Η απαγόρευση, που γνωστοποιήθηκε για πρώτη φορά από το ρωσικό RBC, επιβεβαιώθηκε από την εκπρόσωπο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ, που είναι ο άνθρωπος του προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν για τον τεράστιο ενεργειακό τομέα της Ρωσίας.
Το RBC, επικαλούμενο άγνωστη πηγή, ανέφερε ότι ο πρωθυπουργός Μιχαήλ Μισούστιν ενέκρινε την απαγόρευση αφού ο Νόβακ την πρότεινε σε επιστολή της στις 21 Φεβρουαρίου. Μια δεύτερη πηγή είπε στο Reuters ότι η απόφαση είχε ληφθεί αλλά το διάταγμα δεν είχε ακόμη εκδοθεί.
«Προκειμένου να αντισταθμιστεί η υπερβολική ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου, είναι απαραίτητο να ληφθούν μέτρα για τη σταθεροποίηση των τιμών στην εγχώρια αγορά», φέρεται να αναφέρει ο Νόβακ στην πρότασή του.
Οι εγχώριες τιμές της βενζίνης είναι σημαντικό θέμα για τους αυτοκινητιστές και τους αγρότες στον μεγαλύτερο εξαγωγέα σιταριού στον κόσμο ενόψει των προεδρικών εκλογών στις 15-17 Μαρτίου, ενώ ορισμένα ρωσικά διυλιστήρια έχουν πληγεί από επιθέσεις ουκρανικών drones τους τελευταίους μήνες.
Η Ρωσία και η Ουκρανία έχουν βάλει στο στόχαστρο η μια την ενεργειακή υποδομή της άλλης σε μια προσπάθεια να διαταράξουν τις γραμμές ανεφοδιασμού και να αποθαρρύνουν τους αντιπάλους τους, καθώς αναζητούν το πλεονέκτημα σε μια σύγκρουση σχεδόν δύο ετών που δεν δείχνει σημάδια τερματισμού.
Οι εξαγωγές πετρελαίου, προϊόντων πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι μακράν οι μεγαλύτερες εξαγωγές της Ρωσίας, μια σημαντική πηγή εσόδων σε ξένο νόμισμα για τη ρωσική οικονομία 1,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και διασφαλίζουν ότι η Μόσχα θα έχει μια θέση στην κορυφή της παγκόσμιας ενεργειακής πολιτικής.
Το Κρεμλίνο συνεργάζεται με τη Σαουδική Αραβία, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, για να διατηρήσει τις τιμές σε υψηλά επίπεδα ως μέρος της ευρύτερης ομάδας ΟΠΕΚ+.
Η Ρωσία μειώνει ήδη οικειοθελώς τις εξαγωγές πετρελαίου και καυσίμων κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα το πρώτο τρίμηνο, στο πλαίσιο των προσπαθειών του ΟΠΕΚ+ να στηρίξει τις τιμές.
Ισχυρό «χαρτί» η βενζίνη
Οι κορυφαίοι παραγωγοί βενζίνης στη Ρωσία το 2023 ήταν το διυλιστήριο Omsk της Gazprom, το διυλιστήριο πετρελαίου NORSI στο Νίζνι Νόβγκοροντ της Lukoil και το διυλιστήριο Ryazan της Rosneft.
Η Ρωσία το 2023 παρήγαγε 43,9 εκατομμύρια τόνους βενζίνης και εξήγαγε περίπου 5,76 εκατομμύρια τόνους, ή περίπου το 13% της παραγωγής της. Οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ρωσικής βενζίνης είναι κυρίως αφρικανικές χώρες, όπως η Νιγηρία, η Λιβύη, η Τυνησία και επίσης τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η Ρωσία τον περασμένο μήνα μείωσε τις εξαγωγές βενζίνης σε χώρες εκτός της Κοινοπολιτείας Ανεξάρτητων Κρατών για να αντισταθμίσει τις απρογραμμάτιστες επισκευές σε διυλιστήρια εν μέσω πυρκαγιών και επιθέσεων με drone στην ενεργειακή της υποδομή.
Οι διακοπές περιλαμβάνουν τη διακοπή μιας μονάδας στο NORSI, το τέταρτο μεγαλύτερο διυλιστήριο της χώρας, που βρίσκεται κοντά στην πόλη Νίζνι Νόβγκοροντ, περίπου 430 χιλιόμετρα ανατολικά της Μόσχας, μετά από αυτό που πιστεύεται ότι είναι ένα τεχνικό πρόβλημα.
Πέρυσι, η Ρωσία απαγόρευσε τις εξαγωγές βενζίνης μεταξύ Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις υψηλές εγχώριες τιμές και τις ελλείψεις.
Αυτή τη φορά, η απαγόρευση δεν θα επεκταθεί στα κράτη μέλη της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης, τη Μογγολία, το Ουζμπεκιστάν και δύο αποσχισμένες περιοχές της Γεωργίας που υποστηρίζονται από τη Ρωσία, τη Νότια Οσετία και την Αμπχαζία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr