμούσαν ότι θα μπορούσε να οδηγήσει, σταδιακά, την εταιρεία στη μετατροπή της σε μια αυτοκινητοβιομηχανία για τη μαζική αγορά.
Η απόφαση αυτή αντιπροσωπεύει την εγκατάλειψη ενός μακροχρόνιου στόχου της Tesla, που ο επικεφαλής της, Ίλον Μασκ, χαρακτήριζε, μέχρι πρότινος, κύρια αποστολή της εταιρείας του: την παραγωγή προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τις μάζες. Η υπόσχεσή αυτή έχει δοθεί κατ επανάληψη από τον Μασκ από το 2006, έτος ίδρυσης της Tesla, μέχρι και σήμερα. Τον Ιανουάριο, ο Μασκ είχε ανακοινώσει στους επενδυτές της Telsa ότι η εταιρεία σχεδίαζε να ξεκινήσει την παραγωγή του προσιτού μοντέλου στο εργοστάσιό της στο Τέξας, το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Το φθηνότερο μοντέλο της Tesla, αυτήν τη στιγμή, το sedan Model 3, πωλείται για περίπου 39.000 δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο Μασκ διέψευσε το δημοσίευμα του Reuters, κατηγόρησε μάλιστα το πρακτορείο ότι λέει «ψέματα».
Το 2015, ο Ίλον Μασκ είχε δηλώσει στους μετόχους ότι τα αυτοκίνητα της Tesla θα αποκτούσαν «πλήρη αυτονομία» μέσα σε τρία χρόνια. Το 2016, είχε αναφέρει ότι η Tesla θα ήταν σε θέση να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να διασχίσει όλη την Αμερική χωρίς να απαιτείται ανθρώπινη παρέμβαση μέχρι τα τέλη του 2017. Ωστόσο, ακόμη και σήμερα η Tesla δεν έχει ακόμη καταφέρει να κατασκευάσει κάποιο ρομποταξί, αυτόνομο όχημα ή μια τεχνολογία μετατροπής των αυτοκινήτων της σε αυτοματοποιημένα οχήματα «επιπέδου 3», όπως άλλες εταιρείες. Προσφέρει, όμως προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), συμπεριλαμβανομένης της τυπικής επιλογής Autopilot ή της premium επιλογής Full Self-Driving «FSD», με κόστος 199 δολάρια τον μήνα για τους Αμερικανούς πελάτες ή 12.000 δολάρια εφάπαξ.
Για να στηρίξει τις πωλήσεις της εταιρείας στο τέλος του τριμήνου, ο Μασκ, πρόσφατα, έδωσε εντολή σε όλο το προσωπικό των τμημάτων πωλήσεων και σέρβις να εγκαταστήσουν και να παρουσιάσουν το σύστημα FSD στους αγοραστές των οχημάτων της Tesla πριν την παράδοση των αυτοκινήτων τους. Σε ένα email στους υπαλλήλους έγραφε: «Κανείς δε συνειδητοποιεί πόσο καλά λειτουργεί το FSD. Γνωρίζω ότι οι συγκεκριμένες διαδικασίες θα επιβραδύνουν τις παραδόσεις των οχημάτων, αλλά είναι σημαντικό να γίνουν».
Παρά το όνομά της, πάντως, η premium επιλογή της Tesla απαιτεί να υπάρχει άνθρωπος σε ρόλο οδηγού στο τιμόνι, έτοιμος να διευθύνει ή να φρενάρει ανά πάσα στιγμή το όχημα.
Άλλες εταιρείες, ωστόσο, έχουν προχωρήσει περισσότερο. Η Alphabet έχει κατασκευάσει τα αυτόνομα οχήματα Waymo που παρέχουν υπηρεσίες εμπορευματικών μεταφορών χωρίς οδηγό στο Φοίνιξ, το Σαν Φρανσίσκο και το Λος Άντζελες, ενώ, πλέον, επεκτείνονται και στην έδρα της Tesla, στο Ώστιν του Τέξας. Πρόσφατα η Waymo της Alphabet έκλεισε μια πολυετή συνεργασία με την Uber, η οποία θα χρησιμοποιήσει τα ρομποταξί Waymo για την παράδοση φαγητού στην Αριζόνα.
Στην Κίνα, η Didi έχει κατασκευάσει ρομποταξί που δραστηριοποιούνται στις εμπορευματικές μεταφορές σε διάφορες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Γκουανγκζού. Εταιρείες όπως η Wayve στο Ηνωμένο Βασίλειο και η Zoox στις ΗΠΑ κάνουν επίσης δοκιμές των ρομποταξί τους.
Στην Tesla, πάντως, η παρουσίαση του ρομποταξί, στις 8 Αυγούστου, δεν αναμένεται να συνοδευτεί από την εξαγγελία και μιας ημερομηνίας για την εμπορική κυκλοφορία του νέου οχήματος στο κοντινό μέλλον. Υπενθυμίζεται ότι η Tesla είχε παρουσιάσει το πλήρως ηλεκτρικό φορτηγό βαρέως τύπου της, το Semi, το 2017, όμως είχε αναβάλει την εμπορική του κυκλοφορία ως τον Δεκέμβριο του 2022. Συν τοις άλλοις, εξακολουθεί να παράγει και να πουλά πολύ λίγα Semis μέχρι σήμερα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr