«Η κατάσταση που δημιουργείται από τον Covid-19 είναι σχεδόν χωρίς προηγούμενο», τονίζει ο γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ, σε ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά από συνεδρίαση στη Σιγκαπούρη. Πολλές αεροπορικές εταιρείες, είπε, μειώνουν την παραγωγική τους ικανότητα και λαμβάνουν μέτρα έκτακτης ανάγκης για τη μείωση του κόστους. Οι αεροπορικές εταιρείες καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να παραμείνουν στη ζωή, καθώς εκτελούν το ζωτικό έργο της σύνδεσης των οικονομιών του κόσμου. Γι’ αυτό οι κυβερνήσεις οφείλουν να στηρίξουν τον κλάδο των αερομεταφορών με μειώσεις φόρων, χρεώσεων και άλλα μέτρα.
Σενάριο 1: Περιορισμένη διάδοση
Το πρώτο σενάριο για μείωση εσόδων κατά 63 δισ. δολάρια λαμβάνει υπόψη την παραδοχή ότι η διάδοση του ιού θα είναι περιορισμένη. Αυτό το σενάριο περιλαμβάνει αγορές με περισσότερες από 100 επιβεβαιωμένες περιπτώσεις COVID-19 (από τις 2 Μαρτίου) που παρουσιάζουν απότομη κάμψη ακολουθούμενη από ένα προφίλ ανάκαμψης σχήματος V. Επίσης εκτιμά ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε άλλες αγορές (Βόρεια Αμερική, Ασία και Ειρηνικός και Ευρώπη) μειώνεται.
Οι αγορές που υπολογίστηκαν σε αυτό το σενάριο και η αναμενόμενη πτώση του αριθμού των επιβατών, λόγω του COVID-19, έχουν ως εξής: Κίνα (-23%), Ιαπωνία (-12%), Σιγκαπούρη (-10% -14%), Ιταλία (-24%), Γαλλία (-10%), Γερμανία (-10%) και Ιράν (-16%). Επιπλέον, η Ασία (εκτός της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Σιγκαπούρης και της Νότιας Κορέας) αναμένεται να σημειώσει πτώση της ζήτησης κατά 11%. Η Ευρώπη (εκτός της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας) θα έχει μείωση της ζήτησης κατά 7% και η Μέση Ανατολή (εκτός του Ιράν) κατά 7%.
Σε παγκόσμια κλίμακα, αυτή η πτώση της ζήτησης μεταφράζεται σε απώλειες κατά των αεροπορικών εταιρειών κατά 11%, δηλαδή κατά 63 δισ.δολάρια. Η Κίνα θα αντιπροσωπεύει περίπου 22 δισεκατομμύρια δολάρια αυτού του συνόλου. Οι αγορές που συνδέονται με την Ασία (συμπεριλαμβανομένης της Κίνας) θα αντιπροσωπεύουν 47 δισεκατομμύρια δολάρια αυτού του συνόλου.
Σενάριο 2: Εκτεταμένη διάδοση
Αυτό το σενάριο εφαρμόζει παρόμοια μεθοδολογία αλλά σε όλες τις αγορές που έχουν επί του παρόντος 10 ή περισσότερες επιβεβαιωμένες περιπτώσεις COVID-19 (από τις 2 Μαρτίου). Η εκτίμηση σε αυτήν την περιπτωση είναι ότι οι απώλειες θα προσεγγίσουν τα 113 δισ.δολάρια. Από οικονομική άποψη, θα ήταν σε κλίμακα ισοδύναμη με αυτή που γνώρισε η βιομηχανία στην παγκόσμια οικονομική κρίση.
Στο δεύτερο σενάριο οι απώλειες υπολογίζονται ως εξής:
- Στις περιοχές Αυστραλία, Κίνα, Ιαπωνία, Μαλαισία, Σιγκαπούρη, Νότια Κορέα, Ταϊλάνδη, Βιετνάμ η μείωση θα είναι 11% (49,7 δισ. δολάρια)
- Υπόλοιπο της Ασίας Ειρηνικού, -9%, 7,6 δισ. δολάρια
- Αυστρία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Κάτω Χώρες, Νορβηγία, Ισπανία, Ελβετία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο, -24% (37,3 δισ. δολάρια)
- Η υπόλοιπη Ευρώπη, -9% (6,6 δισ. δολάρια)
- Μπαχρέιν, Ιράκ, Ιράν, Κουβέιτ, Λίβανος, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, -23% (4,9 δισεκατομμύρια δολάρια)
- Η υπόλοιπη Μέση Ανατολή, -9% (2,3 δισεκατομμύρια δολάρια)
- Καναδάς και τις ΗΠΑ, -10% (21,1 δισ. δολάρια).
Η προηγούμενη ανάλυση της IATA (που εκδόθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2020) εκτιμούσε τις απώλειες στα 29,3 δισεκατομμύρια δολάρια με βάση ένα σενάριο που περιόριζε τον αντίκτυπο του COVID-19 σε μεγάλο βαθμό στις αγορές που συνδέονται με την Κίνα. Από τότε, ο ιός έχει εξαπλωθεί σε περισσότερες από 80 χώρες και οι κρατήσεις έχουν επηρεαστεί σοβαρά σε διαδρομές πέρα από την Κίνα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr