Η Ρωσία απέστειλε ποσότητα- ρεκόρ 107,02 εκατομμυρίων τόνων αργού πετρελαίου στην Κίνα πέρυσι, που ισοδυναμεί με 2,14 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με τα κινεζικά τελωνεία, πολύ περισσότερο από άλλους μεγάλους εξαγωγείς πετρελαίου όπως η Σαουδική Αραβία και το Ιράκ.
Οι εισαγωγές από τη Σαουδική Αραβία, παλαιότερα τον μεγαλύτερο προμηθευτή της Κίνας, μειώθηκαν κατά 1,8% στους 85,96 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το Reuters, καθώς ο πετρελαϊκός κολοσσός της Μέσης Ανατολής έχασε μερίδιο αγοράς από το φθηνότερο ρωσικό αργό.
Η Κίνα εκμεταλλεύεται τον… παραγκωνισμό
Με πολλούς διεθνείς αγοραστέ να το αποφεύγουν μετά τις κυρώσεις της Δύσης για την εισβολή του Κρεμλίνου στην Ουκρανία το 2022, το ρωσικό αργό πετρέλαιο διαπραγματεύτηκε με σημαντικές εκπτώσεις σε διεθνή σημεία αναφοράς για μεγάλο μέρος του περασμένου έτους, εν μέσω του πλαφόν που επέβαλε η Δύση.
Η επιτάχυνση της ζήτησης από κινεζικά και ινδικά διυλιστήρια για το φθηνότερο πετρέλαιο αύξησε την τιμή του ρωσικού αργού ESPO μέχρι το 2023, υπερβαίνοντας πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι του Group of Seven που επιβλήθηκε τον Δεκέμβριο του 2022 καθώς πολλαπλασιάστηκαν εναλλακτικές επιλογές ναυτιλίας και ασφάλισης για την παράκαμψη των κυρώσεων.
Οι αποστολές αργού πετρελαίου της ESPO για παράδοση Δεκεμβρίου τιμολογήθηκαν με έκπτωση περίπου 50 σεντς έως 20 σεντς ανά βαρέλι στο σημείο αναφοράς ICE Brent, έναντι premium 1 δολαρίου για φορτία παράδοσης Οκτωβρίου και έκπτωση 8,50 δολαρίων για αποστολές που παραδόθηκαν τον Μάρτιο, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν τις συναλλαγές.
Ταυτόχρονα, η Σαουδική Αραβία αύξησε τις τιμές για το δικό της χαρακτηριστικό Arab Light από τον Ιούλιο, ωθώντας ορισμένα διυλιστήρια να αναζητήσουν φθηνότερα φορτία.
Για να στηρίξουν τις τιμές, η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία, δύο από τους τρεις κορυφαίους παραγωγούς πετρελαίου στον κόσμο, ανακοίνωσαν πέρυσι περικοπές παραγωγής και εξαγωγών. Η Σαουδική Αραβία προχωρά σε περικοπές παραγωγής κατά 1 εκατομμύριο bpd αυτό το τρίμηνο, ενώ η Ρωσία δήλωσε ότι θα εμβαθύνει τη μείωση των εξαγωγών της φέτος στα 500.000 bpd από 300.000 bpd.
Τα κινεζικά διυλιστήρια χρησιμοποιούν ενδιάμεσους εμπόρους για να χειριστούν τη ναυτιλία και την ασφάλιση του ρωσικού αργού για να αποφύγουν την παραβίαση των δυτικών κυρώσεων.
Οι αγοραστές χρησιμοποιούν επίσης τα νερά ανοιχτά της Μαλαισίας ως σημείο μεταφόρτωσης για φορτία από το Ιράν και τη Βενεζουέλα που υπόκεινται σε κυρώσεις. Οι εισαγωγές με ετικέτα προέλευσης από τη Μαλαισία αυξήθηκαν κατά 53,7% πέρυσι.
Η Κίνα δεν ανέφερε επίσημες αποστολές αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας τον Δεκέμβριο παρά τη χαλάρωση των κυρώσεων των ΗΠΑ στο Καράκας τον Οκτώβριο μετά τη συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης του προέδρου Νικολάς Μαδούρο και της πολιτικής αντιπολίτευσης.
Οι αποστολές προς την Κίνα από τις ΗΠΑ πέρυσι αυξήθηκαν κατά 81,1% παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον, καθώς η παραγωγή αργού στις ΗΠΑ αυξήθηκε.
Οι συνολικές εισαγωγές αργού της Κίνας για το 2023 αυξήθηκαν στην ποσότητα- ρεκόρ των 563,99 εκατομμυρίων μετρικών τόνων, που ισοδυναμεί με 11,28 εκατομμύρια bpd.
(Πηγή πίνακα: Reuters)
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr